O szkoleniu
• kierownictwo przedsiębiorstw produkcyjnych i dystrybucyjnych (obszary logistyczne np. sprzedaż, zakupy, produkcja),
• logistycy, kierownicy produkcji, planiści, zaopatrzeniowcy, magazynierzy,
• pozostałe osoby uczestniczące w procesach logistycznych (technolodzy, konstruktorzy, zaopatrzeniowcy),
• liderzy zmian - prowadzenie projektów zmian w obszarach łańcucha dostaw np. implementacja ERP, Balanced Scorecard, RFID, VMI,reorganizacja magazynu, zarządzanie kontaktami z klientem/poddostawcą,
• kontrolerzy - operowanie wskaźnikami logistycznymi i finansowymi.
Program szkolenia
Dzień I
- Wprowadzenie do tematyki zarządzania łańcuchem dostaw:
- zazębianie się procesów przepływu informacji, materiałów i pieniędzy pomiędzy współpracującymi ze sobą podmiotami/działami,
- wpływ jakości tych relacji na efektywność ekonomiczną funkcjonowania procesu logistycznego,
- "zanim zmienisz - zmierz",
- cykle: eksploatacyjny, operacyjny i finansowy jako podstawowy wskaźnik wskazujący na okres zamrożenia kapitału,
- "wyniesienie ponad perspektywę mojego działu" i zrozumienie na przykładach przyczyn powstawania wewnątrz firmy sprzecznych celów.
- warunki i przeszkody ustalania spójnych wewnętrznie działań firmy (warsztat pt. "Zmiany, zmiany, zmiany"),
- zbieżność celów odrębnych podmiotów gospodarczych (przykłady),
- zasady budowania relacji z klientami w łańcuchu dostaw - jak burzyć "mury".
- Najważniejsze elementy charakteryzujące elastyczność/dynamikę łańcuchów:
- zakres wskaźników logistycznych/parametrów wskazujących na elastyczność lub jej brak. Główne determinanty określające kierunki zmian dla uczynienia relacji i reakcji współpracujących podmiotów bardziej dynamicznymi,
- tradycyjne liniowe i sieciowe łańcuchy - warunki uzyskania elastyczności,
- jak mierzyć elastyczność - gdzie jest cel?
- popyt zależny i niezależny - punkt rozdziału, kłopoty z planowaniem w oparciu o zależny popyt - wskaźniki logistyczne wykazujące zależność popytu,
- wsparcie informatyczne dla elastycznych sieci logistycznych np. rozwiązania typu DRP,
- wskaźnik P/D i sens planowania popytu - granica między Push a Pull.
- Strategie rozwoju przedsiębiorstw i podstawy funkcjonowania efektywnego łańcucha dostaw:
- trzy główne strategie produkcyjne,
- Virtual Enterprise Scorecard - "Balanced Scorecard" (zrównoważona karta wyników) - przykłady i zasady stosowania w zgodzie ze strategią rozwoju łańcucha dostaw i własnej firmy (warsztat),
- klasyfikacja procesów wytwórczych,
- przyporządkowanie własnego przedsiębiorstwa do wybranego rodzaju procesu/ów produkcyjnego/ych.
- Zarządzanie przepływem materiałów i informacji w elastycznym łańcuchu dostaw:
- wszystkie tematy zawierają ćwiczenia ułatwiające zrozumienie zagadnień, jak i konkretne przykłady,
- planowanie popytu i rozwój współpracy z klientami,
- popyt utracony,
- bazy CRM (Customer Relationship Management),
- horyzont planistyczny,
- plan operacji i sprzedaży - SOP jako narzędzie planowania długoterminowego będące punktem wejściowym do planów średnio i krótko terminowych. Unikanie konfliktów między działami firmy przez SOP i wykorzystanie go jako narzędzia integrującego przedsiębiorstwo ze światem zewnętrznym,
- przedstawienie relacji MPS - FAS,
- planowanie potrzeb materiałowych - MRP.
- Zarządzanie łańcuchem dostaw na przykładzie "Beer Game" - na drodze do Pull:
- przeprowadzenie symulacji Beer Game (gra opracowana na MIT stanowiąca warsztat dla całej grupy. Dane przetwarzane i prezentowane w oparciu o dostarczone rozwiązanie informatyczne) dla wykazania jak przepływ informacji wpływa na łączny koszt funkcjonowania współpracujących działów i przedsiębiorstw w łańcuchu dostaw,
- prezentacja zasad gry i przeprowadzenie symulacji,
- zrozumienie relacji pomiędzy poszczególnymi elementami łańcucha logistycznego ("walka" poszczególnych podmiotów),
- pomiar kosztów nieefektywnego funkcjonowania łańcucha,
- agregacja wyników i ich obróbka statystyczna (wykładowca realizuje to zadanie po godzinach warsztatów) - prezentacja w kolejnym dniu szkolenia.
Dzień II
- Prezentacja wyników Beer Game:
- dyskusja nad błędami w integracji łańcucha dostaw. Co uczynić dla podniesienia poziomu elastyczności?
- zaprezentowanie tzw. "Bullwhip Effect" powodującego nieregularne wzrosty i spadki obciążenia, jak i zapasów magazynowych poszczególnych jednostek w przedsiębiorstwie oraz w zewnętrznym łańcuchu logistycznym,
- identyfikacja czynników podnoszących koszty,
- zaproponowanie rozwiązań mających podnieść elastyczność i dynamikę wewnętrznych, jak i zewnętrznych łańcuchów logistycznych,
- wskazówki dla sterowania i planowania zapasów w obszarze łańcucha wewnętrznego, jak i zewnętrznego.
- Teoria ograniczeń i maksymalizacja wydajności łańcucha dostaw - TOC, Goldratt:
- praktyczne zastosowania teorii ograniczeń w identyfikacji "wąskich gardeł",
- metody podporządkowania organizacji firmy metodzie TOC,
- zasady identyfikacji "wąskich gardeł" w łańcuchu dostaw (obszary występowania),
- przykład wykorzystania TOC w praktyce bezpośredniej sprzedaży zdolności zakładu klientom (ćwiczenie).
- Zarządzanie zapasami i rozwój współpracy z innymi podmiotami w łańcuchu dostaw:
- metody zarządzania poziomem zapasów i ich kształtowania w zależności od przyjętej strategii przedsiębiorstwa realizacji/obsługi popytu dla danej rodziny produktów,
- podstawowe pojęcia w zarządzaniu zapasami,
- zapasy w procesie produkcyjnym i w dystrybucji,
- zmienność popytu i czasu realizacji zamówienia - sezonowość,
- poziom obsługi klienta,
- ATP - jako pomiar "dostępności do obiecania klientowi" wyliczany z planów średnio i krótko terminowych,
- PAB - jako wskaźnik dostępności magazynowej obniżający ryzyko wystąpienia niedoborów i korygujący harmonogram uzupełnień stanów magazynowych,
- klasyfikacja ABC stanów magazynowych,
- klasyfikacja XYZ stanów magazynowych,
- zapas bezpieczeństwa - SS jako reprezentant błędu prognozy - zasady wyliczania (odchylenia ilościowe i czasowe) - różnice względem minimalnego stanu magazynowego,
- modele EOQ i zarządzanie zapasami w warunkach niepewności - metoda Wagnera - Withina,
- określanie i używanie punktu ponownego zamówienia ROP,
- czynniki kosztowe w zarządzaniu zapasami,
- metody składowania zapasów i kompletacji,
- zaprezentowanie nowoczesnych metod identyfikacji materiałowej. Prezentacja systemu RFID na przykładzie filmu przedstawiającego rozwiązania SAP i sieci Metro - "future store". Prezentacja praktycznych przykładów wdrożeń RFID,
- zadania stawiane nowoczesnym służbom zaopatrzenia - rozwój stabilnych relacji z poddostawcami. Make or buy.
- Narzędzia analizy procesowej łańcucha dostaw, jako narzędzie do wskazania obszarów usprawnień:
- użycie metody audytu procesów ABCD Oliver Wight,
- analiza łańcucha dostaw z pomocą SCOR (Supply Chain Operations Reference Model).
- Lean jako narzędzie rozwoju łańcucha dostaw:
- historia rozwoju koncepcji Lean w oparciu o Toyota Production System,
- twórcy i charakterystyka koncepcji produkcyjnych: Eli Whitney, Frederick W. Taylor, Henry Ford, Alfred P. Sloan aż do TPS. Przyczyny powstania TPS,
- siedem źródeł strat w spojrzeniu Lean,
- identyfikacja strat,
- co to jest "Value Stream" i kiedy go używać?
- redukcja Lead Time i wpływ na czas zamrożenia kapitału w stanach magazynowych produkcji w toku,
- definicja KAIZEN i reguły postępowania:
- dlaczego drobne usprawnienia są tak istotne?
- właściciele procesu Kaizen i korzyści z uczestniczenia w nim.
- Prawidłowe metody identyfikacji przyczyn powstawania kosztów. Przykład użycia rachunku kosztów działań - ABC (Activity Based Costing):
Jaka jest rzeczywista marża na moich produktach? Co w moich działaniach buduje, a co redukuje wartość mojej firmy? Grupa osób biorąca udział w szkoleniu poprzez poznanie metody ABC będzie wiedziała jak szukać rzeczywistych obszarów usprawnień w procesach, a nie tylko wyrywkowo realizować tzw. "cost reduction":
- ABC jako metoda budowy rentowności firmy,
- prezentacja różnych "kluczy" i "nośników" dla rozliczenia kosztów.
Czas trwania
10:00 - 17:00 - 1 dzień
9:00 - 16:00 - 2 dzień
Terminy i miejsca
To szkolenie nie ma aktualnych terminów. Wyślij zapytanie o nowe terminy bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
02-180 Warszawa
Aleja Krakowska 235
woj. mazowieckie
80-342 Gdańsk
Jelitkowska 20
woj. pomorskie
40-032 Katowice
Wita Stwosza 37
woj. śląskie
Rejestracja
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe
- certyfikat uczestnictwa
Wydarzenie nieaktualne. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Najczęściej zadawane pytania
Prosimy o wypełnienie formularza zgłoszenia dostępnego na górze strony. Po jego otrzymaniu skontaktujemy się, aby potwierdzić zgłoszenie i przekazać wszystkie informacje organizacyjne.
- Nazwa firmy: Progress Project Sp. z o.o.
- Ulica i nr: ul. Światowa 22
- Kod pocztowy: 02-229
- Miejscowość: Warszawa
- Numer NIP: 5252382647