Anna Gajewska

Coaching – moda czy metoda?

Edytowany: 25.03.2021
Przewiń do bazy szkoleń i konferencji

Coaching bywa reklamowany jako niezawodny sposób na sukces, szczęście i spokój. Rzekomo pomaga osiągnąć satysfakcję w życiu zawodowym i prywatnym oraz równowagę pomiędzy tymi sferami. Bywa stosowany zarówno indywidualnie, jak i w odniesieniu do grup czy zespołów. Czy faktycznie jest wart uwagi? Jakie korzyści może przynieść firmie i jej pracownikom? Dowiedz się więcej o coachingu!

Czym tak właściwie jest coaching?

O zawodzie coacha zrobiło się w naszym kraju stosunkowo nie dawno. Znacznie dłużej funkcjonuje on na zachodzie, szczególnie w Stanach Zjednoczonych, w których powstał. Na czym polega? Najczęściej mówi się, że coaching to trening rozwoju osobistego (lub zespołowego) i jest to trafna definicja. Pod tym pojęciem kryje się bowiem wiele różnych działań uzależnionych od potrzeb konkretnego klienta.

Coaching osobisty (personalny) to najpopularniejsza forma tego typu działań. Skupia się na szeroko pojętym rozwoju osobistym, który przynosi najczęściej rezultaty zarówno w sferze zawodowej, jak i prywatnej. Wyróżnia się jednak również coaching kariery nakierowany na kwestie zawodowe (wyboru i realizacji ścieżki kariery), coaching życiowy, rodzinny, rodzicielski, a nawet coaching zdrowia. Oddzielną grupę tworzą wszelkie formy coachingu grupowego przeprowadzanego najczęściej w zespołach współpracowników, grupach roboczych czy całych organizacjach.

Coaching w przedsiębiorstwie – jakie może przynieść korzyści?

Coaching często dotyczy efektywności i rozpoznawania oraz rozwoju umiejętności, predyspozycji czy potencjału. Dlatego świetnie sprawdza się w biznesie. Firmy najczęściej decydują się na zatrudnienie trenera w celu pracy z konkretnym zespołem. Możliwy jest trening tematyczny (np. sprzedażowy, menedżerski) oraz bardziej ogólny, nakierowany na usprawnienie współpracy, efektywną komunikację i uzyskiwanie lepszych wyników. Warto jednak pamiętać, że rolą każdego coacha nie jest uczenie swoich podopiecznych czegokolwiek, a raczej motywowanie do myślenia i nauki. Dzięki temu efekty jego pracy są długotrwałe i przychodzą naturalnie.

Coaching dla firmy może być nieocenionym narzędziem wspomagającym sukces. Odpowiednio przeprowadzony może pomóc m.in.:

  • wypracować lepsze ścieżki współpracy,
  • usprawnić komunikację w zespole,
  • odkryć indywidualny potencjał pracowników i odpowiednio go wykorzystać,
  • zwiększyć efektywność,
  • zwiększyć zadowolenie z pracy.

Czy warto? O tym musisz zadecydować sam. Pracy z dobrym coachem zapewne nie będziemy jednak żałować.

Anna Gajewska

Anna Gajewska

Redaktor Eventis.pl

Interesuję się przede wszystkim tematyką rozwoju osobistego, budowania kompetencji z zakresu budowania zespołów, motywowania pracowników, efektywnej komunikacji, rozwoju inteligencji emocjonalnej i treningu asertywności, a także tematami radzenia sobie ze stresem w miejscu pracy, organizacją czasu pracy i pokrewnymi tematami.

Polecane wydarzenia

HOMO CREATORE Ośrodek Doradztwa i Treningów Szkoleniowych

Trening menedżerski – motywacja i zarządzanie zespołem

  • Warszawa, 20 - 21 kwietnia 2021
  • już od 1890 PLN
Weź udział