Anna Gajewska

Cztery cechy wysoko inteligentnych osób

Umiejętność rozpoznawania inteligencji oraz trafna ocena czyjejś sprawności umysłowej jest cenną umiejętnością życiową i zawodową. Przydaje się nie tylko, gdy rekrutujesz kolejnego członka zespołu, poszukujesz partnera do nowego przedsięwzięcia czy też prowadzisz negocjacje o wysokiej stawce. Trafna ocena poziomu inteligencji twardej, jak i inteligencji emocjonalnej, przydaje się też w prywatnym życiu, zawieraniu związków czy też codziennej komunikacji.

Jeśli szukasz złotych odpowiedzi i gotowego przewodnika w rozpoznawaniu wysoko inteligentnych osób, to możesz przestać czytać dalej. Jeśli jednak rozumiesz, że istnieje silna korelacja pomiędzy omówionymi niżej cechami a inteligencją, to artykuł ten może być podpowiedzią pozwalającą zauważyć więcej.

Jakimi więc cechami charakteryzują się osoby wysoko inteligentne?

Nie znają wszystkich odpowiedzi i nie próbują ich znać!

Pewien rekruter specjalizujący się w poszukiwaniu kandydatów na wysokie stanowiska menadżerskie szukał sposobu jak odróżnić kandydatów, którzy wyróżniają się potencjałem intelektualnym od kandydatów, którzy po prostu świetnie wypadają w trakcie rozmów kwalifikacyjnych. Rozwiązaniem okazało się zadawanie pytania, na które kandydat nie miał prawa znać odpowiedzi.

Po zadaniu pytania obserwował uważnie reakcję i zachowanie kandydata. Zauważył, że najlepsze wyniki w zarządzaniu osiągali Ci kandydaci, który nie bali się przyznać, że po prostu nie znają odpowiedzi i nie starali się brzmieć mądrze pomimo oczywistego braku kompetencji w danym obszarze.

Pokora intelektualna, dystans i realizm w ocenie własnego poziomu wiedzy pozwalają tego typu menedżerom podejmować trafniejsze decyzje. Gdy natrafiają na problem, którego rozwiązania nie znają poszukują wiedzy i angażują zespół w znalezienie odpowiedzi, zamiast podejmować decyzje na podstawie intuicji, a czasami ślepego trafu. Co więcej, osoby wykazujące się pokorą w podejściu do poziomu swojej wiedzy dużo częściej kwestionują swoje pierwsze wnioski, dzięki sięganiu po dane, doświadczenie współpracowników i informację zwrotną. Są wyjątkowo sprawni w odróżnianiu prawdy od czegoś co wydaje się prawdziwe i trafne na pierwszy rzut oka, ale nie zawsze takie jest.

Mają wysoko rozwiniętą samoświadomość

Wysoko inteligentni ludzie poświęcają dużo uwagi zarówno informacjom zwrotnym dotyczącym ich pracy i postępowania, jak i własnym procesom myślowym i decyzyjnym. Starają się uwzględniać różne punkty widzenia i pozostawać otwarci i obiektywni w odniesieniu do samych siebie. Pozwala im to uzyskać dobrą samoświadomość swoich mocnych i słabych stron, co przekłada się na lepsze działania na co dzień.

Przykładem tego typu działania jest szef, który mówi „Muszę zapisać to w kalendarzu, bo inaczej zapomnę lub będę odkładał zrobienie tego w czasie.” Stwierdzenie to, chociaż bardzo proste, wymaga przyznania się przed samym sobą, że zdarza nam się zapomnieć lub odkładać działania w czasie. Nie szukają przy tym wytłumaczeń, takich jak brak czasu, natłok zajęć. Przyczyna nie jest dla nich tak istotna, jak efekt. Dlatego skupiają się na rzeczach, które pozwalają osiągnąć lepszy efekt. W przypadku tego szefa, było to dobre planowanie działań z użyciem kalendarza.

Wykazują ciekawość

Inteligentni emocjonalnie ludzie są ciekawi i zdobywają informacje dla samego zaspokojenia ciekawości. Zadają dużo pytań, czytają i często rozmawiają z osobami z różnych środowisk. Charakteryzuje ich też umiejętność aktywnego słuchania i szczere zainteresowanie rozmówcą i jego punktem widzenia. Nie robią tego dla żadnych konkretnych korzyści, wynika to z ich natury i wrodzonej ciekawości.

To nieintencjonalne zdobywanie wiedzy przekłada się na ich sprawność w życiu zawodowym i prywatnym, bo w złożonym świecie wykorzystywanie poszlak i podobieństw z innych dziedzin jest jedną z najskuteczniejszych metod odnajdywania się w nowej sytuacji. Umiejętność zrozumienia tego co nowe, odnalezienia się w nowej rzeczywistości, jest jedną z istotnych przewag pozwalających na skuteczniejszą integrację z otoczeniem.

Mają skłonność do upraszczania i porządkowania rzeczywistości

Każdy z nas potrafi przywołać w pamięci sytuacje, gdy złożony problem przyprawiał nas o ból głowy. Analizowanie wszystkich powiązań i ich konsekwencji w poszukiwaniu rozwiązania sprawia w takich momentach, że mamy wrażenie rozwiązywania nierozwiązywalnego i im dalej posuwamy się do przodu, tym więcej wyzwań zaczyna się pojawiać, jak drzew w lesie. Osoby wysoko inteligentne potrafią jednak stanąć z boku i spojrzeć na problem z dystansu, a następnie sprowadzić go do krótkiego i treściwego clou problemu.

Umiejętność spojrzenia z dystansu, sformułowania problemu w sposób krótki i zrozumiały, pozwala im zauważać kreatywne rozwiązania, tam gdzie inni widzą węzeł gordyjski. Osoby posiadające tego typu zdolności poznamy między innymi po krótkich, dosadnych zdaniach, w których częściej niż innym, udaje się w sposób klarowny uchwycić sedno problemu. Dzięki temu osoby te mogą znajdywać rozwiązania złożonych problemów.

Inteligencja emocjonalna

Wnioski

Współczesne społeczeństwo, zwłaszcza świat biznesu, przywiązuje ogromną wagę do inteligencji, a obserwacja tych czterech cech pozwala rozpoznać, że mamy do czynienia z osobą wysoko inteligentną. Wielu z nas odczuwa presję, by być mądrymi i uchodzić za inteligentnych tak często jak to możliwe. Nie powinniśmy zapominać jednak, że każda osoba ma własną i unikalną kombinację umiejętności i darów i dzięki nim może odnosić sukcesy w życiu zawodowym i prywatnym.

Anna Gajewska

Anna Gajewska

Redaktor Eventis.pl

Interesuję się przede wszystkim tematyką rozwoju osobistego, budowania kompetencji z zakresu budowania zespołów, motywowania pracowników, efektywnej komunikacji, rozwoju inteligencji emocjonalnej i treningu asertywności, a także tematami radzenia sobie ze stresem w miejscu pracy, organizacją czasu pracy i pokrewnymi tematami.

Polecane wydarzenia

KM Studio

Inteligencja emocjonalna jako skuteczne narzędzie w kontaktach międzyludzkich

  • już od 1 450 zł
  • już od 1 450 zł
Zapisz się
MENTORI sp. z o.o.

Inteligencja emocjonalna lidera

  • już od 1 390 zł
  • już od 1 390 zł
Zapisz się
4GROW Sp. z o.o.

Szkolenie Zarządzanie stresem i emocjami – Inteligencja emocjonalna

  • już od 1 699 zł
  • już od 1 699 zł
Zapisz się
Europejski Instytut Psychologii Biznesu

Trening automotywacji i inteligencji emocjonalnej w biznesie

  • już od 2 200 zł
  • już od 2 200 zł
Zapisz się

Ostatnie artykuły

Win-win: czym są negocjacje win-win, jakie są ich etapy i zalety?
9 stycznia 2023
Win-win: czym są negocjacje win-win, jakie są ich etapy i zalety?

Dowiedz się czym są negocjacje win-win oraz jakie są zalety tego typu negocjacji? Poznaj etapy negocjacji win win oraz sposoby rozwijania wiedzy pracowników z prowadzenia negocjacji handlowych.

Czytaj więcej
Co to jest coaching i mentoring?
3 stycznia 2023
Co to jest coaching i mentoring?

Coaching i mentoring to popularne techniki stosowane w rozwoju osobistym i zawodowym. Warto poznać różnice między coachingiem i mentoringiem oraz dowiedzieć się jak rozpocząć pracę w charakterze coacha lub mentora.

Czytaj więcej
Kompetencje menedżerskie – jak rozwijać umiejętności menedżerskie?
16 grudnia 2022
Kompetencje menedżerskie – jak rozwijać umiejętności menedżerskie?

Umiejętności kadry menedżerskiej zatrudnionej w organizacji mają kluczowe znaczenie dla efektywności jej działania oraz wytworzonej kultury organizacyjnej. Dlatego warto poznać kluczowe kompetencje menedżerskie oraz sposoby ich rozwijania.

Czytaj więcej
NLP: co to jest NLP i jakie są techniki NLP?
12 grudnia 2022
NLP: co to jest NLP i jakie są techniki NLP?

Dowiedz się czym jest NLP, jakie są najpopularniejsze techniki NLP i w jakich sytuacjach stosuje się najczęściej programowanie neurolingwistyczne. Poznaj argumenty za i przeciw stosowaniu technik NLP.

Czytaj więcej