Sebastian Nowak

Wszystko co chcesz wiedzieć o ISO 9001

Edytowany: 09.07.2021
Przewiń do bazy szkoleń i konferencji

ISO 9001 dotycząca Systemu Zarządza Jakością jest jedną z najpopularniejszych i rozpoznawanych na całym świecie norm. Certyfikacja ISO 9001 może być przeprowadzona w każdej firmie, niezależnie od jej rozmiarów i branży, w której działa. Dowiedz się więcej o normie ISO 9001 i sprawdź, czy warto rozważyć wdrożenie jej w Twojej firmie?

Czym jest ISO 9001?

System Zarządzania Jakością ISO 9001 określa uznawane na całym świecie wymogi dla firm chcących rozwijać się w sposób zrównoważony i zwiększyć swoją konkurencyjność na rynku. To narzędzie międzynarodowe i uniwersalne – dostępne dla każdej organizacji. Najczęściej jest jednak wdrażane w branży produkcyjnej i usługowej oraz w jednostkach sektora publicznego, między innymi w placówkach poświęconych służbie zdrowia.

Norma oparta jest o 8 głównych zasad jakości:

  • zorientowanie na klienta,
  • przywództwo,
  • zaangażowanie ludzi,
  • podejście procesowe,
  • systemowe podejście do zarządzania,
  • ciągłe doskonalenie,
  • rzeczowe podejście do podejmowania decyzji,
  • wzajemne korzyści w stosunkach z dostawcami.

Certyfikat ISO 9001 jest dla kontrahentów, inwestorów i klientów potwierdzeniem, że firma korzysta z procesów zoptymalizowanych pod kątem najwyższej wydajności. Dlatego wspiera rozwój przedsiębiorstw na wielu płaszczyznach. Dzięki niemu organizacja wykazuje zdolność do ciągłego dostarczania wyrobów (lub usług) zgodnych z wymaganiami klienta.

Kto wydaje certyfikat ISO 9001?

Certyfikat poświadczający, że firma spełnia wymogi zawarte w normie ISO 9001, można uzyskać w jednostce akredytowanej przez Polskie Centrum Akredytacji – PCA. Akredytowane organizacje znajdują się w całej Polsce, przeważnie w dużych miastach wojewódzkich. Aby dostosować działalność przedsiębiorstwa do wymogów zawartych w normie, warto skorzystać z profesjonalnej pomocy. Zazwyczaj jednostki certyfikujące oferują również usługi audytorskie mające na celu określenie braków w dotychczasowym systemie zarządzania jakością i stworzenie strategii implementacji wymogów normy.

Jak wdrożyć ISO 9001?

Wymogi normy są bardzo rozległe i odnoszą się do całego systemu zarządzania jakością firmy. Ze względu na jej uniwersalność i możliwość przystosowania do działalności każdej firmy nie ma również możliwości stworzenia gotowej „recepty” na jej wdrożenie. Można skorzystać ze szkolenia lub kursu przedstawiającego informacje o normie lub zdobyć potrzebną wiedzę dzięki fachowej literaturze. Warto też rozpocząć od realnej oceny aktualnej sytuacji – np. poprzez audyt wewnętrzny lub zlecony zewnętrznej firmie.

Zazwyczaj proces wdrażania systemu ISO 9001 jest długotrwały, złożony i wymaga zaangażowania całego zespołu. Może też wymagać powołania specjalnej jednostki w ramach struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa, która będzie odpowiadała za implementację nowych rozwiązań i nadzór nad całą procedurą. Można również skorzystać z zewnętrznego wsparcia – fachowców, którzy pomogą w interpretacji zasad zarządzania jakością zgodnie z ISO 9001 i dostosowania ich do specyfiki działalności firmy. Należy jednocześnie pamiętać, że również po uzyskaniu certyfikacji konieczna jest stała kontrola systemu zarządzania jakością w celu jego ulepszania oraz upewnienia się, że nadal spełnia wszelkie wymogi normy.

Jak uzyskać certyfikat ISO 9001?

W celu uzyskania certyfikacji należy się zgłosić do akredytowanej jednostki i przejść przez nadzorowaną przez nią procedurę. Przeprowadzony zostanie audyt mający na celu sprawdzenie systemu organizacji, posiadanej dokumentacji i zgodności procesów, infrastruktury oraz organizacji z wymogami normy. Opiera się on przede wszystkim na obserwacji oraz wywiadach z kadrą zarządzająca i pracownikami. W przypadku zlokalizowania pewnych nieprawidłowości firma ma czas, by je zniwelować. Pozytywne przejście audytu oznacza otrzymanie certyfikatu ISO 9001 ważnego przez 3 lata od momentu jego wydania. Nie oznacza to jednak końca udoskonalania systemów organizacyjnych w firmie, ponieważ system zarządzania jakością musi być nie tylko utrzymany, ale wręcz wciąż udoskonalany. Zgodność z wymogami normy po otrzymaniu certyfikatu sprawdza audytor przynajmniej raz na rok.

ISO 9001 – dlaczego warto?

Wiele firm decyduje się na certyfikację zgodnie z normą ISO 9001 ze względu na liczne korzyści dla przedsiębiorstwa. Dzięki temu, że system jest rozpoznawany i szanowany na całym świecie, stał się symbolem prestiżu i rzetelności. Wpływa więc korzystnie na wizerunek firmy nie tylko wśród jej potencjalnych klientów, ale także inwestorów czy partnerów biznesowych. Przez to może pomóc w zdobyciu nowych kontraktów i otwarciu się na nowe rynki. Do tzw. korzyści zewnętrznych zalicza się też poprawę konkurencyjności oferty – spełnienie wymogów większej ilości przetargów i dodatkowy atut np. w przypadku starania się o dotację.

Ponadto certyfikat ISO 9001 generuje tzw. korzyści wewnętrzne dla firmy:

  • zapewnienie stabilności i powtarzalności procesów oraz ich wyników, a więc jednakowo wysokiej jakości produktów lub usług,
  • utrzymanie ładu organizacyjnego dzięki wyraźnemu określeniu procedur,
  • wykorzystanie procesów odpowiadających za monitorowanie i pomiary do ciągłego doskonalenia struktury organizacyjnej firmy i zasad zarządzania.

Tych walorów może być jednak znacznie więcej – wiele zależy od charakteru i obszaru działania organizacji oraz jej celów, które należy sformułować jeszcze przed przystąpieniem do certyfikacji.

Kursy i szkolenia ISO 9001

Szkolenia pomagające zdobyć wiedzę niezbędną do wdrożenia i utrzymania systemu zarządzania jakością zgodnego z ISO 9001 dostępne są w całej Polsce, w tym w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Katowicach, Wrocławiu czy Gdańsku. Od pewnego czasu najszybciej rosnącym segmentem są jednak szkolenia online ISO 9001, które stanowią już blisko 40% oferty firm szkoleniowych specjalizujących się w tej tematyce. Zdalnie organizowane są zarówno szkolenia podstawowe, jak i szkolenia i kursy dla audytorów wewnętrznych systemu zarządzania jakością oraz pełnomocników zarządu ds. zarządzania jakością.

W Eventis.pl znajdziemy kalendarz szkoleń ISO 9001 organizowanych w całej Polsce wraz z informacjami o programie zajęć, osobach prowadzących zajęcia, organizatorach danego kursu czy szkolenia oraz oczywiście o cenach kursów i szkoleń z ISO 9001. Zgłoszenie uczestnictwa w wybranym szkoleniu lub kursie jest możliwe z użyciem formularza rejestracji online. Porównanie ofert szkoleń ISO 9001 pozwala wybrać szkolenie najlepiej dopasowane do naszych potrzeb oraz upewnić się, że zamawiamy je w dobrej cenie.

Sebastian Nowak

Sebastian Nowak

Redaktor Eventis.pl

Zajmuję się tematyką nowoczesnych technologii w biznesie, między innymi z zakresu marketingu internetowego (SEM, SEO, copywriting, systemy analityczne dla eCommerce), a także tematami specjalistycznych umiejętności zawodowych niezbędnych na stanowiskach specjalistów i menedżerów.

Polecane wydarzenia