Anna Gajewska

Cztery cechy wysoko inteligentnych osób

Umiejętność rozpoznawania inteligencji oraz trafna ocena czyjejś sprawności umysłowej jest cenną umiejętnością życiową i zawodową. Przydaje się nie tylko, gdy rekrutujesz kolejnego członka zespołu, poszukujesz partnera do nowego przedsięwzięcia czy też prowadzisz negocjacje o wysokiej stawce. Trafna ocena poziomu inteligencji twardej, jak i inteligencji emocjonalnej, przydaje się też w prywatnym życiu, zawieraniu związków czy też codziennej komunikacji.

Jeśli szukasz złotych odpowiedzi i gotowego przewodnika w rozpoznawaniu wysoko inteligentnych osób, to możesz przestać czytać dalej. Jeśli jednak rozumiesz, że istnieje silna korelacja pomiędzy omówionymi niżej cechami a inteligencją, to artykuł ten może być podpowiedzią pozwalającą zauważyć więcej.

Jakimi więc cechami charakteryzują się osoby wysoko inteligentne?

Nie znają wszystkich odpowiedzi i nie próbują ich znać!

Pewien rekruter specjalizujący się w poszukiwaniu kandydatów na wysokie stanowiska menadżerskie szukał sposobu jak odróżnić kandydatów, którzy wyróżniają się potencjałem intelektualnym od kandydatów, którzy po prostu świetnie wypadają w trakcie rozmów kwalifikacyjnych. Rozwiązaniem okazało się zadawanie pytania, na które kandydat nie miał prawa znać odpowiedzi.

Po zadaniu pytania obserwował uważnie reakcję i zachowanie kandydata. Zauważył, że najlepsze wyniki w zarządzaniu osiągali Ci kandydaci, który nie bali się przyznać, że po prostu nie znają odpowiedzi i nie starali się brzmieć mądrze pomimo oczywistego braku kompetencji w danym obszarze.

Pokora intelektualna, dystans i realizm w ocenie własnego poziomu wiedzy pozwalają tego typu menedżerom podejmować trafniejsze decyzje. Gdy natrafiają na problem, którego rozwiązania nie znają poszukują wiedzy i angażują zespół w znalezienie odpowiedzi, zamiast podejmować decyzje na podstawie intuicji, a czasami ślepego trafu. Co więcej, osoby wykazujące się pokorą w podejściu do poziomu swojej wiedzy dużo częściej kwestionują swoje pierwsze wnioski, dzięki sięganiu po dane, doświadczenie współpracowników i informację zwrotną. Są wyjątkowo sprawni w odróżnianiu prawdy od czegoś co wydaje się prawdziwe i trafne na pierwszy rzut oka, ale nie zawsze takie jest.

Mają wysoko rozwiniętą samoświadomość

Wysoko inteligentni ludzie poświęcają dużo uwagi zarówno informacjom zwrotnym dotyczącym ich pracy i postępowania, jak i własnym procesom myślowym i decyzyjnym. Starają się uwzględniać różne punkty widzenia i pozostawać otwarci i obiektywni w odniesieniu do samych siebie. Pozwala im to uzyskać dobrą samoświadomość swoich mocnych i słabych stron, co przekłada się na lepsze działania na co dzień.

Przykładem tego typu działania jest szef, który mówi „Muszę zapisać to w kalendarzu, bo inaczej zapomnę lub będę odkładał zrobienie tego w czasie.” Stwierdzenie to, chociaż bardzo proste, wymaga przyznania się przed samym sobą, że zdarza nam się zapomnieć lub odkładać działania w czasie. Nie szukają przy tym wytłumaczeń, takich jak brak czasu, natłok zajęć. Przyczyna nie jest dla nich tak istotna, jak efekt. Dlatego skupiają się na rzeczach, które pozwalają osiągnąć lepszy efekt. W przypadku tego szefa, było to dobre planowanie działań z użyciem kalendarza.

Wykazują ciekawość

Inteligentni emocjonalnie ludzie są ciekawi i zdobywają informacje dla samego zaspokojenia ciekawości. Zadają dużo pytań, czytają i często rozmawiają z osobami z różnych środowisk. Charakteryzuje ich też umiejętność aktywnego słuchania i szczere zainteresowanie rozmówcą i jego punktem widzenia. Nie robią tego dla żadnych konkretnych korzyści, wynika to z ich natury i wrodzonej ciekawości.

To nieintencjonalne zdobywanie wiedzy przekłada się na ich sprawność w życiu zawodowym i prywatnym, bo w złożonym świecie wykorzystywanie poszlak i podobieństw z innych dziedzin jest jedną z najskuteczniejszych metod odnajdywania się w nowej sytuacji. Umiejętność zrozumienia tego co nowe, odnalezienia się w nowej rzeczywistości, jest jedną z istotnych przewag pozwalających na skuteczniejszą integrację z otoczeniem.

Mają skłonność do upraszczania i porządkowania rzeczywistości

Każdy z nas potrafi przywołać w pamięci sytuacje, gdy złożony problem przyprawiał nas o ból głowy. Analizowanie wszystkich powiązań i ich konsekwencji w poszukiwaniu rozwiązania sprawia w takich momentach, że mamy wrażenie rozwiązywania nierozwiązywalnego i im dalej posuwamy się do przodu, tym więcej wyzwań zaczyna się pojawiać, jak drzew w lesie. Osoby wysoko inteligentne potrafią jednak stanąć z boku i spojrzeć na problem z dystansu, a następnie sprowadzić go do krótkiego i treściwego clou problemu.

Umiejętność spojrzenia z dystansu, sformułowania problemu w sposób krótki i zrozumiały, pozwala im zauważać kreatywne rozwiązania, tam gdzie inni widzą węzeł gordyjski. Osoby posiadające tego typu zdolności poznamy między innymi po krótkich, dosadnych zdaniach, w których częściej niż innym, udaje się w sposób klarowny uchwycić sedno problemu. Dzięki temu osoby te mogą znajdywać rozwiązania złożonych problemów.

Inteligencja emocjonalna

Wnioski

Współczesne społeczeństwo, zwłaszcza świat biznesu, przywiązuje ogromną wagę do inteligencji, a obserwacja tych czterech cech pozwala rozpoznać, że mamy do czynienia z osobą wysoko inteligentną. Wielu z nas odczuwa presję, by być mądrymi i uchodzić za inteligentnych tak często jak to możliwe. Nie powinniśmy zapominać jednak, że każda osoba ma własną i unikalną kombinację umiejętności i darów i dzięki nim może odnosić sukcesy w życiu zawodowym i prywatnym.

Anna Gajewska

Anna Gajewska

Redaktor Eventis.pl

Interesuję się przede wszystkim tematyką rozwoju osobistego i menedżerskiego. Piszę o efektywnej komunikacji, inteligencji emocjonalnej, asertywności, radzeniu sobie ze stresem, organizacji pracy własnej oraz innych umiejętnościach miękkich. W swoich artykułach zajmuję się również przywództwem i wyzwaniami w pracy menedżerskiej, od budowania zespołów, poprzez motywowanie pracowników, rozwiązywanie konfliktów, udzielanie informacji zwrotnej itp.

Polecane wydarzenia

4GROW Sp. z o.o.

Szkolenie Zarządzanie stresem i emocjami – Inteligencja emocjonalna

  • już od 1 890 zł
  • od 1 890 zł
Zapisz się
HIGH5 Training Group

Inteligencja emocjonalna w biznesie

  • już od 1 890 zł
  • od 1 890 zł
Zapisz się

Inteligencja emocjonalna - jak zrozumieć i zarządzać swoimi emocjami oraz doskonalić relacje z innymi.

  • już od 1 490 zł
  • od 1 490 zł
Zapisz się
4GROW Sp. z o.o.

Szkolenie Zarządzanie stresem i emocjami – Inteligencja emocjonalna

  • już od 1 890 zł
  • od 1 890 zł
Zapisz się

Ostatnie artykuły

Przełam bariery kariery w kadrach, płacach i HR z Akademią Mistrzostwa Kadrowo-Płacowego
2 kwietnia 2024
Przełam bariery kariery w kadrach, płacach i HR z Akademią Mistrzostwa Kadrowo-Płacowego

Obszar kadr i płac ulega szybkim i głębokim przemianom. Częste zmiany przepisów oraz rosnące oczekiwania pracowników sprawiają, że specjaliści ds. kadr i płac potrzebują nieustannie się rozwijać i podnosić kompetencje.

Czytaj więcej
Dyrektywa Maszynowa: jak uzyskać znak CE?
19 marca 2024
Dyrektywa Maszynowa: jak uzyskać znak CE?

Znak CE to oznaczenie umieszczane na produktach, które spełniają wymagania określone w przepisach UE dotyczących bezpieczeństwa, zdrowia i ochrony środowiska. Dotyczy on również maszyn zgodnie z Dyrektywą Maszynową.

Czytaj więcej
Tableau kurs - kompletny poradnik dla początkujących i zaawansowanych
19 marca 2024
Tableau kurs - kompletny poradnik dla początkujących i zaawansowanych

Tableau to lider w dziedzinie wizualizacji danych, który oferuje potężne i intuicyjne rozwiązania, które umożliwiają organizacjom wszystkich rozmiarów przekształcać surowe dane w łatwe do zrozumienia, interaktywne i atrakcyjne wizualizacje.

Czytaj więcej
Gospodarka opakowaniami i odpadami opakowaniowymi w Polsce
19 marca 2024
Gospodarka opakowaniami i odpadami opakowaniowymi w Polsce

Gospodarka opakowaniami jest istotna zarówno dla zapewnienia bezpieczeństwa żywnościowego, ochrony środowiska, jak i funkcjonowania firm w wielu branżach. Warto poznać obowiązujące przepisy w tym obszarze.

Czytaj więcej