O szkoleniu
Celem szkolenia jest zdobycie kompleksowej wiedzy i praktycznych umiejętności niezbędnych do efektywnego zarządzania procesem komercjalizacji wyników badań naukowych oraz pozyskiwania finansowania na innowacyjne projekty. Dzięki szkoleniu uczestnicy zrozumieją specyfikę funkcjonowania spółek celowych oraz relacji pomiędzy uczelnią a spółkami spin-off. Nabędą wiedzę z zakresu ochrony własności intelektualnej, w tym praw autorskich i praw własności przemysłowej, oraz umiejętność udzielania licencji. Na szkoleniu zostaną przedstawione różne modele biznesowe wykorzystujące transfer technologii. Szkolenie pozwoli zrozumieć proces transferu wiedzy i know-how, w tym umów licencyjnych, sublicencyjnych oraz umów o udostępnienie know-how. Przeanalizowane zostaną aspekty podatkowe związane z udzielaniem licencji oraz nabyciem wyników prac B+R, w tym podatek dochodowy od osób fizycznych i prawnych oraz VAT. Celem szkolenia jest przygotowanie uczestników do skutecznego pozyskiwania grantów na badania naukowe poprzez zdobycie wiedzy i praktycznych umiejętności niezbędnych do konstruowania projektów badawczych i skutecznego aplikowania o finansowanie, a także dostarczenie kompleksowe przygotowanie uczestników do skutecznego działania w obszarze komercjalizacji i pozyskiwania finansowania na badania naukowe, od teoretycznych podstaw po praktyczne umiejętności niezbędne do realizacji projektów innowacyjnych.
• Zrozumienie procesu komercjalizacji.
• Pozyskanie wiedzy niezbędnej do podjęcia odpowiedniej decyzji co do metody komercjalizacji
• Zdobycie umiejętności identyfikacji częstych błędów popełnianych w procesie komercjalizacji i wiedzy na co szczególnie zwrócić uwagę
• Pozyskanie niezbędnej wiedzy do przeprowadzenia transferu wiedzy i know-how
• Umiejętność konstruowania projektów badawczych
• Ochrona własności intelektualnej
• Techniki oceny technologii
• Zarządzanie projektami badawczymi
• Praktyczne wskazówki dotyczące pozyskiwania grantów i innych form finansowania projektów badawczych, w tym tworzenie wniosków i harmonogramów.
• Umiejętność efektywnego budowania i zarządzania zespołem badawczym, co wspiera realizację ambitnych projektów naukowych.
• Zrozumienie metod analizy ryzyka i strategii zarządzania nim, co pomaga w minimalizowaniu niepewności i maksymalizacji sukcesu projektów.
• Networking i współpraca międzysektorowa - możliwość nawiązywania kontaktów z profesjonalistami z różnych sektorów, co może prowadzić do nowych możliwości współpracy i rozwoju biznesowego.
• Poznanie kruczków podatkowych przy badaniach i pracach rozwojowych.
1. Pracownicy naukowi i badawczy - osoby zajmujące się prowadzeniem badań naukowych i rozwojowych w instytucjach naukowych, uniwersytetach, ośrodkach badawczych. Specjaliści z zakresu biotechnologii, farmacji, inżynierii, informatyki, chemii, fizyki i innych nauk ścisłych.
2. Przedsiębiorcy i innowatorzy - osoby planujące lub już prowadzące działalność gospodarczą opartą na własności intelektualnej i wynikach prac badawczych. Twórcy startupów technologicznych i firm innowacyjnych.
3. Menedżerowie i kierownicy - kierownicy działów badawczo-rozwojowych, innowacji i strategii w przedsiębiorstwach. Menedżerowie odpowiedzialni za transfer technologii i komercjalizację w instytucjach akademickich i korporacjach.
4. Specjaliści ds. Prawa i ochrony własności intelektualnej - prawnicy zajmujący się prawem autorskim, prawem własności intelektualnej, patentowym oraz umowami handlowymi i licencyjnymi. Doradcy prawno-biznesowi świadczący usługi dla instytucji naukowych i firm.
5. Pracownicy administracji uczelni i ośrodków badawczych – osoby odpowiedzialne za zarządzanie projektami badawczymi, wsparcie finansowe i administracyjne, kontakt z instytucjami finansującymi.
6. Specjaliści ds. Rozwoju regionalnego i współpracy międzynarodowej - osoby zaangażowane w promowanie współpracy międzysektorowej, transfer technologii na poziomie regionalnym i międzynarodowym. Koordynatorzy programów międzynarodowych i międzyinstytucjonalnych.
7. Konsultanci i doradcy biznesowi - osoby świadczące wsparcie doradcze w zakresie komercjalizacji, strategii rozwoju biznesowego, finansowania innowacji.
8. Analitycy finansowi
9. Inwestorzy
Program szkolenia
1. Pozyskiwanie grantów na badania naukowe
a. Konstruowanie projektów badawczych
b. Założenia wniosku i ich realizacja
c. Harmonogram i budżet w planowaniu projektów badawczych
d. Analiza ryzyka
e. Projekt badawczy jako tekst naukowy
f. Pozyskiwanie środków na realizację projektów badawczych
g. Zarzadzanie projektami badawczymi
h. Budowanie zespołu badawczego
i. Monitorowanie przebiegu procesów
2. Prawne narzędzia ochrony własności intelektualnej
a. Pomysł - jak zarabiać na własności intelektualnej.
b. Ocena własności intelektualne
c. Jakościowe i ilościowe aspekty oceny własności intelektualnej
d. Metoda kosztów
e. Bazy patentowe - jako źródło informacji o pomysłach innowacyjnych
f. Ocena pól zainteresowań
g. Ocena zdolności patentowych rozwiązań
h. Wyniki prac badawczych i rozwojowych jako przedmiot komercjalizacji
i. Wyniki prac badawczych i rozwojowych oraz zasady ich ochrony
ii. Wyniki prac B+R jako wynalazki
iii. Uzyskanie patentu
iv. Wyniki prac B+R a wzory.
v. Wyniki prac B+R a wzory przemysłowe
vi. Wyniki prac B+R jako inne dobra chronione prawami własności intelektualnej
vii. Wyniki prac B+R jako utwory w rozumieniu prawa autorskiego.
vii. Wyniki prac B+R jako tajemnica przedsiębiorstwa
i. Prace badawcze i rozwojowe w ujęciu ustawy o rachunkowości
j. Prawa autorskie osobiste i majątkowe a udzielenie licencji
k. Wynalazek w rozumieniu ustawy prawo własności przemysłowej
l. Patent, prawo ochronne, prawo z rejestracji - wpływ na udzielenie licencji
m. Studium przypadków - przedstawienie przykładów z praktyki dotyczących udzielenia licencji na wyniki prac B+R oraz zarządzania ich ochroną. Analiza kluczowych aspektów, które wpłynęły na sukces lub porażkę w zarządzaniu własnością intelektualną.
3. Zasady komercjalizacji i finansowania innowacyjnych rozwiązań
a. POJĘCIE KOMERCJALIZACJI I TRANSFERU TECHNOLOGII
b. Komercjalizacja i transfer technologii – procesy i modele
c. Ocena technologii – zasady i metody
d. Projekt technologiczny jako przedsięwzięcie inwestycyjne
e. Modele wyceny przedsięwzięć
i. Metody wyceny wartości niematerialnych i prawnych.
ii. Metody analizy efektywności projektów innowacyjnych.
iii. Metody wyceny wartości rynkowej projektów innowacyjnych (spółek).
f. Metody oceny projektów
4. Komercjalizacja bezpośrednia wyników prac B+R
a. Sprzedaż wyników prac B+R
b. Umowy odpłatnego przenoszenia (sprzedaży) praw własności intelektualnej
c. Ujęcie księgowe sprzedaży wyników prac B+R
d. Ujęcie podatkowe sprzedaży wyników prac B+R
e. Udzielenie licencji na wyniki prac B+R
5. Komercjalizacja pośrednia wyników prac B+R
a. Rodzaje spółek które mogą być tworzone
b. Możliwe zastosowania spółki osobowej do komercjalizacji wyników prac B+R
c. Zasady transferu praw własności intelektualnej do spółek tworzonych z podmiotami prywatnymi
d. Wniesienie praw własności intelektualnej do spółki
e. Wniesienie prac B+R aportem i utrata wpływu na te prace
6. Zasady funkcjonowania spółki celowej
a. Specyfika spółki celowej
b. Dopuszczalne formy prawne - organy spółki celowej, zarządzanie spółką celową
c. Relacje pomiędzy uczelnią a spółką spin-off
d. Utworzenie spółki spin-off
e. Kapitał intelektualny
f. Relacje prawne i finansowe
g. Wsparcie instytucjonalne
h. Praktyczne przykłady funkcjonowania spółek celowych i spin-off
i. Analiza przypadków sukcesu
7. Uczelnie a dopuszczalność komercjalizacji wyników prac B+R
a. Instytuty naukowe PAN a dopuszczalność komercjalizacji wyników prac B+R
b. Instytuty badawcze a dopuszczalność komercjalizacji wyników prac B+R
8. Zarządzanie projektami badawczymi i procesami komercjalizacji badań
a. Partner akademicki jako element napędzający projekt badawczy - research push
b. Partner biznesowy zewnętrzny jako kierunek rozwoju projektów badawczych – research pull
c. Model generowania wiedzy
9. Poszukiwanie partnerów do współpracy
a. Opracowywanie nowych lub rozwijanie istniejących rozwiązań technologicznych
b. Wspólne prace badawczo-rozwojowe transfer technologii poprzez sprzedaż licencji,
c. Podpisanie umowy produkcyjnej lub joint-venture pozyskiwanie inwestora zapewniającego środki finansowe na rozwój i wdrożenie technologii
d. Profile badawcze i oferty technologiczne
10. Model biznesowy z wykorzystaniem transferu technologii
a. Modeli biznesowe typowe dla transferu technologii
b. Porównanie modeli opartych na licencjonowaniu, współpracy strategicznej, tworzenia startupów technologicznych itp.
c. Wybór odpowiedniego modelu
Kryteria oceny i wyboru odpowiedniego modelu biznesowego z uwzględnieniem specyfiki technologii oraz rynku docelowego.
Rola analizy SWOT i oceny ryzyka w procesie wyboru.
11. Specyfika modeli biznesowych z wykorzystaniem transferu technologii
12. Marketing innowacyjnych technologii
13. Umowy handlowe – negocjacje z przedsiębiorcami
14. Finansowanie projektów innowacyjnych na etapie komercjalizacji
a. Charakterystyka projektów na etapie komercjalizacji
b. Istotność zarządzania czasem, zasobami i ryzykiem na tym etapie.
c. Metodyki zarządzania projektami
d. Porównanie różnych podejść i metod zarządzania, takich jak Agile, Prince2, PMI, z uwzględnieniem specyfiki projektów innowacyjnych.
e. Źródła finansowania projektów innowacyjnych
f. Publiczne źródła finansowania
g. Procedury aplikacyjne, kryteria oceny projektów oraz wymogi raportowania i monitorowania.
h. Prywatne źródła finansowania
i. Analiza możliwości pozyskania finansowania od inwestorów prywatnych, venture capital (VC), private equity (PE) oraz business angels (BA). Rola due diligence i negocjacji w procesie inwestycyjnym.
j. Uwarunkowania umowy inwestycyjnej a typowe oczekiwani
Czas trwania
Stacjonarne:
Dzień I: 10:00 - 18:00
Dzień II: 09:00 - 17:00
Online:
Dzień I i II: 09:30 - 15:30
Forma zajęć
Terminy i miejsca
Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Rejestracja
- zniżkę 3% przy zgłoszeniu za pośrednictwem Eventis.pl (cena standardowa 1 490 zł)
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej
- certyfikat uczestnictwa
Brak miejsc. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Termin nieaktualny. Wybierz inny termin powyżej, bądź wypełnij formularz, aby zapytać o planowane nowe terminy.
Najczęściej zadawane pytania
PoRegulamin
1.Warunkiem uczestnictwa w webinarium jest przesłanie karty zgłoszenia
2.Po otrzymaniu przez nas zgłoszenia skontaktujemy się z Państwem maksymalnie w ciągu 2 dni roboczych w celu potwierdzenia rezerwacji.
3.W przypadku szkoleń online (webinarium) zastrzegamy sobie możliwość odwołania lub przesunięcia terminu webinarium w sytuacji, gdy nie zostanie
osiągnięta wystarczająca liczba uczestników. Informacje o zmianach w terminie przesłana będzie najpóźniej do 2 dni przed planowanym rozpoczęciem webinarium.
4.W przypadku rezygnacji uczestnika z udziału w webinarium powyżej 7 dni roboczych przed rozpoczęciem szkolenia, SEMPER zwraca wpłatę w wysokości: pełna kwota.
5.W przypadku rezygnacji z webinarium w czasie krótszym niż 7 dni roboczych od daty jego rozpoczęcia Uczestnik zobowiązany jest pokryć 50% kosztów webinarium.
6.W przypadku odwołania webinarium z winy SEMPER, wpłata zostaje zwrócona w całości. Organizator ma prawo odwołać webinarium w każdej chwili. Szczegóły dotyczące webinarium:
7.Nieodwołanie zgłoszenia i niewzięcie udziału w webinarium spowoduje obciążenie pełnymi kosztami uczestnictwa.
8. 8. Przesłanie zgłoszenia jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu Uczestnictwa w Certyfikowanym Szkoleniu Online (Webinarium) dostępnego na stronie ne akceptacją powyższych warunków oraz upoważnieniem firmy SEMPER do wystawienia faktury VAT bez składania podpisu przez e osobę upoważnioną ze strony zgłaszającego. Faktura zostanie przesłana pocztą na wskazany przez Państwa adres.
9.Niniejszy formularz zgłoszeniowy/umowa stanowi zgłoszenie udziału w webinarium i jest zobowiązaniem do zapłaty za uczestnictwo.
10.Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Centrum Organizacji Szkoleń i Konferencji SEMPER w celu: dokonania zgłoszenia na webinarium; organizacji uczestnictwa w szkoleniu online, przygotowania certyfikatu oraz realizacji czynności rozliczeniowych.
Zgoda dotyczy danych osobowych zawartych w karcie zgłoszenia: imię i nazwisko, nr telefonu, adres e-mail.
Wymienione dane osobowe będą przechowywane w formie umożliwiającej identyfikację osoby, której dane dotyczą, przez okres nie dłuższy, niż jest to niezbędne do wskazanych celów, w których dane te są przetwarzane. otrzymaniu przez nas zgłoszenia skontaktujemy się z Państwem maksymalnie w ciągu 2 dni roboczych w celu potwierdzenia rezerwacji.
- Nazwa firmy: Centrum Organizacji Szkoleń i Konferencji SEMPER
- Ulica i nr: Libelta 1a/2
- Kod pocztowy: 61-706
- Miejscowość: Poznań
- Numer NIP: 7772616176
Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz
Dane kontaktowe
Organizator
