O szkoleniu
-
Cel szkolenia
Celem szkolenia jest przekazanie praktycznej wiedzy w zakresie kluczowych elementów związanych z wdrożeniem skutecznego zarządzania zakupami i budowania strategicznych relacji biznesowych z kooperantami i dostawcami. Profil funkcjonowania współczesnych działów zakupów uległ znacznym zmianom i przeobrażeniom. Kluczowym zagadnieniem staje się już nie tylko koszt pozyskania materiałów, surowców, zasobów itd., ale również zapewnienie odpowiedniej jakości, czasu realizacji samej dostawy i zapewnienie atrakcyjnych warunków płatności w celu zachowania m.in. płynności finansowej przedsiębiorstwa.
Konieczność dokonywania oceny i zrozumienia strategicznych celów organizacji staje się nieodzowną kompetencją pracowników działów zakupów, którzy powinni poprzez znajomość odpowiednich narzędzi do planowania i analizy dokonywać oceny zależności i szukać dialogu ze wszystkimi partnerami w łańcuchu dostaw. Zarządzanie ryzykiem i umiejętność wykorzystania szeregu technik w tym obszarze pozwoli Państwu podejmować optymalne decyzje i planować właściwe reakcje na ryzyko, tak aby pro aktywnie minimalizować zagrożenia lub wykorzystywać szanse.
Korzyści dla uczestników
Uczestnicy dowiedzą się m.in.:
•Jak należy przeorganizować proces zakupowy w organizacji.
•W jaki sposób określić rolę zakupów w strukturze organizacyjnej firmy z uwzględnieniem podziału wykonywanych zadań, zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do nowoczesnego kierowania procesem organizacji i realizacji polityki zakupowej.
•Jak wdrażać proaktywne działania optymalizacyjne i optymalnie dokonywać wybór strategii zakupowej.
•W jaki sposób tworzyć obiektywne kryteria wyboru dostawców i jakie są ich konsekwencje.
•Jak profesjonalnie nadzorować procesy zakupowe i analizować zdefiniowane mierniki sukcesu.
•W jaki sposób inspirować pracowników działów zakupu do większego zaangażowania i wychodzenia poza schematy postępowania.
•Jak doskonalić przepływ komunikacji wewnątrz organizacji o potrzebach zakupowych.
•Jak zarządzać ryzykiem w odniesieniu do procesu zakupowego i jak minimalizować zagrożenia.
•Jakie narzędzia można wykorzystać do szacowania kosztów zakupowych i jak kształtować proces negocjacji.
•Jak wykorzystać arkusze kalkulacyjne i dane empiryczne w procesie podejmowania decyzji.
•Jak wykorzystać efektywny proces negocjacyjny do zrealizowania celów zakupowych w organizacji.
Warsztat szkoleniowy przeznaczony jest zarówno dla kadry menedżerskiej jak i osób podejmujących ważne decyzje biznesowe szczególnie w zakresie zakupów i podejmujących szereg wyzwań na rzecz zwiększenia efektywności w organizacji. Do udziału w szkoleniu zapraszamy przyszłych i obecnych specjalistów z działów zakupów oraz osoby zarządzające tak ważnym obszarem w każdej organizacji.
Program szkolenia
1. WPROWADZENIE DO WARSZTATÓW SZKOLENIOWYCH.
• Zdefiniowanie celów szkolenia i zdefiniowanie głównych problemów przez uczestników warsztatów.
• Modele zarządzania strategicznego i operacyjnego w zarządzaniu zakupami.
• Podstawowe strategie dla działów zakupów.
• Jak oceniać efektywność istniejących instrukcji zakupowych.
2. KLUCZOWE ZAGADNIENIA Z ZAKRESU ZARZĄDZANIA ZAKUPAMI I DOSTAWAMI.
• Procesy zakupowe i ich główne ograniczenia.
• Zarządzanie kategoriami (koszykami) zakupowymi i budowanie przewagi negocjacyjnej pomiędzy kontrahentami.
• Współzależności między zakupami i znaczenie relacji biznesowych.
• Zakupy i sprawozdania finansowe.
• Standardy zakupowe – benchmark rozwiązań biznesowych, czyli gdzie szukać inspiracji.
• Przegląd rozwiązań korporacyjnych: procedury, metody i techniki.
• Podział zadań na Zakupy Operacyjne i Strategiczne i wzajemne relacje między nimi.
3. ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE ŁAŃCUCHEM DOSTAW.
• Architektura procesowa i kluczowe mierniki sukcesu.
• Strategia grupy materiałowej.
• Definiowanie podstawowych kategorii zakupowych m.in.: materiału, opakowań, usług, zakupów administracyjnych, transportu, inwestycji i remontów, materiałów eksploatacyjnych.
• Efektywne procesy nabywania towarów i usług.
• Proces planowania – klucz do sukcesu przedsiębiorstwa i sieci kontrahentów.
• Przepływ materiałów i stany magazynów – czyli jak zapewnić optymalną kombinację między kosztami a ciągłością działania procesów.
• Wskaźniki efektywności i ich interpretacja w naszym przedsiębiorstwie.
4. PROCES REALIZACJI ZAMÓWIEŃ.
• Elementy wyboru dostawcy.
• Analiza rynku dostawców – jaka jest nasza rzeczywista siła negocjacyjna oraz jakie są tendencje rozwojowe.
• Oceny dostawców – kryteria jakościowe i ilościowe.
• Proces przetargowy.
• Podsumowanie procesu udzielania zamówień.
5. ZARZĄDZANIE KONTRAKTAMI Z DOSTAWCAMI.
• Wprowadzenie do zawierania umów z dostawcami.
• Tworzenie listy kwalifikowanych dostawców: kryteria wyboru i ograniczenia.
• Rodzaje i klasyfikacja umów z dostawcami.
• Umowy jakościowe i ich specyfikacje.
• Praktyczne wykorzystanie zapisów kontraktowych.
6. TECHNIKI ANALIZY KOSZTÓW.
• Modele kosztowe w zarządzaniu łańcuchem dostaw.
• Insourcing/outsourcing - make or buy?.
• Wykres analizy kosztów i wartości uzyskiwanych z zakupów.
• Przydatne narzędzia analizy: macierz BCG, metoda ABC, analiza BSC.
• Analiza korelacji danych.
• Główne wskaźniki rentowności i metody dynamiczne oceny inwestycji.
7. KOSZTY ZAPEWNIENIA JAKOŚCI DOSTWAW.
• SQA (ang. Supplier Quality Assurance) - zapewnienie jakości dostawcy.
• ESI (ang. Early supplier involvement) i dopuszczenie do produkcji.
• Nadzór jakości u kontrahentów.
8. KONTROLA I NADZÓR JAKOŚCI.
• Proces realizacji audytów dostawców.
• Redukcja kosztów braku jakości - sposoby i techniki pro aktywnego działania na rzecz definiowania błędów.
• Doskonalenie procesu zakupowego – przegląd współczesnych koncepcji (LEAN, KAIZEN).
• Proces reklamacyjny – czyli jak osiągnąć zadowolenie klienta końcowego.
9. ZARZĄDZANIE RYZYKIEM DOSTAWCY.
• Punkt bazowy w zarządzaniu ryzykiem (ang. Contingency Plan).
• Relacje z dostawcą a ryzyko biznesowe.
• Proces zarządzania ryzykiem biznesowym w działach zakupów i produkcji.
• Szacowanie bankructwa dostawcy lub braku zachowania jego ciągłości działania.
• Ryzyko w łańcuchu dostaw.
• Identyfikacja ryzyka u dostawcy.
• Stworzenie systemy wczesnego ostrzegania – praktyczne
• Monitorowanie dostawcy w zależności od poziomu ryzyka
• Proces postępowania w przypadku dostawcy preferowanego bądź partnera.
10. WYKORZYSTANIE DRZEWA DECYZYJNYCH DO OPTYMALIZACJI PROCESÓW DECYZYJNYCH i AKTYWNEGO ZARZĄDZANIA NIEPEWNOŚCIAMI.
• Analiza alternatywnych możliwości i zdarzeń.
• Graficzna projekcja drzewa decyzyjnego i techniki wyznaczania prawdopodobieństwa wystąpienia.
• Ocena kosztów i ryzyk dla danej decyzji biznesowej.
• Wybór optymalnej decyzji poprzez ocenę różnych kryteriów ekonomicznych.
11. WYWIERANIE WPŁYWU - SZTUKA ARGUMENTACJI I PRZEKONYWANIA DLA PRACOWNIKÓW DZIAŁÓW ZAKUPÓW.
• Prezentowanie własnego stanowiska i otwarcie się na argumenty i ograniczenia partnerów handlowych.
• Rodzaje argumentacji i ich dobór w zależności od wypracowanych opcji działania.
• Budowanie partnerstwa z kooperantami i wzmacnianie umiejętności szybkiego reagowania na zmieniające się okoliczności rynkowe.
• Strategie budowania listy kwalifikowanych dostawców i jej znaczenie w negocjacjach.
• Siła przetargowa jednego dostawcy – możliwe opcje oddziaływania naszych firm.
12. PRZEGLĄD TECHNIK I METOD DO ZARZĄDZANIA RYZYKIEM.
• Podstawowe definicje i zasady.
• Identyfikacja ryzyka w odniesieniu do celów i zadań.
• Techniki i metody identyfikacji ryzyka:
o Technika delficka.
o Porównania analogii.
o Metoda Crawforda.
o Analiza drzew decyzyjnych.
o Metody scenariuszowe.
o Lista zagrożeń.
o Mapa zakłóceń.
13. PROCES SKUTECZNYCH NEGOCJACJI ZAKUPOWYCH.
• Określanie własnego stanowiska i obszaru negocjacyjnego przez działy zakupów.
• Presja czasu i konsekwencje zwlekania z decyzjami biznesowymi – osłabianie pozycji negocjacyjnych.
• Przygotowanie stanowisk i możliwych opcji oddziaływania w negocjacjach zakupowych.
• Zebranie i dogłębna analiza informacji o partnerach handlowych.
• Osłabianie pozycji partnerów handlowych – czyli jak nie zaczynać negocjacji.
• Ustalenie własnych możliwości decyzyjnych.
• Ustalenie kompetencji decyzyjnych partnera.
• Aktywne wykorzystanie szeregu technik do osiągnięcia pożądanego rezultatu.
14. FAZY PRZYGOTOWANIA NEGOCJACJI ZAKUPOWYCH.
• Przygotowanie merytoryczne – krok po kroku do wspólnego sukcesu.
• Analiza przedmiotu negocjacji i ryzyka biznesowego.
• Przygotowanie organizacyjne oraz rozpoczęcie właściwych negocjacji.
• Debata i ustalenie stanowisk stron.
• Zamykanie negocjacji.
15. ZAAWANSOWANE TAKTYKI NEGOCJACYJNE.
16. PODSUMOWANIE WARSZTATÓW SZKOLENIOWYCH.
Czas trwania
2 dni
Terminy i miejsca
Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Warszawa
woj. mazowieckie
Rejestracja
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe w wersji papierowej
- certyfikat uczestnictwa
- serwis obiadowy
- przerwy kawowe
- bezpłatne anulowanie zgłoszenia do 7 dni przed terminem
- konsultacje indywidualne
- Rozwiń
Brak miejsc. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Termin nieaktualny. Wybierz inny termin powyżej, bądź wypełnij formularz, aby zapytać o planowane nowe terminy.
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej
- certyfikat uczestnictwa
- bezpłatne anulowanie zgłoszenia do 7 dni przed terminem
- konsultacje indywidualne
Brak miejsc. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Termin nieaktualny. Wybierz inny termin powyżej, bądź wypełnij formularz, aby zapytać o planowane nowe terminy.
Organizator

Najczęściej zadawane pytania
Po otrzymaniu przez nas zgłoszenia skontaktujemy się z Państwem maksymalnie w ciągu 2 dni roboczych w celu potwierdzenia rezerwacji.
Masz pytania? Napisz do nas
