O szkoleniu
Z dniem 17 grudnia 2021 r. wszystkie państwa unijne zostały zobowiązane do wprowadzenia przepisów krajowych implementujących Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z 23.10.2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (Dz. Urz. UE L Nr 305, s.17 ze zm.), która jest aktem prawnym statuującym kompleksowe zasady i reguły odnoszące się do sygnalizowania nieprawidłowości w organizacji, naruszeń prawa oraz ochrony sygnalistów przed sankcjami odwetowymi. Polski ustawodawca przez ponad dwa lata nie wprowadził stosownych przepisów w tym zakresie, co wiązało się z nałożeniem kar finansowych przez Unię Europejską.
Obecnie polski parlament w trybie pilnym przeprowadził procedurę ustawodawczą, której efektem jest Ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. z 2024 r., poz. 928), której przepisy wejdą w życie dnia 25 września 2024 r.
Zarówno przepisy unijne, jak i przepisy ustawy wprowadzają do polskiego porządku prawnego niespotykane dotąd procesy obejmujące nie tylko podmioty sektora publicznego, ale także znakomitą większość przedsiębiorstw prywatnych. Od dnia 25 września 2024 r. podmioty te będą zmuszone wdrożyć w organizacji systemy prawidłowego i rzetelnego procedowania zgłoszeń, prowadzenia rejestrów oraz ochrony sygnalistów przed działaniami odwetowymi.
Metody pracy, które zastosujemy podczas szkolenia:
interaktywny wykład
prezentacja PP
analiza przypadków
moderowana dyskusja
praktyczne przykłady narzędzi i materiałów wdrożeniowych
Osoby biorące udział w szkoleniu będą miały okazję zapoznać się z nowymi, niespotykanymi dotąd regulacjami odnoszącymi się do realizacji procesów związanych z zawiadomieniami o naruszeniach prawa, aktów wewnętrznych i innych nieprawidłowościach. W sposób przystępny i klarowny wyjaśnione zostaną poszczególne zagadnienia ustawowe z naciskiem szczególnym na aspekt praktycznego ich wprowadzenia w organizacji. Podczas szkolenia zaprezentowane zostaną także przykładowe postanowienia regulaminów zgłoszeń wewnętrznych oraz stosownej dokumentacji z nimi związanej. Kontekst nowych regulacji zostanie także przedstawiony w odniesieniu do przepisów ochrony danych osobowych.
Szkolenie polecamy dla:
przedstawicieli i kierowników Biur Zarządu, Działów HR, Koordynatorów Compliance, Inspektorów Ochrony Danych
przedsiębiorców, którzy ze względu na wielkość organizacji podlegają obowiązkowi wdrożenia przepisów ustawy
wszystkich osób zainteresowanych praktycznymi aspektami poruszania się w tematyce związanej ze zgłoszeniami naruszeń prawa
Program szkolenia
MODUŁ I. CELE I ZAKRES STOSOWANIA DYREKTYWY 2019/1937
W ramach przedmiotowego modułu, Uczestnicy uzyskają wiedzę na temat podstawowych informacji dotyczących tła historycznego uchwalenia dyrektywy unijnej, jej celów oraz skutków dla prawodawstwa polskiego.
Motywy powstania aktu prawnego – czemu ma on służyć
Definicje unijne – kim jest sygnalista
Jakie działania powinny podjąć państwa członkowskie, aby prawidłowo implementować postanowienia Dyrektywy
Czy Dyrektywa obowiązywała pomimo braku ustawy
MODUŁ II. USTAWA O OCHRONIE SYGNALISTÓW
Zagadnienia prezentowane w zakresie tego modułu pozwolą Uczestnikom pozyskać wiedzę w kontekście właściwej interpretacji poszczególnych zagadnień ustawowych, nałożonych obowiązków i zadań, jak również podziału funkcji w organizacji.
Czego dotyczą szczegółowe uregulowania ustawy
Jak należy interpretować najważniejsze pojęcia w kontekście ich praktycznego zastosowania w dokumentacji wewnętrznej
Kogo dotyczyć mają zgłaszane przez sygnalistę naruszenia – czy obejmują one tylko pracodawcę
Kto może być sygnalistą i czy może się wspomagać dodatkowymi osobami lub podmiotam
Jakie są ramy czasowe dotyczące naruszenia – okres przed nawiązaniem stosunku prawnego i po jego ustaniu
Komu należy zgłaszać naruszenia – czy sygnalista skazany jest wyłącznie na system wewnętrzny
Jak wygląda ochrona sygnalisty i innych osób uczestniczących w zgłoszeniu naruszenia
Czego dotyczyć mogą zgłoszenia – katalog ustawowy a zapisy w procedurze wewnętrznej
Wyjątki od stosowania przepisów ustawy – wyłączenia przedmiotowe
Czy każde naruszenie zgłoszone przez sygnalistę będzie podlegało ocenie weryfikacyjnej – problematyka tzw. indywidualnego interesu
Właściwa interpretacja przesłanki uzasadniającej ochronę sygnalisty – uzasadnienie ustawy i granice wiedzy
Tryby zgłaszania naruszeń – podmioty odpowiedzialne (podmiot prawny, organy publiczne, Rzecznik Praw Obywatelskich)
Formy zgłoszenia – ocena konieczności wprowadzenia zgłoszeń anonimowych
Kanały przekazywania zawiadomień o naruszeniach – praktyczne wskazania w kontekście właściwego procedowania
MODUŁ III. PROCEDURA ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH ORAZ PODEJMOWANIA DZIAŁAŃ NAPRAWCZYCH ZWIĄZANYCH Z PROCEDOWANYMI ZGŁOSZENIAMI
Kto zobowiązany jest do wdrożenia Procedury zgłoszeń wewnętrznych
Niezbędne konsultacje pracownicze
Wejście w życie Procedury – forma i czas
Obligatoryjny zakres postanowień Procedury
Powołanie bezstronnej wewnętrznej jednostki lub zawarcie umowy z niezależnym doradcą w związku z rozpatrywaniem zgłoszeń
Ustanowienia sposobów pozyskiwania i obiegu zgłoszeń w organizacji
Procedura weryfikacji zgłoszenia pod kątem przyjęcie do rozpoznania
Postępowanie wyjaśniające w zakresie wskazanych naruszeń prawa
Informowanie na poszczególnych etapach procedowania zgłoszenia
System działań naprawczych i dyscyplinujących
Wdrożenie rejestru zgłoszeń naruszeń prawa oraz wyznaczenie osób odpowiedzialnych za jego prowadzenie
Termin przechowywania informacji i dokumentów
MODUŁ IV. OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH
Uczestnicy będą mieli okazję odpowiedniego przełożenia poznanych dotychczas nakazów wdrożeniowych pod kątem przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych w tym RODO.
Podstawy prawne dla przetwarzania danych w procesie weryfikacji zgłoszeń
Jak prawidłowo należy chronić dane sygnalistów
Wprowadzone kanały powiadomień – niezbędność wdrożenia środków technicznych i organizacyjnych
Ochrona danych osób, których zgłoszenie dotyczy
Obowiązki informacyjne w dokumentacji wewnętrznej – wyłączenia przepisów RODO
Upoważnienia dla osób uczestniczących w procesie realizacji zgłoszenia oraz klauzule tajemnicy
Nowe wpisy w rejestrze procesów przetwarzania danych w organizacji
IOD – rola i zadania w kontekście zapisów ustawowych
MODUŁ V. DZIAŁANIA ODWETOWE WOBEC SYGNALISTÓW
Wprowadzenie zasady zakazu jakichkolwiek działań represyjnych wobec osób zgłaszających naruszenia
Rodzaje zakazanych zachowań odwetowych – zabronione działania i zaniechania
Przeniesienie ciężaru dowodowego na pracodawcę w przypadku negatywnych działań w stosunku do sygnalisty
Skutki negatywnych czynności prawnych wobec sygnalisty – nieważność, bezskuteczność
Dochodzenie roszczeń sygnalisty – odszkodowanie i zadośćuczynienie oraz ich granice
MODUŁ VI. NARZĘDZIA I MATERIAŁY NIEZBĘDNE W PROCESIE WDROŻENIA PRZEPISÓW UNIJNYCH I KRAJOWYCH
Procedury zgłoszeń wewnętrznych
Rejestr zgłoszeń i forma prowadzenia
Wzór zgłoszenia
Wzór powiadomienia o działaniach odwetowych
Kompatybilność Procedury z pozostałymi aktami wewnętrznymi podmiotu obowiązanego
MODUŁ VII. ZGŁOSZENIA ZEWNĘTRZNE I UJAWNIENIE PUBLICZNE
Zgłoszenia zewnętrzne i rola Rzecznika Praw Obywatelskich.
Wstępne badanie zgłoszenia i przekazanie według właściwości.
Rola organu publicznego w procedowaniu zgłoszenia zewnętrznego – przewidziane postępowania oraz terminy.
Ujawnienie publiczne – wymogi ustawowe i charakterystyka podjętych kroków przez sygnalistę.
MODUŁ VIII. ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA BRAK WDROŻENIA LUB NIEPRAWIDŁOWE PROWADZENIE POSTEPOWAŃ WERYFIKUJĄCYCH ZGŁOSZENIA
Odpowiedzialność karna wynikająca z przepisów ustawy
Odpowiedzialność cywilna
Pieniężne kary administracyjne
Czas trwania
Szczegółowy harmonogram do uzgodnienia
Prelegenci
ŁUKASZ MIĘTKOWSKI
Świadczy stałą obsługę prawną spółek kapitałowych działających na rynku polskim i niemieckim w zakresie prawa gospodarczego, cywilnego, karnego oraz karno - skarbowego związaną także z odpowiedzialnością członków organów spółek za podejmowane działania; reprezentuje podmioty gospodarcze przed sądami oraz organami administracji. Doradza przy planowaniu optymalizacji podatkowych oraz inwestycyjnych.
Przygotowuje kompleksowe działania nakierowane na obowiązek ochrony środowiska informacyjnego - ochrony danych osobowych, ochrony informacji niejawnych i dostępu do informacji publicznej.
Dlaczego szkolę
Zdobyte podczas wieloletniej edukacji prawniczej wykształcenie dało mi podstawę do kontynuowania nauki prawa na dalszych etapach rozwoju naukowego na studiach doktoranckich, jak również pozwoliło na prowadzenie własnej praktyki adwokackiej. Chcąc podzielić się posiadaną wiedzą postanowiłem nie tylko zaangażować się w prowadzenie zajęć na uczelni wyższej, ale również poszerzać wiedzę innych, którzy w swej pracy lub w związku z piastowanym stanowiskiem na co dzień obcują z wieloma aspektami prawnymi. Świadczona pomoc w ramach odbywanych szkoleń pozwala także na ciągłe aktualizowanie posiadanej wiedzy, tak aby jej przekazywanie miało jak najwyższe walory praktyczne.
Wykształcenie i doświadczenie zawodowe
- Adwokat - Członek Izby Adwokackiej w Krakowie
- Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie
- Doktorant w Katedrze Prawa Karnego Materialnego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego
- Sekretarz Zespołów Ekspertów w Ministerstwie Sprawiedliwości
- Trener prawa współpracujący z największymi wydawnictwami i firmami szkoleniowymi w Polsce
- Wieloletni pracownik i konsultant wiodących kancelarii prawnych
- Doradca biznesowy i prawny klientów instytucjonalnych
- Autor publikacji z zakresu prawa karnego
Obszary specjalizacji
Świadczy stałą obsługę prawną spółek kapitałowych działających na rynku polskim i niemieckim w zakresie prawa gospodarczego, cywilnego, karnego oraz karno – skarbowego związaną także z odpowiedzialnością członków organów spółek za podejmowane działania; reprezentuje podmioty gospodarcze przed sądami oraz organami administracji. Doradza przy planowaniu optymalizacji podatkowych oraz inwestycyjnych. Przygotowuje kompleksowe działania nakierowane na obowiązek ochrony środowiska informacyjnego - ochrony danych osobowych, ochrony informacji niejawnych i dostępu do informacji publicznej.
Moje najciekawsze szkolenie
Każde szkolenie przynosi nowe wyzwania i doświadczenia. Trener stanowi jedynie środek przekazu wiedzy i informacji, natomiast to uczestnicy szkolenia stają się niejako tworzywem. Najciekawsze szkolenie to takie, po zakończeniu którego, każda biorąca w nim udział osoba otrzymała w sposób przystępny i wyczerpujący odpowiedzi na wszelkie nurtujące ją pytania z tematyki będącej przedmiotem szkolenia.
Terminy i miejsca
Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Rejestracja
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe
- certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór )
- Wsparcie poszkoleniowe Trenera
- Do podanej ceny szkolenia zostaną doliczony koszty logistyczne uzależnione od lokalizacji miejsca szkolenia.
- W przypadku chęci realizacji szkolenia poza siedzibą firmy, na Państwa życzenie, przedstawimy kilka propozycji obiektów w których mogłoby się ono odbyć.
- Rozwiń
Brak miejsc. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Termin nieaktualny. Wybierz inny termin powyżej, bądź wypełnij formularz, aby zapytać o planowane nowe terminy.
Najczęściej zadawane pytania
Prosimy o wypełnienie formularza zgłoszenia dostępnego na górze strony. Po jego otrzymaniu skontaktujemy się, aby potwierdzić zgłoszenie i przekazać wszystkie informacje organizacyjne.
REALIZUJEMY SZKOLENIA W RAMACH BAZY USŁUG ROZWOJOWYCH i POZYSKANYCH PRZEZ KLIENTA ŚRODKÓW Z KFS.
- Nazwa firmy: Avenhansen Sp. z o.o.
- Ulica i nr: ul. Podłącze 31
- Kod pocztowy: 30-218
- Miejscowość: Kraków
- Numer NIP: 6772295062