Pozycjonowanie stron internetowych, czyli SEO stwarza ogromne możliwości zarówno dla sklepów internetowych, portali, prostych stron WWW czy też blogów osobistych. Ogromna popularność wyszukiwarki Google sprawia, że wiele firm poszukuje możliwości poprawienia swoich wyników na stronie wyników wyszukiwania. Jak to osiągnąć? Sprawdź kursy SEO oraz szkolenia SEO, które pozwolą Ci poznać zasady pozycjonowania stron WWW w Google i poprawić wyniki oraz lepiej kontrolować pracę agencji SEO.
Co to jest SEO?
Co to SEO? SEO to skrót od angielskiego określenia „Search Engine Optimization”. W wolnym tłumaczeniu na język polski SEO oznacza „optymalizację dla wyszukiwarek internetowych”, a więc szereg technik i działań podejmowanych przez zarządzających daną stroną internetową w celu zwiększenia jej widoczności w wynikach wyszukiwania – głównie w wyszukiwarce Google, z której korzysta w Polsce najwięcej użytkowników. SEO jest odmianą marketingu internetowego i częścią SEM, czyli marketingu w wyszukiwarkach internetowych.
Cel prac i działań podejmowanych w SEO jest jeden: aby osoba wpisująca w wyszukiwarce określone słowo kluczowe powiązane z działalnością konkretnej firmy zobaczyła jej ofertę na jednym z pierwszych miejsc w wynikach wyszukiwania.
Na czym polega pozycjonowanie w praktyce?
Choć sama idea pozycjonowania stron internetowych wydaje się bardzo prosta, to ze względu na bardzo dużą konkurencję wybicie się w wynikach wyszukiwania ponad inne firmy wymaga zastosowania przemyślanej i dostosowanej do aktualnych wymogów SEO strategii. Czyli jakiej?
Algorytm Google, a więc zestaw reguł w oparciu, o które wyszukiwarka szereguje wyniki wyszukiwania na konkretną frazę, zmienia się dynamicznie, nawet dziesiątki razy każdego roku. Nie jest to wynik „złośliwości” koncernu z Mountain View, ale chęci dopasowania zasad tworzenia listy wyników do potrzeb użytkowników. Ideą stojącą za takim działaniem jest chęć sprawienia, aby osoba korzystająca z Google mogła uzyskać jak najlepszą odpowiedź na zadane zapytanie.
Trzeba też mieć na względzie, że z biegiem lat – gdy oswoiliśmy się już z obecnością nowoczesnych technologii w naszym życiu – korzystamy z Google inaczej niż kilka lat temu. Przykładowo zapytania wpisywane w wyszukiwarkę coraz częściej przyjmują postać całych pytań, a nie wyrywkowych haseł. Ponadto korzystamy z wyszukiwania głosem, co również zmienia sposób, w jaki pytamy Google o informacje.
Czy to oznacza, że niemożliwe jest osiągnięcie sukcesu w obszarze SEO? Oczywiście, że nie. Trzeba jednak zadbać o szereg czynników, które zwiększają widoczność serwisu w Internecie. Te kluczowe to:
- odpowiednia konstrukcja samej strony internetowej – istotne są np. szybkość ładowania się strony czy jej dostępność na różnych urządzeniach (a zwłaszcza tych mobilnych, przy pomocy których już dziś odbywa się ponad połowa ruchu w Sieci),
- wartościowe i zoptymalizowane treści w serwisie – istotne jest nie tylko, aby teksty były odpowiednio nasycone ważnymi dla firmy słowami kluczowymi, ale też, aby miały nagłówki, wypunktowania oraz (co kluczowe) miały wysoką jakość pod względem merytorycznym (przygotowaniem takich treści zajmują się często copywriterzy),
- optymalizacja meta danych – a więc m.in. meta title i meta description, czyli elementów, które są wyświetlane jako opis strony w wynikach wyszukiwania Google, a także meta danych dotyczących obrazów,
- budowanie adresów podstron i struktury strony w przyjazdy dla SEO sposób – chodzi o to, aby URL-e poszczególnych podstron były poszeregowane w „drzewka” i zawierały komunikatywne nazwy, a nie ciąg przypadkowych liczb i liter,
- zastosowanie głębokiego linkowania – a więc wewnętrznych odniesień do poszczególnych podstron,
- pozyskanie wartościowych odnośników na stronach zewnętrznych – nazywane strategią link-building, która aktualnie wiąże się mocno z content marketingiem, czyli marketingiem treści.
To oczywiście tylko bardzo podstawowe określenie wytycznych. Szczegółowa strategia musi zostać dopasowana m.in. do:
- specyfiki branży, w której działa firma (inaczej wygląda pozycjonowanie w niszowych sektorach rynku, a inaczej w tych wysoce konkurencyjnych),
- budżetu, jakim dysponuje klient,
- założonych celów w krótkiej i długiej perspektywie czasu.
Jak uczyć się pozycjonowania stron WWW, czyli SEO?
Samodzielne poznanie zasad pozycjonowania stron internetowych jest złożone i czasochłonne. Dlatego wiele osób chcących odnieść sukces w marketingu internetowym decyduje się na kurs SEO, szkolenie pozycjonowania stron internetowych oraz rozmaite warsztaty, webinary i konferencje SEO. Pozwalają one nie tylko poznać podstawowe zasady pozycjonowania stron internetowych, ale też być na bieżąco z trendami, zmianami w algorytmie wyszukiwarek, narzędziami i technikami pozycjonowania. Przydatne mogą być również szkolenia dotyczące pokrewnych tematów, np. szkolenia z content marketingu, kursy copywritingu, szkolenia z marketingu cyfrowego oraz kursy UX i dla UX Designerów. Tematy te są jednak przynajmniej częściowo omawiane w trakcie szkoleń z pozycjonowania stron WWW.
Co wybrać? Kurs SEO, szkolenie, a może konferencję SEO?
Oferta kursów SEO, szkoleń SEO, rozmaitych konferencji, warsztatów, seminariów i bootcampów poświęconych tematyce optymalizacji i pozycjonowania stron internetowych jest ogromna. Jak wybrać ten właściwy kurs SEO lub szkolenie z SEO, aby nauczyć się pozycjonowania stron?
- Kurs SEO od podstaw, Kurs pozycjonowania stron - pod tymi tytułami znajdziemy kurs pozycjonowania dla początkujących. Ich celem jest zapoznanie uczestników z pojęciem SEO, historią pozycjonowania stron internetowych, mechanizmami działania wyszukiwarek internetowych, narzędziami i technikami pozycjonowania stron internetowych. Kurs SEO od podstaw znajdziemy zarówno w formie kursu internetowego, jak i tradycyjnego kursu realizowanego w sali szkoleniowej. Wiele osób zastanawia się też czy darmowy kurs SEO znaleziony w Internecie może być dobrym rozwiązaniem? Tak, o ile bezpłatny kurs traktujemy jako sposób na podstawowe zapoznanie się z tematem. Co do zasady jednak tematyka SEO jest jednak zbyt obszerna i zbyt często ulega zmianom, aby kurs SEO za darmo mógł być na bieżąco aktualizowany i zapewniał wysoką jakość.
- Kurs Pozycjonowanie stron SEO Master, Kurs Specjalista ds. SEO - pod tymi i podobnymi tytułami znajdziemy szkolenia i kursy SEO dla zaawansowanych użytkowników. W kursach tego typu biorą udział przedstawiciele agencji zajmujących się pozycjonowaniem stron WWW, a także specjaliści SEO z największych firm e-commerce, portali internetowych, sklepów internetowych czy firm prowadzących szeroką działalność w sieci. Kursy te mają za zadanie usystematyzować i pogłębić wiedzę z zakresu przygotowywania strategii SEO, przeprowadzania audytu SEO, badania potencjału biznesowego danej kategorii itp. Kursy SEO dla zaawansowanych oraz kurs specjalista ds. SEO realizowane są przede wszystkim online.
- Kurs pozycjonowania stron dla menedżerów marketingu i właścicieli firm - to specjalistyczne kursy przygotowane z myślą o osobach, które nadzorują prace zewnętrznej agencji SEO. Szkolenia tego typu pozwalają zyskać podstawową wiedzę niezbędną do wyznaczania celów agencji, nadzorowania i rozliczania jej prac, negocjowania warunków umów z agencją SEO itp.
- Konferencje SEO - rynek specjalistów ds. SEO rośnie bardzo szybko i z myślą o nich co roku przygotowywanych jest cały szereg konferencji SEO, które często występują pod nazwami SEO Camp, Festiwal SEO, Kongres SEO itp. Pozwalają one dzielić się wiedzą o trendach w pozycjonowaniu stron internetowych, poznawać najnowsze narzędzia przydatne w pracy specjalisty ds. SEO, nawiązywać kontakty zawodowe itp.
Rodzaje kursów i szkoleń z pozycjonowania stron
- Kursy SEO online - kategoria ta obejmuje wszelkiego typu kursy e-learning czy też internetowe kursy multimedialne w postaci nagrań video, prezentacji i ćwiczeń. Ich zaletą jest możliwość realizacji programu zajęć w dogodnym dla nas czasie i miejscu oraz realizacja kolejnych lekcji we własnym tempie, wielokrotne wracanie do już odbytych lekcji w zależności od potrzeb. Użytkownicy doceniają kursy SEO online również za ich przystępność cenową - cena kursu SEO online zaczyna się bowiem już od kilkudziesięciu złotych, zdarzają się również bezpłatne i darmowe kursy SEO, chociaż jakość darmowych kursów (w tym w postaci PDF) często pozostawia wiele do życzenia. Kursy SEO online występują również w bardzo wielu odmianach, przykładowe oferty to między innymi: kurs SEO dla Wordpress, kurs SEO od podstaw, kurs SEO i SEM w Google, kurs pisania tekstów SEO i copywritingu, kurs SEO copywriter, kurs Audyt SEO... Kursy te polecane są zwłaszcza początkującym.
- Szkolenia SEO online - różnią się one od kursów tym, że zajęcia prowadzone są na żywo w z góry określonym terminie. Zajęcia odbywają się z reguły na platformach do wideokonferencji takich jak Microsoft Teams czy Zoom, a główną zaletą tego typu szkoleń z pozycjonowania jest możliwość bezpośredniej rozmowy z trenerem i innymi uczestnikami szkolenia. Pozwala to zadać pytania i uzyskać odpowiedzi na nurtujące nas kwestie. Ceny online'owych szkoleń z pozycjonowania zaczynają się od kilkuset złotych, ale najdroższe szkolenia mogą kosztować nawet kilka tysięcy złotych w zależności od programu zajęć i czasu trwania. Szkolenia te skierowane są do średniozaawansowanych i zaawansowanych odbiorców, którzy chcą doskonalić swój warsztat eksperta ds. SEO.
- Szkolenia SEO stacjonarne - organizowane są one głównie w największych miastach w Polsce, ale zdarzają się również oferty szkoleń wyjazdowych, bootcampów itp. Pozwalają one na głębokie zanurzenie w tematykę pozycjonowania stron internetowych, nawiązanie cennych kontaktów, które w tej branży mogą stanowić o sukcesie. Stacjonarne szkolenia z pozycjonowania stron internetowych stwarzają również najlepsze możliwości indywidualnych konsultacji oraz sprzyjają realizacji tzw. case studies. Szkolenia te wymagają jednak też największej inwestycji - ich ceny zaczynają się od kilkuset złotych, ale górna granica za najbardziej rozbudowane programy szkoleniowe sięga nawet kilkunastu tysięcy złotych po uwzględnieniu kosztów podróży służbowych, noclegów itp. Przy szkoleniach stacjonarnych firmy szkoleniowe najczęściej oferują również możliwość zakończenia udziału w szkoleniu egzaminem i uzyskania certyfikatu potwierdzającego zdobytą wiedzę. Prym w stacjonarnych szkoleniach SEO wiodą Warszawa, Kraków, Katowice, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Łódź, Bydgoszcz, Szczecin, Lublin, Rzeszów oraz Białystok.
Certyfikowany kurs SEO - czy warto ubiegać się o certyfikat?
Kurs SEO z certyfikatem? Wiele ze szkoleń i kursów z pozycjonowania stron internetowych pozwala uzyskać certyfikat potwierdzający odbycie szkolenia. Warto zwrócić uwagę czy certyfikat uzyskiwany jest po zakończeniu zajęć, czy też do jego uzyskania wymagane jest zdanie egzaminu końcowego. Te drugie cieszą się znacząco lepszą opinią, zwłaszcza w gronie potencjalnych pracodawców, którym zależy nie na wiedzy teoretycznej, ale na praktycznych umiejętnościach z zakresu pozycjonowania stron WWW. Ze względu na rosnące zapotrzebowanie na specjalistów ds. pozycjonowania stron internetowych, a jednocześnie dużą liczbę kandydatów do pracy, za którymi nie stoją odpowiednia wiedza i doświadczenie, uzyskanie certyfikatu potwierdzającego umiejętności SEO może być dobrym sposobem przekonania do siebie pracodawcy. W trakcie rozmowy rekrutacyjnej warto wspomnieć o ukończonych szkoleniach i kursach z pozycjonowania i podkreślić, które z nich wymagały zdania egzaminu w celu uzyskania certyfikatu.
SEO: samodzielnie czy z pomocą specjalisty?
Z uwagi na to, że działania z obszaru SEO są dość skomplikowane i wymagają szeregu kompetencji technicznych, jak i kreatywnych (copywriting), większość przedsiębiorstw decyduje się powierzyć je w ręce ekspertów z wyspecjalizowanych agencji SEO. To rozsądne rozwiązanie pod warunkiem, że wybierze się współpracę z ekspertami o udokumentowanej efektywności działania. Warto pamiętać, że współpraca związana z pozycjonowaniem powinna się rozpocząć od wykonania audytu SEO oraz konkretnego określenia:
- docelowej grupy, do której ma dotrzeć przekaz firmy,
- obszarów tematycznych, które wiążą się z wynikami wyszukiwania,
- konkretnych słów kluczowych – tych, które będą priorytetem oraz tzw. listy long-tail, która zwiększa potencjał wyszukiwania,
- metod optymalizacji, które zostaną zastosowane.
Należy również mieć świadomość, że działania SEO przynoszą rezultaty najczęściej w dłuższej perspektywie czasu. Trzeba więc uzbroić się w cierpliwość i na bieżąco monitorować rezultaty działań. Jeśli działasz w popularnej kategorii, gdzie liczba użytkowników poszukujących usług i produktów przez wyszukiwarkę jest bardzo duża, opłacalne może okazać się zbudowanie wewnętrznego działu zajmującego się pozycjonowaniem stron internetowych, czyli właśnie SEO. Warto wówczas zainwestować w stałe podnoszenie wiedzy pracowników działu SEO, czyli specjalistów ds. SEO poprzez szkolenia, kursy i warsztaty. Zasady stosowane w SEO ulegają bowiem stałym zmianom wraz ze zmianami w algorytmach wyszukiwarek.