O szkoleniu
Beneficjenci projektów badawczo-rozwojowych nierzadko natrafiają na trudności w związku ze startem nowej perspektywy finansowej UE na lata 2021-2027. Ustanawia ona nowe podejście do zasad realizacji przedsięwzięć B+R. Zmienione reguły finansowania wymagają zatem zmiany dotychczasowej praktyki w zarządzaniu tego typu przedsięwzięciami i aktualizacji dotychczasowych procedur. Zapraszamy na szkolenie, które pozwoli uporządkować te kwestie.
Cele szkolenia:
Celem szkolenia jest przygotowanie do prawidłowej realizacji i rozliczenia projektów B+R współfinansowanych ze środków unijnych w Perspektywie Finansowej 2021-2027, w tym:
- poprawa efektywności w realizacji projektów współfinansowanych ze środków UE,
- usprawnienie procesu rozliczeń projektów dofinansowanych z grantów unijnych,
- skrócenie czasu oczekiwania na wypłatę kolejnej transzy przyznanego dofinansowanie,
- zmniejszenie ryzyka negatywnych wyników kontroli projektu przez instytucje programowe i aparat skarbowy,
- uniknięcie konieczności zwrotu niepoprawnie wykorzystanych lub nienależnie wypłaconych środków z dotacji,
- podniesienie efektywności zarządzania zespołem/personelem projektu,
- podniesienie potencjału w realizacji kolejnych projektów i zwiększenie możliwości absorpcji dodatkowych środków pomocowych.
Korzyści z udziału w szkoleniu:
- nabycie umiejętności rozliczeń środków publicznych na badania i rozwój,
- poznanie zasad skutecznego wypełniania zobowiązań zawartych w Umowie o dofinansowanie,
- opanowanie zasad dokumentacji i rozliczania kosztów osobowych i rzeczowych w projektach B+R,
- weryfikacja zasadności rozliczanych wydatków oraz badanie efektywności kosztowej projektu,
- zapoznanie się z przykładami naruszeń zasad rzetelnej i przejrzystej gospodarki finansowej projektu,
- podniesienie efektywności w zakresie zarządzania zespołem administracyjnym i badawczym projektu.
- członkowie kadry administracyjnej projektów unijnych (koordynatorzy/kierownicy projektów, specjaliści ds. rozliczeń, specjaliści ds. administracji i promocji),
- członkowie kadry merytorycznej projektów unijnych (członkowie zespołów projektowych i badawczych, inżynierowie, konsultanci merytoryczni, doradcy),
- kadra zarządzająca i administracyjna Beneficjenta (służby księgowe, kierownicy jednostek, służby kadrowe),
- audytorzy i kontrolerzy projektów unijnych,
- opiekunowie, konsultanci i doradcy w zakresie rozliczania i zarządzania projektami UE.
Program szkolenia
DZIEŃ I
Zasady wsparcia działalności B+R w ramach programu FENG
- Charakterystyka programu
- Rodzaje projektów
- Typy Beneficjentów
- Rodzaj i wielkość wsparcia
- Kryteria kwalifikacji
Zasady realizacji działań B+R przy wsparciu ze środków UE na lata 2021-2027
- Formy działań badawczo-rozwojowych
- Wymogi dla kwalifikowalności projektu
- Zasady pomocy publicznej na badania i rozwój
- Wymagana struktura instytucjonalna Beneficjenta oraz konsorcjum
Kwalifikowalność wydatków w projektach B+R w ramach programu FENG
- Dokumenty określające kwalifikowalność wydatków w projektach
- Ramy czasowe kwalifikowalności
- Zasięg geograficzny kwalifikowalności.
- Ocena kwalifikowalności projektu w ramach projektu
- Zasada faktycznego poniesienia wydatku
- Uproszczone metody rozliczania wydatków: stawki jednostkowe i metody ryczałtowe
- Zakaz podwójnego finansowania
Personel w projektach B+R
- Zasady kwalifikowalności wynagrodzeń
- Definicja personelu projektu
- Wymagane zapisy Regulaminu wynagrodzeń w kontekście rozliczeń kosztów zatrudnienia
- Właściwe zapisy umów o pracę zawieranych na potrzeby projektu
- Zasady oddelegowywania personelu do pracy w projekcie w ramach istniejącego stosunku pracy
- Dodatki do wynagrodzeń, premie i nagrody – reguły stosowania
- Zasady monitorowania czasu pracy
- Stosowanie kart czasu pracy
- Zasady rozliczeń umów cywilno-prawnych
DZIEŃ II
Główne zobowiązania w zakresie realizacji i rozliczenia projektu B+R przy wsparciu z programu FENG
- Obowiązek realizacji Projektu z należytą starannością zgodnie z Wnioskiem o dofinansowanie oraz przepisami prawa i procedurami w ramach Programu
- Obowiązek i formy prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej (Formy księgowości wyodrębnionej dla nakładów ponoszonych w projektach badawczych, Wymagane i sugerowane zapisy polityki rachunkowości, Zasady wyodrębniania kont księgowych oraz metoda kodu księgowego, Zasady prowadzenia ewidencji pozabilansowej)
- Obowiązek i terminy archiwizacji dokumentacji związanej z realizacją projektu
- Zasady promocji projektów finansowanych ze środków FENG oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju
- Zasady opisywania dowodów księgowych i dokonywania płatności za operacje w projekcie (nazwy transakcji, rodzaje rachunków bankowych, kwestia zaliczkowania, koszty pośrednie oraz wydatki ryczałtowe)
- Obowiązek ujawniania wszystkich dochodów powstałych w związku z realizacją projektu
- Obowiązek i formy wdrożenia i utrzymania efektów projektu
Zamówienia publiczne w projektach badawczych realizowane w oparciu o zasadę konkurencyjności
- Zasady ustalania i właściwego szacowania wielkości zamówienia
- Procedura udzielania zamówień zgodnie z regułą konkurencyjności
- Możliwe odstępstwa od obowiązku stosowania trybów konkurencyjnych w zamówieniach
- Obsługa Bazy konkurencyjności
Wniosek o płatność i zasady rozliczania projektu B+R
- Okres sprawozdawczy i terminy składania Wniosku o płatność
- Rodzaje i funkcje Wniosków o płatność
- Postęp rzeczowy – wskaźniki, rezultaty, problemy w realizacji
- Postęp finansowy – dokumenty, ryczałt, korekty i źródła finansowania
- Uproszczone formy dokonywania rozliczeń: stawki jednostkowe i metody ryczałtowe
- Załączniki do Wniosku o płatność
Odpowiedzi na pytania zgłaszane przez Uczestników, dyskusje, podsumowanie szkolenia
Czas trwania
I dzień 10.00-16.00
II dzień 09:00-15:00
Prelegenci
Specjalista w dziedzinie finansów i pozyskiwania dotacji unijnych dla przedsiębiorstw. W ramach pracy zawodowej pozyskał i rozliczył ponad 2000 projektów współfinansowanych ze środków pomocowych Unii Europejskiej. Od 2002 r. prowadzi szkolenia poświęcone tematyce Unii Europejskiej, Zarządzania Finansami oraz pozyskiwania Kapitału.
W latach 1996-2002 jego życie zawodowe było związane z bankowością̨. Pełnił funkcje związane z kredytowaniem działalności gospodarczej, sprzedażą̨ usług bankowych, a także pracował w pionie odpowiedzialnym za zarządzanie ryzykiem kredytowym.
Absolwent Wyższej Szkoły Bankowości i Ubezpieczeń́ w Warszawie, Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu a także studiów podyplomowych w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej (SWPS) we Wrocławiu. Kwalifikacje zawodowe podnosił również̇ na licznych kursach i szkoleniach z zakresu zarządzania i finansów.
Terminy i miejsca
Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Warszawa
woj. mazowieckie
Rejestracja
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej i papierowej
- certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór )
- serwis obiadowy
- przerwy kawowe
- bezpłatne anulowanie zgłoszenia do 5 dni przed terminem
- Rozwiń
Brak miejsc. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Termin nieaktualny. Wybierz inny termin powyżej, bądź wypełnij formularz, aby zapytać o planowane nowe terminy.
Najczęściej zadawane pytania
- Przesłanie wypełnionego formularza jest zobowiązaniem do zapłaty za szkolenie.
- Płatność powinna być przekazana w formie przedpłaty na konto J.G.Training: BRE BANK S.A. - mBank 38 1140 2004 0000 3002 3360 7883.
- Brak dokonania płatności przed terminem szkolenia nie oznacza rezygnacji z udziału w szkoleniu.
- Rezygnacja z udziału w szkoleniu może być dokonana najpóźniej na 5 dni roboczych przed datą szkolenia, wyłącznie w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie lub nieobecność na szkoleniu nie zwalnia od dokonania opłaty.
- Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania szkolenia z przyczyn od siebie niezależnych i odstąpienia od umowy. W takim przypadku przedpłaty zostaną niezwłocznie zwrócone zgłaszającym a Organizator nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe z powodu odwołania szkolenia.
- Oświadczamy, że zapoznaliśmy się z warunkami umowy zawartymi w pkt. 1-5 i akceptujemy je.
- Oświadczamy, że jesteśmy umocowani do zawarcia niniejszej umowy w imieniu wskazanego wyżej podmiotu.
- Nazwa firmy: J.G.Training
- Ulica i nr: Olesińska 21
- Kod pocztowy: 02-548
- Miejscowość: Warszawa
- Numer NIP: 8981505607