Nawet najstaranniej zaprojektowany i przygotowany produkt czy usługa mają ograniczone szanse na wzbudzenie zainteresowania grupy docelowej bez określonej strategii i działań związanych z wprowadzeniem go na rynek. To właśnie rola marketingu. Sprawdź, jakie zadania stoją przed marketingiem oraz jak rozwijać dział marketingu? Sprawdź dostępne szkolenia z marketingu, kursy marketingu oraz konferencje marketingowe, które pomogą Ci poznać najważniejsze trendy w marketingu oraz zdobyć praktyczne kompetencje z zakreu prowadzenia działań marketingowych, promocyjnych i reklamowych.
Spis treści:
- Czym jest marketing?
- Rodzaje marketingu
- Jak zbudować nowoczesny dział marketingu w firmie?
- Szkolenia z marketingu, kursy marketing, konferencje marketingowe
- Szkolenia marketing stacjonarne czy szkolenia marketingowe online?
- Popularne kursy i szkolenia marketingowe
- Jak działa nasza baza kursów, konferencji, szkoleń z marketingu?
Czym jest marketing?
Jedną z najpopularniejszych definicji czym jest marketing jest ta zaproponowana przez guru marketingu, czyli Philipa Kotlera. Zgodnie z nią marketing to proces społeczny i zarządczy, dzięki któremu konkretne osoby i grupy otrzymują to, czego potrzebują i pragną osiągnąć, poprzez tworzenie, oferowanie i wymianę posiadających wartości produktów. Można z niej bez trudu wywnioskować, że w marketingu głównym celem jest zaspokajanie potrzeb klientów poprzez dostarczanie im wartościowych produktów, przy jednoczesnym wypracowywaniu zysku.
Głównym celem działań marketingowych jest wypromowanie marki czy produktu i zwiększenie dzięki temu zysków przedsiębiorstwa. W nowoczesnym ujęciu marketing (wraz z reklamą i promocją) powinien opierać się o całościowe nakierowanie organizacji na klienta i rynek. Oznacza to konieczność postrzegania marketingu w sposób systemowy. Podejmowane działania muszą być koherentne i powinny obejmować różne metody czerpiące zarówno z reklamy, jak i promocji czy wielu rodzajów marketingu.
Rodzaje marketingu
Marketing jest niezwykle szeroką dziedziną, mogącą obejmować realizację wielu zadań. Można ją również podzielić na co najmniej kilka odrębnych gałęzi nazywanych również rodzajami marketingu. Ich ważną cechą jest dynamika – wraz z upływem czasu i zmianami tendencji rynkowych niektóre się rozwijają, a inne zanikają, by ustąpić miejsca całkiem nowym. Nie sposób wymienić wszystkie rodzaje marketingu, ale te cieszące się aktualnie popularnością to między innymi:
- Brand marketing, czyli zarządzanie marką - technika marketingowa polegająca na kreowaniu i utrwalaniu w umysłach konsumentów znajomości istnienia oraz pozytywnego wizerunku konkretnej marki.
- Marketing produktowy zajmuje się rozwojem produktu, a podejmowane w jego ramach działania mają na celu prezentację cech produktu i w ten sposób podniesienie poziomu jego sprzedaży.
- Marketing analityczny to dziedzina polegająca na pozyskiwaniu i analizie informacji o klientach w celu lepszego dopasowania produktu lub usług do ich potrzeb i zwiększenia sprzedaży.
- Marketing internetowy to szeroka dziedzina, która obecnie znajduje się w fazie rozkwitu. Obejmuje ona różne rodzaje działalności prowadzonej w przestrzeni cyfrowej (internetowej), w tym:
- marketing w wyszukiwarkach internetowych (SEM): zarówno poprzez pozycjonowanie (SEO) oraz kampanie linków płatnych,
- marketing w mediach społecznościowych (Social Media Marketing), pozwalający wykorzystać platformy społecznościowe w realizacji celów marketingowych,
- content marketing, czyli zwiększanie zainteresowania marką lub produktem poprzez publikowanie przydatnych, angażujących treści,
- marketing mobilny, a więc wszystkie działania wykorzystujące SMS czy MMS w celu dotarcia do konsumenta,
- e-mail marketing, obejmujący wykorzystanie poczty elektronicznej zarówno w procesie utrzymywania kontaktu z grupą docelową, jak i do prowadzenia sprzedaży przez Internet.
Ponadto można wyróżnić podział na outbound i inbound marketing. Ten pierwszy obejmuje działania skierowane „na zewnątrz” – do osób nieoczekujących kontaktu od danej firmy (to np. telemarketing czy wysyłanie ofert e-mailowych do potencjalnych klientów). Ten drugi skupia się na wzbudzeniu zainteresowania i sprawieniu, że konsument rozpocznie interakcję z produktem, usługą czy marką.
Jak zbudować nowoczesny dział marketingu w firmie?
Marketing jest dziedziną wyjątkowo szybko zmieniającą się, dlatego nadrzędną zasadą w budowaniu działów marketingu powinna być otwartość na zmiany i ciągłe doskonalenie. Jak upewnić się, że dział marketingu w Twojej firmie pracuje zgodnie z najnowszymi normami i trendami?
- Inwestuj w ludzi. Marketing opiera się w dużej mierze na wiedzy ludzkiej, dlatego niezbędne jest zatrudnianie osób otwartych na nowości, chętnie i szybko uczących się, a także posiadających kierunkowe wykształcenie, czyli z obszaru marketingu i zarządzania. W rozwoju zespołu pomóc mogą rozmaite kursy marketingowe, studia, szkolenia oraz warsztaty z marketingu.
- Inwestuj w narzędzia. Współczesny marketing w coraz większym stopniu wykorzystuje narzędzia, zarówno w obszarze brand marketingu (np. badania rozpoznawalności marki), jak i marketingu cyfrowego (rozbudowana analityka działań reklamowych, zdarzeń na stronie internetowej czy w sklepie internetowym). Narzędzia te pozwalają mierzyć efektywność działań marketingowych i stale je poprawiać.
- Inwestuj w wiedzę. Zmiany zachodzące w marketingu są niezwykle szybkie, a firmy potrafiące jako pierwsze wejść w daną niszę czy segment rynku zdobywają wyjątkowo silną pozycję. Działy marketingu powinny regularnie uczestniczyć w wydarzeniach takich jak konferencje marketingowe, kongresy, targi branżowe. Pozwalają one nawiązywać kontakty, pozyskiwać wiedzę o nowych trendach oraz znaleźć inspirację.
Szkolenia z marketingu, kursy marketing, konferencje marketingowe
Chcąc prowadzić skuteczne działania marketingowe, pracodawcy mogą zastosować jedną z kilku technik. Niemniej jednak zawsze warto korzystać z wiedzy profesjonalistów. Marketing traktowany „z doskoku” i prowadzony w nieprzemyślany sposób może przynieść więcej szkody niż pożytku, a przede wszystkim nie będzie efektywny z punktu widzenia wydawanego budżetu i osiąganych efektów. Idealnym rozwiązaniem dla wielu firm jest więc utworzenie działu marketingu. Nie wystarczy jednak wybrać kandydatów o odpowiednich kwalifikacjach i dać im pracować. Rzeczywistość biznesowa zmienia się niezwykle dynamicznie, a to, co zaledwie wczoraj przynosiło znakomite rezultaty, dziś przestaje działać. Dlatego kluczem do skutecznego marketingu jest stałe dokształcanie. Między innymi z tego powodu popularność kursów i szkoleń marketingowych wciąż wzrasta. Prześledźmy jakie mamy możliwości dbania o rozwój wiedzy i kompetencji marketingowych.
- Kursy marketingowe, kursy marketingu i e-kursy - większość kursów marketingu skierowanych jest do początkujących adeptów marketingu oraz do osób zainteresowanych podjęciem pracy w marketingu i reklamie. Pozwalają one od podstaw poznać dane zagadnienie, a następnie zgłębiać wiedzę w ramach realizacji kolejnych lekcji wchodzących w skład programu kursu. Znajdziemy zarówno kursy marketingu online, jak i realizowane stacjonarnie. Mogą one być dostępie w postaci kursów multimedialnych. e-learningowych, ale też spotkań na żywo. Wiele z nich to kursy certyfikowane, a więc takie, których ukończenie pozwala uzyskać certyfikat potwierdzający bądź realizację kursu bądź zdanie egzaminu kończącego kurs. Certyfikaty takie mogą być pomocne w trakcie poszukiwania pracy w obszarze marketingu.
- Szkolenia z marketingu, szkolenia marketingowe, szkolenia marketing - w kategorii tej znajdziemy cały szereg rozmaitych szkoleń specjalistycznych dotyczących marketingu, np. z marketingu afiliacyjnego, marketingu cyfrowego, dla dyrektorów marketingu (CMO), z badań marketingowych, przygotowania strategii marketingowej, zarządzania media mix, zasad pozycjonowania marek i produktów, polityki cenowej, controllingu marketingowego itp. Szkolenia tego typu dotyczą więc z reguły wybranego rodzaju marketingu i pozwalają w krótkim czasie szeroko zapoznać się z danym zagadnieniem. Dostępne są one zarówno w formie szkoleń online (zajęcia realizowane są na żywo), jak i tradycyjnych szkoleń w sali szkoleniowej.
- Konferencje marketingowe, konferencje z marketingu - pozwalają one zyskać dostęp do najnowszej wiedzy i trendów w marketingu, co więcej pozwalają nawiązywać kontakty zawodowe, które w tej kategorii są niezwykle cenne. Chcąc spotkać przedstawicieli czy agencji reklamowych, domów mediowych i badawczych czy też dostawców produktów i usług dla marketingu warto zaplanować sobie udział w konferencjach i kongresach z marketingu.
- Webinary dla marketingu, webinary marketingowe - webinary to krótkie spotkania pozwalające zapoznać się ze ściśle określoną tematyką, służące często przedstawieniu danego produktu czy usługi, co pozwala ocenić ich przydatność w prowadzonych działaniach promocyjnych i reklamowych.
- Warsztaty marketingowe - ich cechą charakterystyczną jest koncentracja na praktycznych umiejętnościach, dlatego zajęcia w trakcie warsztatów mają z reguły postać ćwiczeń, studiów przypadków czy gier symulacyjnych.
Pracodawca chcący zadbać o najwyższy poziom działań marketingowych firmy powinien trzymać rękę na pulsie i inwestować w dokształcanie pracowników. Dobrym rozwiązaniem jest też szkolenie zamknięte dla całego działu – wówczas program może odnosić się do specyfiki działalności firmy i pomóc w otwarciu jej na nowe narzędzia dla skuteczniejszego marketingu.
Szkolenia marketing stacjonarne czy szkolenia marketingowe online?
Szkolenia marketingowe realizowane są zarówno w postaci szkoleń stacjonarnych, jak też rozmaite kursy i szkolenia internetowe. Wiele osób zastanawia się jaki rodzaj kursu czy szkolenia powinni wybrać i czy szkolenia z marketingu online są równie efektywne jak te realizowane w sali konferencyjnej. Omówmy krótko czym kierować się w trakcie wyboru:
- szkolenia marketing stacjonarne - realizowane są one głównie w dużych miastach, takich jak Wrocław, Kraków, Warszawa, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Rzeszów, Lublin, Łódź czy Katowice. Jest to tradycyjna i wciąż lubiana forma szkoleń marketingowych. Niestety ich oferta w mniejszych miastach jest ograniczona, a uczestnictwo w nich wiąże się z relatywnie wyższymi kosztami związanymi z podróżami służbowymi, zakwaterowaniem, koniecznością zapewnienia uczestnikom serwisu kawowego, wyżywienia itp.
- szkolenia marketingowe online - cechą charakterystyczną tego typu szkoleń jest fakt, że zajęcia odbywają się na żywo. Uczestnicy logują się w z góry wyznaczonym terminie do wirtualnej sali szkoleniowej (np. w programach Zoom czy Teams), jednakże mają możliwość uczestniczenia w dyskusji, zadawania pytań czy uzyskania pomocy w przypadku trudniejszych kwestii. Sprawia to, że internetowe szkolenia z marketingu są niemalże tak efektywne jak ich stacjonarne odpowiedniki, ale uczestnicy nie muszą odbywać podróży na miejsce szkolenia.
- internetowe kursy marketingowe, kursy marketingu online, e-kursy z marketingu - dostępne są one głównie na rozmaitych platformach e-learning oraz w postaci wideokursów. Kurs marketingu online może być dobrym pomysłem zwłaszcza dla początkujących adeptów marketingu oraz dla osób poszukujących pierwszego zatrudnienia w marketingu. Wiele z tego typu kursów dostępnych jest w formie szkoleń bezpłatnych, należy jednak pamiętać że darmowy kurs często dotyczy jedynie podstawowych zagadnień i powinien być traktowane jako wstęp do zdobywania wiedzy i kompetencji w danym obszarze.
Popularne kursy i szkolenia marketingowe
Szkolenia z marketingu, kursy marketingowe i warsztaty z marketingu, promocji i reklamy zyskujące na popularności to między innymi:
- e-marketing - firma w Internecie, pozyskiwanie klientów przez sieć Internet,
- szkolenia medialne omawiające jak komunikować się z mediami i wykorzystać działania PR do budowania marki firmy i produktów,
- Szkolenie Controlling marketingowy i ROI w marketingu, czyli jak mierzyć efektywność marketingu,
- kursy copywritingu oraz webrtitingu, czyli jak pisać na potrzeby promocji w sieci Internet,
- kursy z wykorzystania programu reklamowego Google Ads oraz szkolenia i kursy z technologii i narzędzi oferowanych przez firmę Google,
- szkolenia sprawny marketing - jak mierzyć efektywność działań marketingowych,
- kursy z pozycjonowania stron internetowych (SEO) - pozwalające zyskać wiedzę jak odnieść sukces w wyszukiwarkach internetowych,
- szkolenia telemarketing - dotyczące prowadzenia promocji i sprzedaży z użyciem rozwój telefonicznych,
- szkolenia z polityki cenowej - zajmują się tematyką wpływu ceny na postrzeganie produktu oraz wdrażaniem strategii cenowych,
- szkolenia z platform społecznościowych, w tym Facebook, Instagram czy LinkedIn,
- kursy Design Thinking - a więc z metody pozwalającej projektować i przygotowywać produkty lepiej spełniające potrzeby odbiorców,
- szkolenia prawo autorskie - pozwalają one poznać zasady bezpiecznego prowadzenia działań promocyjnych, w tym w sieci Internet,
- szkolenia Employer Branding - dotyczące zasad budowania marki pracodawcy,
- szkolenia dotyczące tworzenia stron internetowych, w tym szkolenia i kursy Wordpress oraz dotyczące HTML i CSS,
- szkolenia reklama - poświęcone rynkowi reklamy i prowadzeniu działań reklamowych.
Jak działa nasza baza kursów, konferencji, szkoleń z marketingu?
Szkolenia i kursy z marketingu są popularne i na pewno łatwo znajdziemy cały szereg tego typu ofert korzystając z wyszukiwarki internetowej. Podążając tą metodą skazani jednak jesteśmy na przeglądanie dziesiątek, jeśli nie setek stron internetowych firm szkoleniowych i porównywanie zamieszczonych na nich ofert. Dużo szybciej przeprowadzimy porównanie kursów marketingowych, szkoleń, warsztatów, a nawet konferencji, kongresów i seminariów korzystając z bazy szkoleń dla marketingu. Rolą bazy jest zebrać online jak najwięcej szkoleń w jednym miejscu co sprawia, że porównanie programu zajęć oraz cen szkoleń jest dużo łatwiejsze. W bazie znajdziemy zarówno szkolenia marketingowe online, jak i te tradycyjne, organizowane w sali szkoleniowej. Prym w warsztatach i szkoleniach z marketingu wiodą miasta takie jak Warszawa, Kraków, Wrocław, Poznań, Łódź, Katowice, Gdańsk, Bydgoszcz, Szczecin, Toruń, Rzeszów, Lublin czy Gorzów Wielkopolski. Baza szkoleń pomoże nam przefiltrować oferty po mieście, w którym poszukujemy ofert. Z pomocą naszej bazy szkoleń marketingowych:
- znajdziesz terminy i miejsca realizacji szkoleń, kursów i konferencji z marketingu,
- zapoznasz się z programem zajęć, sylwetkami prelegentów oraz cenami,
- zuepłenie bezpłatnie zgłosisz swój udział w wybranym szkoleniu czy kursie.