O szkoleniu
Szkolenie z zakresu prawa filmowego przy produkcji filmów fabularnych to kompleksowe ujęcie tematu nabycia praw autorskich i praw pokrewnych przy produkcji filmów, a także wykorzystania wizerunku, przetwarzania danych osobowych.
Podczas szkolenia uczestnicy poznają podstawy prawne dotyczące prawa autorskiego, a także jakiego rodzaju umowy należy zawrzeć z poszczególnymi członkami ekipy, a także dowiedzą się m.in. jakie są zasady korzystania z wizerunku.
Szkolenie poświęcone będzie także umowom dotyczącym filmów fabularnych, ze szczególnym uwzględnieniem umów dotyczących scenariusza (w tym umowy opcji), a także umów dotyczących wykorzystani muzyki w filmie.
Autorski program szkolenia przygotowany jest przez mec. Marcina Lassotę, adwokata specjalizującego się w prawie autorskim, który od lat współpracuje m.in. z branżą filmową. reklamową i wydawniczą oraz instytucjami kultury. Program szkolenia obejmuje omówienie aktualnych przepisów prawa autorskiego oraz analizę przykładów, również z własnej praktyki adwokackiej.
Po szkoleniu uczestnicy wiedzą:
- jakie prawa może obejmować korzystanie z filmów fabularnych;
- jakie zasady dotyczące prawa autorskiego obowiązują w produkcji fabularnych utworów audiowizualnych;
- jakie są zasady korzystania z wizerunku;
- jak prawidłowo zawierać umowy z członkami ekipy filmowej – np. z kim zawrzeć umowę o dzieło, a z kim umowę zlecenia, komu przysługują 50% kosztów uzyskania przychodu?
- na czym polega umowa opcji dotycząca scenariusza oraz jakie typy umów są zawierane w zakresie użycia muzyki w filmie;
- czym jest dozwolony użytek utworów i w jakich przypadkach można powołać się np. na prawo cytatu w filmie;
- na co zwracać uwagę tworząc film fabularny;
Szkolenie skierowane jest zarówno do osób związanych z produkcją filmów fabularnych i z rynkiem reklamowym (producenci, pracownicy agencji reklamowych świadczących usługi na rzecz branży filmowej – w tym w zakresie kampanii reklamowych w social mediach, podwykonawcy film produkcyjnych, pracowników księgowych zajmujących się produkcją filmową), jak i do przedstawicieli instytucji kultury, którzy w swojej pracy tworzą nagrania reklamowe i spotykają się z problemem praw autorskich i prawa do wizerunku w produkowanych lub współtworzonych nagraniach.
Program szkolenia
Etapy produkcji i dystrybucji filmu fabularnego
Prawa do filmu
- prawa autorskie
- prawa pokrewne do artystycznych wykonań
- prawa pokrewne producenta wideogramu
- rodzaje umów zawieranych na poszczególnych etapach produkcji i dystrybucji
Prawo autorskie – umowy
- prawa autorskie osobiste i majątkowe
- prawa autorskie zależne
- pola eksploatacji
- licencja i przeniesienie majątkowych praw autorskich
- najczęstsze błędy
Prawo autorskie – dozwolony użytek utworów
- utwory wystawione na stałe w miejscach publicznych
- cytat
- jak oznaczać utwory przy dozwolonym użytku?
Umowy dotyczące finansowania filmu
Jak konstruować umowy?
- strony
- przedmiot umowy
- pola eksploatacji
- rodzaj umowy
- wynagrodzenie
- termin nabycia praw/udzielenia licencji
- własność egzemplarzy
- prawa zależne
- osobiste prawa autorskie
- prawa zależne
- najczęstsze błędy
Scenariusz
- umowa o dzieło z przeniesieniem praw autorskich
- przeniesieniem praw autorskich
- umowa opcji
Umowy z ekipą
- działo czy zlecenie?
- komu przysługują prawa autorskie i 50% KUP?
- umowy B2B
- przykład – umowa o działo (operator)
- przykład – umowa zlecenia (kierownik produkcji)
Muzyka w filmie
- umowa z kompozytorem
- wykorzystanie muzyki istniejącej
- nagrania własne
Odpowiedzialność za naruszenie praw autorskich i praw pokrewnych
- kto ponosi odpowiedzialność?
- odpowiedzialność pracownika
- odpowiedzialność cywilna i karna
Czas trwania
Prelegenci
Marcin Lassota
adwokat, zawodowy mediator, szkoleniowiec.
Specjalizacje zawodowe: prawo autorskie, prawo własności intelektualnej, prawo filmowe, obsługa i reprezentacja prawna instytucji kultury oraz instytucji naukowych, prawo zamówień publicznych, organizacja konkursów i loterii, a także prawo medyczne i odszkodowania za błędy w sztuce medycznej.
Mediator wpisany na listę Centrum Mediacyjnego przy Naczelnej Radzie Adwokackiej w Warszawie. Cytowany m.in. przez „Gazetę Prawną”, „Puls Biznesu”, miesięcznik „Press”.
Główne obszary pracy szkoleniowej: prawo autorskie, prawo umów, zamówienia publiczne, aspekty prawne działalności wydawniczej, organizacja konkursów i gier hazardowych (np. loterii promocyjnych); prowadzi zamknięte i otwarte szkolenia z pisania umów dla instytucji kultury, a także warsztaty podczas targów książki, m.in. w Krakowie i Warszawie, festiwali filmowych i konferencji dla branży kinowej (m.in. Krakowski Festiwal Filmowy, Konferencja Kin Studyjnych i Lokalnych, Forum Wokół Kina, NewCineForum).
Absolwent studiów prawniczych na Uniwersytecie Jagiellońskim, podyplomowego Studium Prawa Autorskiego, Wydawniczego i Prasowego w Instytucie Wynalazczości i Ochrony Własności Intelektualnej Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz studiów LL.M. na Johannes Gutenberg Universität Mainz w Niemczech.
Terminy i miejsca
Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Rejestracja
- Zniżkę 3% przy zgłoszeniu za pośrednictwem Eventis.pl (cena standardowa 790 zł)
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowo-konferencyjne
- certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór )
Brak miejsc. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Termin nieaktualny. Wybierz inny termin powyżej, bądź wypełnij formularz, aby zapytać o planowane nowe terminy.
- Zniżkę 3% przy zgłoszeniu za pośrednictwem Eventis.pl (cena standardowa 890 zł)
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowo-konferencyjne
- certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór )
Brak miejsc. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Termin nieaktualny. Wybierz inny termin powyżej, bądź wypełnij formularz, aby zapytać o planowane nowe terminy.
Organizator

Najczęściej zadawane pytania
- Warunkiem udziału w szkoleniu jest wypełnienie i przesłanie formularza zgłoszenia, którego potwierdzenie przyjęcia przez Organizatora stanowi zawarcie umowy uczestnictwa w szkoleniu.
- Zgłaszając udział w szkoleniu zgłaszający zobowiązuje się do uiszczenia umówionej opłaty za szkolenie.
- Opłata realizowana jest przelewem na konto Organizatora na podstawie potwierdzenia udziału oraz faktury pro forma, a płatność wymagana jest przed szkoleniem, chyba że strony uzgodnią inne warunki.
- Odwołanie zgłoszenia możliwe jest bezkosztowo na nie mniej niż 7 dni przed terminem rozpoczęcia szkolenia, pod warunkiem poinformowania Organizatora na piśmie (w tym z użyciem poczty elektronicznej). Odwołanie po wskazanym terminie skutkuje naliczeniem pełnej opłaty.
- Brak udziału w szkoleniu nie może być rozumiany jako odstąpienie od umowy i nie zwalnia z obowiązku zapłaty ceny szkolenia.
- Zgłaszający ma możliwość jednorazowego przeniesienia terminu szkolenia na inny termin (o ile dostępne są wolne miejsca) bądź wykorzystania wpłaconej kwoty na inne szkolenie Organizatora pod warunkiem wyrównania różnicy w cenie. Wpłata nie podlega zwrotowi, ani w części, ani w całości.
- Organizator zastrzega prawo zmiany terminu i miejsca szkolenia, a także odwołania szkolenia z powodów niezawinionych przez Organizatora (np. siła wyższa, choroba prowadzącego, nie zebranie wystarczającej grupy uczestników). W takiej sytuacji zawiadamia Zgłaszającego o odwołaniu szkolenia na piśmie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz zwraca wpłacone kwoty w terminie 7 dni bądź za zgodą Zgłaszającego proponuje inny termin/miejsce realizacji szkolenia.
Masz pytania? Napisz do nas
