O szkoleniu
Celem szkolenia jest dostarczenie uczestnikom wiedzy i umiejętności niezbędnych do skutecznego zarządzania zamówieniami publicznymi w kontekście projektów współfinansowanych przez UE. Poprzez identyfikację kluczowych różnic w procedurach, zrozumienie pojęcia "nieprawidłowości" oraz analizę obszarów ryzyka, szkolenie skupia się wokół minimalizowania błędów i skutecznego zarządzanie projektami, co przyczynia się do sprawnego i zgodnego z przepisami wykorzystania środków finansowych dostępnych w ramach programów UE.
Podczas szkolenia uczestnicy zdobędą wgląd w istotne różnice między kontrolą postępowań o udzielenie zamówienia finansowanych ze środków krajowych a unijnych, oraz zrozumieją pojęcie "nieprawidłowości" jako podstawy dla korekt finansowych.
Analiza zasad konkurencyjności w zamówieniach publicznych pozwoli uczestnikom unikać błędów i nieprawidłowości podczas realizacji projektów współfinansowanych.
ZAPISZ SIĘ JUŻ DZIŚ!
Do osób zainteresowanych.
Program szkolenia
I. Kontrola postępowań o udzielenie zamówienia publicznego.
1. Najważniejsze różnice w postępowaniu kontrolnym przy udzielaniu zamówień finansowanych ze środków krajowych i unijnych;
2. Czym jest „nieprawidłowość” – które z naruszeń przepisów prawa może stać się podstawą do nałożenia korekty finansowej?
3. Korygowanie nieprawidłowości powstających przy realizacji projektów współfinansowanych ze środków UE:
a) Korekta finansowa;
b) Pomniejszenie zakresu finansowania;
II. Zamówienia udzielane zgodnie z zasadą konkurencyjności.
1. Prawo Zamówień Publicznych, a zasada konkurencyjności:
a) Progi stosowania poszczególnych procedur;
b) Wyłączenia ze stosowania zasady konkurencyjności:
- obligatoryjne;
- fakultatywne – zależne od decyzji beneficjenta.
c) Analiza porównawcza różnic w procedurach prowadzonych na podstawie PZP, a wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027:
- konflikt interesów;
- opis przedmiotu zamówienia;
- warunki udziału w postępowaniu;
- kryteria oceny ofert;
- minimalne terminy;
- rażąco niska cena;
- wybór oferty najkorzystniejszej i warunki unieważnienia zapytania.
2. Zapytanie ofertowe w bazie konkurencyjności:
a) Publikacja zapytania - Ogłoszenie;
b) Minimalna zawartość;
c) Możliwość zmiany;
III. Obszary „szczególnej troski” w zamówieniach omówione na podstawie trzech kategorii nieprawidłowości zawartych w „taryfikatorze korekt finansowych”.
1. Kategoria 1 – Ogłoszenie o zamówieniu oraz opis przedmiotu zamówienia.
a) Nieopublikowanie ogłoszenia o zamówieniu lub nieuzasadnione bezpośrednie udzielenie zamówienia;
b) Sztuczny podział zamówień na roboty budowlane / usługi / dostawy
c) Brak uzasadnienia powodu, dla którego nie dopuszczono składania ofert częściowych lub nie udzielono zamówienia w częściach;
d) Błędy przy wyznaczaniu terminu składania ofert lub nieprzedłużeniu terminu w sytuacjach wymaganych przepisami;
e) Bezprawne stosowanie trybu negocjacji z ogłoszeniem lub dialogu konkurencyjnego;
f) Nieprzestrzeganie procedury właściwej w zakresie zamówień elektronicznych – komunikacja elektroniczna i stosowanie podpisów elektronicznych;
g) Błędy w ogłoszeniu o zamówieniu skutkujące nałożeniem korekty finansowej;
h) Zastosowanie kryteriów wykluczenia, kwalifikacji, udzielenia zamówienia ograniczający dostęp do zamówienia;
i) Błędy przy opisywaniu przedmiotu zamówienia;
j) Nieuzasadnione ograniczenie podwykonawstwa.
2. Kategoria 2 – Kwalifikacja oferentów i ocena ofert.
a) Niedopuszczalne zmiany w warunkach podmiotowych i przedmiotowych lub stosowanie warunków innych po otwarciu ofert;
b) Ocena ofert na podstawie kryteriów udzielenia zamówienia różniących się od kryteriów określonych w ogłoszeniu o zamówieniu lub SWZ;
c) Niewystarczająca ścieżka audytu na potrzeby udzielenia zamówienia – zasada jawności w praktyce;
d) Negocjacje w toku postępowania o udzielenie zamówienia, w tym modyfikacja oferty zwycięskiej – poprawianie omyłek, wyjaśnienia, a zmiany treści oferty;
e) Nieprawidłowe związki wykonawców z zamawiającym – pomoc w przygotowaniu postępowania, a zakłócenie uczciwej konkurencji;
f) Nieuzasadnione odrzucenie rażąco niskich ofert – czym jest rażąco niska cena, procedura jej ustalenia, wymagane elementy złożonych wyjaśnień;
g) Konflikt interesów wpływający na wyniki postępowania o udzielenie zamówienia – obowiązek składania oświadczeń z art. 56 PZP i przypadek wykluczenia wykonawcy;
h) Zmowa przetargowa i porozumienia ograniczające konkurencję – jak je ustalać i jakie konsekwencje grożą w sytuacji ich wystąpienia;
3. Kategoria 3 – Realizacja zamówienia
a) Przesłanki dopuszczające zmianę umowy:
- Zmiany nieistotne;
- Zmiany istotne nieobjęte zakazem zmiany;
b) Klauzule waloryzacyjne:
- Obligatoryjne związane ze stosowaniem przepisów art. 436 i 439 PZP;
- Fakultatywne.
c) Klauzule abuzywne (niedozwolone) w umowach:
- Czym jest „opóźnienie” i jak należy rozumieć frazę „chyba że jest to uzasadnione okolicznościami lub zakresem zamówienia”?
- Jakie zachowania są niezwiązane z przedmiotem umowy lub jej prawidłowym wykonaniem?
- Minimalna wartość lub wielkość świadczenia stron w orzecznictwie – czy określenie „Zamawiający gwarantuje realizację minimum 1% zakresu zawartego w opisie przedmiotu zamówienia” jest wystarczające?
Czas trwania
09:30-15:30
Prelegenci
Łukasz Czaban
Trener zamówień publicznych od 2004 roku, na koncie: tysiące szkoleń i godzin wykładowych z zamówień publicznych.
Uczestnik prac sejmowej Komisji Gospodarki nad nowelizacją ustawy PZP. Reprezentant stron przed Krajową Izbą Odwoławczą, autor wielu opinii dotyczących stosowania przepisów ustawy PZP oraz stanowisk w postępowaniach kontrolnych.
Terminy i miejsca
Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Rejestracja
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe
- certyfikat uczestnictwa
Brak miejsc. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Termin nieaktualny. Wybierz inny termin powyżej, bądź wypełnij formularz, aby zapytać o planowane nowe terminy.
Najczęściej zadawane pytania
Prosimy o wypełnienie formularza zgłoszenia dostępnego na górze strony. Po jego otrzymaniu skontaktujemy się, aby potwierdzić zgłoszenie i przekazać wszystkie informacje organizacyjne.
- Nazwa firmy: ApexNet Sp. z o.o. Sp. k.
- Ulica i nr: ul. Atlasowa 41
- Kod pocztowy: 02-437
- Miejscowość: Warszawa
- Numer NIP: 7010371279
Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz
Dane kontaktowe
Organizator
