Szkolenie

Prawne aspekty cyberbezpieczeństwa

O szkoleniu

W związku z cyfryzacją i elektronizacją, coraz więcej czynności i zadań realizowanych jest przez internet. Jednocześnie wzrasta świadomość zarówno przedsiębiorców, jak i konsumentów, w obszarze cyberbezpieczeństwa, do czego przyczynia się z pewnością tworzenie unijnych i krajowych ram prawnych w tym zakresie.

Wciąż brak jest jednak jednej, kompleksowej regulacji w obszarze cyberbezpieczeństwa. Zapewnienie compliance wymaga obecnie wzięcia pod uwagę m.in. przepisów ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa i rozporządzeń wydanych na jej podstawie, prawa telekomunikacyjnego (a po implementacji europejskiego kodeksu łączności elektronicznej – prawa komunikacji elektronicznej), RODO, jak również norm oraz wytycznych i rekomendacji wydawanych przez ENISA, KNF lub innych regulatorów.

Mając to na uwadze, praktycznym celem szkolenia jest nakreślenie ram prawnych i obowiązków wynikających z przedstawionych regulacji dla podmiotów zobowiązanych, w tym operatorów usług kluczowych, dostawców usług cyfrowych i podmiotów administracji publicznej. Warsztat skupi się również na kwestiach regulacji tych zagadnień w umowach z dostawcami IT – nakreślone zostaną kluczowe postanowienia, które powinny zostać wprowadzone do umów, a także konsekwencje ich braku, zwłaszcza w obszarze odpowiedzialności i rozwiązywania umów. Ostatni blok zagadnień dotyczyć będzie odpowiedzialności karnej, administracyjnej i cywilnej w obszarze cyberbezpieczeństwa.
Dlaczego warto wziąć udział?

Uczestnicy szkolenia uzyskają odpowiedź m.in. na następujące pytania:

  • Jakie przepisy oraz soft law regulują zagadnienia z zakresu cyberbezpieczeństwa?
  • Kto podlega ustawie o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa oraz jakie obowiązki ona nakłada?
  • Czy dostawcy usług chmurowych muszą raportować incydenty?
  • Jak uregulować w umowie IT (np. wdrożenie, serwis) kwestie cyberbezpieczeństwa?
  • Kto i na jakich zasadach ponosi odpowiedzialność za naruszenie cyberbezpieczeństwa?
Kto powinien wziąć udział?

przedsiębiorcy i konsumenci zainteresowani tematem cyberbezpieczeństwa

Program szkolenia

I. Ramy prawne w obszarze cyberbezpieczeństwa.

  1. Regulacje unijne, w tym:
    • dyrektywa NIS,
    • RODO,
    • Akt o cyberbezpieczeństwie,
    • europejski kodeks łączności elektronicznej.
  2. Regulacje krajowe, w tym:
    • ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa,
    • prawo telekomunikacyjne,
    • projekt prawa komunikacji elektronicznej.
  3. Soft law, wytyczne i normy.

II. Obowiązki podmiotów krajowego systemu cyberbezpieczeństwa

  1. Operatorzy usług kluczowych:
    • tryb wyznaczenia,
    • w jakich sektorach mogą działać operatorzy usług kluczowych?
    • obowiązki na osi czasu – kiedy należy je wdrożyć,
    • wewnętrzne struktury vs. outsourcing funkcji cyberbezpieczeństwa.
  2. Dostawcy usług cyfrowych:
    • kogo można uznać za dostawców usług cyfrowych,
    • ograniczony charakter obowiązków,
    • obowiązki w zakresie incydentów.
  3. Podmioty publiczne.
  4. Inne podmioty krajowego systemu cyberbezpieczeństwa (CSIRTy, organy właściwe ds. cyberbezpieczeństwa).

III. Zamawianie usług cyberbezpieczeństwa

  1. Weryfikacja i wybór dostawcy usługi – na co zwrócić uwagę?
  2. Postępowanie w sprawie wyboru dostawcy:
    • prowadzone w oparciu o regulacje wewnętrzne,
    • postępowanie w trybie PZP.
  3. Tryby zamawiania usług i dostaw z zakresu cyberbezpieczeństwa w ramach PZP:
    • instrumenty dostępne w ramach zamówień klasycznych/sektorowych,
    • zamówienia z dziedziny obronności i bezpieczeństwa,
    • wyłączenie PZP z uwagi na istotny interes bezpieczeństwa państwa.
  4. Certyfikacja usług i produktów w zakresie cyberbezpieczeństwa – Akt o cyberbezpieczeństwie.

IV. Cyberbezpieczeństwo w umowach

  1. Rodzaje umów w zakresie cyberbezpieczeństwa:
    • NDA,
    • umowy outsourcingu,
    • umowy na pentesty,
    • umowy IT: wdrożenia, serwis, licencje ze wsparciem technicznym.
  2. Jakie kwestie warto wziąć pod uwagę na różnym etapie współpracy z dostawcą:
    • przygotowanie i negocjacje umowy,
    • realizacja umowy.
  3. Zasady odpowiedzialności wynikające z przepisów i możliwość ich modyfikacji w umowie.
  4. Inne istotne obszary umowy:
    • przedmiot umowy (dzieło vs usługi),
    • personel i podwykonawcy,
    • raportowanie i komunikacja,
    • wsparcie w realizacji obowiązków nałożonych ustawą o KSC.

V. Odpowiedzialność za naruszenie cyberbezpieczeństwa

  1. Rodzaje odpowiedzialności za naruszenie cyberbezpieczeństwa:
    • odpowiedzialność administracyjna,
    • odpowiedzialność karna,
    • odpowiedzialność pracownicza,
    • odpowiedzialność cywilna.
  2. Krajowy system cyberbezpieczeństwa:
    • uprawnienia organu właściwego ds. cyberbezpieczeństwa,
    • nadzór i kontrola,
    • wysokość i podstawy do nałożenia kar,
    • na kogo może zostać nałożona kara?
  3. Inne podstawy odpowiedzialności administracyjnej – RODO i regulacje sektorowe.
  4. Odpowiedzialność karna:
    • przestępstwa przeciwko ochronie informacji,
    • tryb ścigania i aspekty dowodowe.
  5. Odpowiedzialność pracownicza:
    • sposób regulacji odpowiedzialności w umowie i regulacjach wewnętrznych,
    • zakres odpowiedzialności i tryb jej egzekwowania.
  6. Odpowiedzialność cywilna:
    • za co odpowiada dostawca IT?
    • roszczenia odszkodowawcze i kary umowne,
    • znaczenie norm i przepisów branżowych,
    • case studies – wyłączenie odpowiedzialności,
    • cyberpolisy.

Czas trwania

09:30 – 14:30

Prelegenci

Cytat

Agnieszka Wachowska

W kancelarii uczestniczy w pracach praktyki TMT, kierując zespołem IT-Telco. Specjalizuje się w problematyce prawnej nowych technologii i prawa autorskiego, ze szczególnym uwzględnieniem branży IT, w tym również od strony podmiotów publicznych i zagadnień związanych z prawem zamówień publicznych w IT.
Odpowiedzialna także za wsparcie prawne działalności operatorów telekomunikacyjnych oraz doradztwo z zakresu prawa telekomunikacyjnego. Brała udział w ponad stu projektach związanych z przygotowywaniem i negocjowaniem umów dotyczących IT, w tym wdrożeniowych, serwisowych, hostingowych, licencyjnych, a także w rozwiązywaniu złożonych sporów IT.
Uczestniczyła w przeprowadzaniu wielu dużych i kompleksowych audytów umów dotyczących IT, w tym badających zakres uprawnień do oprogramowania. Uznana prelegentka na konferencjach, seminariach i szkoleniach.
Rekomendowana i nominowana w polskich i zagranicznych rankingach prawników (m.in. Legal 500 – jako Next Generation Lawyers, nominowana do Rising Stars w konkursie Gazety Prawnej). Autorka licznych publikacji branżowych oraz naukowych z zakresu prawa autorskiego, prawa autorskiego i prawnej ochrony programów komputerowych, a także zamówień publicznych w IT.

Gdzie i kiedy

Online 15 lutego 2022

Zapisz się

Cena promocyjna
przy zgłoszeniach do 4 lutego
790 PLN
+23% VAT
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowo-konferencyjne
  • certyfikat uczestnictwa
Zapisz się
Cena standardowa
po okresie promocji
890 PLN
+23% VAT
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowo-konferencyjne
  • certyfikat uczestnictwa
Zapisz się

Organizator

Centrum Promocji Informatyki sp. z o.o.
04-041 Warszawa
Międzyborska 50
woj. mazowieckie
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Zapisz się, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

Prosimy o wypełnienie formularza zgłoszenia dostępnego na górze strony. Po jego otrzymaniu skontaktujemy się, aby potwierdzić zgłoszenie i przekazać wszystkie informacje organizacyjne.

Wymagany komputer z dostępem do internetu.

Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.

Dane kontaktowe

Centrum Promocji Informatyki sp. z o.o.
04-041 Warszawa Międzyborska 50
Darmowy biuletyn informacyjny

Zapisz się do newslettera i otrzymuj powiadomienia o nowych wydarzeniach!