O szkoleniu
Od 1 lutego 2026 r. dla dużych podatników oraz od 1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych podatników nastąpi konieczność wystawiania i przesyłania faktur VAT przez Krajowy System e-Faktur.
Istota tych zmian w zakresie obligatoryjności faktur ustrukturyzowanych wpłynie na funkcjonowanie całej firmy od działów księgowości, sprzedaży, działy logistyki, po działy zaopatrzenia, marketingu, informatyków, jak i poszczególnych pracowników mających kontakt z fakturami zakupu i sprzedaży. Mimo, że przepisy wejdą w życie od lutego 2026 r. zakres zmian jest na tyle obszerny, że wdrożenie procedur w poszczególnych podmiotach może zająć nawet kilkanaście miesięcy i powinno być poprzedzone zaznajomieniem się z przepisami na dedykowanym tym zmianom szkoleniu.
Zmiany obejmują prawie wszystkie wystawiane i otrzymywane faktury i dotyczyć mają treści faktur, terminów ich wystawiania, korygowania dokumentów sprzedaży, w tym anulowania faktur, możliwości odliczania podatku naliczonego na ich podstawie, not korygujących, faktur VAT RR, duplikatów faktur, ujmowania faktur korygujących po stronie nabywcy, kas rejestrujących, faktur uproszczonych (paragonów z NIP). Nowe przepisy dotyczyć będą również treści przelewów bankowych, sankcji, sytuacji awaryjnych, gdy nie ma możliwości wystawiania faktur ustrukturyzowanych itp. Regulacje KSeF wpłyną również istotnie na uprawnienia podatkowe w zakresie podatków dochodowych (możliwość zaliczenia wydatków do podatkowych kosztów).
Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników ze zmianami wynikającymi z obowiązkowego wystawiania faktur poprzez Krajowy System e-Faktur.
Efekty szkolenia:
Omówienie i zapoznanie się z przepisami z zakresu KSeF jest niezbędne dla prawidłowego przyjęcia, wdrożenia i stosowania faktur ustrukturyzowanych. Szkolenie uświadomi uczestnikom skalę zmian i wskaże kierunki postępowania w celu zmiany dotychczasowych procedur związanych z fakturami na dostosowane do zmienionych przepisów, jak choćby brak możliwości anulowania faktur, czy likwidację przepisów dotyczących wystawiania not korygujących. Po jego zakończeniu osoby w nim uczestniczące nabędą kompleksową wiedzę dotyczącą kierunku zmienianych przepisów w zakresie wystawiania i otrzymywania faktur.
Szkolenie jest skierowane do pracowników działów księgowości, zaopatrzenia, sprzedaży, logistyki, marketingu, jak również do wszystkich osób i podmiotów mających kontakt z wystawianiem i otrzymywaniem faktur.
Program szkolenia
- Zmiany dotyczące KSeF:
- Akty prawne i dokumenty stanowiące podstawę omawianych zmian KSeF
- terminy wprowadzenia obowiązkowych faktur ustrukturyzowanych,
- faktury w postaci papierowej oraz faktury elektroniczne i faktury ustrukturyzowane – różnice definicyjne,
- sposoby przesyłania faktur do KSeF,
- rodzaje dostępu do faktur przesyłanych do KSeF,
- obowiązkowe wystawianie faktur w KSeF,
- przypadki braku obowiązku wystawiania faktur przy użyciu KSeF,
- sposób udostępniania faktur w transakcjach transgranicznych,
- KSeF a faktury wystawiane w ramach procedur szczególnych (OSS, IOSS),
- dodatkowe oznaczanie faktur, w tym dla podmiotów zagranicznych, udostępnianych lub używanych poza KSeF,
- KSeF a faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych,
- awaria i niedostępność KSeF a wystawianie faktur:
- awaria a data wystawienia faktury,
- przesyłanie faktur do KSeF po zakończeniu awarii,
- komunikaty o awarii a postać faktury,
- postać faktury w okresie niedostępności KSeF i braku możliwości wystawiania faktury w KSeF z przyczyn leżących po stronie podatnika,
- termin przesłania faktury po okresie niedostępności KSeF i po okresie awarii u podatnika,
- sankcje za nie wystawienie faktur w KSeF – odroczenie terminów,
- nowe obowiązki przy realizacji płatności za faktury, w tym w ramach MPP nowe terminy realizacji ww. obowiązków,
- identyfikator zbiorczy dla faktur przesyłanych do KSeF,
- zmiany w zakresie zwrotów VAT,
- zmiany w zakresie stosowania kursów walut faktur wystawianych w KSeF,
- przechowywanie faktur w KSeF.
- Wystawianie i otrzymywanie faktur po zmianach:
- data wystawienia faktury w KSeF,
- data przesłania faktury do KSeF w okresie przejściowym,
- brak obowiązku przesyłania do KSeF dla określonych czynności oraz szczególnego rodzaju podatników,
- wpływ daty wystawienia faktury na obowiązki ewidencyjne w VAT,
- faktury wystawiane dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej,
- faktury wystawiane przy zastosowaniu kasy rejestrującej i likwidacja takiej możliwości od 1 sierpnia 2026 r. – konsekwencje dla sprzedawców i nabywców,
- likwidacja faktur uproszczonych,
- paragony z NIP od 1 sierpnia 2026 r.,
- wystawianie faktur w ramach samofakturowania,
- załączniki do faktur a KSeF – istotne zmiany proponowane przez Ministerstwo Finansów,
- dodatkowe informacje na fakturach np.: warunki Incoterms, miejsce dostawy, numer rejestracyjny środka transportu, PKWiU, PKOB, CN, GTIN, podatek akcyzowy na fakturze itp.,
- wystawianie duplikatów faktur,
- likwidacja not korygujących – od kiedy?
- anulowanie faktur w KSeF,
- data otrzymania faktury przesłanej do KSeF i poza KSeF,
- termin odliczenia VAT z faktur przesłanych do KSeF i poza KSeF,
- odliczanie VAT z paragonów z NIP,
- sposób otrzymywania faktur a konsekwencje w podatkach dochodowych.
- Uprawnienia i autoryzacje korzystania z KSeF:
- rodzaje uprawnień do korzystania z KSeF,
- nadawanie uprawnień do korzystania z KSeF,
- składanie zawiadomień ZAW-FA,
- uwierzytelnienie posiadanych uprawnień,
- anonimowy dostęp do faktury ustrukturyzowanej.
- Ewidencjonowanie faktur korygujących po zmianach w KSeF:
- ujmowanie przez dostawcę/usługodawcę faktur korygujących „in minus”:
- wystawianych w KSeF,
- wystawianych w okresie awarii albo niedostępności KSeF,
- wystawianych poza KSeF,
- ujmowanie przez nabywcę faktur korygujących „in minus”:
- wystawianych w KSeF,
- wystawianych w KSeF i udostępnionych w inny sposób niż przy użyciu KSeF,
- wystawianych poza KSeF.
- ujmowanie przez dostawcę/usługodawcę faktur korygujących „in minus”:
- Zmiany w wystawianiu i ewidencjonowaniu faktur VAT RR:
- możliwość wystawiania i przesyłania faktur VAT RR w KSeF,
- oświadczenie rolnika ryczałtowego składane w KSeF do wystawiania faktur przez nabywcę w tym systemie,
- dodatkowe elementy na fakturach VAT RR,
- waluta w jakiej podaje się kwoty na fakturze VAT RR,
- kurs waluty dla faktur VAT RR, jak i dla faktur korygujących,
- termin wystawiania faktur VAT RR,
- wystawianie faktur VAT RR KOREKTA, przyczyny ich wystawienia i ich treść,
- terminy ujęcia przez nabywcę faktur VAT RR KOREKTA.
Czas trwania
9.30-14.30
Prelegenci
Wojciech Zajączkowski
Absolwent Uniwersytetu Łódzkiego. Były wieloletni pracownik Izby Skarbowej w Łodzi oraz pracownik naukowo-dydaktyczny Katedry Finansów Publicznych Instytutu Finansów Uniwersytetu Łódzkiego.
Specjalizuje się w szkoleniach z podatku VAT. Szkolenia z zakresu podatków, a przede wszystkim szkolenia z zakresu podatku od towarów i usług prowadzi od prawie 25 lat. Przeprowadził tysiące godzin szkoleń skierowanych do księgowych, doradców podatkowych, biegłych rewidentów, czy pracowników zajmujących się sprawami finansowymi.
Współpracuje z wieloma podmiotami dla których prowadzi szkolenia, w tym od 20 lat dla Krajowej Izby Doradców Podatkowych.
Terminy i miejsca
To szkolenie nie ma aktualnych terminów. Wyślij zapytanie o nowe terminy bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Rejestracja
- zniżkę 3% przy zgłoszeniu za pośrednictwem Eventis.pl (cena standardowa 850 zł)
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe
- certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór )
Wydarzenie nieaktualne. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
- zniżkę 3% przy zgłoszeniu za pośrednictwem Eventis.pl (cena standardowa 950 zł)
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe
- certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór )
- bezpłatne anulowanie zgłoszenia do 7 dni przed terminem
Wydarzenie nieaktualne. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Najczęściej zadawane pytania
- Warunkiem udziału w szkoleniu jest wypełnienie i przesłanie formularza zgłoszenia, którego potwierdzenie przyjęcia przez Organizatora stanowi zawarcie umowy uczestnictwa w szkoleniu.
- Zgłaszając udział w szkoleniu zgłaszający zobowiązuje się do uiszczenia umówionej opłaty za szkolenie.
- Opłata realizowana jest przelewem na konto Organizatora na podstawie potwierdzenia udziału oraz faktury pro forma, a płatność wymagana jest przed szkoleniem, chyba że strony uzgodnią inne warunki.
- Odwołanie zgłoszenia możliwe jest bezkosztowo na nie mniej niż 7 dni przed terminem rozpoczęcia szkolenia, pod warunkiem poinformowania Organizatora na piśmie (w tym z użyciem poczty elektronicznej). Odwołanie po wskazanym terminie skutkuje naliczeniem pełnej opłaty.
- Brak udziału w szkoleniu nie może być rozumiany jako odstąpienie od umowy i nie zwalnia z obowiązku zapłaty ceny szkolenia.
- Zgłaszający ma możliwość jednorazowego przeniesienia terminu szkolenia na inny termin (o ile dostępne są wolne miejsca) bądź wykorzystania wpłaconej kwoty na inne szkolenie Organizatora pod warunkiem wyrównania różnicy w cenie. Wpłata nie podlega zwrotowi, ani w części, ani w całości.
- Organizator zastrzega prawo zmiany terminu i miejsca szkolenia, a także odwołania szkolenia z powodów niezawinionych przez Organizatora (np. siła wyższa, choroba prowadzącego, nie zebranie wystarczającej grupy uczestników). W takiej sytuacji zawiadamia Zgłaszającego o odwołaniu szkolenia na piśmie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz zwraca wpłacone kwoty w terminie 7 dni bądź za zgodą Zgłaszającego proponuje inny termin/miejsce realizacji szkolenia.
- Nazwa firmy: Centrum Promocji Informatyki sp. z o.o.
- Ulica i nr: Bonifraterska 17
- Kod pocztowy: 00-203
- Miejscowość: Warszawa
- Numer NIP: 5260209840
Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz
Dane kontaktowe
Organizator
