Raport World Economic Forum „Future of Jobs Report 2025” wskazuje, że rynek pracy zaczyna wchodzić w erę tzw. uczenia się przez całe życie (lifelong learning). Pierwsze zmiany w tym zakresie widać już w aktualnych ogłoszeniach o pracę. Szczyt tego procesu ma przypaść w okolicy 2030 roku, kiedy to prawie 40% umiejętności, które są cenione przez dzisiejszych pracodawców, przestanie mieć znaczenie. Aby uniknąć wiążących się z tym problemów, trzeba jak najszybciej dostosować się do transformacji na rynku pracy, rozwijając tzw. kompetencje przyszłości. Sprawdź, jakie umiejętności będą odgrywać najważniejsze role.
Jakie umiejętności warto wspierać z myślą o zmianach na rynku pracy?
Już teraz widać, jak dużą rolę na rynku pracy odgrywa AI. Rozwiązania technologiczne z tej grupy przestały być domeną „umysłów ścisłych” i kompetencją pożądaną głównie u programistów. Dziś używa się ich niemal w każdym obszarze życia. To przesądza o tym, że umiejętność współpracowania ze sztuczną inteligencją jest coraz częściej wymagana w różnych branżach, m.in. w marketingu, finansach, handlu, logistyce, a nawet prawie czy medycynie.
Raport WEF wskazuje, że do 2030 roku niemal każdy pracownik pozna podstawy działania algorytmów AI i ich wykorzystania w realizacji swoich obowiązków. Dotyczy to zarówno technicznej strony posługiwania się takimi narzędziami, jak i oceniania ich wiarygodności oraz potencjalnych zagrożeń (także natury etycznej) płynących z ich zastosowania. Kluczowymi umiejętnościami na rynku pracy będą zatem myślenie krytyczne i analityczne.
Co jeszcze może okazać się pożądane u pracowników w przyszłości?
Wbrew pozorom, umiejętności techniczne nie zdominują rynku pracy w nadchodzących latach. Raport WEF podkreśla także ważną rolę, jaką odegrają na nim kompetencje miękkie, których sztuczna inteligencja nigdy w pełni nie zastąpi. Można do nich zaliczyć m.in. następujące zdolności.
Kreatywność
O ile AI doskonale sprawdza się przy rutynowych, powtarzalnych czynnościach, o tyle nie jest w stanie tworzyć nowych idei w taki sposób, jak ludzki umysł. Kreatywności nie należy więc postrzegać tylko w obszarach związanych ze sztuką, ale też w tych ukierunkowanych na projektowanie procesów i szukanie niestandardowych rozwiązań problemów. W takim kontekście sztuczna inteligencja może pomóc w researchu i „burzy mózgów”, jednak to ludzka empatia i intuicja okażą się kluczowe w realizacji konkretnych działań.
Elastyczność
Nowy rynek pracy wymaga szybkiego przystosowania się do zachodzących zmian. Człowiek ma w sobie naturalne zdolności pozwalające na błyskawiczną adaptację w każdym otoczeniu, podczas gdy modele AI muszą zostać właściwie przygotowane do nowych sytuacji. Wprowadzenie takich kompetencji ludzkich do organizacji może oznaczać gotowość na wymagające sytuacje i szansę na reagowanie na transformacje rynkowe szybciej niż konkurencja.
Przywództwo i wpływ społeczny
Zwiększenie rangi pracy zdalnej i hybrydowej sprawia, że w najbliższej przyszłości rola lidera ulegnie zmianie. Nie może on ograniczać się jedynie do kontrolowania poprawności wykonanych działań. Powinien przede wszystkim zarządzać zespołem w sposób inspirujący, budzący zaufanie i budujący poczucie wspólnoty w cyfrowym świecie. To właśnie takich autentycznych i kreatywnych przywódców mogą potrzebować firmy w niedalekiej przyszłości.
Ciekawość i uczenie się przez całe życie
Wiele wskazuje na to, że zmiany, które zajdą na rynku pracy do 2030 roku, nie będą ostatnimi. Z każdym kolejnym rokiem może pojawiać się ich więcej, a organizacje staną przed dylematem: szukać nowych talentów za każdym razem, czy postawić na wielozadaniowe jednostki, które nie boją się ciągłego poszerzania kompetencji. Z tego powodu najatrakcyjniejszymi kandydatami z ekonomicznego punktu widzenia okażą się te osoby, które uczą się przez całe życie, zamiast spoczywać na laurach.
Motywacja i samoświadomość
Chociaż AI zastąpi człowieka w wielu zadaniach możliwych do zautomatyzowania, to zawsze będzie wymagać ludzkiego nadzoru. Z tego powodu przewagę zyskają osoby działające autonomicznie i zdolne do utrzymania samodyscypliny podczas realizacji zadań bez bezpośredniej kontroli. Zwiększenie odpowiedzialności kadry oznacza natomiast zmniejszenie nakładów ponoszonych przez firmę na zarządzanie – to korzyść odczuwalna i teraz, jeszcze przed szczytem cyfrowej transformacji na rynku pracy.
Empatia i aktywne słuchanie
Sztuczna inteligencja nie jest w stanie odczytać emocji i motywów stojących za zachowaniami człowieka. Wszędzie tam, gdzie potrzebne jest zbudowanie relacji i zrozumienie skomplikowanej, ludzkiej osobowości, musi pracować żywy człowiek dysponujący określonymi umiejętnościami, a w szczególności empatią oraz zdolnościami interpersonalnymi.
Już dziś zadbaj o rozwój kompetencji zespołu z Dolineo!
Nie musisz czekać, aż dojdzie do zmian na rynku pracy, by się do tego dobrze przygotować. Konkurencyjność na dynamicznym rynku zapewnia wyprzedzanie innych we wdrażaniu ulepszeń przynoszących wymierne korzyści. Aby okazało się to skuteczne i przyniosło oczekiwane rezultaty zamiast fali nieporozumień i zwolnień, warto zacząć już teraz. Niezależnie od tego, jakie luki kompetencyjne chcesz uzupełnić w swojej organizacji, przyda Ci się wsparcie zapewniane przez Dolineo: https://dolineo.com/szkolenia-z-kompetencji-miekkich-dla-pracownikow/.
Jest to platforma e-learningowa dla firm, która wspiera procesy HR. Znajdziesz w niej ponad 220 gotowych szkoleń obejmujących różne obszary wiedzy, w tym umiejętności miękkie. Wśród tematów jest m.in. asertywność, komunikacja interpersonalna, motywacja wewnętrzna czy radzenie sobie w stresujących sytuacjach.
Ponadto możesz skorzystać z wbudowanego kreatora, aby stworzyć własne szkolenia, np. z umiejętności twardych, jak posługiwanie się modelami AI czy innymi narzędziami, które chcesz wprowadzić w organizacji z myślą o wyprzedzeniu konkurencji. W ten sposób nie tylko zbudujesz zespół o pożądanych kompetencjach, ale też zabezpieczysz know-how na przyszłość – z myślą o budowaniu kultury dzielenia się wiedzą.
Szkolenia własne i gotowe możesz swobodnie łączyć, tworząc indywidualne ścieżki rozwoju dla wszystkich pracowników, wybranych zespołów lub tylko pojedynczych osób, w zależności od planów biznesowych firmy. W ten sposób zbudujesz kadrę przystosowaną do działania w nowoczesnym, cyfrowym świecie, a przy tym znacznie lepiej wykwalifikowaną niż wiele osób, które jeszcze nie przystosowały się do koniecznych zmian.
Dolineo pozwala na sprawowanie pełnej kontroli nad procesem budowania nowych kompetencji. Dzięki raportom możesz podglądać w czasie rzeczywistym na jakim etapie realizacji są poszczególne jednostki. Na koniec przeprowadzisz również test sprawdzający, czy wiedza została przyswojona w wystarczającym stopniu. W rezultacie budowanie zespołu okaże się mniej angażujące czasowo, niż mogłoby się wydawać.
System pozwala firmom m.in.:
- tworzyć własne szkolenia/testy/ankiety i ścieżki rozwoju,
- dzielić się wewnętrznymi materiałami,
- zoptymalizować onboarding i oceny okresowe,
- zadbać o standaryzację wiedzy w zespołach.