Sukcesy i porażki w zamówieniach publicznych: 3-dniowy kurs dla praktyków.

O szkoleniu

Celem jest dostarczenie uczestnikom wiedzy oraz praktycznych narzędzi, które pomogą skutecznie radzić sobie z codziennymi wyzwaniami w pracy związanej z zamówieniami publicznymi.

Dlaczego warto wziąć udział?

Szkolenie prowadzone będzie w formule „lepszy przykład niż wykład”, co oznacza aktywne uczestnictwo poprzez omawianie
i rozwiązywanie konkretnych przykładów z “życia zamawiających”, warsztaty oraz dyskusje i wymianę doświadczeń między specjalistami.

Kto powinien wziąć udział?
  • Pracownicy jednostek sektora publicznego
  • Pracownicy organizacji pozarządowych
  • Osoby indywidualne

    Szkolenie to może być również wartościowe dla wszelkich innych osób, które chcą pogłębić swoją wiedzę na temat procedur, regulacji i praktyk związanych z zamówieniami publicznymi.

Program szkolenia

1. PLANOWANIE, USTALANIE WARTOŚCI, ZAMÓWIENIA MIESZANE
a) Czy należy bezwzględnie dokumentować ustalenie wartości szacunkowej zamówienia? A jak to jest w postepowaniach regulaminowych i co na Najwyższa Izba Kontroli.
b) Czy montaż na dachu paneli fotowoltaicznych wraz z pracami budowlanymi to robota budowlana? Jak prawidłowo identyfikować zamówienia mieszane, żeby nie narazić się na zarzut niezastosowania przepisów ustawy.
c) Zamawiający planuje zrobić remont wewnątrz budynku i wymianę elewacji – czy należy te roboty łączyć?
d) Gmina remontuje dwie drogi, oddalone od siebie – łączyć?
e) Gdy wartość szacunkowa przekracza obecnie posiadane środki – wszczynać postępowanie? Kiedy najpóźniej należy mieć zagwarantowane środki?
f) Zamówienia udzielane w częściach – nierozstrzygnięcie dla części i jaki wtedy tryb?
g) Art. 30 ust.4 – obostrzenia dla możliwości stosowania.
h) Najważniejsze punkty Analizy potrzeb i wymagań z perspektywy późniejszego postępowania i realizacji umowy;
i) Analiza potrzeb (wadium, kary, zabezpieczenie – czy to obejmuje analiza?)
j) Analiza potrzeb i wymagań i kontrole – co i kiedy jest przedmiotem zainteresowania organów kontrolujących.

2. PRZYGOTOWANIE POSTĘPOWANIA, KSZTAŁTOWANIE WARUNKÓW ZAMÓWIENIA I DOKUMENTÓW ZAMÓWIENIA
a) Potrzeba zamawiającego vs bezwzględna konkurencyjność postępowań – co jest kluczowe pod kątem oceny prawidłowości opisu przedmiotu zamówienia;
b) Dobre i złe zapisy dotyczące opisu przedmiotu zamówienia, które można wykorzystać uniwersalnie do wszystkich zamówień;
c) „Typu”, „przykładowo” – czy to to samo co „lub równoważne”? Prawidłowe opisywanie kryteriów równoważności;
d) Granice domyślania się i wątpliwości interpretacyjne w OPZ;
e) Warunki udziału w postępowaniu – czego mogę wymagać, aby nie „przesadzić”? zakres realizowanych prac/dostaw, jaka wartość w stosunku do wartości zamówienia?
f) Lista dobrych pomysłów dla warunków udziału w postępowaniu, jak czasami jedno wyrażenie może zmienić cały sens warunku, czego się wystrzegać, a jak prawidłowo je formułować.
g) Sposób obliczenia ceny – formułowanie zapisów SWZ;
h) Priorytet: rzetelny wykonawca. Eliminacja nierzetelnych wykonawców w świetle PZP – czy da się coś z tym zrobić w zapisach SWZ;
i) Najczęściej występujące błędy przy kryteriach oceny ofert i ich ocenie –
jak ich unikać. Jeżeli stosujemy kryteria subiektywne – jak powinna wyglądać ocena ofert.
j) Termin dostawy, gwarancja, czas podstawienia urządzenia zastępczego na czas rozpatrywania reklamacji – czy to właściwe kryteria?
k) Klauzule społeczne (art.95 ust.1) w umowach na usługi i roboty budowlane
l) Czy zawsze istnieje obowiązek wskazania czynności jakie powinny wykonywać osoby zatrudnione na umowę o pracę?
m) Jakie czynności są rozsądne do wykonywania przez zatrudnionych, czy zatrudnienie na umowę o pracę ma wpływ na cenę i jak to powiązać z zakresem zamówienia.
n) Zatrudnienie na umowę o pracę – co i jak będziemy sprawdzać.3. WSZCZĘCIE POSTĘPOWANIA i enotice2.
a) Co musi obowiązkowo zawierać ogłoszenie o zamówieniu publikowane w enotice 2.
b) Szybki przegląd rozporządzenia KE 2023/2884 z dnia 20 grudnia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/1780 ustanawiające standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych.
c) Jak wymagania rozporządzenia przekładają się na formularz ogłoszenia w e – notice2. Zakres informacji bez których ogłoszenie nie zostanie opublikowane.4. PROBLEMY PROCEDURALNE PRZY UDZIELANIU ZAMÓWIEŃ ORAZ BADANIE I OCENA OFERT
a) Wyjaśnienia SWZ a modyfikacja SWZ – różnice i konsekwencje;
b) Kiedy zamawiający musi wydłużyć termin składania ofert?
c) Odwołania na zapisy SWZ: kiedy co i jak i co możemy a co musimy zrobić?
d) Ocena zgodności oferty z warunkami zamówienia:
• procedura wyjaśnień;
• poprawianie omyłek;
• co robić z vatem? Poprawiać? Wskazywać prawidłowy w SWZ? Czy wykonawca zawsze może zaoferować stawkę podstawową?
• co w przypadku omyłki w SWZ popełnionej przez Zamawiającego? We wzorach, kosztorysach, sposobie liczenia ocen w kryterium?
• jakie są zasady i granice poprawiania omyłek w ofertach?
• kiedy występuje błąd w obliczeniu ceny którego nie można poprawić?
• dlaczego nie warto samemu sprawdzać oferowanych rozwiązań w Internecie –czyli sposoby weryfikacji ofert przez osoby merytoryczne.
e) Ocena ofert pod kątem rażąco niskiej ceny, A czy do wyjaśnień muszą być dołączone dowody?
f) Czy zamawiający musi wzywać do wyjaśnień rażąco niskiej ceny wykonawcę, który nie podpisał oferty lub takiego, którego oferta zostanie i tak odrzucona (na innej podstawie?)
g) Badanie spełniania warunków udziału w postępowaniu przez wykonawców, konsorcja i podmioty udostępniające zasoby;
h) JEDZ, procedura odwrócona, procedura naprawcza z art. 128 – zasady i ograniczenia;
i) Podmiotowe środki dowodowe w tym elektroniczne problemy ze składanymi dokumentami;
j) Przedmiotowe środki dowodowe i prawidłowy sposób ich oceny ((etykiety, certyfikaty, normy, dokumenty równoważne, jednostki akredytowane), równoważność przedmiotowych środków dowodowych w świetle orzecznictwa;
k) Uzupełnianie dokumentów na podstawie art. 128 ustawy –jakich dokumentów i innych oświadczeń dotyczy art. 128? Różnica między uzupełnianiem podmiotowych i przedmiotowych środków dowodowych.
l) Czyny nieuczciwej konkurencji;
m) Jak postępować z tajemnicą przedsiębiorstwa i oceniać wykazywanie tajemnicy w ofertach?
n) Powtarzanie czynności przez zamawiającego – jak prawidłowo przeprowadzić procedurę;
o) Jakie prawidłowo należy prowadzić dokumentację postępowania oraz udostępniać protokół wraz z załącznikami. Obowiązki udostępniania informacji w zamówieniach podprogowych i ustawowych.
p) Jakie obowiązki ma zamawiający w związku z terminem związania ofert?
q) Jakie są obowiązki zamawiającego związane z wadium? Czy trzeba zwracać gwarancję, gdy jej termin obowiązywania upłynął?
r) Jaka wada może skutkować unieważnieniem postępowania?
• najczęstsze wady (błędy) w opisie przedmiotu zamówienia;
• najczęstsze wady proceduralne.
5. UMOWY W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH:
a) Obowiązkowe postanowienia umów;
b) Klauzule abuzywne;
c) Zapisy waloryzacyjne;
d) Obowiązki odbiorowe jak powinny wyglądać dla dostaw/usług i robót budowlanych
e) Zasady liczenia terminów;
f) Kary umowne – w zapisach i w praktyce;
g) Zmiany umowy wg PZP;
• zasady i ramy prawne dotyczące zmian umów w PZP;• warunki dopuszczalności zmian umów;
• zmiana przewidziana: jak projektować postanowienia umowy;
• analiza różnych przypadków, w których zmiana umowy jest możliwa;
• przykłady dobrych praktyk i błędów do uniknięcia;
• praktyczne wskazówki dotyczące zarządzania zmianami umów;
• analiza przypadków, gdzie zmiany doprowadziły do problemów;
• klauzule abuzywne i postanowienia obowiązkowe umów a zmiany umowy;6. INSTRUMENTY UELASTYCZNIAJĄCE UDZIELANIE ZAMÓWIEŃ
a) Prawo opcji, wznowienia
• podstawy prawne zastosowania prawa opcji i wznowień;
• różnica między wznowieniem a prawem opcji;
• czy treść zamówienia gwarantowanego w dostawach i usługach może różnić się treścią od zamówienia opcjonalnego?
• czy jest obowiązek różnicowania cen dla zamówienia gwarantowanego a opcjonalnego?
• uruchamianie opcji – zgłoszenie, aneks do umowy, telefon do wykonawcy?
• czas trwania obowiązku wykonania opcji – nie późniejszy niż zamówienie gwarantowane, dopiero po zrealizowaniu zamówienia gwarantowanego a może w przyszłym roku budżetowym?
• przykłady wykorzystania prawa opcji i wznowień w różnych rodzajach zamówień;
• rozróżnienie między prawem opcji/wznowieniem a zmianą umowy;
• kryteria i warunki stosowania prawa opcji i wznowień;
• tworzenie specyfikacji zamówienia uwzględniającej prawo opcji/wznowienia;
• ocena ryzyka i analiza kosztów związanych z prawem opcji/wznowieniami;
• ocena ofert zawierających prawo opcji/wznowienia;
Przykład zastosowania prawa opcji i wznowienia w praktyce. Dyskusja nad strategiami i wyborami zamawiającego.
b) Podobne usług lub roboty budowlane, udzielanie zamówienia na dodatkowe dostawy
• analiza wymogów prawnych dotyczących udzielania zamówień na usługi i roboty podobne;
• czym jest usługa/robota podobna, a kiedy można mówić o dodatkowej dostawie;
• szczegółowe omówienie warunków, które muszą być spełnione, żeby udzielić podobną usługę/robotę;
• potencjalne ryzyka i wyzwania związane z tym trybem zamówień;
• różnice między ZWR a prawem opcji lub wznowieniem;
c) Umowy ramowe
• Umowa ramowa – wady, zalety. Czy warto? Nakład pracy a efekty. Jakie dostawy, usługi i roboty są „najwdzięczniejsze” do umów ramowych?
• zastosowanie odpowiedniego trybu do zawarcia umowy ramowej;
• obliczanie wartości umowy ramowej;
• okres na jaki zawiera się umowę ramową;
• umowy ramowe i umowy wykonawcze;
• obowiązki związane z ogłoszeniami ws umów ramowych i wykonawczych;
• przygotowanie dokumentów zamówienia do celów umowy ramowej;
• kryteria oceny ofert i ocena ofert wykonawczych;
• zarządzanie zmianami w ramach umowy;
• umowy ramowe w orzecznictwie KIO i TSUE;

Czas trwania

I DZIEŃ

9:30-15:30

II DZIEŃ

9:30-15:30

III DZIEŃ

9:30-15:30

Prelegenci

Iwona Holka

Były członek Krajowej Izby Odwoławczej, doktorantka Instytutu Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Wrocławskiego, Certyfikowany Trener Biznesu.

Od 17 lat z sukcesem wspiera klientów w procesach ubiegania się o zamówienia publiczne, a także przy realizacji zamówień.  Ma za sobą dziesiątki rozpraw przed Krajową Izbą Odwoławczą i tysiące przeszkolonych uczestników. Biegła CBA – powoływana w sprawach prowadzonych przez CBA do opiniowania zarzutów. Przeprowadzająca również kontrole beneficjentów wydatkujących środki pochodzące ze źródeł unijnych.

Aktywny członek Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji – w komitecie KZSP przy PIIT – udział w pracach legislacyjnych m.in. nad Polityką Zakupową Państwa, obecnie: nad systemem certyfikacji wykonawców; Współtwórca systemu przeciwdziałania zagrożeniom korupcyjnym w Urzędzie Miejskim Wrocławia, a także autorka publikacji z zakresu zamówień publicznych.

Terminy i miejsca

To szkolenie nie ma aktualnych terminów. Wyślij zapytanie o nowe terminy bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.

Hotel Ibis

Warszawa

al. Solidarności 165

woj. mazowieckie

Rejestracja

Cena 1
1 542
zwolnione z vat
Cena zawiera:
  • zniżkę 3% przy zgłoszeniu za pośrednictwem Eventis.pl (cena standardowa 1 590 zł)
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej
  • certyfikat uczestnictwa
  • serwis obiadowy
  • przerwy kawowe
  • bezpłatne anulowanie zgłoszenia do 7 dni przed terminem
  • Rozwiń
Zapisz się
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Zapisz się, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

Podczas wypełniania formularza rejestracji zaznacz opcję "Oświadczam, że udział będzie finansowany ze środków publicznych, proszę o wystawienie faktury z zerową stawką VAT."

Jeśli potrzebujesz zarejestrować organizatora w wewnętrznym systemie zamówień możesz zrobić to na dwa sposoby. W trakcie wypełniania zgłoszenia w polu Uwagi przekaż tą informację - opiekun szkolenia skontaktuje się w celu dopełnienia formalności. Możesz to również zrobić samodzielnie z użyciem poniższych danych:
  • Nazwa firmy: Skillclout
  • Ulica i nr: Romaszewskiego 7
  • Kod pocztowy: 01-874
  • Miejscowość: Warszawa
  • Numer NIP: 5632383883

Najszybszym sposobem kontaktu z organizatorem i uzyskania dodatkowych informacji jest wypełnienie formularza kontaktowego. Możesz też zadzwonić do organizatora.
Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Przeciągnij plik tutaj lub kliknij, żeby dodać.
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.

Dane kontaktowe

Skillclout
01-874 Warszawa, Polska Romaszewskiego 7

Organizator

Skillclout
01-874 Warszawa, Polska
Romaszewskiego 7
woj. mazowieckie
Powiadomienia o nowych terminach

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych terminach tego wydarzenia!