Najnowsze zmiany w prawie pracy od 2024 roku – jak się przygotować do nowych przepisów. Podsumowanie zmian z 2023 roku

O szkoleniu

Zapraszamy na szkolenie, na którym kompleksowo omówimy zmiany w prawie pracy planowane na lata 2024-2026, a także podsumujemy zmiany wdrożone w ciągu ostatniego roku.

I część szkolenia poświęcimy zmianom planowanym na lata 2024-2026.

  • Omówimy m.in. nowe obowiązki pracodawców uregulowane w Dyrektywie z 10 maja 2023 roku, związane z zasadą równością i przejrzystością wynagrodzeń.

    Dyrektywa ta wprowadza minimalne wymagania, służące wzmocnieniu stosowania zasady równości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet. Na pracodawców we wszystkich sektorach zostaną nałożone dodatkowe obowiązki w zakresie przejrzystości wynagrodzeń oraz sprawozdawczości. W okresie od 2024 do 2026 pracodawcy powinni zacząć dostosowywanie wewnętrznych rozwiązań do wymagań aktu. Stopniowe zmiany pozwolą na bardziej uporządkowane i łatwiejsze wdrożenie aktu.
     
  • Przedstawimy także zmiany od 2024 roku, dotyczące minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmiany w emeryturach pomostowych, w ochronie pracowników przed wypowiedzeniem, a także inne ważne dla pracodawców zmiany w prawie pracy.

W II części szkolenia podsumujemy regulacje, które weszły w życie w 2023 roku i wyjaśnimy wątpliwości związane z ich stosowaniem w praktyce.

Cele szkolenia:

  • omówienie najnowszych zmian w prawie pracy w 2024 roku
  • omówienie planowanych zmian na lata 2024-2026
  • analiza znaczenia nowych przepisów w praktyce i wskazanie możliwości wdrożenia zmian w działanie organizacji
  • nabycie umiejętności wdrożenia zmian w działanie organizacji
  • podsumowanie zmian w prawie pracy wprowadzonych w 2023 roku
Dlaczego warto wziąć udział?

Korzyści ze szkolenia:

  • uzyskanie wiedzy na temat najnowszych zmian i możliwość przygotowania się do ich wdrożenia
  • efektywne i zgodne z prawem prowadzenie działań opartych o najnowsze przepisy prawa pracy
  • możliwość wykorzystania wzoru dokumentu przekazanego na szkoleniu
  • możliwość wyjaśnienia indywidualnych pytań i wątpliwości
Kto powinien wziąć udział?
  • specjaliści działu kadr i płac
  • pracownicy działów personalnych
  • specjaliści działów HR, w tym HR Business Partner
  • menedżerowie/koordynatorzy zespołów
  • kadra kierownicza

Program szkolenia

MODUŁ 1
Zmiany 2024-2026

  1. Dyrektywa w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości za pośrednictwem mechanizmów przejrzystości wynagrodzeń oraz mechanizmów egzekwowania
  • definicje – wynagrodzenie, luka płacowa, mediana, praca takiej samej wartości, poziom wynagrodzenia

  • terminy wprowadzające zmiany

  • obowiązki pracodawców w czasie rekrutacji, informacja o wynagrodzeniu

  • dyskryminacja pośrednia, dyskryminacja bezpośrednia

  • prawo pracowników do informacji

  • środki ochrony prawnej

  • sankcje za naruszenie

  1. Oskładkowanie (ZUS) wszystkich umów zleceń od 1 stycznia 2025
     
  2. Zmiany w zasiłkach w 2024
  • wpływ podwyżki minimalnego wynagrodzenia na wysokość świadczeń chorobowych należnych pracownikowi
  1. Zmiana minimalnego wynagrodzenia, wpływ na inne świadczenia
  • wysokość kwot wolnych od potrąceń
  • dodatek za pracę w porze nocnej
  • odprawa z tytułu zwolnień grupowych
  • płaca minimalna a składki ZUS i podatki
  • wysokość odprawy pieniężnej dla osób zatrudnionych, z którymi pracodawca rozwiązuje umowę z przyczyn niedotyczących pracowników
  • wyższe koszty zatrudnienia dla pracodawców
  • odszkodowanie za mobbing, dyskryminację lub naruszenie zasad równego traktowania w zatrudnieniu.
  1. Zmiany w emeryturach pomostowych – od 1.01.2024
  • dla kogo emerytury pomostowe
  • co się zmieniło od 1 stycznia 2024
  • warunki dla otrzymania emerytury pomostowej w 2024
  1. Zmiany w zakresie ochrony pracowników przed wypowiedzeniem
     
  2. Nowe przepisy BHP od 17.05.2024
  • dofinansowanie do szkieł kontaktowych i zmiany w wyposażeniu stanowiska pracy

MODUŁ 2
Podsumowanie zmian z 2023 roku

  1. Zmiany w zakresie umów na czas próbny
     
  2. Nowe dni wolne od pracy – z powodu siły wyższej, urlop opiekuńczy
     
  3. Praca zdalna – omówienie przepisów oraz wzoru Regulaminu, który zostanie przekazany uczestnikom
  • zasady wykonywania pracy zdalnej
  • regulamin pracy zdalnej
  • grupy pracowników, którzy mogą być objęci pracą zdalną
  • zasady pokrywania kosztów
  • zasady przeprowadzania kontroli
  • sposób komunikacji i potwierdzanie obecności w pracy
  • narzędzia do pracy zdalnej, BHP
  • praca zdalna „standardowa”, „na polecenie pracodawcy” i „okazjonalna”
  • grupy uprzywilejowane
  • czy pracodawca musi uwzględnić wnioski o pacę zdalną
  1. Prewencyjna kontrola trzeźwości

Zgodnie z nowelą KP – pracodawcy są uprawnieni do kontroli trzeźwości zatrudnionych weryfikującej zawartość alkoholu i innych środków działających jak alkohol (np. narkotyki, dopalacze itp.). Kontrolę taką można przeprowadzić wobec osób zatrudnionych na: umowę o pracę, umowy cywilnoprawne (UZ/UD) i umowę o współpracy z osobą prowadzącą jednoosobową działalność (KG/B2B)

  • regulamin kontroli trzeźwości
  • zasady przeprowadzania kontroli
  • ryzyko naruszenia godności i dóbr osobistych pracownika
  • minimalne informacje jakie musi przekazać pracodawca pracownikom przed dopuszczeniem do pracy
  • kto może przeprowadzać kontrole trzeźwości w zakładzie pracy
  • organy zewnętrzne uprawnione do przeprowadzania kontroli
  • metody przeprowadzania kontroli (nielaboratoryjne, laboratorium)
  • odmowa przeprowadzenia badania przez pracownika – konsekwencje
  • brak możliwości przeprowadzenia badania
  • warunki niedopuszczenia do pracy
  • konsekwencje prawne nietrzeźwości w pracy
  1. Pytania uczestników, dyskusja, podsumowanie szkolenia

Czas trwania

godz. 10.00-16.00

Prelegenci

Audytor z zakresu prawa pracy i jakości. Doktor nauk o zdrowiu, absolwentka Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, ukończyła studia podyplomowe na kierunku BHP i ergonomia na Politechnice Warszawskiej, a także studia podyplomowe z Kontroli wewnętrznej oraz Zarządzania Zasobami Ludzkimi na Uniwersytecie Warszawskim.

Wieloletnie doświadczenie zawodowe zdobyła w firmach o profilu produkcyjnym, służbie zdrowia w działach kadrowo-płacowych i organizacyjnych na stanowiskach menedżerskich. Pracowała m.in. na stanowiskach kierowniczych w Polskim Centrum Badań i Certyfikacji, MSWiA, Instytucie Matki i Dziecka, firmie Drosed S.A., Arkadia Sp. z o.o. Obecnie od ponad 6 lat prowadzi własną działalność gospodarczą. W swojej codziennej pracy zajmuje się w szczególności szkoleniami oraz przeprowadzaniem audytów. Na przestrzeni ostatnich 25 lat przeprowadziła ponad 1000 szkoleń, w większości związanych z prawem pracy i BHP. Prowadzi również wykłady na uczelniach wyższych. 

Terminy i miejsca

Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.

Warszawa

Warszawa

woj. mazowieckie

Platforma Zoom
Warszawa

Warszawa

woj. mazowieckie

Platforma Zoom

Rejestracja

Szkolenie stacjonarne
840
+23% VAT
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej i papierowej
  • certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór )
  • serwis obiadowy
  • przerwy kawowe
  • bezpłatne anulowanie zgłoszenia do 5 dni przed terminem
  • Rozwiń
Zapisz się
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Zapisz się, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

  1. Przesłanie wypełnionego formularza jest zobowiązaniem do zapłaty za szkolenie.
  2. Płatność powinna być przekazana w formie przedpłaty na konto J.G.Training: BRE BANK S.A. - mBank 38 1140 2004 0000 3002 3360 7883.
  3. Brak dokonania płatności przed terminem szkolenia nie oznacza rezygnacji z udziału w szkoleniu.
  4. Rezygnacja z udziału w szkoleniu może być dokonana najpóźniej na 5 dni roboczych przed datą szkolenia, wyłącznie w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie lub nieobecność na szkoleniu nie zwalnia od dokonania opłaty.
  5. Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania szkolenia z przyczyn od siebie niezależnych i odstąpienia od umowy. W takim przypadku przedpłaty zostaną niezwłocznie zwrócone zgłaszającym a Organizator nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe z powodu odwołania szkolenia.
  6. Oświadczamy, że zapoznaliśmy się z warunkami umowy i akceptujemy je.
  7. Oświadczamy, że jesteśmy umocowani do zawarcia niniejszej umowy w imieniu wskazanego wyżej podmiotu.

Podczas wypełniania formularza rejestracji zaznacz opcję "Oświadczam, że udział będzie finansowany ze środków publicznych, proszę o wystawienie faktury z zerową stawką VAT."

Jeśli potrzebujesz zarejestrować organizatora w wewnętrznym systemie zamówień możesz zrobić to na dwa sposoby. W trakcie wypełniania zgłoszenia w polu Uwagi przekaż tą informację - opiekun szkolenia skontaktuje się w celu dopełnienia formalności. Możesz to również zrobić samodzielnie z użyciem poniższych danych:
  • Nazwa firmy: J.G.Training
  • Ulica i nr: Olesińska 21
  • Kod pocztowy: 02-548
  • Miejscowość: Warszawa
  • Numer NIP: 8981505607

Najszybszym sposobem kontaktu z organizatorem i uzyskania dodatkowych informacji jest wypełnienie formularza kontaktowego. Możesz też zadzwonić do organizatora.
Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.

Dane kontaktowe

J.G.Training
02-548 Warszawa, Polska Olesińska 21

Organizator

J.G.Training
02-548 Warszawa, Polska
Olesińska 21
woj. mazowieckie
Misja Misją J.G.Training jest pomoc pracownikom firm i instytucji w zdobywaniu wiedzy, informacji i umiejętności, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania podmiotów gospodarczych. Obszary, z których szkolimy Tematyka naszych szkoleń dot...
Powiadomienia o nowych terminach

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych terminach tego wydarzenia!