O szkoleniu
Umowy dotyczące tworzenia i rozwoju oprogramowania to jedne z najczęściej spotykanych na rynku typów kontraktów IT. Cienka granica dzieląca wdrożenie, utrzymanie i rozwój oprogramowania powodują, właściwe ukształtowanie umów dotyczących rozwoju ma nie tylko zasadniczy wpływ na poziom ryzyka prawnego związane z całościową współpracą stron, ale w wielu przypadkach decyduje o prawidłowym cyklu życia oprogramowania.
W trakcie szkolenia zostaną więc omówione nie tylko szczególne „obszary ryzyka” właściwe dla rozwoju oprogramowania i rekomendowane sposoby ich kontraktowej regulacji, ale również stosowane w praktyce takich umów rozwiązania w zakresie prawidłowego uregulowania płynnego przejścia pomiędzy poszczególnymi etapami projektu informatycznego (realizowanego najczęściej w sekwencji wdrożenie – utrzymanie – rozwój).
Szkolenie przeznaczone jest przede wszystkim dla osób praktycznie uczestniczących w przygotowywaniu oraz realizacji projektów i przedsięwzięć związanych ze świadczeniem usług informatycznych, zarówno po stronie podmiotów świadczących takie usługi, jak i ich klientów – odbiorców usług, w tym:
- dyrektorów działów IT,
- menedżerów odpowiedzialnych za negocjacje i wykonanie umów,
- osób biorących udział w negocjowaniu umów o świadczenie usług informatycznych,
- koordynatorów nadzorujących realizację usług IT,
- prawników wewnętrznych dostawców lub odbiorców usług.
Program szkolenia
- Wdrożenie, utrzymanie, rozwój - klasyczna chronologia (triada) projektu IT a moment uruchomienia rozwoju:
- Po co prawnikowi ITIL? Klasyfikacja rozwoju w jego ramach.
- W którym momencie uruchomić rozwój? Czy zawsze musi on następować po zakończeniu wdrożenia?
- Rozwój a utrzymanie oprogramowania – cienka granica projektowa.
- It’s not a bug, it’s a change request – praktyczne aspekty jednoczesnego utrzymania i rozwoju oprogramowania.
- Charakter prawny umowy rozwojowej i jego biznesowe implikacje:
- Czy usługi rozwojowe zawsze stanowią usługi w rozumieniu prawa cywilnego?
- Umowa rezultatu a umowa starannego działania.
- Umowa ramowa – czyli uregulowanie współpracy „z lotu ptaka”.
- Złoty środek – dobre praktyki kontraktowe w zakresie przesądzenia charakteru umowy.
- Rodzaje umów na IT development – „duży” i „mały” rozwój, update, upgrade:
- Jak rodzajowo „podzielić” rozwój?
- Rozwój a standardowe aktualizacje i modyfikacje oprogramowania.
- Rozwój oprogramowania a jego udpate i upgrade.
- Rozwój oprogramowania dostarczanego w modelu usługowym (SaaS, PaaS itp.):
- Czy usługa może być rozwijana?
- Możliwość uregulowania wpływu odbiorcy usługi na jej rozwój.
- Dobre praktyki kontraktowe dot. standardowego rozwoju usług.
- Metodyki projektowe a usługi rozwojowe:
- Czy rozwój zawsze realizowany będzie kaskadowo?
- Usługi rozwoju a metodyki agile.
- Dobre praktyki kontraktowe dotyczące współpracy w ramach rozwoju – planowanie, zarządzanie, komunikacja, eskalacja, akceptacja.
- Matryca RACI – dobra praktyka czy relikt?
- Charakter i zakres posiadanych uprawnień do rozwijanego / rozwiniętego oprogramowania (prawa autorskie, licencja, SaaS).
- Odbiór i zapłata wynagrodzenia:
- Procedury odbioru - stosowane modele, znaczenie prawne.
- Odbiór a przyjęta metodyka projektowa – wpływ metodyki na zasady odbioru.
- Odbiór a wynagrodzenie – modele rozliczenia usług rozwoju i ich dostosowanie do procedury odbiorowej.
- Odpowiedzialność wykonawcy – prawo i praktyka kontraktowa:
- Jak mierzyć (i rozliczać) jakość i terminowość.
- Zasady i zakres odpowiedzialności za nienależyte wykonywanie umowy.
- Kary umowne, obniżki wynagrodzenia – przykłady modeli kontraktowych.
- Odpowiedzialność za rezultat, odpowiedzialność za usługi a odpowiedzialność za inne zobowiązania.
- Rękojmia, gwarancja, objęcie rozwoju utrzymaniem – dobre praktyki związane z okresem po odbiorze rozwiniętego oprogramowania.
- Roszczenia osób trzecich – wady prawne, indemnifikacja.
- Siła wyższa – kiedy można się na nią powołać i co z tego wynika.
- Okres obowiązywania umowy, tryb i skutki jej rozwiązania:
- Jak definiować okres obowiązywania umowy i co wynika z takiej decyzji.
- jak zapewnić sobie elastyczność i trwałość współpracy.
- Wypowiedzenie – a może odstąpienie od rozwoju? Podstawowe różnice.
- Status wykonanych „produktów” usług.
- Exit plan – zakres, wynagrodzenie, odpowiedzialność.
Czas trwania
9.00-14.30
Prelegenci
Mateusz Kozieł
Radca prawny (od 2018 r.). Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego na kierunku prawo oraz Szkoły Prawa Ukraińskiego organizowanej przez Uniwersytet Jagielloński we współpracy z Akademią Kijowsko – Mohylańską oraz Lwowskim Uniwersytetem Narodowym im. Iwana Franki, uczestnik studiów z zakresu Prawa Własności Intelektualnej i Nowych Mediów na Uniwersytecie Jagiellońskim.
Specjalizuje się w zagadnieniach kompleksowych umów w międzynarodowym obrocie gospodarczym (ze szczególnym uwzględnieniem umów w obszarach TMT i IT), prawie własności intelektualnej, prawie podatkowym oraz zagadnieniach związanych z prawem pracy oraz prawem migracyjnym.
W swojej dotychczasowej pracy zajmował się przede wszystkim projektami o charakterze interdyscyplinarnym, dotyczącymi międzynarodowej współpracy podmiotów gospodarczych operujących zarówno w polskiej, jak i zagranicznych jurysdykcjach (UK, USA, ASEAN). Brał udział w projektach związanych z umowami dotyczącymi dostarczenia oprogramowania oraz świadczenia usług programistycznych, w tym w branżach regulowanych w Polsce oraz za granicą (FinTech, branże objęte monopolem państwa). Doświadczenie prawne łączy z szeroką wiedzą podatkową – posiada bogate doświadczenia w świadczeniu usług wsparcia podatkowego, w tym w zakresie międzynarodowych rozliczeń podatkowych oraz rozliczeń dotyczących struktur podmiotów powiązanych. Doradzał kilkunastu podmiotom w zakresie stosowania ulg podatkowych związanych z innowacyjnością (IP Box, ulga badawczo-rozwojowa B+R). Swoje doświadczenie zawodowe zdobywał w renomowanych kancelariach oraz spółkach doradztwa podatkowego. Biegle włada językiem angielskim oraz rosyjskim, posługuje się prawniczym językiem ukraińskim.
Terminy i miejsca
Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Rejestracja
- zniżkę 3% przy zgłoszeniu za pośrednictwem Eventis.pl (cena standardowa 690 zł)
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej
- certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór )
- bezpłatne anulowanie zgłoszenia do 7 dni przed terminem
Brak miejsc. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Termin nieaktualny. Wybierz inny termin powyżej, bądź wypełnij formularz, aby zapytać o planowane nowe terminy.
- zniżkę 3% przy zgłoszeniu za pośrednictwem Eventis.pl (cena standardowa 790 zł)
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej
- certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór )
- bezpłatne anulowanie zgłoszenia do 7 dni przed terminem
Brak miejsc. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Termin nieaktualny. Wybierz inny termin powyżej, bądź wypełnij formularz, aby zapytać o planowane nowe terminy.
Najczęściej zadawane pytania
- Warunkiem udziału w szkoleniu jest wypełnienie i przesłanie formularza zgłoszenia, którego potwierdzenie przyjęcia przez Organizatora stanowi zawarcie umowy uczestnictwa w szkoleniu.
- Zgłaszając udział w szkoleniu zgłaszający zobowiązuje się do uiszczenia umówionej opłaty za szkolenie.
- Opłata realizowana jest przelewem na konto Organizatora na podstawie potwierdzenia udziału oraz faktury pro forma, a płatność wymagana jest przed szkoleniem, chyba że strony uzgodnią inne warunki.
- Odwołanie zgłoszenia możliwe jest bezkosztowo na nie mniej niż 7 dni przed terminem rozpoczęcia szkolenia, pod warunkiem poinformowania Organizatora na piśmie (w tym z użyciem poczty elektronicznej). Odwołanie po wskazanym terminie skutkuje naliczeniem pełnej opłaty.
- Brak udziału w szkoleniu nie może być rozumiany jako odstąpienie od umowy i nie zwalnia z obowiązku zapłaty ceny szkolenia.
- Zgłaszający ma możliwość jednorazowego przeniesienia terminu szkolenia na inny termin (o ile dostępne są wolne miejsca) bądź wykorzystania wpłaconej kwoty na inne szkolenie Organizatora pod warunkiem wyrównania różnicy w cenie. Wpłata nie podlega zwrotowi, ani w części, ani w całości.
- Organizator zastrzega prawo zmiany terminu i miejsca szkolenia, a także odwołania szkolenia z powodów niezawinionych przez Organizatora (np. siła wyższa, choroba prowadzącego, nie zebranie wystarczającej grupy uczestników). W takiej sytuacji zawiadamia Zgłaszającego o odwołaniu szkolenia na piśmie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz zwraca wpłacone kwoty w terminie 7 dni bądź za zgodą Zgłaszającego proponuje inny termin/miejsce realizacji szkolenia.
- Nazwa firmy: Centrum Promocji Informatyki sp. z o.o.
- Ulica i nr: Ficowskiego 15
- Kod pocztowy: 01-747
- Miejscowość: Warszawa
- Numer NIP: 5260209840