Dowiedz się czym są media społecznościowe, czyli tak zwane social media. Sprawdź jakie media społecznościowe cieszą się wyjątkową popularnością zarówno w Polsce, jak i na świecie oraz do jakich celów możesz wykorzystać media społecznościowe.
Media społecznościowe definicja
Termin media społecznościowe (z ang. social media) jest używany niezwykle często, zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Co jednak dokładnie oznacza termin media społecznościowe? Po raz pierwszy pojawił się on w obiegu około 2005 roku, by dzisiaj stać się jednym z najpopularniejszych terminów z obszaru mediów, Internetu i komunikowania się. Co więc oznacza?
Media społecznościowe to media, które dostępne są przede wszystkim przez sieć Internet, zarówno na komputerach, tabletach jak i telefonach, które umożliwiają wymianę informacji i komunikowanie się między użytkownikami. Cechy charakterystyczne mediów społecznościowych to między innymi:
- dwustronna komunikacja: użytkownicy są jednocześnie twórcami treści (tekstów, obrazów, filmów, dźwięków…), jak i ich odbiorcami,
- interaktywność: media te stwarzają użytkownikom możliwość wchodzenia w interakcję między sobą i z opublikowanymi treściami poprzez możliwość komentowania, lajkowania, tworzenia dyskusji, zakładanie grup itp.
- komunikacja na żywo: komunikacja odbywa się na żywo i przez całą dobę, dostępna jest niemalże dla każdego i z użyciem różnorodnych urządzeń,
- ograniczona ingerencja redakcji: media społecznościowe charakteryzują się brakiem redakcji, jak w klasycznych mediach (np. w TV, gazetach czy radio), to użytkownicy decydują jaka tematyka jest publikowana w mediach społecznościowych.
Media społecznościowe (social media) stały się nieodłączną częścią życia wielu osób aktywnie korzystających z Internetu. Służą one nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji, komunikowaniu się, dzieleniu rozmaitymi treściami, zarówno tymi ważnymi, jak i błahymi, wchodzeniu w interakcję z innymi osobami, ale też firmami i markami. Media społecznościowe służą również edukacji, a także sprzedaży i dystrybucji produktów i usług oraz poszukiwania opinii o nich. Coraz częściej odgrywają też znamienną rolę w działaniach politycznych i naukowych.
Chcesz nauczyć się funkcjonowania mediów społecznościowych?
W Internecie funkcjonują bardzo różne serwisy i media społecznościowe. Kilka najważniejszych kategorii to między innymi:
- blogi i mikroblogi (np. Twitter, Reddit),
- serwisy społecznościowe (np. Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn),
- komunikatory internetowe (np. Messenger, WhatsApp, Telegram, WeChat),
- społeczności z rozmaitymi treściami (np. YouTube, Flickr, Vimeo, Pinterest),
- wirtualne światy społecznościowe (np. Second Life),
- platformy umożliwiające tworzenie grup dyskusyjnych i for internetowych,
- platformy do gier społecznościowych i e-sportu (np. Steam, Gog, Twitch),
- aplikacje społecznościowe (np. Snapchat).
Media społecznościowe – lista popularnych mediów społecznościowych
Zastanawiasz się jakie media społecznościowe cieszą się obecnie największą popularnością w Polsce? Jak wygląda ranking topowych serwisów social media? Poznaj 10 portali, które cieszą się największą popularnością wśród użytkowników Internetu w Polsce.
Facebook – portal powstał w 2004 roku z myślą o studentach Uniwersytetu Harvarda, dzisiaj jednak ma ponad 2,5 mld użytkowników na świecie i jest najpopularniejszym portalem społecznościowym, do którego dostęp możliwy jest również przez aplikacje na telefonie, tablecie czy smartwatchu. Facebook pozwala udostępniać treści (od tekstu, poprzez linki, video, zdjęcia…), reagować na nie, tworzyć grupy i wydarzenia, a także prowadzić działania z zakresu social media marketing – zarówno płatne, jak i organiczne.
YouTube – największy na świecie serwis zawierający filmy wideo, pozwalający zamieszczać i oglądać filmy, tworzyć kanały i playlisty, komentować, lajkować itp. Serwis powstał w 2005 roku, odwiedzany jest przez blisko 2,3 mld ludzi na świecie, zarówno poprzez stronę WWW, jak też aplikacje dostępne na telefony, ale też urządzenia domowe, np. smart TV.
WhatsApp – największy komunikator internetowy pozwalający wykonywać połączenia głosowe, rozmowy video oraz czatować z użytkownikami indywidualnymi oraz z grupami. Komunikator pozwala też ustawiać profile oraz statusy, które mogą być wykorzystywane do dodatkowej komunikacji. Połączenia realizowane są przez sieć Internet, co sprawia że rozmowy międzynarodowe są zdecydowanie tańsze niż w przypadku klasycznych połączeń głosowych.
Instagram – serwis powstał jako aplikacja do wymiany zdjęć, które początkowo można było zamieszczać tylko w jednym formacie (tj. w postaci kwadratowego zdjęcia). Umożliwiał również ich komentowanie oraz lajkowanie. Dzisiaj funkcjonalności Instragrama są dużo bogatsze, pozwalają dzielić się również filmami video, a także tworzyć krótkie relacje zdjęciowe, multimedialne i video. Instagram to dzisiaj blisko 1,4 mld użytkowników na całym świecie.
Messenger – komunikator internetowy początkowo służący do czatów indywidualnych i grupowych, a dzisiaj wzbogacony o możliwość prowadzenia rozmów głosowych i video oraz tworzenia profili użytkowników powiązanych z serwisem Facebook.
TikTok – TikTok jest głównym rywalem Instagram i służy do dzielenia się krótkimi filmami multimedialnymi. Początkowo aplikacja była wykorzystywana głównie przez młodzież, ale dzisiaj jest to już dojrzały serwis społecznościowy z milionami użytkowników zarówno na świecie, jak i w Polsce. TikTok rośnie wyjątkowo szybko, stąd obserwujemy szybko rosnące zainteresowanie firm i marek obecnością w tym medium społecznościowym.
Snapchat – jest to aplikacja mobilna, którą pokochali młodzi użytkownicy mediów społecznościowych. Jej cechą charakterystyczną jest możliwość wysyłania znikających po obejrzeniu wiadomości multimedialnych, ale także możliwość tworzenia multimedialnych historii dostępnych w profilu przez z góry określony czas. Serwis stwarza bardzo bogate możliwości manipulacji treściami multimedialnymi, od wzbogacania ich o naklejki, napisy czy animowane elementy, aż po modyfikacje wyglądu oparte o sztuczną inteligencję pozwalające np. na zmianę wyglądu twarzy osoby nagrywającej itp.
Pinterest – jest to serwis koncentrujący się na treściach wizualnych, w którym użytkownicy tworzą kolekcje materiałów graficznych obejmujących zdjęcia, projekty graficzne itp. Umożliwia subskrubowanie powiadomień o materiałach o danej tematyce, a także komentowanie i lajkowanie udostępnionych materiałów. To medium społecznościowe jest wyjątkowo chętnie wykorzystywane w branżach kreatywnych, min. przez projektantów wnętrz, grafików, fotografów, projektantów mody itp.
Twitter – jest to najpopularniejszy serwis mikroblogowy pozwalający publikować krótkie wpisy o długości nie przekraczającej 140 znaków. Cechą charakterystyczną Twittera jest również silne oparcie o hashtagi oraz subskrypcję ulubionych kont. Twitter jest wyjątkowo często wykorzystywany przez polityków, ekonomistów oraz inne osoby publiczne.
LinkedIn – najpopularniejsza sieć społecznościowa dla profesjonalistów. Jest to medium społecznościowe wykorzystywane głównie w życiu zawodowym, umożliwia ono utworzenie profilu zawodowego, nawiązywanie kontaktów zawodowych, dzielenie się wiedzą, tworzenie wydarzeń dla profesjonalistów oraz prowadzenie grup i dyskusji grupowych. Portal LinkedIn jest częścią koncernu Microsoft.
Dlaczego warto być obecnym w mediach społecznościowych?
Media społecznościowe stwarzają cały szereg możliwości zarówno użytkownikom indywidualnym, jak i firmom. Ich niezwykła popularność i zdolność budowania zaangażowania użytkowników sprawiają, że coraz więcej osób i branż interesuje się wykorzystaniem mediów społecznościowych do rozmaitych celów. Jakie mogą być korzyści z obecności w mediach społecznościowych (social media)?
- Budowanie marki – dzięki popularności oraz bogatym możliwościom publikowania rozmaitych materiałów media społecznościowe pozwalają efektywnie budować marki. I to nie tylko marki przedsiębiorstw, ale też marki osobiste. Dlatego media społecznościowe wykorzystywane są tak chętnie zarówno przez celebrytów, artystów, polityków, jak też firmy czy instytucje.
- Zwiększenie sprzedaży – ogromna liczba użytkowników w połączeniu z szerokimi możliwościami prezentowania materiałów reklamowych ściśle wybranym grupom użytkowników sprawia, że media społecznościowe mogą służyć jako miejsce sprzedaży produktów i usług. Wykorzystanie mediów społecznościowych do reklamy i sprzedaży jest szczególnie silne w kategoriach, które opierają się o wizualizację produktów (np. moda, podróże…), a także o decyzje emocjonalne konsumentów.
- Komunikacja z odbiorcami – nie ważne czy prowadzimy firmę czy może zależy nam na pozyskaniu klientów na oferowane przez nas usługi, media społecznościowe stwarzają możliwość nawiązania kontaktu z potencjalnymi użytkownikami. Kontakt ten nie musi polegać na sprzedaży – jego celem może być poznanie potrzeb naszej grupy docelowej albo zrozumienie co jest dla niej ważne.
Szkolenia i kursy poświęcone mediom społecznościowym
Chcesz dowiedzieć się więcej o mediach społecznościowych oraz opanować wykorzystanie social media w celach promocji marki osobistej bądź firmowej? Zainteresuj się kursami, warsztatami, szkoleniami i konferencjami poświęconymi mediom społecznościowym. Sprawdź oferty dostępne na stronach:
- szkolenia i kursy social media – na tej stronie znajdziesz listę szkoleń oraz kursów ogólnie poświęconych tematyce mediów społecznościowych,
- szkolenia i kursy Facebook – strona zawiera listę wydarzeń merytorycznych dotyczących platformy Facebook,
- konferencje, szkolenia i kursy Internet & E-commerce – wszelkiego typu wydarzenia związane z prowadzeniem działalności w Internecie oraz handlu elektronicznego,
- szkolenia i kursy content marketing – wydarzenia poświęcone wykorzystaniu treści w działaniach promocyjnych prowadzonych w Internecie,
- kursy i szkolenia Wordpress – czyli jak założyć bloga opartego o platformę Wordpress,
- szkolenia i kursy LinkedIn – jak poruszać się na największej platformie społecznościowej dla profesjonalistów i jak wykorzystać jej możliwości komercyjne.