Jeśli inwestujesz w działania marketingowe, z pewnością zależy Ci na osiąganiu jak najwyższego zwrotu. W zależności od produktu czy usługi mogą się sprawdzić inne formy reklamy. Jedną z najskuteczniejszych, która ma jednocześnie bardzo wysoki wskaźnik ROI, jest pozycjonowanie. Sprawdź, co warto wiedzieć o tych działaniach.
Na czym polega pozycjonowanie strony firmowej?
Czy wiesz, że nawet 68% doświadczeń online zaczyna się od wyszukiwarki? To oznacza, że internauta, który szuka porady, chce zakupić produkt lub zamówić usługę, prawdopodobnie zacznie od skorzystania z Google. Dlaczego akurat ta wyszukiwarka? Ponieważ ma ponad 90% udziału na polskim rynku. Poza tym google.com osiąga zdecydowanie największą liczbę odwiedzin ze wszystkich stron, do których docierają polscy internauci. Z badania Mediapanel wynika, że w październiku ta witryna odnotowała blisko 27 mln unikatowych wejść przy łącznej liczbie internautów wynoszącej 29,7 mln.
Celem pozycjonowania strony firmowej jest osiągnięcie wysokich pozycji na frazy, które najlepiej opisują Twój biznes. Jeśli prowadzisz biuro rachunkowe w Katowicach, to kampania SEO (Search Engine Optimization) będzie obejmować takie frazy, jak:
- księgowość Katowice,
- biuro rachunkowe Katowice,
- pełna księgowość Katowice.
Oczywiście, jest wiele innych słów kluczowych, które dają szansę nie tylko na ruch od zainteresowanych Twoją ofertą, ale również na konwersję, czyli zamówienia i zapytania. W każdym przypadku frazy do kampanii są dobierane indywidualnie.
Dlaczego warto postawić na pozycjonowanie?
Dzięki tym działaniom marketingowym Twoja marka może odnieść wiele korzyści. Dużo na ten temat możesz dowiedzieć się ze strony agencji Smartbees, ale w tym artykule również przybliżymy Ci, dlaczego warto postawić na pozycjonowanie. Oto, co za tym przemawia:
- 92.96% globalnego ruchu w sieci pochodzi z Google, Google Grafika i Map Google. Rezygnując z pozycjonowania, nie wykorzystujesz ogromnego potencjału, jaki niosą odwiedziny z wyszukiwarki. Bardzo prawdopodobne, że SEO zapewni Ci tak duży ruch i dużą liczbę zapytań, że inwestowanie w inne działania marketingowe nie będzie konieczne;
- pozycjonowanie osiąga wysoką konwersję – FirstPageSage przeanalizowało, jak SEO wypada na tle innych działań marketingowych online pod względem skuteczności. Okazało się, że w branży B2B osiągnęło najwyższy współczynnik konwersji, a w B2C – jeden z najwyższych. Po przeanalizowaniu skuteczności w różnych branżach to właśnie SEO najczęściej osiągało najlepszy wynik;
- coraz lepsze efekty bez rosnącego kosztu – zazwyczaj za pozycjonowanie płacisz stały miesięczny abonament, ewentualnie premię za osiągnięte wyniki. Natomiast z miesiąca na miesiąc SEO przynosi coraz większą widoczność w Google, większy ruch, a przy profesjonalnie prowadzonej kampanii również większe przychody dla Twojego biznesu;
- strona zoptymalizowana pod SEO i użytkownika – jednym z niezbędnych działań w kampanii jest optymalizacja witryny pod wymagania algorytmu Google. To jednak oznacza, że strona spełni oczekiwania robotów wyszukiwarki, ale już nie użytkownika. Pod wieloma względami te wymagania są spójne. Dotyczy to przede wszystkim wartościowych treści, wdrożenia szyfrowanego połączenia na stronie, przemyślanego wewnętrznego linkowania, szybkości ładowania czy też responsywności. Dlatego też witryna zoptymalizowana pod SEO może osiągać wyższy współczynnik konwersji niż przed działaniami;
- większa rozpoznawalność marki – dzięki widoczności w Google więcej odbiorców dowie się o istnieniu Twojej firmy. Jedno z badań pokazało, że ponad 63% internautów przed odwiedzeniem sklepu czy biura sprawdzi opinie w Google. Jeśli Twojej marki nie ma w wynikach wyszukiwania, użytkownik może zrezygnować ze skorzystania z oferty. Idealnie, jeśli znajdzie Twój Profil Firmy w Google, w którym klienci mogą wystawiać opinie, a Ty masz nad nimi większą kontrolę, gdyż na każdą możesz odpowiedzieć. Chodzi tutaj o darmową wizytówkę, która odgrywa ważną rolę w pozycjonowaniu lokalnym;
- budowanie pozycji eksperta w branży – poprzez publikowanie wartościowych treści na Twoim blogu firmowym możesz sprawić, że czytelnicy uznają Cię za specjalistę w danej dziedzinie, będą zainteresowani Twoim contentem i zaufają temu, co im przekazujesz. Zatem możesz pozyskiwać na stronę firmową ruch poprzez zapytania dotyczące tego, jak naprawić daną rzecz albo osiągnąć za jej pomocą pożądany efekt. W treściach promuj swoje produkty niezbędne do wykonania poszczególnych czynności.
Ile się czeka na efekt pozycjonowania strony firmowej?
Rezultatów nie zauważysz natychmiast. Czas osiągnięcia satysfakcjonującej widoczności zależy od wielu czynników, w szczególności stanu technicznego strony, historii domeny i konkurencji. W wielu przypadkach możliwe jest zwiększenie ruchu nawet bez poprawiania pozycji strony, a wszystko dzięki działaniom w kierunku podwyższenia wskaźnika klikalności w wynikach wyszukiwania. Można to osiągnąć poprzez optymalizację treści title i description, użycie emoji, wprowadzenie spisów treści z kotwicami do treści na stronie i nie tylko. W każdym przypadku sprawdzić się mogą inne działania.
Początkowo kampania SEO przynosi wzrost widoczności. Z czasem witryna jest widoczna na coraz więcej zapytań w top 10 Google i zaczyna pozyskiwać ruch. Następnie działania dążą do osiągnięcia jak najwyższych pozycji na poszczególne zapytania – im wyższe, tym więcej możesz uzyskać przekierowań z Google.
Ważnym elementem kampanii są zapytania long tail, czyli składające się z co najmniej 3 słów. Są mniej konkurencyjne, a jednocześnie lepiej opisują intencje internauty i osiągają wyższy współczynnik konwersji. Dzięki ich pozycjonowaniu możesz szybko uzyskać ruch na stronie i pierwsze zapytania. Choć pojedyncza fraza nie przyniesie zazwyczaj wielu odwiedzin, to jednak kampania może obejmować mnóstwo takich fraz, co łącznie zdecydowanie zwiększy ruch w witrynie.