Izabela Gorzkowska

Copywriting: co to jest i ile kosztuje profesjonalny copywriting?

Chcesz przekonać klienta do zakupu produktów lub usług? Wykorzystaj moc drzemiącą w słowach, na której bazuje copywriting. Odpowiednio przygotowana treść trafi do serc i umysłów odbiorców, co przełoży się na poprawę wyników sprzedażowych. Dowiedz się, co to jest copywriting i poznaj główne powody, dla których warto w niego zainwestować.

Spis treści:

  1. Copywriting – co to?
  2. SEO copywriting – co to jest?
  3. Profesjonalny copywriting – dlaczego warto w niego zainwestować?
  4. Rynek usług copywriterskich – jak wygląda oferta?
  5. Copywriting – cennik

Niezależnie od tego, w jakiej branży działasz, fundamentem Twojej strategii marketingowej jest treść. Aby zachęcić klientów do zapoznania się z ofertą i skorzystania z niej, tworzysz ulotki, katalogi produktów, a nawet spoty reklamowe. Uruchamiasz też stronę internetową, ponieważ obecnie sprzedaż produktów / usług przenosi się do sieci. Każdy ten element wymaga przygotowania odpowiedniej treści – takiej, która przyciąga uwagę i zachęca do skorzystania z oferty.

Copywriting – co to?

Chcesz dowiedzieć się, co to copywriting? Trudno wskazać jedną definicję, ale najczęściej mówi się o nim jako o tworzeniu tekstów na potrzeby reklamowe – z wykorzystaniem klasycznych technik sprzedażowych. Jednak obecnie copywriting to coś więcej – to sztuka tworzenia komunikatów reklamowych, które wzbudzają zainteresowanie i zachęcają do wykonania kolejnego kroku w stronę zakupu.

O ile jeszcze kilkanaście lat temu copywriting kojarzył się głównie z tworzeniem treści na potrzeby spotów reklamowych, sloganów czy tekstów zamieszczanych na opakowaniach produktów, o tyle obecnie jego wykorzystanie jest znacznie szersze. Wszystko za sprawą popularyzacji internetu – to właśnie tam potencjalni klienci kierują pierwsze kroki w celu znalezienia interesującej ich oferty.

To spowodowało, że współcześnie copywriting obejmuje tworzenie m.in. takich treści jak:

  • slogany / hasła reklamowe,
  • teksty do ulotek,
  • teksty do katalogów,
  • spoty reklamowe,
  • teksty na stronę internetową,
  • opisy produktów do sklepu internetowego,
  • opisy kategorii do sklepu internetowego,
  • teksty sprzedażowe / teksty na landing page,
  • artykuły na bloga firmowego,
  • artykuły zewnętrzne / sponsorowane,
  • teksty na potrzeby e-mail marketingu
  • teksty publikowane w mediach społecznościowych.

Tak duża różnorodność sprawia, że copywriting można dopasować do każdej strategii marketingowej – niezależnie od tego, w jakiej branży funkcjonuje dana firma.

Sprawdź szkolenia i kursy copywritingu

SEO copywriting – co to jest?

Co to jest SEO copywriting? W czasach, kiedy internet stanowi główne narzędzie służące pozyskiwaniu informacji, nie można pozwolić sobie na nieobecność w tym „świecie”. Jednak sama obecność to za mało, ponieważ codziennie zasoby Google poszerzają się o setki tysięcy nowych treści. Trzeba zawalczyć o to, aby w wynikach wyszukiwania pojawić się znacznie wyżej niż konkurencja. Z pomocą przychodzi SEO copywriting. Co to? Chociaż może być kojarzony z tekstami przesyconymi słowami kluczowymi, obecnie jest czymś więcej niż tekstami pisanymi z myślą o robotach wyszukiwarki.

Współczesny SEO copywriting to tworzenie treści, które wpisują się w potrzeby potencjalnych klientów i jednocześnie spełniają zasady stawiane przez algorytmy Google. Dlaczego to ważne?

  • Jeśli ograniczysz się do zasad klasycznego copywritingu, tekst będzie wartościowy dla odbiorcy, ale nie pomoże w osiągnięciu wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Istnieje więc duże prawdopodobieństwo, że potencjalny klient w ogóle do niego nie trafi.
  • Jeżeli skoncentrujesz się wyłącznie na oczekiwaniach robotów wyszukiwarki, tekst nie spełni oczekiwań odbiorcy.

Trzeba więc znaleźć złoty środek, w którym elementy SEO zostaną umiejętnie wplecione w treść o charakterze sprzedażowym.

Aby tekst wpisywał się w zasady SEO copywritingu, powinien być m.in.:

  • skierowany do potencjalnych klientów,
  • wzbogacony odpowiednimi słowami kluczowymi,
  • unikalny – bez fragmentów, które mogłyby sklasyfikować go jako tzw. duplicate content,
  • czytelny – mieć wypunktowania, tabele, grafiki oraz inne elementy zwiększające jego czytelność,
  • poprawny pod kątem technicznym – np. zastosowanie znaczników H1-H6, linkowania wewnętrznego, uzupełnienie meta danych (title, description).

Pamiętaj! Zasady SEO muszą spełniać wszystkie teksty, które trafiają do Internetu. SEO copywriting pomoże przebić się przez konkurencję i ułatwi dotarcie do potencjalnych klientów.

Profesjonalny copywriting – dlaczego warto w niego zainwestować?

Jesteś specjalistą w swojej branży – znasz jej tajniki i wiesz, co wyróżnia Twoje produkty / usługi na tle innych firm. Czy to jednak wystarczy, aby samodzielnie stworzyć treści oddziałujące na odbiorcę i zachęcające do zakupu?

Pamiętaj! Skuteczny copywriting to znacznie więcej niż treści bezpośrednio nakłaniające do skorzystania z oferty. Odbiorcy uodpornili się na nachalne przekazy reklamowe – przechodzą obok nich obojętnie, zupełnie nie zwracając na nie uwagi. Aby zdobyć ich przychylność, swoją ofertę musisz przedstawić w przystępnej formie.

Profesjonalny copywriting, przygotowany przez zaufaną agencję copywriterską, to krok w stronę lepszych wyników sprzedażowych. Na wzrost zysków składa się wiele elementów, na które wpływa dobrze napisany tekst – odzwierciedlający intencje potencjalnych klientów, wzbudzający zainteresowanie, umiejętnie wykorzystujący techniki sprzedażowe.

Wzmacnianie świadomości wśród klientów

Niezależnie od tego czy w branży działasz od długiego czasu, czy dopiero wkraczasz na rynek, musisz zaistnieć w świadomości swoich klientów. Nic nie zrobi tego lepiej jak profesjonalny copywriting – regularne publikowanie treści i szerzenie ich różnorodnymi kanałami pomoże zaistnieć w świadomości potencjalnych klientów.

Budowanie wizerunku eksperta

Firmy – uznawane za ekspertów w branży – budzą większe zaufanie, co przekłada się na większe prawdopodobieństwo sprzedaży. W końcu kto chciałby ryzykować i finalizować transakcję z przedsiębiorstwem o nieugruntowanej pozycji?

Jeśli postawisz na profesjonalny copywriting, masz szansę wpłynąć na postrzeganie Twojej firmy jako eksperta w branży. Wszystko za sprawą prowadzenia specjalistycznego bloga, a także pokazywania się „na zewnątrz”. Chodzi o publikowanie treści w wiarygodnych serwisach zewnętrznych, związanych z Twoją branżą.

Lepsza widoczność w wynikach wyszukiwania

SEO copywriting pozwala dotrzeć na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu Twoja firma stanie się bardziej widoczna, co przełoży się na wygenerowanie większego ruchu na stronie www. Stąd już krok do nawiązania kontaktu i sfinalizowania transakcji.

Oszczędność czasu

Copywriting realizowany we własnym zakresie tylko pozornie daje oszczędności. Pomyśl, ile czasu może zająć Ci przygotowanie naprawdę dobrych tekstów – takich, które przyciągną klientów?

Samodzielny copywriting jest dodatkowym obowiązkiem, na który musisz poświęcić czas. Tworzenie treści będzie wiązało się z koniecznością wygospodarowania go z obecnych zasobów. To z kolei spowoduje, że innym czynnościom będzie trzeba poświęcić mniej czasu. Czy faktycznie możesz sobie na to pozwolić?

Jeśli postawisz na profesjonalny copywriting, agencja copywriterska zdejmie z Twoich barków ten obowiązek. Ty zaś będziesz mógł się skoncentrować na tym rozwijaniu firmy w innych aspektach.

Rynek usług copywriterskich – jak wygląda oferta?

Niektóre firmy decydują się na samodzielnie realizowany copywriting, którego filarem są pracownicy po kursie / szkoleniu z zakresu copywritingu.

Alternatywnym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług copywriterskich – zewnętrznie. Opracowywanie treści można zlecić wyspecjalizowanej agencji czy freelancerom albo zdecydować na zakup gotowych tekstów na tzw. giełdach treści.

Agencja copywriterska

Agencja copywriterska to firma z wieloma copywriterami w zespole. Dla Ciebie – jako potencjalnego klienta – będzie to oznaczać m.in.:

  • współpracę z dedykowanym copywriterem – jest duża szansa, że w zespole znajdzie się osoba z doświadczeniem w Twojej branży,
  • mniejsze prawdopodobieństwo niedopasowania jakości tekstu do oczekiwań – z uwagi na większy zespół,
  • krótsze terminy realizacji – szczególnie przydatne, gdy tekstów potrzebujesz „na wczoraj”,
  • dużą elastyczność w zakresie współpracy.

Na korzyść przemawia również dogodna forma rozliczenia – odbierasz tekst i opłacasz fakturę. W przypadku długofalowej współpracy, na koniec miesiąca możesz otrzymać zbiorczą fakturę do opłacenia.

Minusem jest natomiast wyższy koszt za copywriting. Cena może jednak uwzględniać nie tylko samą treść, ale również poprawki czy inne udogodnienia (np. publikacja tekstów na stronie). W zamian możesz jednak liczyć na jasne warunki współpracy i zyskać pewność, że zlecenie – przyjęte do realizacji – zostanie wykonane w terminie. Agencja copywriterska budzi większe zaufanie.

Freelancer

Freelancer oznacza współpracę z konkretną osobą, która działa na własny rachunek. Dla Ciebie – jako potencjalnego klienta – może się to wiązać m.in. z:

  • ograniczonym zakresem tematycznym – nie da się być ekspertem od wszystkiego,
  • ograniczonymi mocami przerobowymi – co przełoży się na wydłużenie terminu realizacji.

Na korzyść przemawia niższy cennik. Copywriting w wydaniu freelancera może kosztować Cię mniej niż współpraca z agencją copywriterską. Często jednak niska cena idzie w parze z nie do końca oczekiwaną jakością tekstu. Istnieje także ryzyko, że freelancer – po przyjęciu zlecenia – przestanie się odzywać i nie dostarczy zamówionego tekstu.

Giełda tekstów

Giełdy tekstów to specjalne platformy, które łączą zleceniodawcę z copywriterem. Można tam kupić gotowe już treści, dzięki czemu są one dostępne „od ręki”. Będą to jednak teksty przeznaczone przede wszystkim do publikacji na stronach zapleczowych. Są bardzo uniwersalne, niespersonalizowane – nie uwzględniają indywidualnych wytycznych klienta. Jeśli więc potrzebujesz treści na stronę internetową, do newslettera, ulotek itp., na giełdzie tekstów ich nie znajdziesz.

Zaletą tego rodzaju platform jest szybki dostęp do treści i dość przystępne ceny. Minusem jest natomiast rotacja wśród copywriterów.

Copywriting – cennik

W przypadku usług copywritingu, cennik jest mocno zróżnicowany. Wpływ na cenę ma wiele czynników, m.in.:

  • doświadczenie w zakresie copywritingu,
  • renoma w branży,
  • rodzaj tekstu,
  • długość tekstu,
  • wielkość zlecenia,
  • skonkretyzowane wytyczne klienta.

Nie bez znaczenia jest również sposób rozliczania się za copywriting. Ceny podawane są w oparciu o następujące modele rozliczeń:

  1. rozliczenie za 1000 znaków - to najpopularniejszy model, którego istotą jest opłata za tekst w zależności od jego długości. Aby wiedzieć, ile zapłacisz za treść, warto ustalić choćby orientacyjne „widełki”.

    W przypadku copywritingu, cena za 1000 znaków waha się w szerokich granicach. Można zamówić teksty za 10 zł za 1000 znaków, jak i za 80 zł za 1000 znaków. Wszystko zależy od ich rodzaju oraz doświadczenia copywritera.
     
  2. rozliczenie za tekst - to model, który zakłada płatność za tekst – bez uwzględniania liczby znaków. Ten sposób rozliczenia sprawdza się przede wszystkim w przypadku haseł reklamowych, tekstów na ulotkę czy do katalogów, wpisów na social media.

    W tym przypadku trudno wskazać konkretną cenę za copywriting. Koszt waha się w szerokich granicach, dochodząc nawet do kilkuset złotych.

Copywriting to inwestycja, która się opłaci. W perspektywie długofalowej zaowocuje wzrostem sprzedaży. Kluczem do sukcesu jest jednak wysokiej jakości treść, która stanowi podstawę działań marketingowych.

Izabela Gorzkowska

Izabela Gorzkowska

Head of Content, Sago Media

Współwłaścicielka i Head of Content w Sago Media – agencji copywriterskiej zajmującej się tworzeniem treści umożliwiających prowadzenie kampanii marketingowych (nie tylko online). Z branżą związana ponad 12 lat. Ma na swoim koncie setki napisanych tekstów z różnych branż, m.in. reklamowej, finansowej, medycznej, beauty, parentingowej.

Polecane wydarzenia

Akademia Marketingu ATRIUM

Copywriting sprzedażowy

  • już od 863 zł
  • od 863 zł
Zapisz się

Szkoła Copywritingu z Pawłem Tkaczykiem

  • już od 1 776 zł
  • od 1 776 zł
Zapisz się

Umowy IT - Licencje Open Source i Open Content

  • już od 863 zł
  • od 863 zł
Zapisz się
Akademia Marketingu ATRIUM

Content marketing i SEO copywriting

  • już od 1 503 zł
  • od 1 503 zł
Zapisz się

Ostatnie artykuły

Szkolenia biznesowe dla firm jako klucz do sukcesu organizacji
26 kwietnia 2024
Szkolenia biznesowe dla firm jako klucz do sukcesu organizacji

Specjalistyczne szkolenia dla firm odgrywają fundamentalną rolę w skutecznym zarządzaniu organizacją, wpływając na jej sukces i przewagę konkurencyjną.

Czytaj więcej
Przełam bariery kariery w kadrach, płacach i HR z Akademią Mistrzostwa Kadrowo-Płacowego
2 kwietnia 2024
Przełam bariery kariery w kadrach, płacach i HR z Akademią Mistrzostwa Kadrowo-Płacowego

Obszar kadr i płac ulega szybkim i głębokim przemianom. Częste zmiany przepisów oraz rosnące oczekiwania pracowników sprawiają, że specjaliści ds. kadr i płac potrzebują nieustannie się rozwijać i podnosić kompetencje.

Czytaj więcej
Dyrektywa Maszynowa: jak uzyskać znak CE?
19 marca 2024
Dyrektywa Maszynowa: jak uzyskać znak CE?

Znak CE to oznaczenie umieszczane na produktach, które spełniają wymagania określone w przepisach UE dotyczących bezpieczeństwa, zdrowia i ochrony środowiska. Dotyczy on również maszyn zgodnie z Dyrektywą Maszynową.

Czytaj więcej
Tableau kurs - kompletny poradnik dla początkujących i zaawansowanych
19 marca 2024
Tableau kurs - kompletny poradnik dla początkujących i zaawansowanych

Tableau to lider w dziedzinie wizualizacji danych, który oferuje potężne i intuicyjne rozwiązania, które umożliwiają organizacjom wszystkich rozmiarów przekształcać surowe dane w łatwe do zrozumienia, interaktywne i atrakcyjne wizualizacje.

Czytaj więcej