Jeszcze kilka lat temu niczym mantrę powtarzało się „jeśli nie ma Cię w Google, nie istniejesz”. Te słowa, choć brzmią jak wytarty slogan, nadal są prawdziwe w świecie biznesu. Dziś jednak można rozszerzyć tę zasadę o obecność w mediach społecznościowych. Po co firmie potrzebne są social media i w jaki sposób je wykorzystać? Oto najważniejsze informacje na ten temat.
Social media, czyli co?
Osławione social media to nic innego jak media społecznościowe, a więc portale internetowe, które służą do komunikacji z szerszym audytorium. Czym różnią się od mediów tradycyjnych? Przede wszystkim interaktywnym charakterem – co oznacza, że komunikacja nie przebiega tutaj jednokierunkowo (od jednego dużego nadawcy do wielu odbiorców), ale wielokierunkowo.To zwiększa „demokratyczność” przekazu i sprawia, że przekazywanie informacji rządzi się zupełnie innymi prawami. To, do ilu odbiorców dotrze się z komunikatem, zależy od tego, jak bardzo będzie od się podobał użytkownikom wybranego portalu. Dlatego właśnie skuteczność komunikacji mierzy się tu inaczej niż zlecając publikację standardowej reklamy w prasie, radio czy telewizji. Kluczowe, poza zasięgami, są tutaj:
- liczba interakcji z opublikowanym postem – a więc np. kliknięć w linkowaną treść czy komentarzy,
- liczba polubień oraz udostępnień wpisu.
Jakie są najważniejsze social media?
Świat social mediów rozwija się dynamicznie, ale najważniejsi gracze na rynku pozostają ci sami. Największy to oczywiście Facebook – korzysta z niego ponad 2,8 miliarda (!) użytkowników na całym świecie, z czego w Europie ponad 300 milionów. Ponadto warto wymienić:- LinkedIn – portal społecznościowy dla profesjonalistów, służący głównie komunikacji na poziomie B2B,
- Instagram – koncentrujący się na komunikacji obrazem,
- Twitter – do przekazywania krótkich, bieżących wiadomości oraz komentowania rzeczywistości.
Warto jednak pamiętać, że dobór kanałów komunikacji z obszaru social mediów powinien być dopasowany do profilu działalności firmy. Przykładowo marki konsumenckie, których grupą docelową są nastolatkowie i młodzi dorośli, powinny rozważyć komunikację za pośrednictwem Tik Toka czy Instagrama, ale już te działające w obszarze B2B mogą pozostać przy Facebooku i LinkedInie. Kluczowa jest przemyślana strategia komunikacji.
Co dają social media firmie?
Obecność firm w mediach społecznościowych najczęściej nie ma bezpośredniego przełożenia na wyniki sprzedażowe – choć coraz częściej wykorzystywane są narzędzia nakierowane właśnie na popchnięcie klienta w dół lejka sprzedażowego. Jednak generalnie rzecz ujmując, na komunikację za pośrednictwem social mediów należy patrzeć w szerszej perspektywie.Jest ona przede wszystkim działaniem z obszaru public relations i marketingu internetowego. A więc jej zadania to:
- budowanie świadomości i zarządzanie marką w grupie docelowej klientów i szeroko pojętym otoczeniu rynkowym,
- wzmacnianie pozytywnego wizerunku brandu – tak, aby budził odpowiednie, pożądane skojarzenia,
- robienie „szumu” wokół marki,
- podtrzymywanie kontaktu z odbiorcami – obecnymi i byłymi klientami, a także tymi przyszłymi,
- wspieranie działań z obszaru e-marketingu i reklamy – za pośrednictwem social mediów można również prowadzić działalność stricte nakierowaną na promocję.
Nie można również zapomnieć, że komunikacja w tej formie daje w pełni mierzalne efekty – portale społecznościowe udostępniają bardzo precyzyjne dane statystyczne, które pozwalają na bieżąco weryfikować i modyfikować strategię promocji.
Jak prowadzić działania w social mediach?
Działania w social mediach można prowadzić na dwa sposoby:- bezpłatnie – np. założenie i prowadzenie profilu na Facebooku, Instagramie czy w LinkedIn nic nie kosztuje. Regularne publikowanie informacji i ciekawy sposób komunikowania się z widzami może pozwolić na uzyskanie szerokiego zasięgu organicznego,
- płatnie – narzędzia reklamowe na portalach społecznościowych są niezwykle rozbudowane. Np. na Facebooku użytkownik ma możliwość promowania postów tak, aby dotarły do szerszej grupy osób, publikowania reklam sponsorowanych (zarówno w głównym news feedzie, jak i na bocznych paskach), karuzeli z ofertami produktowymi, linków sponsorowanych i wielu innych materiałów.
