O szkoleniu
Wiele przypadków trudności w nauce, tj. trudności w pisaniu i czytaniu, a także zaburzeń artykulacji i problemów językowych oraz często współistniejących z nimi zaburzeń emocjonalnych, ma swe źródło w trudnościach przetwarzania dźwięku na poziomie centralnym. Przyczyną tych zaburzeń jest brak pełnego wykorzystania słyszanego sygnału akustycznego przy prawidłowym jego odbiorze w strukturach obwodowych (Katz, 1994).
Diagnozując trudności dziecka związane z rozwojem mowy, uczeniem się, często poprzestaje się jedynie na sprawdzeniu czułości słuchu dziecka. Tymczasem, gdy obserwujemy:
- kłopoty z koncentracją uwagi,
- skupieniem się na głosie nauczyciela,
- brzydkie pismo z błędami,
- trudności w czytaniu, polegające na niewłaściwym łączeniu głosek w wyrazy,
- trudności z dobrym słyszeniem w szumie,
- myleniem podobnie brzmiących głosek jak p/b, t/d i takim też ich zapisywaniem,
- brakiem umiejętności konstruowania płynnych wypowiedzi,
- konieczność kilkakrotnego powtarzania poleceń,
wówczas powinniśmy rozważyć przeprowadzenie diagnozy w kierunku centralnych zaburzeń przetwarzania dźwięków.
Szacuje się, że co najmniej u połowy dzieci z rozpoznanymi trudnościami w uczeniu się, dysleksją, zespołem zaburzeń uwagi i zachowania występują zaburzenia przetwarzania słuchowego. W wielu przypadkach, to właśnie trudności słuchowe są przyczyną opóźnień w nauce, trudności w czytaniu i pisaniu, czy zaburzeń zachowania.
Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z symptomami i diagnostyką CAPD oraz przedstawienie form terapii.
Szkolenie "Zaburzenia przetwarzania słuchowego (C)APD" przeznaczone jest dla psychologów, logopedów, terapeutów, pracowników Poradni Psychologiczno - Pedagogicznych oraz innych osób zainteresowanych tematem.
Program szkolenia
- Zaburzenia przetwarzania słuchowego:
a) definicja,
b) objawy,
c) przyczyny,
d) profile kliniczne dzieci z (C)APD,
e) współwystępowanie zaburzeń przetwarzania słuchowego z ADHD, dysleksją , SLI, autyzmem, Zespołem Aspergera. - Diagnoza (C)APD:
a) interdyscyplinarny charakter diagnozy (C)APD,
b) kwestionariusze,
c) prezentacja baterii testów behawioralnych oceniających najważniejsze funkcje słuchowe :
- test rozumienia mowy w szumie,
- test sekwencji częstotliwości (FPT),
- test sekwencji długości (DPT),
- test rozdzielnouszny liczbowy ( test dychotyczny, DDT),
- test wykrywania przerw w szumie (GDT),
d) testy elektrofizjologiczne,
e) miejsce diagnozy wyższych funkcji słuchowych w diagnozie dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
f) aktualne możliwości diagnozy(C)APD w placówkach oświatowych. - Terapia(C)APD:
a) poprawa środowiska akustycznego w szkole,
b) specjalistyczny trening słuchowy:
- przegląd dostępnych treningów słuchowych, form pomocy,
- dobór właściwej formy terapii słuchowej do trudności dziecka,
c) rola terapii pedagogicznej, psychologicznej,
d) wspomagające rola terapeuty integracji sensorycznej dla jednego z profili (C)APD.
Czas trwania
15.11.2022: 17:00 – 19:00
Terminy i miejsca
To szkolenie nie ma aktualnych terminów. Wyślij zapytanie o nowe terminy bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Rejestracja
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowo-konferencyjne
- certyfikat uczestnictwa
Wydarzenie nieaktualne. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Organizator

Najczęściej zadawane pytania
Masz pytania? Napisz do nas
