O kursie
Cały kurs zawiera 3 moduły:
- moduł I: WDROŻENIE IT – JAK PRZYGOTOWAĆ DOBRĄ UMOWĘ ORAZ DOBRZE PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO WDROŻENIA? - 18.03.2025
- moduł II: NIEWYKONANIE LUB NIENALEŻYTE WYKONANIE UMOWY IT - co zrobić aby uniknąć sporu i jak się zachować w sytuacjach kolizyjnych pomiędzy Wykonawcą i Zamawiającym? - 02.04.2025
- moduł III: UMOWY NA UTRZYMANIE, SERWIS I ROZWÓJ SYSTEMÓW IT - NAJLEPSZE PRAKTYKI I SPORNE KWESTIE - 16.04.2025
Udział w trzech modułach z 15% rabatem
Projekty informatyczne zalicza się do najbardziej ryzykownych, jeśli chodzi o ich realizację zgodnie z umową. Jest to wynikiem szeregu różnych czynników. Po pierwsze, instytucje prawa cywilnego i prawa autorskiego dotyczące zamawiania dzieł (utworów) nie do końca odpowiadają specyfice tworzenia, wdrażania i eksploatacji programów komputerowych. Szczególnie uwidacznia się to na etapie odbiorów jakościowych, rękojmi za wady czy świadczeń gwarancyjnych. Po drugie, realizacja projektu IT wymaga ścisłego współdziałania Zamawiającego i Wykonawcy, a co za tym idzie precyzyjnego określenia w umowie szeregu zagadnień związanych z tego rodzaju projektem, a jak wykazuje praktyka, strony nie zawsze odpowiednio ustalają te kwestie w kontrakcie.
Dobrze przygotowana umowa IT ogranicza koszty, daje poczucie bezpieczeństwa i przewidywalności zarówno wykonawcy jak i zamawiającemu projekt IT. Umowa powinna być instrukcją obsługi projektu technologicznego i praktycznym narzędziem przyspieszającym prace. Nawet jeśli projekt z jakiegoś powodu się nie uda, a zdarza się to statystycznie często, strony będą wiedziały jak w takiej sytuacji postąpić.
Celem kursu jest przybliżenie uczestnikom najważniejszych zagadnień prawnych dotyczących umów na systemy IT oraz przedstawienie i omówienie praktycznych problemów prawnych jakie wiążą się z tworzeniem i realizowaniem umów na systemy IT, a także uwrażliwienie jego uczestników na treść poszczególnych zapisów w umowach w strategicznych obszarach związanych z jej realizacją.
- 3 moduły - 15 godzin zegarowych w wygodnej formule online.
- Doświadczeni prelegenci – prawnicy z kancelarii Traple Konarski Podrecki rekomendowanej w polskich i zagranicznych rankingach, z ogromny doświadczeniem w obsłudze projektów IT.
- Interaktywna formuła kursu - w trakcie aktywnych zajęć zdobędziesz kompleksową wiedzę. Zajęcia mają praktyczny, interaktywny, warsztatowy wymiar, dzięki czemu uczestnicy zyskują okazję do dyskusji, zadawania pytań i wymiany doświadczeń. Liczne cases studies, w tym przedstawienie dobrych praktyk (best practices).
- Rozbudowane materiały szkoleniowe - obszerne prezentacje.
- dyrektorów działów IT,
- menedżerów odpowiedzialnych za negocjacje i wykonanie umów,
- osób biorących udział w negocjowaniu umów o świadczenie usług informatycznych,
- koordynatorów nadzorujących realizację usług IT,
- prawników wewnętrznych dostawców lub odbiorców usług.
Program kursu
Szereg ryzyk związanych z realizacją projektów IT da się ograniczyć lub wyeliminować poprzez odpowiednie przygotowanie do wdrożenia oraz decyzje co do tego jak wdrożenie ma wyglądać, a w konsekwencji poprzez odpowiednie zredagowanie umowy.
W trakcie praktycznych zajęć przedstawione zostaną standardowe konstrukcje w zakresie umów wdrożeniowych, ze szczególnym uwzględnieniem tych elementów umów, na które w szczególności należy zwracać uwagę w trakcie przygotowywania umowy lub prowadzenia negocjacji.
Zdobyta podczas szkolenia praktyczna wiedza z zakresu umów wdrożeniowych w IT pozwoli uczestnikom szkolenia na szybkie rozpoznawanie ryzyk prawnych związanych z poszczególnymi postanowieniami oraz konstrukcjami umownymi oraz świadome negocjowanie postanowień umownych, a w rezultacie na zawieranie korzystniejszych kontraktów.
I. Odpowiednie przygotowanie do wdrożenia – kluczowe pytania i decyzje
- Tryb wyboru wykonawcy
- Jak tryb wyboru wykonawcy determinuje postanowienia i umowne?
- Jaki tryb zawierania umowny zmniejsza ryzyko nieudanego wdrożenia?
- Decyzja o modelu wdrożenia
- wdrożenia kaskadowe, wdrożenia agile czy wdrożenia hybrydowe - za i przeciw realizacji w wdrożenia w poszczególnych metodykach (podejściach)
- Analiza przedwdrożeniowa
- Razem z wdrożeniem czy oddzielnie?
- Jak opisać wymagania na etapie przedwdrożeniowym?
- Czy w praktyce występują kontrakty bez analizy lub opisu wymagań?
- Prawa autorskie a niezależność od dostawcy IT (czy kwestia vendor lock-in jest istotna w ramach tego wdrożenia?)
- Czym się różni przeniesienie praw od licencji?
- Zakres udzielonej licencji – jak zapewnić sobie odpowiedni zakres praw? Sublicencjonowanie i możliwość przenoszenia licencji – czy potrzebna?
- Umowa licencyjna o kody źródłowe - czy istnieje a jeśli tak, to kiedy obowiązek wydania kodów źródłowych zamawiającemu?
- O jaki zakres praw/licencji zamawiający powinien zadbać, aby nie obawiać się vendor-lock in?
- Umowa serwisowa/ gwarancyjna – razem z wdrożeniem czy oddzielnie?
- Czy umowa serwisowa powinna być załącznikiem lub częścią umowy wdrożeniowej czy może być zawiera oddzielnie i czym to grozi?
- Różnica między gwarancja a serwisem. Czy gwarancja zawsze jest potrzeba?
- Realizacja umowy przed jej podpisaniem…
- Rozpoczęcie realizacji umowy w trakcie prowadzania negocjacji – skutki i zagrożenia.
- Listy intencyjne – minimalizacja ryzyk przy rozpoczęciu realizacji umowy bez formalnego podpisania kontraktu.
II. GŁÓWNE RYZYKA I PUNKTY KRYTYCZNE W UMOWIE WDROŻENIOWEJ
- Określenie przedmiotu umowy
- Jak definiować przedmiot wdrożenia aby zminimalizować ryzyko sporów?
- Co obejmuje wdrożenie? (migracja, przygotowanie do migracji, szkolenia, inne?)
- Infrastruktura zamawiającego
- W jakim zakresie zamawiający odpowiada za swoją infrastrukturę?
- Kto odpowiada za konieczność dokupienia dodatkowych licencji do infrastruktury zamawiającego w związku z wdrożeniem?
- Określenie zakresu współdziałania zamawiającego
- Co może a co musi zamawiający w ramach wdrożenia?
- Z czym wykonawca i zamawiający powinni byli się liczyć przystępując wdrożenia i jak opisać to umowie?
- Procedura kontroli zmian w Umowie
- Co można zmieniać w umowie bez jej aneksowania?
- Umocowanie poszczególnych osób do dokonywania zmian.
- Odbiory
- Kiedy następuje formalne przekazanie do odbioru? (częsty problem wdrożeń)
- Definicje błędów i usterek na potrzeby gwarancji/serwisu błędy na etapie odbiorów
- Odstąpienie od umowy
- Kiedy można odstąpić od umowy i na jakich zasadach?
- Czy opisanie w umowie warunków odstąpienia zabezpiecza w pełni obie strony umowy przed „swobodnym” odstąpieniem?
III. ISTOTNE ELEMENTY UMOWY WDROŻENIOWEJ I KLUCZOWE CZYNNIKI SUKCESU W UMOWIE IT
- Przedmiot i zakres umowy wdrożeniowej
- Przedmiot umowy wdrożeniowej. Co należy ustalić w umowie?
- Metodyki zarządzania projektem a przygotowanie projektu umowy
- Elastyczność (nie tylko w umowach i wdrożeniach typu agile)
- Czy przedmiot umowy może się zmieniać wraz z wdrożeniem?
- Jak dobrze w umowie opisać procedurę kontroli zmian (CR, sprint)?Czy można
- Struktura organizacyjna i komunikacja w ramach wdrożenia
- Opisanie wymaganego personelu w ramach realizacji umowy
- Rola sprawnej komunikacji w ramach wdrożenia i jak ją uregulować?
- Procedura odbiorowa
- Jak przemyślana procedura odbiorowa może zminimalizować ryzyko porażki wdrożenia?
- Milczące odbiory i ich znaczenie
- Czy odbiór zawsze musi potwierdzać brak jakichkolwiek wad? Możliwość odbiorów warunkowych
- Prawa autorskie i zakres licencji
- Jak prawidłowo opisać kwestie praw do oprogramowania w umowie aby uniknąć nieporozumień i sporów.
- Modele wynagrodzeń w umowach wdrożeniowych
- Gwarancja i rękojmia w umowie wdrożeniowej.
- Postanowienia dot. poufności i danych osobowych w umowach wdrożeniowych
- Odpowiedzialność i kary umowne
- Sposoby sankcjonowania nienależytej realizacji umowy
- Limity odpowiedzialności w kontraktach IT
- Praktyka kar umownych oraz sporów sądowych z zakresu naliczonych kar umownych
- Exit Plan
- Kiedy i na jakich warunkach można zakończyć współpracę?
- Jak ma wyglądać rozliczenie w razie zakończenia współpracy (jak to opisać?)
Czas trwania
od 9:30 do ok. 14:30
Prelegenci
Radca prawny specjalizuje się w prawie zamówień publicznych oraz prawie umów handlowych, ze szczególnym uwzględnieniem umów IT. W Kancelarii uczestniczy w pracach praktyki TMT w ramach zespołu IT-Tech i Zamówień Publicznych. Posiada ponad dziesięcioletnie doświadczenie zawodowe w zakresie obsługi prawnej największych zamawiających oraz wiodących dostawców rozwiązań IT. Zapewnia wsparcie prawne w zakresie rozwiązywania sporów.
Konsultant przy Polskiej Izbie Informatyki i Telekomunikacji w zakresie prawa zamówień publicznych.
Wielokrotnie brał udział jako prelegent na ogólnopolskich konferencjach branżowych i szkoleniach dla przedstawicieli firm IT i podmiotów biorących udział w przetargach. Autor licznych publikacji z zakresu zamówień publicznych oraz umów IT. Wykładowca na studiach podyplomowych prowadzonych przez Polską Akademię Nauk na kierunku Prawo Zamówień Publicznych. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie oraz Center for American Law Studies przy Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończył kursu prawa angielskiego przy British Law Centre. Członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie.
Prawnik rekomendowany w międzynarodowym rankingu Legal500. Odbył szkolenia i uzyskał certyfikaty: AgilePM Foundation oraz Prince2 Agile w zakresie zarządzania projektami.
Posługuje się językiem angielskim
Terminy i miejsca
To szkolenie nie ma aktualnych terminów. Wyślij zapytanie o nowe terminy bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Rejestracja
- zniżkę 3% przy zgłoszeniu za pośrednictwem Eventis.pl (cena standardowa 950 zł)
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe
- certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór )
Wydarzenie nieaktualne. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Najczęściej zadawane pytania
- Warunkiem udziału w szkoleniu jest wypełnienie i przesłanie formularza zgłoszenia, którego potwierdzenie przyjęcia przez Organizatora stanowi zawarcie umowy uczestnictwa w szkoleniu.
- Zgłaszając udział w szkoleniu zgłaszający zobowiązuje się do uiszczenia umówionej opłaty za szkolenie.
- Opłata realizowana jest przelewem na konto Organizatora na podstawie potwierdzenia udziału oraz faktury pro forma, a płatność wymagana jest przed szkoleniem, chyba że strony uzgodnią inne warunki.
- Odwołanie zgłoszenia możliwe jest bezkosztowo na nie mniej niż 7 dni przed terminem rozpoczęcia szkolenia, pod warunkiem poinformowania Organizatora na piśmie (w tym z użyciem poczty elektronicznej). Odwołanie po wskazanym terminie skutkuje naliczeniem pełnej opłaty.
- Brak udziału w szkoleniu nie może być rozumiany jako odstąpienie od umowy i nie zwalnia z obowiązku zapłaty ceny szkolenia.
- Zgłaszający ma możliwość jednorazowego przeniesienia terminu szkolenia na inny termin (o ile dostępne są wolne miejsca) bądź wykorzystania wpłaconej kwoty na inne szkolenie Organizatora pod warunkiem wyrównania różnicy w cenie. Wpłata nie podlega zwrotowi, ani w części, ani w całości.
- Organizator zastrzega prawo zmiany terminu i miejsca szkolenia, a także odwołania szkolenia z powodów niezawinionych przez Organizatora (np. siła wyższa, choroba prowadzącego, nie zebranie wystarczającej grupy uczestników). W takiej sytuacji zawiadamia Zgłaszającego o odwołaniu szkolenia na piśmie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz zwraca wpłacone kwoty w terminie 7 dni bądź za zgodą Zgłaszającego proponuje inny termin/miejsce realizacji szkolenia.
- Nazwa firmy: Centrum Promocji Informatyki sp. z o.o.
- Ulica i nr: Bonifraterska 17
- Kod pocztowy: 00-203
- Miejscowość: Warszawa
- Numer NIP: 5260209840
Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz
Dane kontaktowe
Organizator
