O szkoleniu
Jak prawidłowo zredagować lub znowelizować statut jednostki? Na te i wiele innych pytań odpowiem podczas proponowanych zajęć, a także:
Przeanalizujemy szczegółowe techniki prawodawcze związane ze specyfiką statutu, jego budową, używaniem załączników i redagowania poszczególnych rodzajów przepisów.
Zaprezentujemy prawidłowe praktyki legislacyjne oraz na konkretnych przykładach omówimy najczęściej pojawiające się błędy w przepisach statutowych i sposoby ich uniknięcia.
A Prowadzący zajęcia, doświadczony legislator krok po kroku omówi oraz przekaże uczestnikom autorski uniwersalny projekt statutu gminy, uwzględniający wszystkie wskazówki prezentowane podczas szkolenia.
Zdobycie, uzupełnienie i uporządkowanie wiedzy z zakresy technik legislacyjnych w przedmiocie statutu jednostki.
Podniesienie kompetencji osób pracujących przy zmianie statutu.
Usprawnienie pracy organu stanowiącego jst i wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych przepisów statutowych.
Poznanie konkretnych rozwiązań problemów związanych z redagowaniem przepisów statutowych.
Nabycie wiedzy o aktualnych kierunkach orzeczniczych w zakresie przepisów statutowych.
Uzyskanie odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania i wątpliwości związane z tematem zajęć.
Radni, członkowie komisji statutowych, przewodniczący rad, pracownicy samorządowi, radcowie prawni obsługujący jednostki samorządu terytorialnego.
Program szkolenia
Specyfika statutu jako aktu normatywnego i aktu prawa miejscowego.
Podstawowe błędy twórców statutów w orzecznictwie organów nadzoru i sądów administracyjnych:
Wykraczanie poza zakres upoważnienia ustawowego.
Powtórzenia i modyfikacje przepisów ustawowych.
Niewypełnianie obligatoryjnej zawartości statutu – przyczyny obiektywne i subiektywne.
Obligatoryjna treść statutu a praktyka:
Techniki prawodawcze ważne dla precyzyjności i łatwości korzystania ze statutu:
Podsumowanie:
Zakres przepisów ogólnych, w tym o herbach, flagach, sztandary, chorągwiach i innych symbolach i niepotrzebne przepisy o granicach i obszarze.
Rozdział władzy między organem stanowiącym i wykonawczym – zabronione nakładanie szczegółowych obowiązków na wójta (burmistrza, prezydenta miasta) i pracowników urzędu.
Dlaczego nie można uszczegółowić i doprecyzować praw i obowiązków radnego.
Przewodniczący wyłącznie organizatorem prac rady.
Kluby radnych, im mniej regulacji tym lepiej.
Przepisy proceduralne - porządek sesji, głosowanie i protokoły, co można usprawnić.
Komisja rewizyjna - uwarunkowania szczególnego zakresu i form działania.
Komisja skarg, wniosków i petycji jako organ usprawniający i przyspieszający rozstrzygnięcia rady.
Ograniczone regulacje o trybie pracy organu wykonawczego.
Zasady dostępu do dokumentów w statucie a uregulowania ustawowe.
Jednostki pomocnicze w statucie gminy co mieści się w uprawnieniach jednostki pomocniczej do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu gminy a co w zasadach tworzenia, łączenia, podziału oraz ich znoszenia jednostki.
Tytuł, który można uprościć.
Podstawa prawna ograniczone do niezbędnego minimum
Załączniki w uchwałach statutowych. Im mniej, tym lepiej, zwłaszcza kiedy w ogóle nie są potrzebne.
Poprawne techniki prawodawcze w przepisach statutowych i najczęściej popełniane błędy:
Niepotrzebne lub niekonsekwentne „słowniczki”.
Kolejność przepisów merytorycznych pozwalająca uniknąć powtórzeń i zbędnych przepisów.
Przepisy przejściowe i dostosowujące jako konsekwencja zmian przepisów statutowych w trakcie kadencji.
Przepis uchylający poprzednią uchwałę statutową, czyli dlaczego nie uchylamy uchwał nowelizujących statut i tekstu jednolitego.
Przykłady zbędnych i nienormatywnych „postanowień końcowych”.
Przepis o wejściu w życie – 14 dni to nie obowiązkowe vacatio legis.
Przykład korekty legislacyjnej na typowym projekcie.
Prezentacja autorskiego, uniwersalnego projektu statutu.
Pytania i odpowiedzi.
Czas trwania
09:30 - 14:30
Prelegenci
Legislator, szkoleniowiec, ekspert prawa samorządowego. Pracował jako legislator w Kancelarii Sejmu, gdzie specjalizował się w sprawach samorządowych oraz jako dyrektor departamentu w Rządowym Centrum Legislacji. Od 2015 r. prowadzi działalność pod firmą Kancelaria legislacyjna WZ, świadcząc usługi legislacyjne. Wykładowca studiów podyplomowych i aplikacji legislacyjnej, trener z zakresu legislacji samorządowej i spraw ustrojowych samorządu terytorialnego dla radnych, sekretarzy i pracowników samorządowych. Autor bloga, artykułów i webinarów popularyzujących wiedzę o legislacji. Jego szkolenia są zawsze wysoko oceniane, zwłaszcza ze względu na praktyczność przekazywanej wiedzy i dobrze dobrane przykłady.
Terminy i miejsca
Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Rejestracja
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej
- certyfikat uczestnictwa
- bezpłatne anulowanie zgłoszenia do 7 dni przed terminem
- konsultacje indywidualne
Brak miejsc. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Termin nieaktualny. Wybierz inny termin powyżej, bądź wypełnij formularz, aby zapytać o planowane nowe terminy.
Najczęściej zadawane pytania
- Nazwa firmy: Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
- Ulica i nr: Jelinka 6
- Kod pocztowy: 01-646
- Miejscowość: Warszawa
- Numer NIP: 5220001895
Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz
Dane kontaktowe
Organizator
