O szkoleniu
Podstawowa teza szkolenia brzmi: skuteczne pomaganie uczniom (także tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) wymaga po pierwsze i przede wszystkim odkrycia oraz wykorzystania ich mocnych stron: specyficznych talentów oraz zainteresowań. Praca nad ‘negatywami’ (nadrabianie braków, przepracowywanie lub kompensowanie deficytów) będzie skuteczna wtedy, gdy poprowadzimy ją w kontekście mocnych stron.
W trakcie zajęć rozwiniemy i uzasadnimy tę tezę, a przede wszystkim będziemy się dzielić propozycjami praktycznych rozwiązań, możliwych do zastosowania w szkole i w domu, które są obiecujące i zgodne z filozofią pomagania opartego na mocnych stronach ucznia.
Z racji kompetencji i zainteresowań prowadzącego skoncentrujemy się zwłaszcza na wyzwaniach związanych z nauką czytania i pisania (np. rozwijanie płynności, rozbudzanie zamiłowania do czytania), ale będzie też miejsce na innego rodzaju wyzwania i problemy.
Osoby pracujące z dziećmi i młodzieżą w wieku szkolnym : przede wszystkim nauczyciele, nauczyciele-terapeuci, pedagodzy szkolni, asystenci nauczyciela, rodzice oraz opiekunowie. Szkolenie może być też interesujące dla innych specjalistów (psychologów, logopedów, itd.), którzy regularnie współpracują ze szkołami.
- Przygotowania do zajęć. Zajmuje ono, około 2 godziny i obejmie:
• krótkie lektury: rozdział z książki „Neuroróżnorodność w klasie” autorstwa Thomasa Armstronga (25 stron); wpis na moim blogu pod hasłem „internetowy skarbczyk dobrych praktyk” (3 strony);
https://kursy.operon.pl/Blogi/Blog-dra-Marcina-Szczerbinskiego/Co-myslicie-o-Internetowym-Skarbczyku-Dobrych-Praktyk
• refleksję na temat jednego ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, z którym pracujesz. - Otwartości: gotowości do szczerego mówienia o swojej pracy, zarówno sukcesach w niej, jak i porażkach. Także otwartości na krytykę i niezgodę (ale bez złośliwego krytykanctwa).
Program szkolenia
Główne założenia
- Przedstawienie pojęcia neuroróżnorodności, a także koncepcji pozytywnej niszy edukacyjnej i pomagania opartego na mocnych stronach ucznia, w wersji zaproponowanej przez amerykańskiego pedagoga Thomasa Armstronga.
- Przyjrzenie się współczesnej edukacji samokształceniowej (unschoolingowi, szkołom demokratycznym); poszukiwanie w niej inspiracji także dla szkół systemowych.
- Refleksja nad koniecznością zaspokojenia podstawowych potrzeb psychologicznych ucznia: potrzeb kompetencji, autonomii i relacji jako warunku uczenia się (koncepcja samodeterminacji Edwarda Deciego i Richarda Ryana).
- Prezentacja znanych prowadzącemu podejść i technik pracy które — zdaniem prowadzącego — są obiecujące i zgodne z filozofią pomagania opartego na mocnych stronach.
- Wymiana doświadczeń: prezentacja podejść i technik stosowanych przez uczestników kursu, które —ich zdaniem — są obiecujące i zgodne z filozofią pomagania opartego na mocnych stronach.
Czas trwania
2 soboty
Dzień I: 9.00 – 17.00
Dzień II: 9.00 – 16.00
Prelegenci
dr Marcin Szczerbiński - psycholog, absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego (mgr, 1995) i University College Cork (dr, 2001). Wykładowca Szkoły Logopedii Uniwersytetu w Sheffield (2001-11) oraz Szkoły Psychologii Stosowanej Uniwersytetu w Cork(od 2011).Chce zrozumieć o utrudnia dzieciom rozwój i naukę oraz co im w tym rozwoju i nauce może pomóc.
Terminy i miejsca
To szkolenie nie ma aktualnych terminów. Wyślij zapytanie o nowe terminy bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Aplikacja Teams
Rejestracja
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe
- certyfikat uczestnictwa
Wydarzenie nieaktualne. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Najczęściej zadawane pytania
- Nazwa firmy: Centrum Wspomagania Rozwoju Osobowości Sp. z o.o.
- Ulica i nr: Woronicza 15/100
- Kod pocztowy: 02-625
- Miejscowość: Warszawa
- Numer NIP: 5213271837