O szkoleniu
Serdecznie zapraszamy na szkolenie "Prawidłowe rozpatrywanie skarg, wniosków petycji przez podmioty administracji publicznej – z uwzględnieniem zapewnienia realizacji obowiązków wynikających z RODO". Zachęcamy do zapoznania się z programem wydarzenia.
Dla administracji publicznej.
Program szkolenia
BLOK – SKARGI I WNIOSKI
I. Obowiązki organów administracji publicznej związane z przyjmowaniem i rozpatrywaniem skarg, wniosków, petycji wynikające z Konstytucji RP, K.p.a., ustawy o petycjach oraz RODO.
II. Charakterystyka postępowania skargowo – wnioskowego jako szczególnego rodzaju instytucjonalnej kontroli społecznej nad podmiotami administracji publicznej (art. 221-240).
III. Pojęcie i zakres przedmiotowy skargi (rozpatrywanej na podstawie Działu VIII K.p.a.).
IV. Pojęcie i zakres przedmiotowy wniosku (rozpatrywanego na podstawie Działu VIII K.p.a.).
V. Prawidłowa kwalifikacja wpływających sygnałów obywatelskich do kategorii skarg, wniosków, petycji – omówienie najczęściej popełnianych błędów przy ich kwalifikacji, rejestracji oraz skutki z tym związane.
- Wskazanie rodzajów pism, których nie należy kwalifikować do kategorii spraw rozpatrywanych w ramach skarg i wniosków oraz petycji. Wskazanie różnicy pomiędzy wnioskiem a petycją.
VI. Właściwość organów do rozpatrywania skarg i wniosków. Postępowanie ze skargami i wnioskami przekazywanymi do wiadomości, anonimowymi, zawierającymi określone żądania zawiadomienia innych organów o popełnianych czynach, noszących – w ocenie nadawcy wystąpienia – znamiona przestępstwa. Realizacja obowiązków wynikających z RODO.
VII. Zasady rozpatrywania skarg, wniosków, petycji przez organy, w tym organy kolegialne: radę gminy, miasta, powiatu, sejmik województwa.
- Rozpatrywanie skarg, wniosków przez Komisje Skarg wniosków, petycji.
- Zasady publikacji uchwał w sprawie rozpatrzenia skargi, wniosku wynikające z RODO.
- Publikacja danych w BIP – obowiązujące procedury wynikające z wytycznych PUODO oraz będące wynikiem kontroli PUODO w podmiotach administracji publicznej.
VIII. Braki formalne skargi/wniosku, treść wezwania do ich uzupełnienia lub wyjaśnienia (omówienie poprzez wzory formularzy).
IX. Terminy załatwiania skargi, wniosku, zasady ich liczenia oraz obowiązek pouczenia o prawie do ponaglenia w odniesieniu do skarg.
X. Zasady rozpatrywania skarg i wniosków składanych na działalność pracowników.
XI. Postepowanie z żądaniami udostepnienia akt postępowania skargowego.
XII. Ochrona skarżącego i jej granice.
Zasady rozpatrywania skarg i wniosków składanych przez radnych, posłów i senatorów.
XIII. Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi, wniosku – forma oraz wymogi formalne zawiadomienia.
XIV. Obowiązki informacyjne wobec adresata skargi, wniosku wynikające z art. 13 RODO– omówienie zagadnienia w oparciu o przykładowe klauzule informacyjne.
XV. Różnice pomiędzy skargą załatwianą w trybie i na zasadach określonych w dziale VIII K.p.a, a skargą załatwianą w trybie toczącego się postępowania administracyjnego – obowiązek przestrzegania przez organy rozpatrujące skargi realizacji tzw. zasady jednotorowości proceduralnej – na przykładzie orzecznictwa WSA i NSA.
XVI. Organizacja przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków.
XVII. Przyjmowanie i rejestrowanie skarg, wniosków – prowadzenie dokumentacji z zakresu
rozpatrywania skarg, wniosków w świetle przepisów kpa i instrukcji kancelaryjnej
- (wykład połączony z samooceną – warsztaty)
XVIII. Efektywność kontroli przyjmowania i sposobu rozpatrywania skarg i wniosków mająca m.in. na celu zmniejszenie liczby skarg uznawanych za zasadne.
XIX. Udział prasy i organizacji społecznych w trybie rozpatrywania skarg i wniosków.
Ochrona danych osobowych wynikająca z RODO w postępowaniach ze skarg, wniosków, petycji – realizacja przez administratorów obowiązków informacyjnych z art. 13 RODO – omówienie przepisów w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) – Dz.U. z 2019 r. poz. 730.w odniesieniu do skarg, wniosków , petycji.
BLOK – PETYCJE
I. Obowiązki podmiotów rozpatrujących petycje wprowadzone ustawą z 11 lipca 2014 r. o petycjachPrawo do petycji jako odrębne prawo, różne od skarg i wniosków i jego gwarancje określone w Konstytucji RP z 1997 r. – różnica pomiędzy petycją a wnioskiem.
II. Zasady składania i rozpatrywania petycji w świetle przepisów ustawy o petycjach.
III. Podmioty uprawnione do składania petycji i obowiązki adresatów petycji.
IV. Podmioty uprawnione do rozpatrywania petycji.
V. Przedmiot petycji.
VI. Elementy obligatoryjne i fakultatywne petycji, postępowanie z petycjami wielokrotnymi, forma zawiadomienia o sposobie rozpatrzenia petycji i termin rozpatrzenia petycji. Przypadki pozostawienia petycji bez rozpoznania.
VII. Obowiązki informacyjne wobec adresata petycji, wynikające z art. 13 RODO – omówienie zagadnienia w oparciu o przykładowe klauzule informacyjne.
- Upublicznianie na własnych stronach internetowych informacji o otrzymanych petycjach (przy uwzględnieniu przestrzegania przepisów RODO).
- Informowanie na stronie internetowej podmiotu obsługującego organ o przebiegu rozpatrywania petycji oraz o terminie jej rozpatrzenia.
- Publikowanie informacji o rozpatrzonych petycjach co roku w terminie do 30 czerwca.
- Podsumowanie szkolenia – dyskusja, indywidualne konsultacje co do sposobu rozpatrywania skarg, wniosków, petycji.
Czas trwania
3 dni
Prelegenci
Aneta Kuberska
Radca Prawny
Wykształcenie
- Okręgowa Izba Radców Prawnych – uprawnienia radcy prawnego (2006)
- Prokuratura Rejonowa w Łomży – aplikacja prokuratorska (2001)
- Uniwersytet Warszawski – Wydział Prawa
- Uniwersytetu w Białymstoku
- Wydział Ekonomii i Zarządzania – Podyplomowe studia o kierunku „Bezpieczeństwo informacji i ochrona danych osobowych” (2019)
Pani Aneta to praktyk z ponad 20 letnim doświadczeniem w realizowaniu zadań z zakresu administracji rządowej i samorządowej.
Szkolenie prowadzi cyklicznie od 2011 roku w formie wykładów, warsztatów, adresowane do pracowników administracji rządowej, samorządowej, pracowników administracji zespolonej i niezespolonej, których celem jest doskonalenie zawodowe, poszerzanie wiedzy i rozwijanie kompetencji oraz umiejętności z zakresu praktycznego stosowania przepisów regulujących tryb oraz zasady prowadzenia postępowań administracyjnych, odformalizowanych postępowań skargowo – wnioskowych, oraz postępowań w sprawach dotyczących petycji, określonych w ustawie o petycjach.
Pani Aneta z pasją prowadzi szkolenia z dziedziny postępowań skargowo – wnioskowych. Od lat zajmując się ich załatwianiem, doskonale wie, jak umiejętność prawidłowego kwalifikowania wszelkich sygnałów obywatelskich wpływających do organu, znajomość zasad ich rozpatrywania, odróżnienia prowadzenia postępowań skargowo – wnioskowych od postępowań z petycji, czy pozostałych – regulowanych innymi działami K.p.a. jest niezwykle istotna w działalności organów administracji publicznej. Ich prawidłowe i terminowe załatwianie wpływa nie tylko na efektywność działania administracji publicznej, ale przede wszystkim poprawia jakość obsługi klienta.
Terminy i miejsca
Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Ustka
woj. podlaskie
Krubki-Górki
woj. mazowieckie
Istebna
woj. śląskie
Rejestracja
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe
- certyfikat uczestnictwa
- serwis obiadowy
- przerwy kawowe
- zakwaterowanie
- Rozwiń
Brak miejsc. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Termin nieaktualny. Wybierz inny termin powyżej, bądź wypełnij formularz, aby zapytać o planowane nowe terminy.
Organizator

Najczęściej zadawane pytania
Masz pytania? Napisz do nas
