Redagowanie statutów jednostek samorządu terytorialnego i ich nowelizacji. Jak uniknąć błędów merytorycznych i legislacyjnych?

O szkoleniu

Jak prawidłowo zredagować lub znowelizować statut jednostki? Na te i wiele innych pytań odpowiem podczas proponowanych zajęć, a także:

  • Przeanalizujemy szczegółowe techniki prawodawcze związane ze specyfiką statutu, jego budową, używaniem załączników i redagowania poszczególnych rodzajów przepisów.

  • Zaprezentujemy prawidłowe praktyki legislacyjne oraz na konkretnych przykładach omówimy najczęściej pojawiające się błędy w przepisach statutowych i sposoby ich uniknięcia.

  • A Prowadzący zajęcia, doświadczony legislator krok po kroku omówi oraz przekaże uczestnikom autorski uniwersalny projekt statutu gminy, uwzględniający wszystkie wskazówki prezentowane podczas szkolenia.

Dlaczego warto wziąć udział?
  • Zdobycie, uzupełnienie i uporządkowanie wiedzy z zakresy technik legislacyjnych w przedmiocie statutu jednostki.

  • Podniesienie kompetencji osób pracujących przy zmianie statutu.

  • Usprawnienie pracy organu stanowiącego jst i wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych przepisów statutowych.

  • Poznanie konkretnych rozwiązań problemów związanych z redagowaniem przepisów statutowych.

  • Nabycie wiedzy o aktualnych kierunkach orzeczniczych w zakresie przepisów statutowych.

  • Uzyskanie odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania i wątpliwości związane z tematem zajęć.

Kto powinien wziąć udział?

Radni, członkowie komisji statutowych, przewodniczący rad, pracownicy samorządowi, radcowie prawni obsługujący jednostki samorządu terytorialnego.

Program szkolenia

  1. Specyfika statutu jako aktu normatywnego i aktu prawa miejscowego.

  2. Podstawowe błędy twórców statutów w orzecznictwie organów nadzoru i sądów administracyjnych:

  • Wykraczanie poza zakres upoważnienia ustawowego.

  • Powtórzenia i modyfikacje przepisów ustawowych.

  • Niewypełnianie obligatoryjnej zawartości statutu – przyczyny obiektywne i subiektywne.

  1. Obligatoryjna treść statutu a praktyka:

  2. Techniki prawodawcze ważne dla precyzyjności i łatwości korzystania ze statutu:

  3. Podsumowanie:

  • Zakres przepisów ogólnych, w tym o herbach, flagach, sztandary, chorągwiach i innych symbolach i niepotrzebne przepisy o granicach i obszarze.

  • Rozdział władzy między organem stanowiącym i wykonawczym – zabronione nakładanie szczegółowych obowiązków na wójta (burmistrza, prezydenta miasta) i pracowników urzędu.

  • Dlaczego nie można uszczegółowić i doprecyzować praw i obowiązków radnego.

  • Przewodniczący wyłącznie organizatorem prac rady.

  • Kluby radnych, im mniej regulacji tym lepiej.

  • Przepisy proceduralne - porządek sesji, głosowanie i protokoły, co można usprawnić.

  • Komisja rewizyjna - uwarunkowania szczególnego zakresu i form działania.

  • Komisja skarg, wniosków i petycji jako organ usprawniający i przyspieszający rozstrzygnięcia rady.

  • Ograniczone regulacje o trybie pracy organu wykonawczego.

  • Zasady dostępu do dokumentów w statucie a uregulowania ustawowe.

  • Jednostki pomocnicze w statucie gminy co mieści się w uprawnieniach jednostki pomocniczej do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu gminy a co w zasadach tworzenia, łączenia, podziału oraz ich znoszenia jednostki.

  • Tytuł, który można uprościć.

  • Podstawa prawna ograniczone do niezbędnego minimum

  • Załączniki w uchwałach statutowych. Im mniej, tym lepiej, zwłaszcza kiedy w ogóle nie są potrzebne.

  • Poprawne techniki prawodawcze w przepisach statutowych i najczęściej popełniane błędy:

    • Niepotrzebne lub niekonsekwentne „słowniczki”.

    • Kolejność przepisów merytorycznych pozwalająca uniknąć powtórzeń i zbędnych przepisów.

    • Przepisy przejściowe i dostosowujące jako konsekwencja zmian przepisów statutowych w trakcie kadencji.

    • Przepis uchylający poprzednią uchwałę statutową, czyli dlaczego nie uchylamy uchwał nowelizujących statut i tekstu jednolitego.

    • Przykłady zbędnych i nienormatywnych „postanowień końcowych”.

    • Przepis o wejściu w życie – 14 dni to nie obowiązkowe vacatio legis.

  • Przykład korekty legislacyjnej na typowym projekcie.

  • Prezentacja autorskiego, uniwersalnego projektu statutu.

  • Pytania i odpowiedzi.

Czas trwania

09:30 - 14:30

Prelegenci

Legislator, szkoleniowiec, ekspert prawa samorządowego. Pracował jako legislator w Kancelarii Sejmu, gdzie specjalizował się w sprawach samorządowych oraz jako dyrektor departamentu w Rządowym Centrum Legislacji. Od 2015 r. prowadzi działalność pod firmą Kancelaria legislacyjna WZ, świadcząc usługi legislacyjne. Wykładowca studiów podyplomowych i aplikacji legislacyjnej, trener z zakresu legislacji samorządowej i spraw ustrojowych samorządu terytorialnego dla radnych, sekretarzy i pracowników samorządowych. Autor bloga, artykułów i webinarów popularyzujących wiedzę o legislacji. Jego szkolenia są zawsze wysoko oceniane, zwłaszcza ze względu na praktyczność przekazywanej wiedzy i dobrze dobrane przykłady.

Terminy i miejsca

Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.

Szkolenie będzie się odbywało na platformie ZOOM. Najlepiej korzystać z przeglądarki Chrome.

Rejestracja

Cena standardowa
449
zwolnione z vat
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej
  • certyfikat uczestnictwa
  • bezpłatne anulowanie zgłoszenia do 7 dni przed terminem
  • konsultacje indywidualne
Zapisz się
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Zapisz się, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

Krajowy Fundusz Szkoleniowy

Podczas wypełniania formularza rejestracji zaznacz opcję "Oświadczam, że udział będzie finansowany ze środków publicznych, proszę o wystawienie faktury z zerową stawką VAT."

Jeśli potrzebujesz zarejestrować organizatora w wewnętrznym systemie zamówień możesz zrobić to na dwa sposoby. W trakcie wypełniania zgłoszenia w polu Uwagi przekaż tą informację - opiekun szkolenia skontaktuje się w celu dopełnienia formalności. Możesz to również zrobić samodzielnie z użyciem poniższych danych:
  • Nazwa firmy: Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
  • Ulica i nr: Jelinka 6
  • Kod pocztowy: 01-646
  • Miejscowość: Warszawa
  • Numer NIP: 5220001895

Najszybszym sposobem kontaktu z organizatorem i uzyskania dodatkowych informacji jest wypełnienie formularza kontaktowego. Możesz też zadzwonić do organizatora.
Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Przeciągnij plik tutaj lub kliknij, żeby dodać.
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.

Dane kontaktowe

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
01-646 Warszawa, Polska Jelinka 6

Organizator

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
01-646 Warszawa, Polska
Jelinka 6
woj. mazowieckie
18 września 1989 roku inicjatorzy prac nad ustawą o samorządzie terytorialnym: Jerzy Regulski, Andrzej Celiński, Jerzy Stępień, Aleksander Paszyński i Walerian Pańko powołali do życia Fundację, która miała czuwać nad odradzającą się samorządnością te...
Powiadomienia o nowych terminach

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych terminach tego wydarzenia!