Reklama a utwory, znaki towarowe i wytwory generatywnej sztucznej inteligencji (GENAI)

O forum

Zadaniem szkolenia jest zaznajomienie jego uczestników z zagadnieniami prawnymi dotyczącymi dóbr intelektualnych powszechnie eksploatowanych w reklamie, w tym utworów, nagrań audiowizualnych, nagrań audio, artystycznych wykonań utworów (aktorskich, wokalnych, instrumentalnych), wizerunku i głosu (w tym w ramach wykonań lektorskich, dubbingu) oraz znaków towarowych. Koncepcja szkolenia zakłada prezentację tych zagadnień w ujęciu praktycznym i szerokim podmiotowo – zarówno z perspektywy zamawiających materiały reklamowe, jak i podmiotów tworzących te materiały oraz eksploatujących je w celach reklamowych. Intencją szkolenia jest wyczulenie jego uczestników na problemy i ryzyka związane z dobrami intelektualnymi w sferze reklamy z punktu widzenia prawa autorskiego, a także prawa własności przemysłowej w zakresie znaków towarowych oraz ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w obszarze niedozwolonego naśladownictwa pasożytniczego. Praktyczne ujęcie prezentowanych zagadnień w ramach szkolenia uwzględnia rekomendacje dotyczące sposobu formułowania umów zawieranych w procesie zamawiania i tworzenia materiałów reklamowych. W zakresie programu szkolenia mieści się również omówienie problemów prawnych związanych z posługiwaniem się w procesie tworzenia materiałów reklamowych narzędziami nowych technologii, w tym instrumentami generatywnej sztucznej inteligencji.

Kto powinien wziąć udział?

Potencjalni reklamodawcy, zamawiający materiały reklamowe i marketingowe oraz ich użytkownicy, podmioty realizujące zadania w zakresie promocji i reklamy, przedstawiciele branży reklamowej, w tym agencji reklamowych, domów produkcyjnych, podwykonawcy materiałów reklamowych i marketingowych, organizatorzy i użytkownicy serwisów internetowych, social mediów.

Program forum

  1. Materiał reklamowy jako utwór i przedmiot praw pokrewnych.
    • Jakie cechy musi posiadać materiał reklamowy, aby uzyskał ochronę na podstawie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych?
    • W jakim zakresie materiał reklamowy podlega ochronie prawnoautorskiej? Elementy twórcze utworu reklamowego a koncepcja i inspiracja w reklamie.
    • Instrumenty ochrony prawnej elementów materiału reklamowego, które nie spełniają przesłanek utworu. Naśladownictwo tych elementów stanowiące delikt nieuczciwej konkurencji w postaci pasożytnictwa.
    • Kwalifikacja wytworów generatywnej sztucznej inteligencji na gruncie prawa autorskiego. Ryzyko prawne związane z korzystaniem z instrumentów AI w procesie tworzenia materiałów reklamowych.
    • Kategorie utworów reklamowych.
    • Utwór reklamowy, wkłady twórcze we współautorskim utworze reklamowym a wykorzystanie w materiale reklamowym uprzednio istniejących utworów - rozróżnienie przypadków i ich praktyczne znaczenie.
    • Autorskie prawa osobiste związane z utworem reklamowym.
      • Charakterystyka autorskich praw osobistych i ich praktyczne znaczenie w reklamie. Czy mogą ograniczać swobodę eksploatacji utworu reklamowego przez podmiot uprawniony do niego w zakresie praw majątkowych?
      • Komu przysługują autorskie prawa osobiste? Kto może dochodzić ich ochrony?
      • Prawa twórcy w zakresie autorstwa utworu i oznaczenia jego autorstwa - teoria i praktyka w obszarze reklamy.
      • Prawo nienaruszalności treści i formy utworu a opracowania i nietwórcze przeróbki utworu. Jakie zmiany w utworze reklamowym może wprowadzić zamawiający materiał reklamowy?
      • Prawo rzetelnego wykorzystania utworu a przeróbki i eksploatacja utworu w celach reklamowych.
    • Autorskie prawa majątkowe do utworu reklamowego.
      • Jakie uprawnienia składają się na wyłączne autorskie prawa majątkowe?
      • Czym jest pole eksploatacji utworu i jakie jest znaczenie pól eksploatacji w praktyce zawierania umów dotyczących materiałów reklamowych?
      • Pola eksploatacji utworu w reklamie tradycyjnej (drukowane plakaty, ulotki, katalogi, billboardy itp.) i cyfrowej (rozpowszechnianie na stronach internetowych i profilach w social mediach, w tym w serwisach typu Facebook, YouTube, Instagram).
      • Czy korzystanie z utworów w systemach sztucznej inteligencji stanowi nowe odrębne pole eksploatacji?
      • Czy możliwe jest nabycie autorskich praw majątkowych do utworu reklamowego na polach eksploatacji nieistniejących w chwili zawarcia umowy?
      • Wynagrodzenie autorskie.
      • Komu przysługują autorskie prawa majątkowe do utworu?
    • Prawa pokrewne związane z materiałami reklamowymi.
      • Kategorie przedmiotów praw pokrewnych w materiałach reklamowych i ich charakterystyka - nagrania dźwiękowe (fonogramy) i audiowizualne (wideogramy) oraz artystyczne wykonania utworów (aktorskie, wokalne, instrumentalne).
      • Artystyczne wykonania utworów a wykonania lektorskie i dubbing w reklamie.
      • Jakie uprawnienia są objęte prawami pokrewnymi?
      • Komu przysługują prawa pokrewne?
      • Dobra osobiste przysługujące artystom wykonawcom, których wykonania są zawarte w materiale reklamowym.
  2. Znaki towarowe w materiałach reklamowych.
    • Znaki towarowe zarejestrowane i niezarejestrowane oraz podstawy prawne ich ochrony.
    • Prawa ochronne z rejestracji znaku towarowego w kontekście reklamy.
    • Prawnoautorska ochrona znaku towarowego w reklamie.
  3. Nabywanie praw majątkowych do materiałów reklamowych.
    • Nabycie autorskich praw majątkowych do utworów i praw pokrewnych do artystycznych wykonań na podstawie umowy o pracę, w tym w ramach stosunku pracy z zamawiającym lub agencją reklamową.
    • Uzyskanie autorskich praw majątkowych do utworów i praw pokrewnych na podstawie umów cywilnoprawnych, w tym w relacjach: zamawiający materiał reklamowy - agencja reklamowa - podwykonawcy, w tym dom produkcyjny i podwykonawcy.
  4. Uzyskiwanie licencji na korzystanie z materiałów reklamowych.
    • Licencja a przeniesienie autorskich praw majątkowych i praw pokrewnych do materiału reklamowego.
    • Licencja a ustawowy dozwolony użytek utworów w celu reklamy. W jakich przypadkach korzystanie z chronionego utworu w celu reklamy nie wymaga zezwolenia uprawnionego do utworu?
    • Cechy i elementy umowy licencyjnej.
      • Wyłączność a niewyłączność licencji – praktyczne znaczenie i warunki uzyskania licencji wyłącznej.
      • Czasowy charakter licencji, wypowiedzenie licencji i kwestia zabezpieczeń umownych przed przedterminowym ustaniem obowiązywania licencji.
      • Obowiązek specyfikacji pól eksploatacji w umowie i skutki niedopełnienia go.
      • Umowne ograniczenia eksploatacji utworu w ramach licencji.
    • Typy licencji i ich specyfika, w tym związane z nimi potencjalne ryzyka prawne.
      • Umowy licencyjne negocjowane.
      • Licencje nienegocjowalne (adhezyjne) – stockowe, creative commons i open source.
    • Licencje a warunki korzystania z narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji na przykładzie warunków usług OpenAI, w tym korzystania z ChatGPT i DALLE-E.
  5. Uzyskiwanie upoważnień w zakresie praw osobistych w związku z korzystaniem z utworów i artystycznych wykonań utworów w celach reklamowych.
  6. Kwestia zabezpieczeń prawnych w umowach na wypadek wad prawnych materiałów reklamowych.
  7. Wizerunek w reklamie.
    • Czym jest „wizerunek” i jakie są zasady jego ochrony prawnej.
    • Problematyka wykorzystania w reklamie wizerunku osób zmarłych.
    • Wizerunek a jego utrwalenie, w tym w postaci fotografii i nagrań audiowizualnych wchodzących w skład materiałów reklamowych.
    • Zasady rozpowszechniania wizerunku w materiałach reklamowych na gruncie przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
    • Umowy dotyczące utrwalania i rozpowszechniania wizerunku.
    • Problematyka prawna deepfake w reklamie.
  8. Naruszenie praw własności intelektualnej w reklamie.
    • Zasady odpowiedzialności prawnej za naruszenia praw autorskich i pokrewnych w obszarze reklamy.
    • Odpowiedzialność prawna za naruszenie praw z rejestracji znaku towarowego w związku z reklamą.
    • Odpowiedzialność prawna z tytułu pasożytnictwa w reklamie.

Czas trwania

9:30 – 16:00

Prelegenci

Agnieszka Malczewska-Poteralska

Adwokat w Kancelarii Prawnej Bukowski i Wspólnicy Kraków-Katowice.
Ukończyła Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Studium Instytutu Prawa Własności Intelektualnej w Krakowie z zakresu prawa autorskiego, prasowego i wydawniczego.
W praktyce zawodowej specjalizuje się w dziedzinie ochrony dóbr intelektualnych, w tym utworów, przedmiotu praw pokrewnych i praw własności przemysłowej, ochrony dóbr osobistych, a także w zakresie prawa konkurencji w kontekście działalności wydawniczej, reklamowo-marketingowej, informatycznej oraz filmowej.
W ramach swojej specjalizacji adwokat Agnieszka Malczewska reprezentuje klientów w cywilnych oraz karnych postępowaniach sądowych dotyczących naruszeń praw autorskich oraz praw własności intelektualnej.
Prowadzi specjalistyczne wykłady na warsztatach i seminariach z zakresu prawa własności intelektualnej oraz prawa konkurencji.
Publikuje w miesięczniku IT w Administracji. Autorka, wydanej w styczniu 2012 roku przez PRESSCOM, książki - „Pułapki prawa autorskiego w zamówieniach publicznych”.

Terminy i miejsca

To szkolenie nie ma aktualnych terminów. Wyślij zapytanie o nowe terminy bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.

Wymagany komputer z dostępem do internetu.

Rejestracja

Cena promocyjna
zgłoszenie min. 2 tygodnie przed terminem
766
+23% VAT
Cena zawiera:
  • zniżkę 3% przy zgłoszeniu za pośrednictwem Eventis.pl (cena standardowa 790 zł)
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowe
  • certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór )
Zapisz się
Szkolenie online
za osobę po okresie promocji
863
+23% VAT
Cena zawiera:
  • zniżkę 3% przy zgłoszeniu za pośrednictwem Eventis.pl (cena standardowa 890 zł)
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowe
  • certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór )
Zapisz się
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Zapisz się, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

  1. Warunkiem udziału w szkoleniu jest wypełnienie i przesłanie formularza zgłoszenia, którego potwierdzenie przyjęcia przez Organizatora stanowi zawarcie umowy uczestnictwa w szkoleniu.
  2. Zgłaszając udział w szkoleniu zgłaszający zobowiązuje się do uiszczenia umówionej opłaty za szkolenie.
  3. Opłata realizowana jest przelewem na konto Organizatora na podstawie potwierdzenia udziału oraz faktury pro forma, a płatność wymagana jest przed szkoleniem, chyba że strony uzgodnią inne warunki.
  4. Odwołanie zgłoszenia możliwe jest bezkosztowo na nie mniej niż 7 dni przed terminem rozpoczęcia szkolenia, pod warunkiem poinformowania Organizatora na piśmie (w tym z użyciem poczty elektronicznej). Odwołanie po wskazanym terminie skutkuje naliczeniem pełnej opłaty.
  5. Brak udziału w szkoleniu nie może być rozumiany jako odstąpienie od umowy i nie zwalnia z obowiązku zapłaty ceny szkolenia.
  6. Zgłaszający ma możliwość jednorazowego przeniesienia terminu szkolenia na inny termin (o ile dostępne są wolne miejsca) bądź wykorzystania wpłaconej kwoty na inne szkolenie Organizatora pod warunkiem wyrównania różnicy w cenie. Wpłata nie podlega zwrotowi, ani w części, ani w całości.
  7. Organizator zastrzega prawo zmiany terminu i miejsca szkolenia, a także odwołania szkolenia z powodów niezawinionych przez Organizatora (np. siła wyższa, choroba prowadzącego, nie zebranie wystarczającej grupy uczestników). W takiej sytuacji zawiadamia Zgłaszającego o odwołaniu szkolenia na piśmie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz zwraca wpłacone kwoty w terminie 7 dni bądź za zgodą Zgłaszającego proponuje inny termin/miejsce realizacji szkolenia.

Podczas wypełniania formularza rejestracji zaznacz opcję "Oświadczam, że udział będzie finansowany ze środków publicznych, proszę o wystawienie faktury z zerową stawką VAT."

Jeśli potrzebujesz zarejestrować organizatora w wewnętrznym systemie zamówień możesz zrobić to na dwa sposoby. W trakcie wypełniania zgłoszenia w polu Uwagi przekaż tą informację - opiekun szkolenia skontaktuje się w celu dopełnienia formalności. Możesz to również zrobić samodzielnie z użyciem poniższych danych:
  • Nazwa firmy: Centrum Promocji Informatyki sp. z o.o.
  • Ulica i nr: Ficowskiego 15
  • Kod pocztowy: 01-747
  • Miejscowość: Warszawa
  • Numer NIP: 5260209840

Najszybszym sposobem kontaktu z organizatorem i uzyskania dodatkowych informacji jest wypełnienie formularza kontaktowego. Możesz też zadzwonić do organizatora.
Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.

Dane kontaktowe

Centrum Promocji Informatyki sp. z o.o.
01-747 Warszawa, Polska Ficowskiego 15

Organizator

Centrum Promocji Informatyki sp. z o.o.
01-747 Warszawa, Polska
Ficowskiego 15
woj. mazowieckie
Centrum Promocji Informatyki (CPI) to firma edukacyjna działająca na rynku szkoleniowym od 1992 roku. CPI specjalizuje się w organizowaniu szkoleń otwartych, kursów i konferencji oraz projektów zamkniętych organizowanych na zlecenia firm i organizacj...
Powiadomienia o nowych terminach

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych terminach tego wydarzenia!