Anna Gajewska

Cztery cechy wysoko inteligentnych osób

Umiejętność rozpoznawania inteligencji oraz trafna ocena czyjejś sprawności umysłowej jest cenną umiejętnością życiową i zawodową. Przydaje się nie tylko, gdy rekrutujesz kolejnego członka zespołu, poszukujesz partnera do nowego przedsięwzięcia czy też prowadzisz negocjacje o wysokiej stawce. Trafna ocena poziomu inteligencji twardej, jak i inteligencji emocjonalnej, przydaje się też w prywatnym życiu, zawieraniu związków czy też codziennej komunikacji.

Jeśli szukasz złotych odpowiedzi i gotowego przewodnika w rozpoznawaniu wysoko inteligentnych osób, to możesz przestać czytać dalej. Jeśli jednak rozumiesz, że istnieje silna korelacja pomiędzy omówionymi niżej cechami a inteligencją, to artykuł ten może być podpowiedzią pozwalającą zauważyć więcej.

Jakimi więc cechami charakteryzują się osoby wysoko inteligentne?

Nie znają wszystkich odpowiedzi i nie próbują ich znać!

Pewien rekruter specjalizujący się w poszukiwaniu kandydatów na wysokie stanowiska menadżerskie szukał sposobu jak odróżnić kandydatów, którzy wyróżniają się potencjałem intelektualnym od kandydatów, którzy po prostu świetnie wypadają w trakcie rozmów kwalifikacyjnych. Rozwiązaniem okazało się zadawanie pytania, na które kandydat nie miał prawa znać odpowiedzi.

Po zadaniu pytania obserwował uważnie reakcję i zachowanie kandydata. Zauważył, że najlepsze wyniki w zarządzaniu osiągali Ci kandydaci, który nie bali się przyznać, że po prostu nie znają odpowiedzi i nie starali się brzmieć mądrze pomimo oczywistego braku kompetencji w danym obszarze.

Pokora intelektualna, dystans i realizm w ocenie własnego poziomu wiedzy pozwalają tego typu menedżerom podejmować trafniejsze decyzje. Gdy natrafiają na problem, którego rozwiązania nie znają poszukują wiedzy i angażują zespół w znalezienie odpowiedzi, zamiast podejmować decyzje na podstawie intuicji, a czasami ślepego trafu. Co więcej, osoby wykazujące się pokorą w podejściu do poziomu swojej wiedzy dużo częściej kwestionują swoje pierwsze wnioski, dzięki sięganiu po dane, doświadczenie współpracowników i informację zwrotną. Są wyjątkowo sprawni w odróżnianiu prawdy od czegoś co wydaje się prawdziwe i trafne na pierwszy rzut oka, ale nie zawsze takie jest.

Mają wysoko rozwiniętą samoświadomość

Wysoko inteligentni ludzie poświęcają dużo uwagi zarówno informacjom zwrotnym dotyczącym ich pracy i postępowania, jak i własnym procesom myślowym i decyzyjnym. Starają się uwzględniać różne punkty widzenia i pozostawać otwarci i obiektywni w odniesieniu do samych siebie. Pozwala im to uzyskać dobrą samoświadomość swoich mocnych i słabych stron, co przekłada się na lepsze działania na co dzień.

Przykładem tego typu działania jest szef, który mówi „Muszę zapisać to w kalendarzu, bo inaczej zapomnę lub będę odkładał zrobienie tego w czasie.” Stwierdzenie to, chociaż bardzo proste, wymaga przyznania się przed samym sobą, że zdarza nam się zapomnieć lub odkładać działania w czasie. Nie szukają przy tym wytłumaczeń, takich jak brak czasu, natłok zajęć. Przyczyna nie jest dla nich tak istotna, jak efekt. Dlatego skupiają się na rzeczach, które pozwalają osiągnąć lepszy efekt. W przypadku tego szefa, było to dobre planowanie działań z użyciem kalendarza.

Wykazują ciekawość

Inteligentni emocjonalnie ludzie są ciekawi i zdobywają informacje dla samego zaspokojenia ciekawości. Zadają dużo pytań, czytają i często rozmawiają z osobami z różnych środowisk. Charakteryzuje ich też umiejętność aktywnego słuchania i szczere zainteresowanie rozmówcą i jego punktem widzenia. Nie robią tego dla żadnych konkretnych korzyści, wynika to z ich natury i wrodzonej ciekawości.

To nieintencjonalne zdobywanie wiedzy przekłada się na ich sprawność w życiu zawodowym i prywatnym, bo w złożonym świecie wykorzystywanie poszlak i podobieństw z innych dziedzin jest jedną z najskuteczniejszych metod odnajdywania się w nowej sytuacji. Umiejętność zrozumienia tego co nowe, odnalezienia się w nowej rzeczywistości, jest jedną z istotnych przewag pozwalających na skuteczniejszą integrację z otoczeniem.

Mają skłonność do upraszczania i porządkowania rzeczywistości

Każdy z nas potrafi przywołać w pamięci sytuacje, gdy złożony problem przyprawiał nas o ból głowy. Analizowanie wszystkich powiązań i ich konsekwencji w poszukiwaniu rozwiązania sprawia w takich momentach, że mamy wrażenie rozwiązywania nierozwiązywalnego i im dalej posuwamy się do przodu, tym więcej wyzwań zaczyna się pojawiać, jak drzew w lesie. Osoby wysoko inteligentne potrafią jednak stanąć z boku i spojrzeć na problem z dystansu, a następnie sprowadzić go do krótkiego i treściwego clou problemu.

Umiejętność spojrzenia z dystansu, sformułowania problemu w sposób krótki i zrozumiały, pozwala im zauważać kreatywne rozwiązania, tam gdzie inni widzą węzeł gordyjski. Osoby posiadające tego typu zdolności poznamy między innymi po krótkich, dosadnych zdaniach, w których częściej niż innym, udaje się w sposób klarowny uchwycić sedno problemu. Dzięki temu osoby te mogą znajdywać rozwiązania złożonych problemów.

Inteligencja emocjonalna

Wnioski

Współczesne społeczeństwo, zwłaszcza świat biznesu, przywiązuje ogromną wagę do inteligencji, a obserwacja tych czterech cech pozwala rozpoznać, że mamy do czynienia z osobą wysoko inteligentną. Wielu z nas odczuwa presję, by być mądrymi i uchodzić za inteligentnych tak często jak to możliwe. Nie powinniśmy zapominać jednak, że każda osoba ma własną i unikalną kombinację umiejętności i darów i dzięki nim może odnosić sukcesy w życiu zawodowym i prywatnym.

Anna Gajewska

Anna Gajewska

Redaktor Eventis.pl

Interesuję się przede wszystkim tematyką rozwoju osobistego i menedżerskiego. Piszę o efektywnej komunikacji, inteligencji emocjonalnej, asertywności, radzeniu sobie ze stresem, organizacji pracy własnej oraz innych umiejętnościach miękkich. W swoich artykułach zajmuję się również przywództwem i wyzwaniami w pracy menedżerskiej, od budowania zespołów, poprzez motywowanie pracowników, rozwiązywanie konfliktów, udzielanie informacji zwrotnej itp.

Polecane wydarzenia

4GROW Sp. z o.o.

Szkolenie Zarządzanie stresem i emocjami – Inteligencja emocjonalna

  • już od 1 690 zł
  • od 1 690 zł
Zapisz się

Zarządzanie emocjami w pracy - jak zarządzać emocjami, rozwijając inteligencję emocjonalną? Szkolenie stacjonarne lub online.

  • już od 785 zł
  • od 785 zł
Zapisz się
Centrum Organizacji Szkoleń i Konferencji SEMPER

Inteligencja emocjonalna w zarządzaniu - 2-dniowe szkolenie praktyczne dla kadry menedżerskiej.

  • już od 1 445 zł
  • od 1 445 zł
Zapisz się

Inteligencja emocjonalna lidera

  • już od 7 900 zł
  • od 7 900 zł
Zapisz się

Ostatnie artykuły

Dlaczego warto prowadzić wizytówkę Google?
21 stycznia 2025
Dlaczego warto prowadzić wizytówkę Google?

Wizytówka Google pozwala skutecznie zaprezentować firmę na rynku lokalnym. Jest to łatwy sposób na zwiększenie widoczności firmy w sieci, dlatego warto zainwestować czas i zasoby w jej odpowiednie zarządzanie.

Czytaj więcej
Baza z wzorami wniosków – jak zaoszczędzić czas i uniknąć błędów?
27 grudnia 2024
Baza z wzorami wniosków – jak zaoszczędzić czas i uniknąć błędów?

Wypełnianie wniosków to nieodłączny element wielu procedur administracyjnych i prawnych. Odpowiedni wzór wniosków nie tylko pozwala zaoszczędzić czas, ale także minimalizuje ryzyko popełnienia błędów.

Czytaj więcej
Marketing w 2025 - u progu nowego ćwierćwiecza reklamy
25 grudnia 2024
Marketing w 2025 - u progu nowego ćwierćwiecza reklamy

Sztuczna inteligencja, rzeczywistość wirtualna, głosowe interfejsy, automatyzacja oraz personalizacja i autentyczność to kluczowe trendy w marketingu i budowaniu relacji z klientami.

Czytaj więcej
Zarządzanie projektami – albo Ty je ogarniesz, albo one rozjadą Ciebie
19 grudnia 2024
Zarządzanie projektami – albo Ty je ogarniesz, albo one rozjadą Ciebie

Czy naprawdę musisz umieć zarządzać projektami? A może to kolejny buzzword, którym straszą menedżerowie? Zarządzanie projektami nie jest fanaberią – to narzędzie, które pozwala unikać chaosu i trzymać wszystko w ryzach.

Czytaj więcej