Szybki rozwój Internetu sprawił, że tradycyjne media zostały daleko w tyle, tracąc na swej randze. Różnorodność wirtualnych kanałów dała możliwość swobodnej wymiany myśli, niezależnego opiniowania i komentowania, a szybkość przepływu informacji stworzyła wiele nowych możliwości, lecz jednocześnie budzi również mnóstwo obaw. Monitoring mediów nie tylko ułatwia odnajdywanie internetowych wątków i zarządzanie nimi, ale także pozwala chronić Twoją firmę przed ewentualnym kryzysem wizerunkowym. Poznaj kluczowe korzyści monitoringu mediów dla Twojej marki.
Monitoring mediów w pigułce
Czym jest monitoring mediów? Polega on na wyszukiwaniu informacji we wszystkich typach mediów, pod kątem zdefiniowanych wcześniej fraz (np. nazwa firmy, produkt, zjawisko itd.). Wyniki monitoringu mediów uzupełniane są zazwyczaj o kluczowe wskaźniki umożliwiające analizę efektów działań marki prowadzonych na polu public relations, marketingu i mediów społecznościowych.
Korzyści monitorowania mediów
Informacja w biznesie ma kluczowe znaczenie dla kondycji Twojej firmy, a monitoring mediów zapewnia dostęp do tych informacji.
- Większa świadomość marki
Monitoring mediów to skuteczny sposób na zwiększenie świadomości marki poprzez budowanie relacji ze swoimi odbiorcami. Mając możliwość wglądu do wzmianek na swój temat lub dotyczących Twojej branży, możesz dotrzeć do miejsc, w których toczą się dyskusje i w nich aktywnie uczestniczyć.
- Mierzenie efektów PR
Monitoring mediów pozwala na zmierzenie, czy osiągnięto założone cele PR pod kątem relacji medialnych, influencerskich oraz działań w mediach społecznościowych. Dzięki monitoringowi mediów zyskujesz feedback, czy informacje, które przesyłasz dziennikarzom, spotykają się z ich zainteresowaniem, a także otrzymasz miarodajne dane na temat tego, które przekazy cieszą się większą i mniejszą uwagą medialną.
Monitorowanie opinii o swojej marce pozwali Ci zidentyfikować osoby, które mogą stać się ambasadorami Twojej marki i w naturalny sposób promować Twój produkt lub usługę poprzez własne kanały.
- Zabezpieczenie kryzysowe
Różnorodność kanałów internetowych sprawia, że stanowią one doskonałą przestrzeń reklamową, lecz jednocześnie mogą również negatywnie wpłynąć na wizerunek marki w mediach. Monitoring mediów pomaga w opanowaniu zagrożenia, pozwalając na czas zidentyfikować potencjalny kryzys, dotrzeć do miejsc zapalnych i sprawdzić, jak szybko rozprzestrzeniają się negatywne opinie.
- Bezcenna wiedza o kliencie
Monitoring mediów pozwala sprawdzić, kim są osoby dyskutujące w sieci na temat Twojej marki. Możesz dowiedzieć się, w jakim są wieku, jakiej płci, czym się interesują itp. Możesz również określić, kim są najbardziej aktywni klienci Twojej marki oraz zdefiniować najważniejsze grupy docelowe.
- Wsparcie sprzedaży
Monitoring mediów pozwala na bieżąco zbierać informacje o konsumentach poszukujących rekomendacji czy zainteresowanych kupnem Twoich produktów lub usług. Dzięki temu możesz za pośrednictwem mediów społecznościowych nawiązać z nimi kontakt i przedstawić im spersonalizowaną ofertę.
- Lepsza jakość obsługi
Monitorowanie mediów pozwala na zdobycie wiedzy o problemach, z jakimi borykają się klienci w zakresie Twoich produktów lub usług. Często niezadowolony konsument używa mediów społecznościowych do wyładowania swoich frustracji i niezadowolenia z zakupu. Dzięki monitoringowi możesz szybko reagować na takie opinie i zaoferować takiemu klientowi natychmiastową pomoc.
- Doskonalenie oferty
Monitoring mediów pomaga sprawdzić, co myślą klienci o Twojej firmie i jak oceniają jej ofertę. Dzięki temu możesz przygotować taki produkt, który będzie lepiej odpowiadał potrzebom oraz oczekiwaniom klientów.
- Monitorowanie konkurencji i trendów
Monitoring mediów pomaga obserwować działania podejmowane przez Twoich konkurentów. Pomaga również zdobyć wiedzę na temat tego, jakie są aktualne trendy na rynku oraz które tematy są najczęściej promowane lub dyskutowane w mediach.
- Analiza kampanii marketingowych
Monitoring mediów dostarcza wielu miarodajnych wskaźników marketingowych, które są konieczne do obserwowania przebiegu oraz efektów kampanii marketingowych. Dzięki temu możesz określić, jaki odbiór wywołały one wśród klientów.