Najczęściej występujące nieprawidłowości w udostępnianiu informacji publicznej

O szkoleniu

Problematyka dostępu do informacji publicznej od początku rodziła liczne kontrowersje. W praktyce bowiem proces udostępniania informacji publicznej nie sprowadza się jedynie do realizacji czysto technicznych działań, jakie podmiot zobowiązany podejmuje po stwierdzeniu, że jest w posiadaniu żądanej informacji publicznej. Proces udostępniania informacji publicznej ma bardzo złożony charakter i związany jest z koniecznością podejmowania wielu czynności, co wobec faktu, iż ustawa o dostępie do informacji publicznej nie reguluje w sposób kompletny i wyczerpujący całości problematyki związanej z dostępem do informacji publicznej powoduje, że w praktyce istnieją odmienne sposoby interpretacji przepisów prawa przez organy rozstrzygające, w tym sądy.

Szkolenie ma na celu omówienie problemów, które pojawiają się lub mogą powstać w trakcie udostępniania informacji publicznej. Nie bez znaczenia, w kontekście udostępniania informacji publicznej jest również fakt, iż organy stoją w obliczu – wprawdzie odroczonego do 2026 r. – ale nieuchronnego uruchomienia Rejestru umów jednostek sektora finansów publicznych.

Kto powinien wziąć udział?

Szkolenie adresowane jest do pracowników administracji rządowej (urzędy centralne, urzędy wojewódzkie administracja zespolona i niezespolona), pracowników administracji samorządowej (urzędy gminy, starostwa powiatowe, urzędy marszałkowskie) oraz ich jednostki organizacyjne (np. ośrodki pomocy społecznej, zakłady gospodarki komunalnej, straż miejska), osoby odpowiedzialne za udostępnienie informacji publicznej.

Program szkolenia

  1. Podstawy prawne dostępu do informacji publicznej

  2. Informacja publiczna – definicja; zagadnienia teoretyczne a praktyka orzecznicza, czyli co jest a co nie jest informacją publiczną

  3. Zasady udostępniania informacji publicznej (dostęp powszechny, równy, bezwarunkowy, bezpłatny, niezwłoczny)

  4. Zakres informacji podlegających udostępnieniu:
    • podmioty uprawnione do uzyskania informacji publicznej,
    • podmioty zobowiązane do udzielenia informacji publicznej; pojęcie osoby pełniącej funkcję publiczną,
    • wniosek o udostępnienie informacji publicznej – wymogi formalne (wnioski składane drogą elektroniczną, e-maile),
    • wnioski uporczywe,
    • najczęściej popełniane błędy przy rozpatrywaniu wniosku o udostępnienie informacji publicznej,
    • wnioski złożone,
    • sposób na wnioski zawierające braki (nieprecyzyjne).

  5. Udostępnienie informacji jako czynność materialno – techniczna (niezamierzone wydanie decyzji):
    • zawiadomienie o braku podstaw do stosowania u.d.i.p.,
    • zawiadomienie o nieposiadaniu informacji,
    • zawiadomienie o opłacie,
    • zawiadomienie o przedłużeniu terminu rozpatrywania wniosku,
    • zawiadomienie o braku możliwości technicznych rozpatrzenia wniosku w żądanej formie,
    • wezwanie do wykazania szczególnie istotnego interesu prawnego.

  6. Sposób udostępnienia informacji publicznej:
    • Biuletyn Informacji Publicznej,
    • dostęp do posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z wyborów powszechnych,
    • inne formy udostępnienia (np. wyłożenie lub wywieszenie w miejscach ogólnie dostępnych).

  7. Prawo do informacji przetworzonej; czym jest informacja przetworzona; przetworzenie a anonimizacja:
    • informacja prosta,
    • informacja przetworzona.

  8. Pojęcie szczególnie istotnego interesu publicznego

  9. Pojęcie dokumentu urzędowego, prywatnego, wewnętrznego (e-maile, wnioski, opinie, dokumentacja technologiczna, ekspertyza)

  10. Ustawowe tajemnice jako przesłanki do odmowy udostępnienia informacji publicznej

  11. Obowiązki podmiotu zobowiązanego przed wydaniem decyzji o odmowie udostępnienia informacji publicznej

  12. Odmowa udostępnienia informacji publicznej – decyzja (elementy decyzji)

  13. Przygotowanie projektu decyzji o odmowie udostępnienia informacji publicznej (informacja przetworzona, ochrona tajemnic)

  14. Decyzja o umorzeniu postępowania

  15. Zasady pobierania opłat za udostępnienie informacji publicznej

  16. Bezczynność podmiotu zobowiązanego do udostępnienia informacji

  17. Konsultacje, dyskusja

  18. Ocena efektywności szkolenia

Czas trwania

Zajęcia w godzinach: 9:00 – 15:00

Prelegenci

Etatowy członek Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu od 2001 r., koordynator w sprawach z zakresu dostępu do informacji publicznej, dodatków: mieszkaniowych, osłonowych, energetycznych, bonu energetycznego, zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, działalności gospodarczej, sprawach mieszkaniowych, dodatków: węglowych, osłonowych, dla podmiotów wrażliwych, dla gospodarstw domowych, elektrycznych. Wieloletni wykładowca na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Wrocławskiego, współpracownik Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu we Wrocławiu, Dolnośląskiej Wyższej Szkoły Służb Publicznych „Assesor” oraz Dolnośląskiego Centrum Rozwoju Lokalnego S.C., Dolnośląskiego Centrum Szkolenia Samorządowego, Agencji Rozwoju Innowacji Sp. z o.o., Ośrodka Szkolenia Zawodowego we Wrocławiu, Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej w Poznaniu, Jeleniej Górze, Katowicach, we Wrocławiu w zakresie przeprowadzania ćwiczeń oraz szkoleń z zakresu postępowania administracyjnego, postępowania egzekucyjnego w administracji, dodatków mieszkaniowych oraz z dostępu do informacji publicznej.

Terminy i miejsca

Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.

Szkolenia online organizujemy z wykorzystaniem platformy szkoleniowej ClickMeeting.

Do udziału w szkoleniu wystarczy dostęp do urządzenia podłączonego do internetu, mikrofon, słuchawki/głośniki, ewentualnie kamera internetowa. Prosimy o korzystanie z najaktualniejszych wersji przeglądarek Google Chrome (zalecana) lub Mozilla Firefox.

Uczestnicy w czasie rzeczywistym widzą i słyszą wykładowcę, mogą również widzieć i słyszeć siebie wzajemnie – zapewniamy możliwość skorzystania z panelu dyskusyjnego dla wszystkich uczestników (obraz + dźwięk) w trakcie szkolenia oraz wsparcie techniczne realizowane telefonicznie lub w formie czatu podczas i przed szkoleniem.

Przed rozpoczęciem szkolenia każda zgłoszona osoba otrzyma e-maila z linkiem do wirtualnego pokoju wraz z instrukcją połączenia się z platformą szkoleniową.

Rejestracja

Cena szkolenia
600
+23% VAT
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej
  • certyfikat uczestnictwa
  • bezpłatne anulowanie zgłoszenia do 7 dni przed terminem
  • Szkolenie finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych jest zwolnione od podatku VAT.
Zapisz się
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Zapisz się, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

I. CZĘŚĆ OGÓLNA

  1.  Regulamin Świadczenia Usług Szkoleniowych określa zasady udziału w szkoleniach organizowanych przez firmę AMG Szkolenia s.c. z siedzibą w Lublinie, przy ul. Bursztynowej 8/44, zwaną dalej Organizatorem, która jest wpisana do Rejestru Instytucji Szkoleniowych przez Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie.
  2. Oferty organizowanych przez nas szkoleń (stacjonarnych i online) są dostępne na naszej stronie www.amgszkolenia.pl i obejmują zakresy tematyczne, informacje dotyczące wykładowców oraz informacje organizacyjne. Wszystkie organizowane przez nas szkolenia zostały zaprojektowane w taki sposób, by jak najbardziej przystępnie przekazywać wiedzę, by były interesujące oraz możliwie jak najbardziej angażujące dla uczestników. Dbamy również o zaplecze techniczne, bezstresowy przebieg i atrakcyjną oprawę szkoleń.
  3. Udział w szkoleniach możliwy jest jedynie po akceptacji postanowień niniejszego regulaminu.
  4. Przesłanie do AMG Szkolenia formularza zgłoszeniowego stanowi prawnie wiążącą umowę pomiędzy podmiotem zgłaszającym a AMG Szkolenia i jest zobowiązaniem do zapłaty za szkolenie oraz podstawą do wystawienia faktury VAT bez podpisu odbiorcy.

II. WARUNKI UCZESTNICTWA I PŁATNOŚĆ ZA SZKOLENIE

  1. Warunkiem udziału w szkoleniu jest przesłanie do AMG Szkolenia (Organizatora) na adres biuro@amgszkolenia.pl prawidłowo wypełnionego formularza zgłoszeniowego lub zgłoszenie uczestnictwa poprzez wypełnienie formularza online. Formularze dostępne są na stronie www.amgszkolenia.pl. Organizator potwierdzi otrzymanie formularza zgłoszeniowego wysyłając e-mail na wskazany adres. W przypadku braku informacji potwierdzającej w czasie 24 godzin – należy skontaktować się z Organizatorem.
  2. Korespondencja dotycząca organizacji szkolenia (potwierdzenie, odwołanie, zmiana terminu, wykładowcy itp.) odbywa się wyłącznie w formie elektronicznej. W formularzu zgłoszeniowym musi zostać podany przynajmniej jeden adres e-mail, na który będą wysyłane informacje organizacyjne.
  3. Płatność za szkolenie powinna być przekazana w formie przedpłaty w terminie do 5 dni roboczych przed rozpoczęciem szkolenia na n/w nr konta. Dokument proforma wystawiamy na życzenie. Po uzyskaniu zgody Organizatora istnieje możliwość zapłaty po szkoleniu. W takim przypadku opłata za szkolenia uiszczana jest na podstawie faktury wystawionej po zakończeniu szkolenia. Termin płatności wynosi od 7 dni do 14 dni od daty wystawienia faktury.
    Nr konta: PL 37 1020 3176 0000 5602 0283 5627
  4. Przysługujące zniżki należy zaznaczyć na formularzu zgłoszeniowym. Brak wpisanej informacji o rabacie lub promocji spowoduje, że nie zostaną one uwzględnione.
  5. Brak dokonania płatności przed terminem szkolenia nie oznacza rezygnacji z udziału w szkoleniu. Rezygnacja z udziału w szkoleniu odbywa się wyłącznie w formie pisemnej i musi wpłynąć do Organizatora najpóźniej na 7 dni przed datą rozpoczęcia szkolenia online lub najpóźniej na 14 dni przed datą rozpoczęcia szkolenia stacjonarnego. Organizator musi pisemnie potwierdzić  otrzymanie informacji o rezygnacji z udziału w szkoleniu. Rezygnacja w późniejszym terminie lub nieobecność na szkoleniu nie zwalnia od dokonania pełnej opłaty.
  6. Organizator potwierdzi realizację szkolenia w zaplanowanym terminie: w formie online nie później niż 3 dni a w formie stacjonarnej nie później niż 7 dni przed datą jego rozpoczęcia.
  7. Organizator zastrzega sobie prawo zmiany miejsca szkolenia stacjonarnego lub terminu szkolenia z przyczyn organizacyjnych (szkolenie w formie online nie później niż 3 dni a w formie stacjonarnej nie później niż 7 dni przed datą jego rozpoczęcia), a także do wyznaczenia równoważnego zastępstwa w przypadku, gdy wykładowca nie będzie mógł prowadzić zajęć z ważnych przyczyn losowych. Zmiany te wymagają pisemnej akceptacji. Brak akceptacji Organizator traktuje jako bezkosztową rezygnację ze szkolenia.
  8. Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania szkolenia z przyczyn od siebie niezależnych i odstąpienia od umowy (szkolenie w formie online nie później niż 3 dni a w formie stacjonarnej nie później niż 7 dni przed datą jego rozpoczęcia). W takim przypadku zwrot ewentualnej przedpłaty będzie dokonany w terminie do 7 dni od daty odwołania. Organizator nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe z powodu odwołania szkolenia.
  9. W przypadku braku realizacji szkolenia z przyczyn niezależnych od Organizatora i bez wymaganego zgodnie z Regulaminem wcześniejszego powiadomienia, podmiot zgłaszający nie ponosi kosztów szkolenia, z wyjątkiem sytuacji, gdy strony postanowią inaczej.
  10. Wsparcie poszkoleniowe: w ciągu 7 dni od daty zakończenia szkolenia uczestnikom szkolenia umożliwiamy kontakt z wykładowcą w celu uzyskania pomocy w rozwiązywaniu problemów dotyczących zakresu tematycznego szkolenia.
  11. Uczestnik szkolenia może złożyć reklamację w ciągu 7 dni od daty zakończenia szkolenia. Reklamację w formie pisemnej należy wysłać na adres biuro@amgszkolenia.pl Organizator ma 14 dni na rozpatrzenie reklamacji i w tym czasie może zwrócić się do składającego reklamację o dodatkowe pisemne wyjaśnienia. Organizator zastrzega sobie prawo braku odpowiedzi na złożoną reklamację w przypadku, gdy będzie niezrozumiała lub będzie sprzeczna z innymi zapisami Regulaminu. Organizator udzieli odpowiedzi na reklamację w formie pisemnej drogą elektroniczną i w przypadku uznania zasadności reklamacji zaproponuje wybraną formę rekompensaty. 
    Formy rekompensaty: 10%, 20% lub 50% zniżki na udział w szkoleniu zaproponowanym przez Organizatora i zaakceptowanym przez składającego reklamację.
  12. Treści szkolenia i materiały szkoleniowe objęte są prawami autorskimi. Na jakąkolwiek formę ich utrwalania, kopiowania, dalszej odsprzedaży, rozpowszechniania i udostępniania oraz nagrywania przebiegu szkolenia AMG Szkolenia nie wyraża zgody.

III. RODO

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych są wspólnicy spółki cywilnej AMG Szkolenia Agnieszka Ochmańska i Grzegorz Ochmański, z siedzibą w Lublinie, przy ul. Bursztynowej 8/44, kod pocztowy 20-576, www.amgszkolenia.pl, e-mail:  biuro@amgszkolenia.pl, tel. 789 172 032. Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywać się będzie wyłącznie w celu zawarcia umowy (formularz zgłoszeniowy) i realizacji szkolenia. Dane będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji umowy. Ma Pani/Pan prawo do: dostępu, sprostowania, ograniczenia przetwarzania i usunięcia podanych danych.
  2. Pozostałe informacje dostępne są na stronie www.amgszkolenia.pl w zakładkach Polityka prywatności i Bezpieczeństwo.

Podczas wypełniania formularza rejestracji zaznacz opcję "Oświadczam, że udział będzie finansowany ze środków publicznych, proszę o wystawienie faktury z zerową stawką VAT."

Jeśli potrzebujesz zarejestrować organizatora w wewnętrznym systemie zamówień możesz zrobić to na dwa sposoby. W trakcie wypełniania zgłoszenia w polu Uwagi przekaż tą informację - opiekun szkolenia skontaktuje się w celu dopełnienia formalności. Możesz to również zrobić samodzielnie z użyciem poniższych danych:
  • Nazwa firmy: AMG Szkolenia
  • Ulica i nr: Bursztynowa 8/44
  • Kod pocztowy: 20-576
  • Miejscowość: Lublin
  • Numer NIP: 7123419993

Najszybszym sposobem kontaktu z organizatorem i uzyskania dodatkowych informacji jest wypełnienie formularza kontaktowego. Możesz też zadzwonić do organizatora.
Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Przeciągnij plik tutaj lub kliknij, żeby dodać.
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.

Dane kontaktowe

AMG Szkolenia
20-576 Lublin, Polska Bursztynowa 8/44

Organizator

AMG Szkolenia
20-576 Lublin, Polska
Bursztynowa 8/44
woj. lubelskie
AMG Szkolenia zajmuje się organizacją szkoleń stacjonarnych i online z szeroko rozumianej ochrony środowiska. Rozbudowując swoją bazę szkoleń dokładamy starań by sięgać po aktualne tematy, mogące sprostać realnym potrzebom branży oraz rynku pracy. Na...
Powiadomienia o nowych terminach

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych terminach tego wydarzenia!