O szkoleniu
Sygnalista to osoba, która ujawnia informacje o nieprawidłowościach, nadużyciach, korupcji lub innych nielegalnych działaniach w organizacji, w której pracuje lub z którą jest związana. Często sygnalista ujawnia takie informacje w celu ochrony interesu publicznego, zapewnienia zgodności z prawem, lub poprawy funkcjonowania organizacji.
Szkolenie z wprowadzenia polityki sygnalistów jest ważne, ponieważ zwiększa świadomość i zrozumienie wśród pracowników na temat istniejącej polityki oraz jej znaczenia. Pomaga ono pracownikom zrozumieć, jakie działania mogą być zgłaszane i jakie korzyści wynikają z ujawniania nieprawidłowości. Ułatwia to identyfikację oraz zgłaszanie naruszeń, co w efekcie może prowadzić do poprawy funkcjonowania organizacji oraz zgodności z przepisami prawa. Szkolenie wzmacnia także zaufanie pracowników do systemu zgłaszania, co jest kluczowe dla skuteczności polityki sygnalistów. Pracownicy dowiadują się, jakie mechanizmy ochronne są dla nich dostępne, co zmniejsza obawy przed potencjalnymi represjami.
Cel szkolenia: Celem szkolenia z wprowadzenia polityki sygnalistów jest edukacja pracowników na temat procedur i zasad związanych z raportowaniem nieprawidłowości w organizacji, zwiększenie świadomości na temat ich praw i ochrony jako sygnalistów oraz promowanie kultury etycznej i transparentności w miejscu pracy.
Adresatami szkolenia są wszyscy pracownicy organizacji, w tym kadra zarządzająca i kierownicza, którzy muszą być świadomi swoich obowiązków i odpowiedzialności związanych z polityką sygnalistów. Szkolenie może być także skierowane do osób z działów takich jak HR, compliance, audyt wewnętrzny oraz osoby pełniące funkcje zaufania publicznego w organizacji.
Program szkolenia
Moduł 1: Wprowadzenie do roli sygnalisty
Powitanie i wprowadzenie do tematu szkolenia
Definicja sygnalisty i rola w organizacji
Przegląd korzyści z posiadania polityki sygnalistów
Moduł 2: Przepisy prawne dotyczące sygnalistów
Omówienie Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa Unii
Kluczowe elementy dyrektywy: zakres, definicje, obowiązki państw członkowskich
Ustawa o ochronie sygnalistów w Polsce: omówienie najważniejszych przepisów, obowiązki pracodawców
Moduł 3: Procedury zgłaszania nieprawidłowości
Omówienie kanałów zgłaszania: wewnętrzne, zewnętrzne, publiczne
Krok po kroku: jak zgłaszać nieprawidłowości
Anonimowość i poufność zgłoszeń
Moduł 4: Mechanizmy ochrony sygnalistów
Ochrona przed odwetem: środki ochronne i wsparcie dla sygnalistów
Przykłady represji i sankcji dla pracodawców naruszających prawa sygnalistów
Procedury monitorowania i nadzoru
Moduł 5: Rola kadry zarządzającej i działów HR
Odpowiedzialność menedżerów i działów HR w kontekście polityki sygnalistów
Budowanie zaufania i wspieranie kultury zgłaszania
Przykłady dobrych praktyk
Moduł 6: Case studies i analiza przypadków
Przegląd rzeczywistych przykładów zgłoszeń i ich konsekwencji
Dyskusja grupowa: analiza przypadków, wnioski i nauki
Moduł 7: Narzędzia i technologie wspierające zgłaszanie nieprawidłowości
Przegląd dostępnych narzędzi i platform do zgłaszania
Wdrażanie i zarządzanie systemami zgłaszania w organizacji
Case study: skuteczne wdrożenie systemu zgłaszania
Moduł 8: Podsumowanie i sesja pytań i odpowiedzi
Przegląd kluczowych punktów szkolenia
Sesja pytań i odpowiedzi
Informacje o dodatkowych zasobach i materiałach pomocniczych
Moduł 9: Plan działania
Opracowanie indywidualnych planów działania przez uczestników
Wskazówki dotyczące wdrożenia polityki sygnalistów w ich organizacjach
Zamknięcie szkolenia i rozdanie certyfikatów uczestnictwa
Czas trwania
Szkolenie prowadzone jest w godzinach od 9:00 do 15:00, z przerwami: dwie przerwy po 10 min. i jedna przerwa 20 min.
Prelegenci
autor, wykładowca akademicki, certyfikowany starszy trener (5EQF), właściciel SOCJOLAB. Od ponad 14 lat prowadzi szkolenia miękkie oraz szkolenia dot. m.in. kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem, zarządzania projektami. Doradza i współpracuje z firmami szkoleniowymi. Autor trzech książek z zakresu komunikacji, polityki medialnej, kreowania wizerunku i mediów społecznościowych. Prowadzący warsztaty i szkolenia dotyczące budowania relacji z mediami i kreowania nowoczesnej polityki informacyjnej administracji publicznej i komunikacji.
Trener w swoim dorobku zawodowym posiada doświadczenie w zakresie zarządzania zespołami ludzkimi: w roli naczelnika wydziału promocji, informacji i rozwoju urzędu miasta, kierownika komórki zajmującej się pozyskiwaniem środków unijnych oraz w roli dyrektora biura zajmującego się obsługą środków unijnych z terenu województwa śląskiego i małopolskiego. W szczytowym momencie nadzorował pracę zespołu 50 pracowników.
Ukończył studia magisterskie (politologia) oraz zarządzanie zasobami ludzkimi (studia podyplomowe), obecnie studiuje na dwóch kierunkach (studia podyplomowe): psychologia kliniczna oraz psychologia przywództwa w biznesie.
Posiada tytuł naukowy doktora nauk społecznych.
Terminy i miejsca
Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Rejestracja
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej
- certyfikat uczestnictwa
- konsultacje indywidualne
Brak miejsc. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Termin nieaktualny. Wybierz inny termin powyżej, bądź wypełnij formularz, aby zapytać o planowane nowe terminy.
Najczęściej zadawane pytania
- Nazwa firmy: Socjolab
- Ulica i nr: Jastrzębska 2b/3
- Kod pocztowy: 44-253
- Miejscowość: Rybnik
- Numer NIP: 6332121808