O warsztatach
Baza Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami (BDO) funkcjonuje jako narzędzie kontroli i weryfikacji spełniania wymagań podmiotów w zakresie gospodarki odpadami, opakowaniami i produktami w ramach przedłużonej odpowiedzialności producenta.
Przedsiębiorcy są obowiązani do właściwego wpisu w rejestr BDO oraz realizacji szeregu obowiązków w zakresie ewidencji i sprawozdawczości poprzez bazę. Dotyczy to zarówno wywarzanych odpadów, jak i wprowadzanych na rynek produktów oraz opakowań. Nowe obowiązki przepisów SUP wprowadzają dodatkowo zakazy wprowadzania na rynek wybranych produktów, konieczność oznakowania oraz pobierania i wnoszenia nowych opłat z tytułu korzystania lub/i wprowadzania na rynek produktów jednorazowego użycia.
Od 24 maja 2024 r. rejestr został rozszerzony nowe obowiązki dla przedsiębiorców w zakresie produktów jednorazowego użyci, co jest efektem wejścia w życie ustawy SUP do polskich przepisów.
Brak terminowej rejestracji w bazie BDO może skutkować bardzo wysokimi karami: od 1 tys. do 1 mln zł.
Baza weryfikuje podmioty zobowiązane do opłaty produktowej, recyklingowej oraz nowych opłat wynikających z ustawy SUP. BDO to narzędzie kontrolne, wykorzystywane przez Urzędy Marszałkowskie i WIOŚ do weryfikowania zobowiązań przedsiębiorców. Rejestr BDO musi być spójny z rodzajem prowadzonej działalności. Właściwe spełnianie obowiązków środowiskowych jest konieczne dla otwarcia i realizacji współpracy handlowej.
Cele szkolenia:
- przekazanie Uczestnikom wiedzy, kwalifikacji i praktycznych umiejętności stosowania przepisów prawa ochrony środowiska, w szczególności praktyki korzystania z rejestru BDO
- rozwinięcie umiejętności praktycznego działania w BDO - w trakcie szkolenia przeprowadzimy ćwiczenia w systemie BDO
- warsztaty dotyczą składania właściwych wpisów oraz wniosków aktualizacyjnych w rejestr, ewidencji i sprawozdawczości odpadowej, opakowaniowej oraz określonych ustawą produktów
- możliwość konsultowania indywidualnych zagadnień podczas szkolenia
Korzyści z udziału w szkoleniu:
- uzyskanie praktycznej wiedzy w oparciu o ćwiczenia
- dzięki aktywnym warsztatom realizowanym w kameralnych grupach, uczestnicy poznają zasady praktycznego poruszania się i pracy w elektronicznym systemie BDO
- uczestnicy mają możliwość konsultowania z wykładowcą indywidualnych problemów, z którymi spotykają się w swojej pracy
- pracownicy przedsiębiorstw prywatnych produkcyjnych i usługowych
- pracownicy podmiotów wprowadzających na rynek towary i towary w opakowaniach, produkty objęte przepisami SUP
- pracownicy sklepów, jednostek handlowych
- branża HORECA, restauracje, bary, sprzedający żywność na wynos
- specjaliści ds. ochrony środowiska
- pracownicy Urzędów Marszałkowskich zajmujących rejestrem BDO
- specjaliści ds. gospodarki odpadami
- osoby zajmujące się kwestiami środowiskowymi oraz sporządzające sprawozdania środowiskowe
- pracownicy biur księgowych
- wszystkie osoby zainteresowane omawianą podczas szkolenia tematyką
Program warsztatu
DZIEŃ I
- Wprowadzenie w rejestr BDO:
- podmioty zobowiązane do wpisu w rejestr BDO – zakresy wpisu dla poszczególnych rodzajów prowadzonej działalności
- rejestr BDO – praktyka wpisywania i aktualizowania zakresów działalności, obsługa systemu
- numer BDO – umieszczanie na dokumentach
- wyszukiwarka rejestru BDO – weryfikacja danych podmiotów zarejestrowanych
- Gospodarka odpadami:
- podstawy prawne – najważniejsze przepisy i rozporządzenia
- definicje i podstawowe pojęcia związane z gospodarką odpadami
- podmioty w obrocie odpadami – posiadacz odpadów, wytwórca odpadów, sprzedawca i pośrednik odpadów, podmioty gospodarujące odpadami
- klasyfikacja odpadów niebezpiecznych i innych niż niebezpieczne
- transport odpadów – oznakowanie pojazdów
- magazynowanie odpadów – praktyka
- przenoszenie odpowiedzialności wytwórców i podmiotów gospodarujących odpadami
- zbieranie zużytych artykułów konsumpcyjnych – nieprofesjonalny zbierający
- administracyjne kary pieniężne i sankcje karne
- podsumowanie najnowszych zmian przepisów dotyczących gospodarki odpadami
- BDO – ćwiczenia:
- karty przekazania odpadów – sporządzanie i korygowanie KPO
- karty ewidencji odpadów – tworzenie nowych kart, wpisywanie informacji o gospodarowaniu odpadami
- stany magazynowe w KEO
- składanie sprawozdań poprzez bazę BDO i ich korekty za rok 2023 dla wytwórców i podmiotów gospodarujących odpadami
- błędy i ich „naprawa” w bazie BDO (studium przypadków)
- najnowsze zmiany w funkcjonalności
- Pytania i odpowiedzi
DZIEŃ II
- Wprowadzanie towarów w opakowaniach - Ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi po najnowszych zmianach:
- podstawy prawne – najważniejsze przepisy i rozporządzenia
- definicje i podstawowe pojęcia związane z wprowadzaniem produktów w opakowaniach na rynek
- opakowania – monomateriałowe, wielomateriałowe i opakowania środków niebezpiecznych
- obowiązki wprowadzających na rynek produkty w opakowaniach – obowiązek recyklingu i kampanie edukacyjne
- sposoby realizacji obowiązków ustawowych – rozliczanie samodzielne, dokumenty DPR, Organizacje Odzysku Opakowań i Organizacje Samorządu Gospodarczego
- ewidencja opakowań wprowadzanych do obrotu
- opłata produktowa – kiedy należna, sposób naliczania
- sprawozdawczość – źródła kalkulatorów do obliczeń i niezbędnych informacji
- lekkie torby na zakupy - Opłata recyklingowa i jej realizacja
- administracyjne kary pieniężne i sankcje karne
- informacja o najnowszych zmianach wprowadzonych przepisami SUP
- Omówienie przepisów ustawy zmieniającej ustawę o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw wprowadzających przepisy dyrektywy Single-Use Plastics (SUP):
- wprowadzenie – opis zmian w polskim prawie, harmonogram wrażania nowych obowiązków
- omówienie najważniejszych definicji wprowadzonych nowymi przepisami
- zakaz wprowadzania wybranych produktów, termin realizacji obowiązku, odstępstwa
- znakowanie produktów, obowiązkowe terminy, wzory oznakowań, odstępstwa
- omówienie obowiązków dla prowadzących jednostki handlu detalicznego, jednostki handlu hurtowego i sprzedających za pośrednictwem
- automatów vendingowych – pobieranie opłat, ewidencja, obowiązek oferowania produktów alternatywnych, sprawozdawczość
- omówienie obowiązków dla przedsiębiorców wprowadzających do obrotu produkty – wysokość corocznych opłat, ewidencja, sprawozdawczość
- obowiązek prowadzenia kampanii edukacyjnych
- obowiązkowa rejestracja w BDO
- Pytania i odpowiedzi
Czas trwania
1 dzień (godz. 10.00-16.00)
2 dzień (godz. 09.00-15.00)
Prelegenci
TRENER I
Ceniony ekspert z zakresu ochrony środowiska, w szczególności prawa ochrony środowiska, procesu inwestycyjnego, gospodarki odpadami i opakowaniami, emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz ISO 14001 i EMAS. Praktyk o bogatym doświadczeniu zgromadzonym podczas pracy na rzecz znaczących podmiotów sektora prywatnego oraz jednostek sektora publicznego Ekspert PARP w zakresie CSR. Autor opracowań i ekspertyz.
Doktor nauk chemicznych, absolwent ochrony środowiska na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Politechnice Krakowskiej, audytor wewnętrzny ISO 14001, stypendysta University of Utrecht Debye Institute w Holandii w zakresie technologii chemicznej.
TRENER II
Specjalistka z zakresu ochrony środowiska, absolwentka zarządzania i inżynierii produkcji na Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Ekspert ds. ochrony środowiska: obsługa w zakresie doradztwa środowiskowego przedsiębiorstw, opracowywanie dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji administracyjnych z zakresu ochrony środowiska, przeprowadzanie audytów środowiskowych, wdrażanie kompleksowej gospodarki odpadami zgodnej z wymaganiami prawnymi. Prowadzi szkolenia i warsztaty skierowane do podmiotów gospodarujących odpadami, wytwórców odpadów, administracji publicznej.
TRENER III
Specjalista z zakresu ochrony środowiska, absolwent ochrony środowiska na Uniwersytecie Rolniczym w Krakowie. Ekspert w zakresie gospodarki opakowaniami i odpadami oraz emisji zanieczyszczeń do powietrza. Swoje doświadczenie zdobył dzięki wieloletniemu nadzorowi i pracy na rzecz podmiotów z sektora prywatnego, m.in. przy realizacji kontraktów na terenie Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków-Balice, przy budowie połączenia kolejowego MPL „Kraków – Balice” z Krakowem oraz pracy na rzecz organizacji odzysku opakowań. Zajmuje się bezpośrednim nadzorem nad realizacją obowiązków środowiskowych przez firmy handlowe, produkcyjne i usługowe, uzyskiwaniem stosownych pozwoleń sektorowych również dla podmiotów gospodarujących odpadami.
Terminy i miejsca
Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Warszawa
woj. mazowieckie
Rejestracja
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej i papierowej
- certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór )
- serwis obiadowy
- przerwy kawowe
- bezpłatne anulowanie zgłoszenia do 5 dni przed terminem
- Rozwiń
Brak miejsc. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Termin nieaktualny. Wybierz inny termin powyżej, bądź wypełnij formularz, aby zapytać o planowane nowe terminy.
Najczęściej zadawane pytania
- Przesłanie wypełnionego formularza jest zobowiązaniem do zapłaty za szkolenie.
- Płatność powinna być przekazana w formie przedpłaty na konto J.G.Training: BRE BANK S.A. - mBank 38 1140 2004 0000 3002 3360 7883.
- Brak dokonania płatności przed terminem szkolenia nie oznacza rezygnacji z udziału w szkoleniu.
- Rezygnacja z udziału w szkoleniu może być dokonana najpóźniej na 5 dni roboczych przed datą szkolenia, wyłącznie w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie lub nieobecność na szkoleniu nie zwalnia od dokonania opłaty.
- Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania szkolenia z przyczyn od siebie niezależnych i odstąpienia od umowy. W takim przypadku przedpłaty zostaną niezwłocznie zwrócone zgłaszającym a Organizator nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe z powodu odwołania szkolenia.
- Oświadczamy, że zapoznaliśmy się z warunkami umowy zawartymi w pkt. 1-5 i akceptujemy je.
- Oświadczamy, że jesteśmy umocowani do zawarcia niniejszej umowy w imieniu wskazanego wyżej podmiotu.
- Nazwa firmy: J.G.Training
- Ulica i nr: Olesińska 21
- Kod pocztowy: 02-548
- Miejscowość: Warszawa
- Numer NIP: 8981505607