O szkoleniu
PRAWO, BIURO ZARZĄDU
16 grudnia 2019 r. weszła w życie Dyrektywa w sprawie ochrony osób zgłaszających przypadki naruszenia prawa Unii (tzw. whistleblowerów), która zobowiązuje kraje członkowskie do wdrożenia jej w życie do 17 grudnia 2021 r. Projektowana polska ustawa implementująca dyrektywę ma przyczynić się do realnej ochrony osób zgłaszających naruszenia.
Przygotuj się do tej zmiany i dowiedz się jak chronić firmę przed nadużyciami, a sygnalistów – przed odpowiedzialnością!
- Poznasz rekomendowane standardy zarządzania zgodnością,
- Dowiesz się jak zapewnić skuteczność zapobiegania i wykrywania nadużyć, które mogłoby pozwolić podmiotom zbiorowym na uniknięcie odpowiedzialności
- Dostaniesz praktyczne wskazówki z zakresu implementacji właściwych procedur i systemów monitorowania zgodnych z dyrektywą unijną.
- Kierownicy, Menedżerowie Biura Zarządu i Rady Nadzorczej,
- Dyrektorzy departamentów prawnych,
- Członkowie Zarządu, Członkowie Rad Nadzorczych
- Pracownicy Departamentów Zapobiegania Praniu Pieniędzy
- Szefowie Departamentów Compliance
- Pracownicy Departamentów Compliance
Program szkolenia
9.15 Rejestracja
9.30 Rozpoczęcie szkolenia
DYREKTYWA 2019/1937 A POLSKA USTAWA WDROŻENIOWA – czy i w jakim zakresie się różnią i co to oznacza dla podmiotów objętych obowiązkiem wynikającym z ww. aktów prawnych
- Definicja Sygnalisty Dyrektywa vs. Ustawa wdrożeniowa
- Trzy kanały zgłaszania nieprawidłowości – o co chodzi i jakie są zależności pomiędzy poszczególnymi kanałami?
- Czy dopuścić możliwość zgłoszeń anonimowo? Wady i zalety
- Środki ochrony prawnej sygnalistów – jak skutecznie wprowadzić w spółce
- Domniemanie działań odwetowych w przypadku sporu sądowego – ciężar dowodu na pracodawcy: jak skutecznie zbierać materiał dowodowy, aby móc odeprzeć zarzuty stosowania odwetu?
- Jak zabezpieczyć Spółkę przed zgłoszeniami – donosami – czyli, co zrobić, by regulamin nie był nadużywany w „drobnych” sprawach skarg i wniosków pracowników
POLSKA USTAWA IMPLEMENTUJĄCA DYREKTYWĘ – na co zwrócić uwagę – aspekty praktyczne – nie wszystko ustawodawca przewidział
- Regulamin zgłoszeń wewnętrznych – obowiązkowa konsultacja z pracownikami – jak wykazać
- Co z aktualnie obowiązującymi procedurami w spółce dot. sygnalistów
- Treść regulaminu – co zawrzeć w dokumencie, aby spełnić obowiązki i aby regulamin nie był tylko „na papierze”
- Dobra wiara – element konieczny do ochrony sygnalisty – kto ma oceniać, na jakiej podstawie, czym się kierować, przesłanki
- Działania naprawcze? ale jakie ….
- Jak zapewnić poufność sygnalisty?
- Jak dobrać kanały wewnętrzne zgłoszeń – kryteria
- Czy w regulaminie wskazywać na etapy poszczególnych czynności po wpłynięciu zgłoszenia?
- Czy rozszerzyć katalog naruszeń prawa, a co z prawem pracy – ustawa milczy a to najczęściej występujący czynnik nadużyć w spółce
PROJEKT USTAWY O ODPOWIEDZIALNOŚCI PODMIOTÓW ZBIOROWYCH I ZALĄŻEK OCHRONY SYGNALISTY W POLSKIM PRAWIE – jaki ma to wpływ na dyrektywę i ustawę wdrożeniową
- Koncepcja „winy anonimowej” – o co w tym chodzi?
- Odpowiedzialność podmiotów zbiorowych: za co odpowie spółka, a za co menedżer?
- Grupy kapitałowe – czy zagraniczny podmiot może odpowiadać za działanie organu w Polsce?
KLUCZOWE PROCEDURY OBJĘTE DYREKTYWĄ – PRZYGOTUJ I ZABEZPIECZ SPÓŁKĘ PRZED NADUŻYCIAMI – system compliance to nie tylko Dyrektywa i ustawa wdrożeniowa – określ schemat i relację pomiędzy poszczególnymi regulacjami
- Regulamin zgłoszeń wewnętrznych
- Kodeks postępowania / kodeks etyki
- Kodeks antykorupcyjny
- Procedura wyboru kontrahentów i zawierania umów
- Procedura przeciwdziałania mobbingowi
- Procedura przeciwdziałania nadużyciom
- Procedura weryfikacji kontrahentów
- Procedura zarządzania kryzysowego
- Powołaj Compliance Officer’a w swojej organizacji
NIKT NIE JEST ANONIMOWY – PRACOWNICY W SIECI! JAKIE RYZYKO NIESIE INTERNET, JAKI MA TO WPŁYW NA SPÓŁKĘ?
- Instrukcja / wytyczne dot. korzystania przez pracowników z mediów społecznościowych
- Zasady korzystania ze zdjęć w mediach społecznościowych
POSTĘPOWANIE NA WYPADEK CZYNNOŚCI ORGANÓW ŚCIGANIA/ INNYCH ORGANÓW WŁADZY – KLAUZULE W UMOWACH
- Czy warto w umowach wprowadzić klauzule z treści naszych regulacji wewnętrznych?
- Co warto wprowadzić w umowach z kontrahentami, a jakie klauzule wprowadzić w umowach z pracownikami?
- Sposoby postępowania w przypadku odmowy podpisania klauzuli przez stronę umowy
15.00 Zakończenie szkolenia
Czas trwania
9:15 - 15:00
Terminy i miejsca
Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Rejestracja
- zniżkę 3% przy zgłoszeniu za pośrednictwem Eventis.pl (cena standardowa 1 870 zł)
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej
- certyfikat uczestnictwa
Brak miejsc. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Termin nieaktualny. Wybierz inny termin powyżej, bądź wypełnij formularz, aby zapytać o planowane nowe terminy.
Najczęściej zadawane pytania
Ogólne warunki uczestnictwa w projektach edukacyjnych realizowanych przez Langas Group
https://langas.pl/wp-content/uploads/2020/11/Ogo%CC%81lne_warunki_uczestnictwa_w_projektach_edukacyjnych_realizowanych_przez_Langas_Group.pdf
- Nazwa firmy: Langas Regtech sp. z o.o.
- Ulica i nr: ul. Marszałkowska 58 lok. 15
- Kod pocztowy: 00-545
- Miejscowość: Warszawa
- Numer NIP: 7010991220