Kurs dla Inspektorów Ochrony Danych

O szkoleniu

Dwudniowy zaawansowany kurs, przygotowujący do pełnienia funkcji IOD, a także samodzielnego wdrażania i stosowania unijnego rozporządzenia RODO. Prowadzony w formie teoretycznej i ćwiczeniowej, której efektem jest przedstawienie zaawansowanych zagadnień, związanych z przetwarzaniem danych osobowych. Podczas kursu pracujemy na wzorcowej: polityce ochrony danych, umowie powierzenia i procedurach przetwarzania danych zgodnie z RODO.

Kto powinien wziąć udział?

Kurs IOD to nie tylko kurs dla Inspektorów Ochrony Danych. Kurs IOD jest odpowiedni również dla administratorów danych i kadrowych, poszukujących zaawansowanego szkolenia jak wdrażać RODO i je stosować. Kurs IOD jest także znakomitym szkoleniem dla osób odpowiedzialnych za procesy przetwarzania danych osobowych w tych organizacjach, które nie zdecydowały się na powołanie IOD.

Program szkolenia

DZIEŃ 1

I. Wstęp i źródła prawa.

  • Reforma ochrony danych osobowych – z czego wynika, jakie jest jej znaczenie?
  • Jak czytać RODO?
  • Ustawa o ochronie danych osobowych. z 10 maja 2018 r.
  • Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia 2016/679.
  • Zmiany sektorowe – gdzie odnaleźć sektorowe przepisy o ochronie danych osobowych?

II. Dział kadr a RODO.

  • Zmiany w kodeksie pracy – w jaki sposób przygotować do nich firmę/instytucję?
  • Rekrutacja zgodna z RODO.
  • Kwestionariusze osobowe, akta osobowe, listy obecności, układy zbiorowe i regulaminy pracy – jak pozostać w zgodności z nowymi przepisami?
  • Kiedy potrzebna jest zgoda pracownika na przetwarzanie jego danych osobowych?
  • Wdrażanie monitoringu wizyjnego – obowiązki względem pracowników i osób zewnętrznych.
  • Inne formy monitoringu.

III. Podstawowe pojęcia i informacje.

  • Kto i kiedy ma obowiązek stosować przepisy RODO.
  • Najważniejsze definicje w RODO – jak je rozumieć?
  • Czym są “dane osobowe”, “przetwarzanie”  – case study.
  • W jakich sytuacjach „przetwarzamy dane osobowe”?

IV. Obowiązki Administratora i Podmiotu przetwarzającego, współadministrowanie danymi osobowymi.

  • Administrator danych, procesor i osoba upoważniona do przetwarzania danych – role w procesie przetwarzania danych osobowych, a zmiany z RODO.
  • Obowiązki Administratora danych.
  • Obowiązki Podmiotu przetwarzającego (procesora).
  • Zmiany w umowach powierzenia danych osobowych.
  • Współadministrowanie danymi osobowych – nowa instytucja RODO.

V. Kiedy przetwarzamy dane osobowe zgodnie z prawem?

  • Rodzaje danych osobowych – dane “zwykłe” oraz “szczególne kategorie danych”, w tym biometryczne.
  • Kiedy możemy przetwarzać dane osobowe “zwykłe”, a kiedy “szczególne kategorie danych”?
  • Wymogi dotyczące przetwarzania danych osobowych dzieci.
  • Kiedy jest wymagana zgoda na przetwarzanie danych osobowych?
  • Warunki wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych wg RODO.

VI. Zasady przetwarzania danych osobowych.

  • Legalność przetwarzania danych osobowych – praktyczne aspekty kryteriów prawnych.
  • Celowość i minimalizm w przetwarzaniu danych osobowych wg RODO.
  • Poprawność merytoryczna przetwarzanych danych.
  • Zasada ograniczonego przechowywania (retencja danych) – omówienie najważniejszych przykładów, praktyczne rozwiązania.
  • Integralność i poufność przetwarzania danych osobowych.
  • Rozliczalność – nadrzędna zasada RODO, jej konsekwencje dla IT.
  • Nowe zasady “privacy by design oraz “privacy by default” i ich praktyczne zastosowanie.

 VII. Prawa osób, których dane osobowe są przetwarzane.

  • Prawo dostępu do danych oraz prawo uzyskania kopii danych osobowych.
  • Prawo do sprostowania danych.
  • Prawo do bycia zapomnianym.
  • Prawo do ograniczenia przetwarzania.
  • Prawo do przenoszenia danych osobowych.
  • Prawo do sprzeciwu.
  • Prawa osób profilowanych.
  • Jak postępować z żądaniami osób, których dane dotyczą?

VIII. Obowiązek informacyjny (klauzule informacyjne dotyczące przetwarzania).

  • Obowiązek informacyjny przy przetwarzaniu danych osobowych – ustawy krajowe oraz RODO.
  • Wymogi formalne z praktycznym omówieniem.
  • Obowiązek informacyjny przy uzyskaniu zgody na przetwarzanie danych osobowych.
  • Obowiązek informacyjny przy wyznaczeniu IOD.
  • Obowiązek informacyjny przy przekazaniu danych osobowych poza EOG.
  • Praktyczny przykład klauzuli informacyjnej z omówieniem.
  • Obowiązek informacyjny w przypadku zbierania danych nie od osoby, której te dane dotyczą.
  • Chwila powstania obowiązków informacyjnych.

IX. Rejestr czynności przetwarzania oraz rejestr kategorii czynności przetwarzania.

  • Obowiązkowe elementy rejestrów przetwarzania.
  • Jak prowadzić rejestr czynności przetwarzania (rejestr administratora), wymagany przez RODO?
  • Praktyczny przykład rejestru czynności przetwarzania na danych wraz z omówieniem.
  • Kiedy i jak prowadzić rejestr kategorii czynności przetwarzania (rejestr procesora)?
  • Praktyczna forma rejestrów, różnice pomiędzy nimi.

X. Bezpieczeństwo przetwarzania danych osobowych – przykładowe aspekty praktyczne w kontekście RODO.

  • Organizacyjne środki zabezpieczenia danych osobowych – ich wybór i dostosowanie zgodnie z RODO, w ujęciu praktycznym.
  • Techniczne środki bezpieczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem wymaganego przez RODO zapewnienia poufności, integralności, dostępności i odporności systemów i usług przetwarzania, pseudonimizacji oraz szyfrowania.
  • Analiza ryzyka przy przetwarzaniu danych osobowych – przykłady praktyczne.
  • Ocena skutków dla ochrony danych osobowych – kiedy jest wymagana.
  • Uprzednie konsultacje z organem nadzorczym.

XI. Naruszenia ochrony danych osobowych

  • Identyfikacja naruszeń bezpieczeństwa danych osobowych.
  • Co robić w przypadku naruszenia?
  • Obowiązek zgłaszania incydentów z danymi, wynikający z RODO (zasada 72 godzin).
  • Obowiązek powiadamiania osób, których dane osobowe podlegają naruszeniu.
  • Rejestr naruszeń ochrony danych osobowych.

XII. Tworzenie dokumentacji przetwarzania i ochrony danych osobowych.

  • Dotychczasowa dokumentacja – Polityka bezpieczeństwa i Instrukcja Zarządzania Systemem Informatycznym w perspektywie aktualnych wymogów RODO.
  • Obowiązki dokumentacyjne w RODO – Polityka Ochrony Danych.
  • Upoważnienie do przetwarzania danych osobowych w kontekście RODO.
  • Budowanie procedur wewnętrznego systemu zapewniającego bezpieczeństwo danych osobowych w kontekście nowych wymogów RODO.

XIII. Inspektor Ochrony Danych (Data Protection Officer).

  • Kiedy istnieje obowiązek powołania Inspektora Ochrony Danych?
  • Inspektor Ochrony Danych – rola w firmie/instytucji.

XIV. Odpowiedzialność związana z przetwarzaniem danych osobowych.

  • Kary finansowe do 4% rocznego obrotu / 20 000 000 EUR  – czy to jedyna forma działania organu nadzorczego, czy należy się ich spodziewać?
  • Odpowiedzialność odszkodowawcza.
  • Jak postępować, aby zmniejszyć wymiar potencjalnej kary za naruszenie ochrony danych, w przypadku jego wystąpienia.
  • Sankcje dla podmiotów publicznych.

XV. Podsumowanie.

  • Jak podzielić prace wdrożeniowe?
  • Na czym skupić się w pierwszej kolejności?
  • Jak wdrożyć RODO w 6-ciu krokach, w oparciu o wiedzę ze szkolenia oraz materiały szkoleniowe?

XVI. Głos publiczności

Pytania uczestników.

  • Dyskusja.

 

DZIEŃ 2

I. Inspektor Ochrony Danych (IOD/DPO) - zagadnienia wstępne.

  • Powołanie IOD – obowiązek czy uprawnienie?
  • Kto może zostać IOD?
  • Jakie zadania IOD wskazane zostały w RODO, a jakie zwykle wykonuje w praktyce? IOD w perspektywie wytycznych Grupy Roboczej art. 29 (Europejskiej Rady Ochrony Danych).
  • Współpraca IOD z działem IT.
  • Pełnienie roli punktu kontaktowego – tak dla osób, których dane dotyczą, jak i organu nadzorczego – w praktyce.
  • Konsultacje w zakresie oceny skutków dla ochrony danych.
  • Status IOD, jego kompetencje i zakres odpowiedzialności.
  • Odpowiedzialność administratora i osób upoważnionych do przetwarzania danych w perspektywie powołania IOD.
  • Formalne powołanie IOD wewnątrz organizacji.
  • Forma zatrudnienia / współpracy z IOD.
  • IOD w grupie kapitałowej.
  • Zgłoszenie powołania IOD do organu nadzorczego – wypełnianie formularza oraz zgłoszenia poprzez platformę ePUAP.
  • Ubezpieczenia dla IOD i administratora – czy warto z nich korzystać? Analiza umów ubezpieczeniowych – na jakie wyłączenia w szczególności należy zwrócić uwagę.
  • Zlecanie funkcji IOD – jakie zapisy w umowie / powołaniu powinny się znaleźć?
  • Przyjmowanie funkcji IOD – zalecane postanowienia umowne – okiem prawnika.

II. Realizacja bieżących obowiązków IOD.

OBOWIĄZKI INFORMACYJNE.

  • Poprawne definiowanie podstaw przetwarzania danych osobowych – art. 6, art. 9 i art. 10 RODO w praktyce – case study.
  • Dodatkowe obowiązki informacyjne w przypadku współadministrowania danymi – wyzwania płynące z art. 26 RODO.
  • Obowiązki informacyjne – wdrażanie w praktyce. Zalecane formy oraz miejsca ich spełniania. Dobre praktyki.
  • Strona internetowa, BIP – ważne źródło wiedzy o tym, w jaki sposób przetwarzamy dane osobowe.
  • Konstruowanie obowiązków informacyjnych – warsztat.

KONTROLA PRZEPŁYWU DANYCH.

  • Powierzenie a udostępnienie danych osobowych – jak odróżnić te dwie formy przekazywania danych “na zewnątrz”.
  • Najczęstsze przypadki powierzania danych osobowych.
  • Na jakiej podstawie możemy udostępniać dane osobowe?
  • Udostępnienie danych – przykłady praktyczne.
  • Obowiązkowe i fakultatywne elementy umowy powierzenia.
  • Konstruowanie oraz weryfikacja umów powierzenia – warsztat.
  • Przepływ danych między współadministratorami.
  • Rejestry powierzeń i udostępnień.

POSTĘPOWANIA ZWIĄZANE Z REALIZACJĄ UPRAWNIEŃ OSÓB, KTÓRYCH DANE DOTYCZĄ.

  • Forma składania żądań przez osoby, których dane dotyczą.
  • Z jakimi żądaniami w praktyce spotykamy się najczęściej?
  • Jak przygotować firmę / instytucję do realizacji uprawnień osób, których dane dotyczą, w aspekcie organizacyjnym oraz informatycznym? Główne praktyczne problemy.
  • W jaki sposób realizować uprawnienia osób, których dane dotyczą? Jak poprawnie prowadzić korespondencję?
  • Analiza zasadności roszczeń – case study.

POSTĘPOWANIE Z NARUSZENIAMI.

  • Procedura wewnętrznego zgłaszania naruszeń / incydentów. Forma komunikacji z osobami upoważnionymi do przetwarzania danych osobowych.
  • Prowadzenie wewnętrznego rejestru naruszeń – case study.
  • Zgłaszanie naruszeń do organu nadzorczego – kiedy jest obowiązkowe? Czy termin 72 godzin jest nieprzekraczalny?
  • Wypełnianie formularza zgłoszeniowego oraz zgłaszanie naruszeń poprzez e-PUAP – warsztat.
  • Obowiązek zawiadomienia osoby, której dane dotyczą, o naruszeniu ochrony danych osobowych. W jakich przypadkach i w jakiej formie informować o naruszeniach?

III. Bezpieczeństwo danych osobowych.

  • Co o środkach ochrony danych mówi RODO?
  • Analiza art. 32 RODO i praktyczne następstwa tak ogólnej regulacji.
  • Rodzaje zagrożeń i sposoby przeciwdziałania im.
  • Pseudonimizacja i szyfrowanie – kiedy jest niezbędne?
  • Szczególnie zalecane organizacyjne środki bezpieczeństwa.
  • Szczególnie zalecane fizyczne i techniczne środki bezpieczeństwa.
  • Kodeksy postępowania i certyfikacja.

IV. Wdrażanie RODO.

  • Przygotowanie planu wdrożenia.
  • Uwzględnianie ochrony danych w fazie projektowania (zasada “privacy by design” w praktyce).
  • Wdrażanie domyślnej ochrony danych (zasada “privacy by default” w praktyce”).
  • Polityka Ochrony Danych – w jakim zakresie jest obowiązkowa? Praktyczne rady, w jaki sposób konstruować wewnętrzną dokumentację oraz system przetwarzania danych osobowych w organizacji.
  • Formułowanie wewnętrznych procedur w zakresie przetwarzania i bezpieczeństwa danych osobowych – warsztat; analiza wzorcowych procedur, udostępnionych przez organizatora.
  • W jaki sposób skonstruować upoważnienia do przetwarzania danych osobowych?
  • Przydatne pod kątem rozliczalności ewidencje i rejestry.

V. Wizerunek a RODO.

  • Definicja “wizerunku”. W jakim zakresie  wizerunek to dane osobowe?
  • Rozpowszechnianie wizerunku w perspektywie art. 81 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych – case study w oparciu o orzecznictwo.
  • Czy zgodę na rozpowszechnianie wizerunku można cofnąć w dowolnym momencie?
  • Jak powinna wyglądać zgoda na utrwalenie i upowszechnianie wizerunku – case study, w oparciu o orzecznictwo.
  • Uzasadniony interes administratora jako podstawa prawna przetwarzania wizerunku pracownika.
  • Odpowiedzialność za niezgodne z prawem przetwarzanie wizerunku na gruncie RODO, prawa autorskiego oraz kodeksu cywilnego.

VI. Głos publiczności

  • Pytania uczestników.
  • Dyskusja.

Czas trwania

2 dni, 8.00-16.00

Terminy i miejsca

Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.

Kurs odbywa się za pośrednictwem platformy ClickMeeting, wystarczy dostęp do przeglądarki internetowej.
Kurs odbywa się za pośrednictwem platformy ClickMeeting, wystarczy dostęp do przeglądarki internetowej.
Kurs odbywa się za pośrednictwem platformy ClickMeeting, wystarczy dostęp do przeglądarki internetowej.
Kurs odbywa się za pośrednictwem platformy ClickMeeting, wystarczy dostęp do przeglądarki internetowej.

Rejestracja

Cena 1
749
+23% VAT
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowe
  • certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór )
Zniżki grupowe:
  • 6.54% przy zgłoszeniu min. 2 osób
  • 19.89% przy zgłoszeniu min. 3 osób
Zapisz się
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Zapisz się, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

Płatność na podstawie proformy lub faktury VAT wystawionej po realizacji Kursu IOD przez uczestnika.

Podczas wypełniania formularza rejestracji zaznacz opcję "Oświadczam, że udział będzie finansowany ze środków publicznych, proszę o wystawienie faktury z zerową stawką VAT."

Jeśli potrzebujesz zarejestrować organizatora w wewnętrznym systemie zamówień możesz zrobić to na dwa sposoby. W trakcie wypełniania zgłoszenia w polu Uwagi przekaż tą informację - opiekun szkolenia skontaktuje się w celu dopełnienia formalności. Możesz to również zrobić samodzielnie z użyciem poniższych danych:
  • Nazwa firmy: Instytut Odpowiedzialnego Biznesu
  • Ulica i nr: ul. Mickiewicza 33/41
  • Kod pocztowy: 60-837
  • Miejscowość: Poznań
  • Numer NIP: 6182098969

Najszybszym sposobem kontaktu z organizatorem i uzyskania dodatkowych informacji jest wypełnienie formularza kontaktowego. Możesz też zadzwonić do organizatora.
Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.

Dane kontaktowe

Instytut Odpowiedzialnego Biznesu
60-837 Poznań, Polska ul. Mickiewicza 33/41

Organizator

Instytut Odpowiedzialnego Biznesu
60-837 Poznań, Polska
ul. Mickiewicza 33/41
woj. wielkopolskie
Instytut Odpowiedzialnego Biznesu to współpracujący od lat, prężnie rozwijający się zespół prawników specjalizujących się w obsłudze przedsiębiorców , w tym spółek osobowych i kapitałowych, jak również JST oraz jednostek rządowych, w tym ministerstw....
Powiadomienia o nowych terminach

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych terminach tego wydarzenia!