O szkoleniu
WAŻNE:
- 1 stycznia 2024 r. weszło w życie rozporządzenie KE nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis, które obowiązuje do 31.12.2030 r.
- Wprowadza ono m.in. zmianę maksymalnej kwoty pomocy de minimis, przyznanej przez jedno państwo członkowskie jednemu przedsiębiorstwu – z 200 000 na 300 000 euro
- Dotychczasowe rozporządzenie, które obowiązywało do 31.12.2023 r., pozwala na wdrażanie środków pomocy de minimis przyjętych przed 31.12.2023 r. jeszcze przez kolejne 6 miesięcy, czyli maksymalnie do 30.06.2024 r.
Pomoc de minimis, w przeciwieństwie do pomocy publicznej, nie ma narzuconego konkretnego celu, lecz została wyodrębniona na podstawie kwoty, przyczyniając się tym samym do zmniejszenia obciążeń administracyjnych związanych z jej udzielaniem. Pomoc de minimis, pomimo ograniczonej kwoty, jest w wymiarze ilościowym najpopularniejszym rodzajem pomocy udzielanej w Polsce.
Najbardziej charakterystyczną cechą pomocy de minimis jest jej maksymalny pułap, liczony w okresie 3 kolejnych lat w odniesieniu do jednego przedsiębiorstwa.
Należy także pamiętać, że pojęcie jednego przedsiębiorstwa w rozumieniu pomocy de minimis ma szersze znaczenie i w niektórych przypadkach za jedno przedsiębiorstwo można uznać kilka odrębnych podmiotów, które łączą określone zależności lub relacje.
Cel szkolenia:
Kompleksowe omówienie zagadnień związanych z nową pomocą de minimis, warunków dopuszczalności udzielania pomocy de minimis, a także wyjaśnienie, kiedy oraz w jaki sposób należy stosować pojęcie jednego przedsiębiorstwa.
Na szkoleniu odpowiemy na pytania i wyjaśnimy m.in. następujące zagadnienia:
- stosowania okresu przejściowego w odniesieniu do rozporządzenia Komisji nr 1407/2013 oraz 2023/2831
- zmian wprowadzonych nową pomocą de minimis
- przełożenia procedur określonych w rozporządzeniu 2023/2831 na przepisy ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej
- dotyczące pojęcia jednego przedsiębiorstwa,
- relacji, które wpływają na kumulowanie pomocy de minimis w przypadku kilku, pozornie odrębnych podmiotów,
- określania ex ante wartości pomocy de minimis, w celu uczynienia jej przejrzystą.
- Pracownicy Instytucji Zarządzających oraz Instytucji Pośredniczących Programami Operacyjnymi.
- Pracownicy jednostek samorządu terytorialnego oraz organów administracji centralnej.
- Pracownicy jednostek budżetowych oraz jednostek sektora finansów publicznych.
Program szkolenia
- Pomoc de minimis w „okresie przejściowym”:
- pomoc de minimis na starych zasadach – stosowanie rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013
- pomoc de minimis na nowych zasadach – stosowanie rozporządzenia Komisji (UE) nr 2023/283
- Ograniczenia w możliwości stosowania stosowanie rozporządzenia Komisji (UE) nr 2023/2831 wynikające z ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej
- Relacje pomocy de minimis określonej w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1407/2013 r. z pozostałymi rodzajami pomocy de minimis.
- Przeznaczenie pomocy de minimis oraz wykluczenia.
- Nowy okres referencyjny dla pomocy de minimis oraz dopuszczalny pułap.
- Funkcjonalność aplikacji SUDOP i SRPP.
- Wpływ pojęcia jednego przedsiębiorstwa na dopuszczalność pomocy de minimis wraz z wyjątkami: praktyczne przykłady wskazujące na relacje pomiędzy przedsiębiorcami oraz źródła pozyskiwania danych.
- Relacje bezpośrednie oraz pośrednie.
- Relacje, które nie mają wpływu na pułap pomocy de minimis.
- Wspólnotowa definicja organu publicznego.
- Ćwiczenia na rzeczywistych przykładach – wyłącznie w przypadku szkoleń zamkniętych.
- Dzień udzielenia pomocy de minimis.
- Określanie wartości pomocy de minimis, z uwzględnieniem specyficznych form, takich jak instrumenty zwrotne oraz ulgi w spłacie zobowiązań: wzory oraz arkusze pomocnicze.
- Postępowanie w przypadku zmiany w wartości udzielonej pomocy de minimis.
- Procedury związane z udzielaniem pomocy de minimis: omówienie wzorów oświadczeń, formularza oraz zaświadczenia związanego z pomocą de minimis; konieczność dostosowanie procedur do rozporządzenia Komisji (UE) nr 2023/2831.
- Zasady kumulacji pomocy de minimis: do pułapu oraz do tych samych kosztów kwalifikowanych.
- Zmiana formy prawnej prowadzonej działalności gospodarczej w kontekście pułapu pomocy de minimis.
- Udzielenie pomocy de minimis niezgodnie z warunkami rozporządzenia Komisji (UE) nr 2023/2831 – określenie podstawy prawnej oraz wysokości pomocy do zwrotu.
- Wymogi związane z przygotowaniem programu udzielania pomocy de minimis oraz postępowanie w przypadku udzielania pomocy de minimis poza programem.
- Pytania, dyskusja, wyjaśnianie wątpliwości.
Czas trwania
godz. 10.00-16.00
Prelegenci
Praktyk w zakresie pomocy publicznej z doświadczeniem nabytym w takich instytucjach jak: Ministerstwo Gospodarki, Grupa Doradcza Sienna czy Agencja Rozwoju Pomorza S.A.
Posiada doświadczenie w zakresie praktycznego przygotowywania programów pomocy w ramach wyłączeń grupowych, jest specjalistą zakresie pomocy horyzontalnej (działalność badawczo-rozwojowa, kapitał podwyższonego ryzyka, zatrudnienie, szkolenia) oraz regionalnej pomocy inwestycyjnej i pomocy de minimis (doświadczenie praktyczne związane realizacją OP Przedsiębiorczość).
W ramach obowiązków zawodowych uczestniczył w procedurze notyfikacji pomocy publicznej w komisji europejskiej oraz w trybie oceny wykonalności wniosków o dofinansowanie przedsiębiorców oraz iob. Doradca MRR w zakresie pomocy publicznej w PO Kapitał Ludzki oraz Innowacyjna Gospodarka.
Od kilku lat prowadzi szkolenia z zakresu pomocy publicznej w kontekście RPO dla pracowników urzędów marszałkowskich (także dla instytucji pośredniczących), PO KL - dla pracowników urzędów marszałkowskich oraz wojewódzkich urzędów pracy, ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy - dla pracowników Powiatowych Urzędów Pracy. Jest również wykładowcą na kilku kierunkach studiów podyplomowych.
Autor artykułów do ogólnopolskich dzienników oraz współautor specjalistycznych publikacji i opracowań z zakresu pomocy publicznej.
Terminy i miejsca
Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Warszawa
woj. mazowieckie
Warszawa
woj. mazowieckie
Rejestracja
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej i papierowej
- certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór )
- serwis obiadowy
- przerwy kawowe
- bezpłatne anulowanie zgłoszenia do 5 dni przed terminem
- Rozwiń
Brak miejsc. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Termin nieaktualny. Wybierz inny termin powyżej, bądź wypełnij formularz, aby zapytać o planowane nowe terminy.
Najczęściej zadawane pytania
- Przesłanie wypełnionego formularza jest zobowiązaniem do zapłaty za szkolenie.
- Płatność powinna być przekazana w formie przedpłaty na konto J.G.Training: BRE BANK S.A. - mBank 38 1140 2004 0000 3002 3360 7883.
- Brak dokonania płatności przed terminem szkolenia nie oznacza rezygnacji z udziału w szkoleniu.
- Rezygnacja z udziału w szkoleniu może być dokonana najpóźniej na 5 dni roboczych przed datą szkolenia, wyłącznie w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie lub nieobecność na szkoleniu nie zwalnia od dokonania opłaty.
- Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania szkolenia z przyczyn od siebie niezależnych i odstąpienia od umowy. W takim przypadku przedpłaty zostaną niezwłocznie zwrócone zgłaszającym a Organizator nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe z powodu odwołania szkolenia.
- Oświadczamy, że zapoznaliśmy się z warunkami umowy i akceptujemy je.
- Oświadczamy, że jesteśmy umocowani do zawarcia niniejszej umowy w imieniu wskazanego wyżej podmiotu.
- Nazwa firmy: J.G.Training
- Ulica i nr: Olesińska 21
- Kod pocztowy: 02-548
- Miejscowość: Warszawa
- Numer NIP: 8981505607