Szkolenie

Skuteczny specjalista ds. transportu i spedycji

O szkoleniu

Realizacja każdego przewozu może doprowadzić do powstania roszczeń wobec przewoźnika. Kwestia reklamacji jest jedną z trudniejszych podczas współpracy z przewoźnikiem. Problem ten występuje zarówno przy zakupach jak i przy sprzedaży. Problemy reklamacji w transporcie nie są zazwyczaj właściwie uregulowane w umowach, albo popadają w sprzeczność z bezwzględnie obowiązującymi postanowieniami konwencji przewozowych.

Strony zawsze powinny sięgać do tzw. odpowiedzialności z mocy prawa i dokonać weryfikacji warunków ogólnych, na które powołują się niejednokrotnie spedytorzy i przewoźnicy. Odpowiedzialność przewoźnika może być w poważnym stopniu ograniczona, pomimo braku jakiegokolwiek zapisu na ten temat w umowie. Powiedzmy, że wysyłający przekazuje do przewozu towar o wartości 100 tys. euro, zostaje on uszkodzony w tak poważnym stopniu, że nie nadaje się do użytku, a od przewoźnika otrzyma 3 tys. euro tytułem odszkodowania… Jaki błąd popełnił wysyłający?

Problemy pojawiają się tu na każdym kroku, przepisy ulegają zmianie, odpowiedzialność jest bardzo dotkliwa, stąd temat wydaje się szczególnie istotny. Już z powyższego przykładu można wywnioskować, że oszczędności z tej wiedzy są duże.
Dlaczego warto wziąć udział?

Dzięki udziale w szkoleniu uczestnicy:

  • uporządkują swoją wiedzę na temat systemu prawa transportowego i zasad jego wykorzystania w bieżącej pracy,
  • zdobędą wiedzę na temat skutecznego dochodzenia i załatwiania reklamacji w transporcie i spedycji,
  • zdobędą wiedzę odnośnie zasad uzasadniania swojego stanowiska w sytuacji utraty towaru, ubytków ilościowych, uszkodzenia przesyłek i opóźnień w dostawie,
  • zdobędą praktyczne umiejętności posługiwania się procedurami w transporcie oraz dokumentami transportowo - spedycyjnymi,
  • nabędą umiejętności radzenia sobie z różnymi problemami przy zawieraniu umów transportowych i spedycyjnych,
  • zdobędą praktyczne umiejętności doboru przewoźników, spedytorów, zleceniodawców i ich weryfikacji.
  • nabędą kompetencje odnośnie samokształcenia się oraz zdobywania niezbędnej wiedzy o rynku transportowo-spedycyjnym, przepisach i ich aktualizacjach,
  • zdobędą kompetencje w zakresie fachowego porozumiewania się z uczestnikami rynku TSL (transportowo - spedycyjno - logistycznego),
  • zdobędą kompetencje rozstrzygania sporów wynikających z działania na rynku TSL.
Kto powinien wziąć udział?

Szkolenie kierujemy do osób odpowiadających w przedsiębiorstwie za współpracę z przewoźnikami i spedytorami, w szczególności z działów transportu, logistyki, handlu, zakupów, sprzedaży.

Program szkolenia

1. ORGANIZACJA PROCESÓW TRANSPORTOWYCH W PRZEDSIĘBIORSTWIE.

  • Transport w sferze logistyki zakupów i logistyki sprzedaży.
  • Ryzyka transportowe w łańcuchu dostaw.
  • Zalety i ryzyka wykorzystania spedytora w procesie transportowym.
  • Współpraca ze spedytorem działającym na zasadzie platformy logistycznej.
  • Dobór przewoźników poprzez giełdy transportowe.
  • Zasady odpowiedzialności na linii załadowca - spedytor - przewoźnik – odbiorca.
  • Metody usprawniania procesów transportowych w przedsiębiorstwie i ograniczania ich kosztów.
  • Źródła informacji o przewoźnikach, spedytorach, przepisach transportowych.

2. ZAWIERANIE BEZPIECZNYCH UMÓW W TRANSPORCIE I SPEDYCJI.

  • Najnowsze zmiany Prawa przewozowego, Konwencji przewozowych i zwyczajów wpływające na umowy transportowe i spedycyjne.
  • Zasady zawierania umów transportowych, w tym ramowych umów o obsługę transportową.
  • Ograniczenia odpowiedzialności przewoźnika i spedytora, nadane im przez obowiązujące prawo i metody eliminowania limitów odpowiedzialności.
  • Rozszerzanie odpowiedzialności przewoźnika i spedytora o specjalny interes w przewozie towaru.
  • Zlecenie transportowe i zlecenie spedycyjne a zawarcie umowy.
  • Zabezpieczanie interesu firmy w umowach w transporcie samochodowym.
  • Wzajemne relacje pomiędzy Prawem przewozowym a Konwencją CMR.
  • Konwencja COTIF/CIM i jej wpływ na umowy w transporcie kolejowym.
  • Zawieranie umów z agentami i armatorami w transporcie morskim.
  • Konwencja RHV a Rotterdam Rules - zakres zmian w zakresie umów o transport morski.
  • Posługiwanie się notą bukingową przy przewozach liniowych.
  • Wpływ Konwencji montrealskiej na umowy w transporcie lotniczym.
  • Zawieranie dobrych umów ze spedytorem - zlecenie spedycyjne czy umowa jednodokumentowa.

3. AKTYWNY DOBÓR BAZY DOSTAWY WG. Incoterms A RYZYKO TRANSPORTOWE.

  • Problem miejsca dostawy i ryzyka związanego z towarem w poszczególnych terminach.
  • Zasady posługiwania się terminami, dedykowanymi dla każdego rodzaju transportu.
  • Problem gestii transportowej w Incoterms.
  • Współpraca ze spedytorem w ramach terminu FCA i zupełnie nowego terminu DAT.
  • Zasady posługiwania się Incoterms w dostawach wewnątrzwspólnotowych i krajowych w sytuacji likwidacji popularnego terminu DDU.
  • Koncepcja zupełnie nowego terminu DAP i zasady jego stosowania w różnych sytuacjach kontraktowych.
  • Terminy przydzielające ryzyko transportowe sprzedającemu i ich negocjowanie.
  • Terminy przydzielające ryzyko transportowe kupującemu i ich negocjowanie.
  • Zmiany w grupie terminów przeznaczonych wyłącznie dla potrzeb transportu morskiego.
  • Nowa koncepcja terminu FOB i zwiększone ryzyko dla sprzedającego.
  • Zmiany w zakresie przejścia ryzyka w terminie CIF.
  • Pułapki i niebezpieczeństwa związane z wykorzystaniem poszczególnych reguł.
  • Dostosowanie Incoterms do wymagań bezpieczeństwa ładunków (m.in. C-TPAT i CSI) oraz procedur bezpieczeństwa przy odprawach celnych.
  • Dochodzenie roszczeń wobec przewoźnika w poszczególnych terminach Incoterms.

4. DOKUMENTY TRANSPORTOWE I UBEZPIECZENIA W TRANSPORCIE.

  • Międzynarodowy samochodowy list przewozowy CMR a krajowy list przewozowy.
  • Zasady wystawiania międzynarodowych listów przewozowych CIM i SMGS.
  • Posługiwanie się konosamentem. Zapewnienie dokumentu czystego na towary załadowane.
  • Rozwiązywanie problemów z czystością konosamentu. Indosowanie konosamentu.
  • Wymagania dotyczące B/L w akredytywie, według UCP600.
  • List przewozowy, wystawiony wg. Konwencji montrealskiej.
  • FCR - zaświadczenie spedytora o przejęciu towaru.
  • Protokoły szkody sporządzane przy reklamacjach transportowych - wymogi prawne.
  • Ubezpieczenia OC przewoźnika (OCP) i spedytora (OCS).
  • Ubezpieczenia cargo według klauzul ICC A, B, C - odpowiedzialność ubezpieczyciela za szkody.

5. DOCHODZENIE REKLAMACJI Z TYTUŁU SZKÓD W TRANSPORCIE.

  • Zmiana zasad dochodzenia i załatwiania roszczeń w transporcie samochodowym w wyniku ratyfikacji przez Polskę Protokołu genewskiego.
  • Reklamacje w transporcie dotyczące uszkodzenia lub utraty towaru a limity odpowiedzialności.
  • Reklamacje z tytułu niedotrzymania terminu dostawy a odpowiedzialność za powstałą szkodę.
  • Zwolnienia przewoźnika od odpowiedzialności w Prawie przewozowym a postanowienia Umowy przewozu.
  • Zasady pierwszeństwa postanowień Prawa przewozowego, Konwencji przewozowych i Umowy przewozu przy przewozach krajowych i międzynarodowych.
  • Wykorzystanie Ogólnych Warunków Przewozu w procesie zwolnienia od odpowiedzialności przewoźnika.
  • Proces dochodzenia oraz załatwiania reklamacji w transporcie drogowym.
  • Możliwości eliminowania limitów określonych w Konwencjach przewozowych.
  • Postanowienia Konwencji COTIF/CIM a reklamacje w transporcie kolejowym.
  • Zasady dochodzenia reklamacji według Konwencji montrealskiej.
  • Reguły Haskie, Kodeks morski i Rotterdam Rules a problem awarii wspólnej.
  • Zasady współpracy ze spedytorem w zakresie roszczeń i odpowiedzialność spedytora w świetle postanowień OPWS, Prawa cywilnego i Umowy spedycji.
  • Terminy i formy zgłaszania roszczeń oraz konsekwencje ich niedotrzymania.
  • Odpowiedzialność przewoźnika i spedytora za działanie strony trzeciej przy szkodach transportowych.

ANALIZA PRZYPADKÓW:

  • analiza procesu zawierania umów w transporcie na przykładach,
  • analiza procesu reklamacyjnego w transporcie na przykładach,
  • rozwiązywanie przypadków spornych, związanych z bazą dostawy,
  • omówienie konkretnych sytuacji na podstawie zdjęć z portów, magazynów, składów celnych, terminali kontenerowych.

Czas trwania

Szkolenie stacjonarne: 10.00-16.00 i 9.00-15.00
Szkolenie online: 09:00-16:00

Prelegenci

Cytat

Dr Wojciech Budzyński

Jest uznanym specjalistą w zakresie transportu, spedycji oraz umów handlowych i reklamacji z partnerem krajowym i zagranicznym. Wiedzę praktyczną zdobywał od ponad 30 lat jako handlowiec, dyrektor firmy handlowej, kolejno szef jej dwóch oddziałów za granicą, doradca ministra, starszy ekspert Banku Światowego. Jest długoletnim doradcą wielu firm polskich i międzynarodowych korporacji w Polsce, w tym dużych firm transportowych i spedycyjnych. Przeszkolił kilkadziesiąt tysięcy menedżerów i handlowców. Autor wielu pozycji książkowych poświęconych tematyce transportowej i handlowej.

Gdzie i kiedy

Gdańsk 22 - 23 listopada 2021
Hotel Scandic

80-895 Gdańsk

Podwale Grodzkie 9

woj. pomorskie

Gdzie i kiedy

Katowice 25 - 26 listopada 2021
Hotel Vienna House Easy

40-086 Katowice

Sokolska 24

woj. śląskie

Gdzie i kiedy

Poznań 6 - 7 grudnia 2021
Hotel Mercure Poznań Centrum

68-829 Poznań

Roosevelta 20

woj. wielkopolskie

Gdzie i kiedy

Warszawa 14 - 15 grudnia 2021
Hotel Ibis Stare Miasto

00-209 Warszawa

Muranowska 2

woj. mazowieckie

Gdzie i kiedy

Online 16 - 17 grudnia 2021

Gdzie i kiedy

Wrocław 7 - 8 grudnia 2020
Hotel Ibis Styles Wrocław Centrum

50-048 Wrocław

pl. Konstytucji 3 maja 3

woj. dolnośląskie

Gdzie i kiedy

Kraków 26 - 27 listopada 2020
Hotel Europejski

31-154 Kraków

Lubicz 5

woj. małopolskie

Gdzie i kiedy

Online 29 - 30 października 2020

Gdzie i kiedy

Warszawa 22 - 23 października 2020
Hotel Ibis Stare Miasto

00-209 Warszawa

Muranowska 2

woj. mazowieckie

Gdzie i kiedy

Katowice 19 - 20 października 2020
Hotel Vienna House Easy

40-086 Katowice

Sokolska 24

woj. śląskie

Gdzie i kiedy

Wrocław 15 - 16 października 2020
Hotel Ibis Styles Wrocław Centrum

50-048 Wrocław

pl. Konstytucji 3 maja 3

woj. dolnośląskie

Gdzie i kiedy

Poznań 12 - 13 października 2020
Hotel Mercure Poznań Centrum

68-829 Poznań

Roosevelta 20

woj. wielkopolskie

Gdzie i kiedy

Online 29 - 30 września 2020

Gdzie i kiedy

Kraków 21 - 22 września 2020
Hotel Europejski

31-154 Kraków

Lubicz 5

woj. małopolskie

Gdzie i kiedy

Gdańsk 17 - 18 września 2020
Hotel Scandic

80-895 Gdańsk

Podwale Grodzkie 9

woj. pomorskie

Zapisz się

Szkolenie stacjonarne
za zgłoszenie minimum 7 dni przed wydarzeniem
1390 PLN
+23% VAT
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowo-konferencyjne
  • certyfikat uczestnictwa
  • przerwy kawowe
Zapisz się
Szkolenie stacjonarne
po okresie promocji
1590 PLN
+23% VAT
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowo-konferencyjne
  • certyfikat uczestnictwa
  • przerwy kawowe
Zapisz się
Szkolenie online
za zgłoszenie minimum 7 dni przed wydarzeniem
1130 PLN
+23% VAT
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowo-konferencyjne
  • certyfikat uczestnictwa
Zapisz się
Szkolenie online
po okresie promocji
1230 PLN
+23% VAT
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowo-konferencyjne
  • certyfikat uczestnictwa
Zapisz się

Organizator

ATL Achievement Through Learning Sp. z o.o.
02-743 Warszawa
ul. Jana Sebastiana Bacha 2
woj. mazowieckie
ATL „Achievement Through Learning” Sp. z o. o. jest polską firmą szkoleniowo-doradczą, która od 2000 roku prowadzi w całym kraju profesjonalne warsztaty, treningi i seminaria wspierające wysiłki przedsiębiorstw w osiąganiu wysokiej pozycj...
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Zapisz się, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

Prosimy o wypełnienie formularza zgłoszenia dostępnego na górze strony. Po jego otrzymaniu skontaktujemy się, aby potwierdzić zgłoszenie i przekazać wszystkie informacje organizacyjne.

WIRTUALNA SALA ATL
Szkolenie odbywa się w czasie rzeczywistym na platformie on-line.
Wymagany jest komputer z dostępem do internetu

Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.

Dane kontaktowe

ATL Achievement Through Learning Sp. z o.o.
02-743 Warszawa ul. Jana Sebastiana Bacha 2
Darmowy biuletyn informacyjny

Zapisz się do newslettera i otrzymuj powiadomienia o nowych wydarzeniach!