Rozrachunki roczne wspólnoty mieszkaniowej z właścicielami lokali. Czy z właścicielami rozlicza się fundusz remontowy? Prawo, orzecznictwo, praktyka.

O szkoleniu

Na zarząd wspólnoty, jako organ wykonawczy, ustawa o własności lokali nałożyła szereg obowiązków, odpowiada on z mocy prawa, nawet wtedy gdy powierza usługi zarządzania innemu podmiotowi. Zarząd wspólnoty i zarząd firmy usługowej ponoszą ryzyko, wynikające z naruszenia prawa, w tym ustawy o własności lokali, ale także na zasadach ogólnych odpowiedzialności według Kodeksu cywilnego.

Szkolenie w sprawie rozrachunków finansowych jest szczególnie uzasadnione kwestiami odpowiedzialności zarządu wspólnoty za zdarzenia i operacje gospodarcze, za ich udokumentowanie, za prowadzenie księgowości, za przedstawienie wyniku finansowego swej działalności (zarządu) w sprawozdaniu finansowym, za różne rozrachunki z właścicielami lokali. Jest to odpowiedzialność w stosunkach zewnętrznych i wewnętrznych.

Kto powinien wziąć udział?

Szkolenie przeznaczone jest dla kadr finansowo-księgowych firm zarządzających, spółdzielni mieszkaniowych, TBS, ZGN, zarządów wspólnot, dla tych wydziałów urzędów powiatów i gmin, które sprawują nadzór właścicielski, biur rachunkowych, a także dla innych osób zainteresowanych tą tematyką.

Program szkolenia

1. Księgowanie rozrachunków w ewidencji rachunkowej wspólnoty – na wybranych przykładach, w tym z właścicielami lokali. Czy za księgowość i rozrachunki wspólnoty odpowiada księgowy czy zarząd wspólnoty?

2. Aspekty księgowe rozrachunków, w tym należności głównej i odsetek za zwłokę, jak księgować wpłaty, kiedy i na jakiej podstawie doliczać odsetki za zwłokę?
2.1. Jaka jest podstawa roszczeń odsetkowych wspólnoty z trzech różnych tytułów należności?
2.2. Kiedy wspólnota ma prawo obciążać właścicieli lokali odsetkami za zwłokę w zapłacie należności za dostawę mediów do lokali właścicieli?
2.3. Ujęcie rozrachunków finansowych w bilansie na dz. 31 grudnia i ich opis.

3. Trzy różne opłaty należne od właścicieli lokali. Prawo, orzecznictwo, praktyka.
3.1. Podstawa prawna dla należnych miesięcznych zaliczek na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną.
3.2. Podstawa prawna dla należnych miesięcznych opłat za media dostarczane do lokali (refakturowanie). Czy termin płatności takiej opłaty wynika z ustawy o własności lokali?
3.3. Podstawa prawna ustalania dla należności z tytułu zwrotu tzw. podatku śmieciowego (opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi).

4. Opłaty należne od właścicieli w warunkach współwłasności ułamkowej lokalu a we współwłasności łącznej lokalu. Prawo, orzecznictwo, praktyka.
4.1. Czy obowiązuje solidarna odpowiedzialność współwłaścicieli lokalu, np. hali garażowej za opłaty [współwłasność ułamkowa]?
4.2. Obciążenie współwłaścicieli lokali, przypis należności, księgowanie i rozrachunki.

5. Procedura sprawozdawcza. Nowe wymagania prawne. Czy przyjęto sprawozdanie finansowe i czy zatwierdzono je w drodze uchwały. Czy można rozliczać się, gdy sprawozdania nie zostały zatwierdzone?

6. Rozliczenie wyniku finansowego roku obrachunkowego z działalności statutowej. Prawo, orzecznictwo, praktyka.
6.1. Jak traktować wynik finansowy roku – dodatni lub ujemny (nadwyżkę lub stratę bilansową) na dz. statutowej, gdy nie zatwierdzono sprawozdania finansowego?
6.2. Jak i kiedy rozliczyć wynik finansowy na działalności statutowej?
6.3. Warunki prawne przeznaczenia nadwyżki bilansowej na remonty dotyczące gospodarki zasobami mieszkaniowymi.
6.4. Warunki prawne i księgowe przeznaczenia nadwyżki bilansowej do jej podziału według udziału właścicieli we współwłasności.
6.5. Warunki prawne i księgowe obciążenia właścicieli lokali stratą bilansową. Jak dokumentować i księgować rozrachunki z tego tytułu?

7. Podstawa rozrachunków rocznych z właścicielami lokali z tytułu dostawy mediów do ich lokali.
7.1. Jak dokumentować takie obciążenia i rozliczenia?
7.2. Dlaczego obowiązują przy takich czynnościach przepisy ustawy VAT?
7.3. Rozliczanie świadczenia cywilnego w odsprzedaży mediów w toku roku i po roku, czy obowiązują faktury korygujące.
7.4. Aspekty finansowe, rachunkowe i podatkowe, w tym w podatku VAT i w podatku dochodowym od osób prawnych.
7.4. Czy nadwyżkę na należnych opłatach za media można przeznaczać na remonty?

8. Roczne rozrachunki finansowe wspólnoty z właścicielami lokali z tytułu obciążenia zwrotem wydatków na opłatę zagospodarowanie odpadami komunalnymi.
8.1. Rozrachunki w trakcie roku i po roku.
8.2. Skutki rachunkowe i podatkowe w podatku dochodowym i w VAT.

9. Fundusz remontowy we wspólnocie. Czy właściciel lokalu może mieć roszczenia o podział środków z tzw. funduszu remontowego?

10. Kto odpowiada za rozrachunki finansowe wspólnoty, w tym roczne?

Czas trwania

9.00-14.00

Prelegenci

Eugenia Śleszyńska

Wybitna specjalistka z zakresu problematyki gospodarowania i zarządzania nieruchomościami, w tym obsługi technicznej obiektów budowlanych. Autorka wielu publikacji i książek, m.in. „Obowiązki właścicieli obiektów budowlanych oraz inwestorów. Przegląd, konserwacja i roboty budowlane", wykładowca na studiach podyplomowych związanych z gospodarką nieruchomościami. Posiada doświadczenie w audycie gospodarki nieruchomości uczelni.

Terminy i miejsca

To szkolenie nie ma aktualnych terminów. Wyślij zapytanie o nowe terminy bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.

Szkolenie prowadzimy poprzez platformę Zoom.

Wymagania sprzętowe:
- komputer ze stabilnym łączem internetowym,
- przeglądarka internetowa (np. FireFox, Google Chrome),
- głośniki lub słuchawki,
- dodatkowo, dla osób oczekujących interakcji wizualnych - kamera internetowa (wbudowana lub podłączana na USB),
- w wypadku uczestniczenia w szkoleniu przy pomocy komputera stacjonarnego, rekomendujemy łączenie się poprzez aplikację Zoom.

Rejestracja

Cena standardowa
650
+23% VAT
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej
  • certyfikat uczestnictwa
  • bezpłatne anulowanie zgłoszenia do 4 dni przed terminem
  • konsultacje indywidualne
  • 7 dniowy dostęp do nagrania szkolenia
  • Rozwiń
Zniżki grupowe:
  • 5% przy zgłoszeniu min. 2 osób
  • 10% przy zgłoszeniu min. 3 osób
  • 15% przy zgłoszeniu min. 4 osób
  • 20% przy zgłoszeniu min. 5 osób
  • Rozwiń
Zapisz się
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Zapisz się, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

Przesłanie wypełnionego formularza zgłoszeniowego stanowi zawarcie umowy wiążącej, stanowi zgodę na wystawienie faktury i zobowiązanie do uiszczenia zapłaty za szkolenie.

Kwotę za szkolenie należy wpłacić na konto Meeting Factory sp. z o. o. przed datą szkolenia. W tytule przelewu prosimy umieścić kod szkolenia podany w formularzu zgłoszeniowym. Brak uiszczenia wpłaty i nie wzięcie udziału w szkoleniu nie jest jednoznaczne z rezygnacją.

Najpóźniej na 4 dni przed rozpoczęciem szkolenia, na podany adres e-mail zostanie przesłane potwierdzenia udziału w szkoleniu oraz informacje organizacyjne dotyczące szkolenia. W przypadku nie otrzymania jakichkolwiek informacji do 2 dni przed zajęciami, prosimy o kontakt telefoniczny z działem szkoleń.

Po zrealizowanym szkoleniu zostanie wystawiona faktura zgodnie z przepisami wg ustawy o podatku VAT i przesłana poczta tradycyjną lub wysłana na wskazany adres e-mail, w przypadku wyrażenia zgody na wysłanie w formie elektronicznej.

W przypadku, gdy wykładowca z przyczyn losowych nie będzie mógł przeprowadzić zajęć w podanym wcześniej terminie organizator zastrzega sobie prawo zmiany terminu zajęć. Uczestnicy zajęć niezwłocznie zostaną poinformowani o tym fakcie.

Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania szkolenia najpóźniej na 3 dni robocze przed terminem szkolenia, z przyczyn niezależnych od Organizatora (również jeśli nie zgłosi się odpowiednia liczba uczestników). Wpłacona zaliczka zostanie zwrócona.

Podczas wypełniania formularza rejestracji zaznacz opcję "Oświadczam, że udział będzie finansowany ze środków publicznych, proszę o wystawienie faktury z zerową stawką VAT."

Jeśli potrzebujesz zarejestrować organizatora w wewnętrznym systemie zamówień możesz zrobić to na dwa sposoby. W trakcie wypełniania zgłoszenia w polu Uwagi przekaż tą informację - opiekun szkolenia skontaktuje się w celu dopełnienia formalności. Możesz to również zrobić samodzielnie z użyciem poniższych danych:
  • Nazwa firmy: Meeting Factory sp. z o. o.
  • Ulica i nr: Palacha 5/3
  • Kod pocztowy: 30-363
  • Miejscowość: Kraków
  • Numer NIP: 6762329345

Najszybszym sposobem kontaktu z organizatorem i uzyskania dodatkowych informacji jest wypełnienie formularza kontaktowego. Możesz też zadzwonić do organizatora.
Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.

Dane kontaktowe

Meeting Factory sp. z o. o.
30-363 Kraków, Polska Palacha 5/3

Organizator

Meeting Factory sp. z o. o.
30-363 Kraków, Polska
Palacha 5/3
woj. małopolskie
Od 2001 roku organizujemy przedsięwzięcia w obszarze nieruchomości, architektury i budownictwa. Dostarczamy praktyczną wiedzę oferując szerokie spektrum szkoleń, konferencji i spotkań. Wielokierunkowe doświadczenie pozwoli nam spełnić oczekiwania wym...
Powiadomienia o nowych terminach

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych terminach tego wydarzenia!