Miejsce pracy wolne od mobbingu i dyskryminacji – jak skutecznie komunikować się z zespołem i unikać zarzutów o mobbing, przekroczenie uprawnień?

O szkoleniu

Mobbing i dyskryminacja to najpoważniejsze zagrożenia dla zdrowej atmosfery w Twoim zespole.
To skryci wrogowie efektywności Twojego Zespołu!
Nie ignoruj żadnych oznak mobbingu – działaj, zanim zaszkodzi Twojemu zespołowi!
Postaw na otwartą komunikację, która zapobiega toksycznym sytuacjom i buduje pozytywne relacje między pracownikami.

Dowiedz się:

  • jak wydawać polecenia i delegować zadania, żeby nie zostać oskarżonym o mobbing?
  • jak udzielać feedbacku i dyscyplinować pracowników i nie zostać posądzonym o dyskryminację i mobbing?
  • jak nagradzać i inwestować w rozwój pracowników i nie zostać posądzonym o dyskryminację?
  • jak jasno definiować oczekiwania wobec pracowników, by unikać nieporozumień?

Stwórz miejsce pracy, w którym każdy czuje się szanowany, doceniany i może swobodnie wyrażać swoje opinie oraz rozwijać się zawodowo.

Nie pozwól, by konflikty i toksyczna atmosfera zatruwały Twój zespół i niszczyły jego efektywność!

Weź udział w szkoleniu, naucz się mówić jasno, stanowczo, ale bez agresji i buduj zespół oparty na wzajemnym szacunku!


Dlaczego warto wziąć udział?

Dzięki udziałowi w szkoleniu dowiesz się jak komunikować się z zespołem i nie przekraczać uprawnień.


Kto powinien wziąć udział?
Szkolenie miejsce pracy wolne od mobbingu i dyskryminacji
adresujemy do:

pracodawców, menedżerów, osób kierujących pracownikami, pracowników służb HR i BHP, którzy muszą tak komunikować się z pracownikami, że wyegzekwować wykonanie zadań i poleceń i nie narazić się na zarzut mobbingu, przekroczenia uprawnień.


Program szkolenia

Jak rozpoznać i eliminować mobbing i dyskryminację w miejscu pracy?
Jakie zachowania mogą być odbierane jako wykluczające lub krzywdzące?
Co jest mobbingiem? – aspekty prawne i psychologiczne.
Różnica między mobbingiem a asertywnym zarządzaniem.
Jak skutecznie egzekwować wymagania bez naruszania granic pracowników.
Objawy mobbingu: jak go rozpoznać u siebie i innych?
Powtarzalność. Długotrwałość. Zastraszenie. Poniżenie. Izolowanie. Dyskryminowanie.

Różnica między mobbingiem, dyskryminacją, a konfliktem w miejscu pracy.

Skutki mobbingu dla organizacji / menedżera.

Spadek morale i produktywności. Wzrost rotacji. Obniżenie konkurencyjności firmy na rynku i EB. Negatywne opinie w otoczeniu społecznym. Ograniczenie dostępności do utalentowanych i zaangażowanych pracowników. Problemy prawne i finansowe.

Obniżenie autorytetu.

Ćwiczenie: Szybki test wiedzy o mobbingu (pytania jednokrotnego wyboru)

Rozpoznanie mobbingu. Jak reagować, gdy jesteśmy świadkami mobbingu, dyskryminacji lub nieodpowiedniej komunikacji?

Wczesne sygnały ostrzegawcze – jak je zauważyć?
Typowe zachowania mobbera wewnątrz zespołu.
Publiczne upokarzanie. Izolowanie. Ośmieszanie. Plotkowanie. Wykluczanie. Negatywne ocenianie i krytykowanie na forum.

Przykłady najczęściej zgłaszanych zachowań mobbingu na miękko. 
Nie odpowiadanie na pytania. Nie odpowiadanie / opóźnione odpowiadanie na maile. Ignorowanie wypowiedzi na spotkaniach. Brak powitania (z daną osobą). Unikanie kontaktu. Celowe spóźnianie się. Ironiczne komentarze. Wprowadzanie w błąd lub nie podawanie wszystkich informacji niezbędnych do realizacji zadania. Negatywna komunikacja niewerbalna sygnalizująca niechęć. Opowiadanie, przyzwolenie na dowcipy o charakterze dyskryminującym grupy społeczne / stereotypizujące. Wyśmiewanie akcentu, pochodzenia, religii lub ubioru pracownika.

  • „Znowu jakiś problem?”
  • „No to nie było trudne zadanie.”
  • „Chyba dasz tym razem radę?”
  • „Mógłbyś w końcu ogarnąć, to są podstawy.”
  • „Nie bądź jak (podanie narodowości)”

Ujawnienie zachowań. Jak zareagować?
Procedura działań zgodnych z kodeksem pracy.

Konsekwencje braku działania ze strony menedżera.

Ćwiczenie: Analiza przypadków – uczestnicy otrzymują opisy sytuacji i określają, czy doszło do mobbingu, jakie podjąć kroki.

Jakie słowa i gesty mogą być odbierane jako mobbing? Analiza rzeczywistych przypadków mobbingu i ich konsekwencji.
Przykłady najczęściej zgłaszanych przypadków mobbingu
Nierealne cele. Zadania poniżej kompetencji. Nieuzasadnione ograniczanie premii. Degradacja. Manipulacja w celu samodzielnego zwolnienia się przez pracownika. Nadmierna kontrola pracowników nie mająca uzasadnienia. Zlecenia zadań/ komunikacja poza czasem pracy. Wykorzystywanie prywatnych wiadomości / kontaktów do celów służbowych. Jawne zastraszanie. Agresja. Używanie wulgaryzmów w miejscu pracy.

Przykłady najczęściej zgłaszanych zachowań dyskryminacyjnych:
Odmowa awansu lub podwyżki z powodu płci, wieku, narodowości, niepełnosprawności. Nieprzydzielanie ważnych projektów osobom z określonej grupy społecznej. Nieuzasadnione różnice w wynagrodzeniu za tę samą pracę dla określonych osób. Nadmierne kontrolowanie lub podważanie kompetencji osób należących do grup mniejszościowych. Celowe pomijanie osób z określonej grupy społecznej przy organizacji szkoleń czy wyjazdów służbowych.

Jak uniknąć zarzutu mobbingu w codziennej pracy?
Zasady przejrzystej komunikacji.
Jak komunikować się z szacunkiem, unikając agresji, manipulacji i uprzedzeń? Toksyczna komunikacja – jak jej unikać? 
  • Jak wydawać polecenia i delegować zadania, żeby nie zostać oskarżonym o mobbing?
  • Jak udzielać feedbacku i dyscyplinować pracowników i nie zostać posądzonym o dyskryminację i mobbing?
  • Jak nagradzać i inwestować w rozwój pracowników i nie zostać posądzonym o dyskryminację?
  • Jak stworzyć kulturę dialogu, w której każdy czuje się wysłuchany?

7 błędów menedżera skazujących go na posądzenie o mobbing.
 
Ćwiczenie: Studia przypadków – analiza rzeczywistych sytuacji mobbingowych. Skuteczne sposoby zapobiegania i konstruktywnego reagowania na zarzuty.

Komunikacja inkluzywna

Dyskryminujące komunikaty oparte o negatywne stereotypy.

  • „Z kobietami trudno się dogadać. Wolę pracować z mężczyznami. Mężczyźni są leniwi i roszczeniowi.” – dyskryminacja / płeć.
  • „Mieszkasz tu tyle czasu i dalej nie nauczyłeś podstaw języka?” – dyskryminacja / język.
  • „Gen Z to dramat nie zatrudniamy ich. Boomerzy czekają tylko na emeryturę. W naszej firmie pracuje się do 35 roku życia. ” – ageizm / wiek.
  • „Nie zatrudniamy osób z (…).” – dyskryminacja / narodowość.
  • „Z takimi poglądami politycznymi długo u nas nie popracujesz.” – dyskryminacja / poglądy.
  • „Niepełnosprawni to tylko kłopot. U nas trzeba pracować, a nie odpoczywać. Nie opłaca mi się zatrudniać.” – dyskryminacja / niepełnosprawność.
  • „LGBT niech szuka pracy gdzie indziej.” „Z błyskawicami dajmy sobie spokój” – dyskryminacja / orientacja seksualna.
  • „Jesteś za wolny do tej roboty. Tu niestety trzeba wyższego IQ.” – dyskryminacja – osobowość.

Naucz się komunikować jak doświadczony coach i dojrzały menedżer.
4 narzędzia pracy menedżera ze stereotypami w zespole:

  • Rozbijanie stereotypów.
  • Rozcieńczanie stereotypów.
  • Metoda kontaktu.
  • Metoda zmiany totalnej.

Ćwiczenie: Studia przypadków – jak stosować komunikację budowania tolerancji i akceptacji w zespole zapobiegającą dyskryminacji i mobbingowi.

Procedury postępowania w przypadku mobbingu

Matryca reagowania na trudne sytuacje.
Rozmowa informująca. Rozmowa dyscyplinująca. Interwencje. Mediacje. Spotkanie z zespołem. Jak prowadzić rozmowę z pracownikiem:

  • Pracownik uważa że jest mobbowany przez szefa.
  • Pracownik komentuje na forum, że szef mobbinguje.
  • Pracownik komentuje na forum, że firma wspiera mobberów / nie pomaga ofiarom.
  • Pracownik zgłosił informację na temat zachowań dyskryminujących / mobbingowych.
  • Menedżer był świadkiem zachowań dyskryminujących.

Procedury zgłaszania mobbingu w organizacji.
Kiedy wzywamy HR. Komisja antymobbingowa.
Jak przeprowadzić dochodzenie wewnętrzne?
Ochrona ofiary – jakie kroki podjąć?
Ćwiczenie: Prowadzenie rozmów z pracownikiem w przypadku stwierdzenia nieprawidłowych zachowań.
Przykłady i modele rozmów.

Prewencja zachowań mobbingowych. Jak zapobiegać potencjalnemu mobbingowi?

Elementy zdrowej kultury organizacyjnej zapobiegającej mobbingowi.
Przykłady dobrych praktyk w firmach.

  • Systemy etycznego działania.
  • Promowanie wartości społecznych i konstruktywnych zachowań.
  • Konstruktywna komunikacja. Feedback.
  • Przejrzyste procedury awansu, rozwoju, wynagradzania.
  • Szkolenia z zakresu przeciwdziałania mobbingowi.

Rola menedżera w przeciwdziałaniu mobbingowi w zespole.

  • Budowanie pozytywnej i konstruktywnej atmosfery w zespole.
  • Wspieranie wartości szacunku, współpracy, konstruktywnej komunikacji.
  • Bieżące rozwiązywanie problemów, szybkie reagowanie w sytuacjach konfliktu / dyskryminacji.
  • Otwarta komunikacja: feedback i OTO.

Ćwiczenie: Tworzenie kodeksu etycznego dla zespołu – wspólne ustalanie zasad.

Czas trwania

Zaplanuj czas na szkolenie w godzinach 9:00-15:30.


Forma zajęć

Terminy i miejsca

To szkolenie nie ma aktualnych terminów. Wyślij zapytanie o nowe terminy bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.

Wymagania sprzętowe:

W celu prawidłowego i pełnego korzystania ze szkolenia należy posiadać urządzenie (komputer, laptop lub smartfon) z dostępem do Internetu, kamerą i mikrofonem.
Proste, intuicyjne uruchamianie szkolenia na urządzeniach.
Po rejestracji na szkolenie wszystkie kwestie techniczne będą Państwu przesłane drogą mailową.

Rejestracja

Pakiet
DO 25 MARCA 2025R.
840
+23% VAT
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej
  • certyfikat uczestnictwa
Zniżki grupowe:
  • 2.38% przy zgłoszeniu min. 5 osób
Zapisz się
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Zapisz się, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

1. Organizatorem szkolenia jest Ośrodek Szkoleń i Informacji Effect Joanna Jarosz-Opolka z siedzibą w Gliwicach, al. Korfantego 19/1; 44-100 Gliwice, NIP 631-139-99-87, Regon 277586519.
2. Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest przesłanie wypełnionej karty zgłoszenia pocztą elektroniczną.
3. Przesłanie karty uczestnictwa jest równoznaczne z zawarciem umowy, akceptacją warunków uczestnictwa, zobowiązaniem do dokonania opłaty zgodnie z cenami zawartymi w ofercie i ma charakter wiążący. Faktura zostanie wystawiona po szkoleniu, wyjątek stanowią osoby prywatne, które zobowiązane są do dokonania przedpłaty na rachunek OSil Effect.
4. Na 7 dni przed rozpoczęciem szkolenia stacjonarnego, na podane adresy e-mail zostaną przesłane informacje organizacyjne dotyczące szkolenia. W przypadku braku potwierdzenia szkolenia w deklarowanym przez OSil Effect terminie, prosimy o kontakt.
5. Szkolenia online potwierdzamy na dzień przed terminem szkolenia. Uczestnik otrzymuje informacje organizacyjne na podany w zgłoszeniu adres e-mail. W przypadku braku potwierdzenia szkolenia w deklarowanym przez OSil Effect terminie, prosimy o kontakt.
6. Rezygnacja z uczestnictwa w szkoleniu powinna być zgłoszona w formie pisemnej bądź mailem najpóźniej na 10 dni przed rozpoczęciem szkolenia stacjonarnego oraz na 3 dni robocze przed rozpoczęciem szkolenia online. W przypadku dokonania rezygnacji po tym terminie lub nieobecności uczestnika na szkoleniu, bez uprzedniego powiadomienia, Zamawiający zostanie obciążony opłatą w wysokości 100% wartości szkolenia. Przeniesienie uczestnictwa na kolejny termin traktowane jest jako rezygnacja. Istnieje możliwość zmiany uczestnika szkolenia na inną osobę.
7. Rabaty muszą być zaznaczone na formularzu zgłoszeniowym lub w wiadomości email. Rabat musi być zatwierdzony przez pracownika OSiI Effect.
8. OSil EFFECT zastrzega sobie prawo do odwołania szkolenia lub zmiany jego terminu z przyczyn niezależnych od Organizatora. Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany Trenera z przyczyn niezależnych od Organizatora.
9. Materiały szkoleniowe (w formie papierowej, elektronicznej, audio) przekazywane Uczestnikom podczas szkolenia są chronione prawem autorskim. Kopiowanie i upowszechnianie ich (w celach komercyjnych) jest zabronione.
10. Uczestnik szkolenia ma prawo złożyć reklamację dotyczącą jakości oferowanych usług szkoleniowych (treści merytorycznej, formy organizacyjnej, itp.). Reklamację należy złożyć w formie pisemnej (dopuszcza się drogę korespondencji elektronicznej), w terminie 7 dni od daty realizacji usługi szkoleniowej. Wszystkie wytyczne dotyczące złożenia reklamacji zawarte są w regulaminie na stronie 

Podczas wypełniania formularza rejestracji zaznacz opcję "Oświadczam, że udział będzie finansowany ze środków publicznych, proszę o wystawienie faktury z zerową stawką VAT."

Jeśli potrzebujesz zarejestrować organizatora w wewnętrznym systemie zamówień możesz zrobić to na dwa sposoby. W trakcie wypełniania zgłoszenia w polu Uwagi przekaż tą informację - opiekun szkolenia skontaktuje się w celu dopełnienia formalności. Możesz to również zrobić samodzielnie z użyciem poniższych danych:
  • Nazwa firmy: Ośrodek Szkoleń i Informacji EFFECT
  • Ulica i nr: ul. Kozielska 137d
  • Kod pocztowy: 44-100
  • Miejscowość: Gliwice
  • Numer NIP: 6311399987

Najszybszym sposobem kontaktu z organizatorem i uzyskania dodatkowych informacji jest wypełnienie formularza kontaktowego. Możesz też zadzwonić do organizatora.
Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Przeciągnij plik tutaj lub kliknij, żeby dodać.
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.

Dane kontaktowe

Ośrodek Szkoleń i Informacji EFFECT
44-100 Gliwice, Polska ul. Kozielska 137d

Organizator

Ośrodek Szkoleń i Informacji EFFECT
44-100 Gliwice, Polska
ul. Kozielska 137d
woj. śląskie
Powiadomienia o nowych terminach

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych terminach tego wydarzenia!