O szkoleniu
Główną korzyścią jest pozyskanie puli gotowych wzorów dokumentów oraz narzędzi przydatnych w procesach rekrutacji i selekcji oraz mini-narzędzi w procesach powiązanych w tym: employer branding, zatrudnienie, adaptacji zawodowej, badaniach exit.
- Poznanie trendów w obszarze nowoczesnego prowadzenia procesu rekrutacyjnego i selekcyjnego skierowanego na utrzymanie pracowników w zatrudnieniu.
- Krótki przegląd kluczowych etapów procesów rekrutacji i selekcji kandydatów oraz zatrudnienia pracowników wraz z szerokim omówieniem zakresu wykorzystywanych tam narzędzi.
- Zapoznanie się na przykładach i/albo wzorach narzędzi stosowanych w rekrutacji i selekcji (również z omówieniem ich wad i zalet, prawidłowych praktyk stosowania).
- Znaczne poszerzanie bazy pytań oraz zadań służących realnej diagnozie kwalifikacji, kompetencji i motywacji kandydata – fizyczne pozyskanie puli narzędzi do użytkowania przez uczestników szkoleń w swoich organizacjach (co konkretnie będzie przekazane – jest wskazane poniżej w programie).
- Omówienie wybranych narzędzi selekcyjnych (testy psychometryczne) możliwych do pozyskania płatnie z rynku, wraz z omówieniem ich wad i zalet, metod użycia, w niektórych przypadkach również kosztów (te narzędzia nie mogą być i nie są przekazywane podczas szkolenia).
- Krótki przegląd procesów powiązanych z rekrutacją i selekcją m.in. budowania wizerunku pracodawcy (Employer Brandingu), zatrudniania, adaptacji, ale też odejść i rozwiązań umów o pracę – pod kątem punktów styku z rekrutacją i selekcją.
- Zwiększenie pewności dokonywania prawidłowej decyzji o zatrudnieniu kandydata poprzez poznanie zasad tworzenia tabel analitycznych do porównań kandydatów miedzy sobą oraz z wymaganiami stanowisk.
- Fizyczne pozyskanie puli poprawnych wzorów dokumentów zatrudnieniowych do użytkowania przez uczestników szkoleń w swoich organizacjach.
- Zapoznanie się na przykładach i/albo wzorach narzędzi mających wpływ na uniknięcie niechcianej fluktuacji kadry i ponownej rekrutacji w obszarach adaptacji zawodowej i monitorowania zwolnień, przekazanie wybranych narzędzi z tych obszarów.
- Przeanalizowanie kluczowych miejsc automatyzacji pracy w obszarze rekrutacji i selekcji poprzez proste narzędzia IT (wypracowanie lub przekazanie narzędzi nie wchodzi w zakres szkolenia, pokazane są poglądowe obszary usprawnień).
- Omówienie i przekazanie wskaźników controlingu personalnego dot. przebiegu, kosztów i efektywności procesów rekrutacji i selekcji oraz procesów powiązanych.
- Pogłębianie umiejętności wnikliwej oceny kwalifikacji, kompetencji, motywacji i nastawienia kandydata, jego silnych i słabych stron w oparciu o poznane narzędzia, co zwiększa prawdopodobieństwo pozostania zrekrutowanych pracowników w zatrudnieniu.
Szkolenie skierowane jest do specjalistów HR, odpowiedzialnych za procesy rekrutacyjne w firmie.
Program szkolenia
Dzień 1. Przygotowanie do rekrutacji, rekrutacja i Employer Branding.
Wprowadzenie.
- Statystyka rynku pracy: fakty, liczby, zjawiska na obecnym rynku pracy,
- Szczegółowy przebieg procesu rekrutacji, selekcji, zatrudnienia, adaptacji i utrat pracowników – karty procesów zawierająca etapy, wykaz narzędzi, głównych realizatorów procesów.
Przygotowanie do rekrutacji.
- Szczegółowy przebieg procesu rekrutacji, selekcji, zatrudnienia, adaptacji i utrat pracowników – karty procesu zawierająca etapy,
- Wzór opisu stanowiska pracy + 20 gotowych opisów typowych stanowisk pracy
- Wzór profilu kwalifikacyjno-kompetencyjnego + 20 gotowych profili,
- Lista kompetencji, pre-definiowana lista kwalifikacji + 20 gotowych opisów kompetencji
- Wskazanie, gdzie szukać inspiracji do tworzenia opisów i profili,
- Ustalanie wynagrodzenia w zgodzie z rynkiem – dane płacowe bezpłatne i raporty płacowe płatne,
- Wzór wniosku rekrutacyjnego (pozyskania wewnętrznej zgody na rekrutację).
- Przykłady atrakcyjnych ogłoszeń o pracę – 20 przykładów wraz ze wskazaniem ich wad i zalet,
- Długa lista portali, gdzie można publikować ogłoszenia o pracę,
- Lista pasywnych i aktywnych metod rekrutacji np. viral recruitment – krótkie omówienie, przykłady z rynku,
- Lista typowych kosztów rekrutacji,
- Lista wskaźników controlingu personalnego dot. przebiegu, kosztów i efektywności procesów rekrutacji,
- Kluczowe miejsca automatyzacji pracy w rekrutacji poprzez proste narzędzia IT – prezentacja kilku możliwości.
Emploer Branding.
- Wspierająca rola Employer Brandingu w procesie pozyskania i utrzymania kadry,
- Lista przykładów budowania marki pracodawcy, 20 przykładowych produktów Emploer Brandingu,
- Candidate Experience – lista top 20 działań związanych z prowadzeniem kandydata w trakcie procesu rekrutacyjnego w taki sposób, aby miał on przeświadczenie o tym, że zdobywa wartościowe miejsce pracy,
- Typowy pożądany kandydat organizacji, jego cechy – narzędzie Tworzenie Persony, 10 przykładów Persony,
- Miejsca gdzie można znaleźć kandydatów, metody i akcje – narzędzie Dostęp do Persony, 10 przykładów Dostęp do Persony,
- Korzyści (Emploee Value Proposition), jakie trzeba pokazać typowym kandydatom – narzędzie Koszyk Korzyści dla Persony, 10 przykładów Koszyk Korzyści dla Persony
- Lista typowych kosztów Employer Brandingu,
- Lista wskaźników controlingu personalnego dot. przebiegu, kosztów i efektywności procesów Employer Brandingu,
- Kluczowe miejsca automatyzacji pracy w Employer Brandingu poprzez proste narzędzia IT – prezentacja kilku możliwości.
Dzień 2. Selekcja kandydatów do pracy.
Wprowadzenie.
- Lista metod selekcji wraz z oceną kosztów, czasochłonności i trafności metod (ocena metod pod kątem zwiększenia pewności zatrudnienia kandydata, który pozostanie w pracy).
- Katalog metod bezpłatnych i płatnych.
Analiza CV i dokumentów towarzyszących
- Lista wskazówek do analizy CV
- Lista wskazówek do analizy listy motywacyjnego
- Lista wskazówek do analizy referencji
- Przykład tabel porównawczych z analizy CV i dokumentów towarzyszących (kandydat a oczekiwania na stanowisku; porównanie kandydatów między sobą)
Wywiad standaryzowany
- Kilka gotowych scenariuszy wywiadów m.in. wywiadu biograficznego i behawioralnego,
- Pula ok 200 przydatnych pytań w selekcji kandydatów służących realnej diagnozie kwalifikacji, kompetencji i motywacji kandydata oraz zmniejszających rolę emocji w wyborze kandydata:
- Ogólna zasada dot. zadawania pytań – pytania prognostyczne i nieprognostyczne
- Przykłady pytań, które warto zadać niezależnie od stanowiska
- Pytania dotyczące kwalifikacji
- Pytania dotyczące doświadczenia zawodowego
- Pytania dotyczące aktywności pozazawodowej
- Pytania o silne i słabe strony
- Przykłady pytań dot. motywacji do pracy
- Pytania dotyczące inicjatywy własnej/akceptacji wysiłku zawodowego
- Pytania dotyczące motywacji do pracy
- Pytania dotyczące zdolności i chęci rozwoju
- Pytania dotyczące planów kariery zawodowej
- Pytania o poziom oczekiwań finansowych, preferowany poziom wynagrodzenia, o realność oczekiwań
- Pytania o oczekiwania, wyobrażenia o pracy oraz o preferowany rodzaj pracy i czynności – doradcze, decyzyjne czy organizacyjne
- Pytania o dostępność i mobilność
- Pytania o powody zmiany pracy
- Pytania do wywiadu behawioralnego (służących realnej diagnozie kwalifikacji, kompetencji) w zakresach:
- Efektywność
- Planowanie i organizowanie
- Zarządzanie czasem
- Umiejętność podejmowania decyzji
- Branie na siebie ryzyka
- Umiejętność monitorowania i kontroli
- Sprawność organizacyjna
- Energia, dążenie do rezultatów
- Skuteczność w działaniu
- Koncepcyjność
- Kreatywność
- Zwracanie uwagi na szczegóły, umiejętność analizy i osądzania
- Rozwiązywanie problemów
- Rozwiązywanie konfliktów
- Współdziałanie
- Umiejętność słuchania
- Umiejętność pisemnego komunikowania się
- Umiejętność wysławiania się
- Umiejętność prezentacji
- Koncentracja na zespole, relacje z ludźmi
- Umiejętność przekonywania/wpływanie na innych
- Umiejętność negocjacji
- Wrażliwość interpersonalna
- Funkcjonowanie osobiste
- Niezłomność (antykruchość)
- Umiejętność adaptacji
- Elastyczność
- Odporność na stres
- Subordynacja/etyka
- Odwaga
- Umiejętności przywódcze
- Planowanie i organizacja praz zespołu
- Umiejętność delegowania
- Umiejętność kontroli
- Umiejętność rozwoju podwładnych
- Orientacja na klienta
- Umiejętność badania potrzeb klientów
- Nastawienie na klienta
- Skłonność do pełnienia serwisu na rzecz klienta
- Wiedza specjalistyczna
- Pytania ogólne skłaniające kandydata do ujawnienia wiedzy
- Kilka pytań o konkretne uniwersalne kompetencje organizacyjne wraz z kluczem odpowiedzi
- Pytania o preferencje dot. kultury organizacyjnej firmy
- Dalsze pytania rekrutacyjne pozwalające lepiej poznać kandydata (otwarte)
- Pytania stresory, cele i warunki ich zadawania
- Lista dozwolonych i niedozwolonych pytań na wrażliwe tematy
- Lista błędów popełnianych podczas rozmowy rekrutacyjnej i w procesie oceny kandydatów wraz z rozwiązaniami jak tych błędów nie popełniać
- Efektywność
- 5 przykładów kwestionariuszy wywiadów i tabel porównawczych (kandydat a oczekiwania na stanowisku; porównanie kandydatów między sobą)
- Lista 20 typowych pytań Kandydatów, do których trzeba się przygotować
Testy selekcyjne bezpłatne:
- Gotowe narzędzia testowe dot. 10 uniwersalnych zakresów wiedzowych (np. zarządzanie projektami, zarządzanie procesami) wraz z kluczami odpowiedzi
- Gotowe narzędzia testowe dot. 10 uniwersalnych kompetencji tzw. miękkich (np. organizacji czasu pracy, negocjacji) wraz z kluczami odpowiedzi
- Gotowe narzędzia testowe dot. 10 uniwersalnych typologii dot. stylów funkcjonowania (np. stylów komunikacji, decyzyjnych) wraz z kluczami odpowiedzi
- Test dot. wartości wraz z kluczem odpowiedzi
- 5 przykładów tabel porównawczych (kandydat a oczekiwania na stanowisku; porównanie kandydatów między sobą)
Testy selekcyjne psychometryczne płatne (Uwaga! Jedynie przegląd narzędzi z rynku bez ich udostępniania do użycia):
- Zestawienie najbardziej popularnych narzędzi i ich porównanie
- Prezentacja i omówienie kilku narzędzi z rynku m.in. metod testowania, zakresu i formy pozyskiwania informacji, formy raportów wraz z analizą użyteczności
- 5 przykładów wykresów i tabel porównawczych (kandydat a oczekiwania na stanowisku)
Próbki pracy, studia przypadków, mini assessment center – analiza kilku przykładów projektowania, przebiegu oraz raportowania (ku inspiracji do tworzenia własnych narzędzi).
Lista typowych kosztów selekcji bezpośrednich i pośrednich,
Lista wskaźników controlingu personalnego dot. przebiegu, kosztów i efektywności procesów selekcji,
Kluczowe miejsca automatyzacji pracy w selekcji poprzez proste narzędzia IT – prezentacja kilku możliwości.
Dzień 3. Zatrudnienie, adaptacja i odejścia oraz ich powiązanie z procesami rekrutacji i selekcji.
Decyzja o zatrudnieniu i zatrudnienie
- Tabela wyboru kandydata do zatrudnienia z puli kandydatów,
- Wycena luki kwalifikacyjnej wybranego kandydata – arkusz kontrolny,
- Podstawowe dokumenty kadrowe używane w zatrudnieniu i ich zastosowanie,
- Lista typowych kosztów zatrudnienia bezpośrednich i pośrednich,
- Lista wskaźników controlingu personalnego dot. przebiegu, kosztów i efektywności procesów zatrudnienia,
- Kluczowe miejsca automatyzacji pracy w zatrudnieniu poprzez proste narzędzia IT – prezentacja kilku możliwości.
Adaptacja zawodowa
- Elementy 4 C (skutecznej adaptacji) w procesie wdrażania pracownika do pracy oraz szeroka lista możliwych działań adaptacyjnych w duchu 4 C (ok. 50 możliwości),
- Wskazówki do rozwoju kompetencji w okresie adaptacji zawodowej – 10 pakietów gotowych wskazówek do rozwoju najbardziej uniwersalnych kompetencji,
- Ocena finansowa potencjalnych kosztów i korzyści adaptacji,
- 3 ankiety oceny procesu adaptacji,
- 3 arkusze oceny pracownika adaptowanego,
- Lista typowych kosztów adaptacji bezpośrednich i pośrednich,
- Lista wskaźników controlingu personalnego dot. przebiegu, kosztów i efektywności procesów adaptacji,
- Kluczowe miejsca automatyzacji pracy w adaptacji poprzez proste narzędzia IT – prezentacja kilku możliwości.
Odejścia i rozwiązania umów o pracę
- Lista symptomów wskazujących na chęć pracownika do odejścia,
- Lista ryzyk podkupienia przez innego pracodawców w pierwszym okresie pracy – czynniki pull i push skłaniające nowego pracownika do odejścia,
- 6 przykładów arkuszy exit interview / exit questionnaire,
- Lista symptomów wskazujących na to, że nie należy przedłużać umowy o pracę z nowym pracownikiem lub należy go zwolnić (jeśli umowa o pracę była na czas nieokreślony),
- 3 przykłady udzielania konstruktywnego feedbacku zwalnianym pracownikom,
- Lista 20 odpowiedzi na trudne pytania zwalnianego pracownika,
- Lista 10 pomysłów jak pomóc zwalnianemu pracownikowi.
Czas trwania
Prelegenci

Dr Irmina Gocan | MBA
Posiada 20-letnie doświadczenie w obszarze zarządzania i personalnym, jako specjalista, ekspert, menedżer personalny, zastępca dyrektora HR, HR business partner w dużych organizacjach m.in. PSE S.A., PGE S.A., a do niedawna Zastępca Dyrektora Zarządzającego Pionem Kapitału Ludzkiego ds. Strategii HR i Rozwoju w Poczcie Polskiej S.A., która jest największym polskim pracodawcą.
W swojej karierze odpowiedzialna m.in. za opracowywanie strategii personalnej, wdrażanie i koordynację złożonych projektów strategicznych HR, pozyskiwanie i rozwój zawodowy kadry menedżerskiej, sukcesorów, ekspertów i talentów, a także systemy pozyskiwania, angażowania i motywowania pracowników. Autorka wielu praktycznych rozwiązań, procedur i narzędzi, takich jak systemy planowania zatrudnienia, systemy rekrutacji i selekcji, Assessment i Development Center, opisy stanowisk pracy i wartościowanie, systemy wynagradzania, systemy motywowania, programy motywacji płacowej i pozapłacowej, zarządzania wynikami i zarządzania przez cele, kompetencyjnej oceny pracowniczej, zwolnień i outplacementu.
Rejestracja
- Zniżkę 3% przy zgłoszeniu za pośrednictwem Eventis.pl (cena standardowa 2 190 zł)
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowo-konferencyjne
- certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór)
Wydarzenie nieaktualne. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Organizator

Najczęściej zadawane pytania
Płatność po szkoleniu, na podstawie faktury z terminem 7 dni.
Zapis na szkolenie jest równoznaczny z akceptacją REGULAMINU organizatora.
- Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas! lub zadzwoń!
Masz pytania? Napisz do nas
