Seminarium

Jak pilotować firmę w oparciu o wybrane wskaźniki? Analiza i diagnoza finansowa przedsiębiorstwa

O seminarium

Celem szkolenia jest przygotowanie Uczestników do przygotowania analiz finansowych na podstawie wybranych danych i wskaźników, wyciąganie wniosków z analiz oraz ich wykorzystania w procesie zarządzania organizacją.
Po ukończeniu szkolenia uczestnik osiągnie określone efekty uczenia się tj. będzie:
- Potrafił przeprowadzić analizę finansową i diagnozę firmy na podstawie skorygowanych sprawozdań finansowych i danych niefinansowych
- Potrafił dokonać wyboru wskaźników finansowych pod kątem wybranego celu analizy i prawidłowo je interpretować
- Potrafił podejmować decyzje zarządcze na podstawie wskaźników finansowych
- Rozumiał zależności pomiędzy wskaźnikami finansowymi i potrafił je wykorzystywać do podejmowania decyzji.
- Dodatkowo uczestnik rozwinie zdolność samokształcenia się i rozstrzygania dylematów zawodowych w zakresie przeprowadzania analizy finansowej przedsiębiorstwa.
Dlaczego warto wziąć udział?
  • Autorski program opracowany przez dział doradztwa strategicznego FIG Polska, który specjalizuje się w opracowywaniu i wdrożeniach strategii przedsiębiorstw oraz programach restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw.
  • Program opracowany z myślą o zarządach, decydentach i menedżerach najwyższego szczebla, nieposiadających przygotowania z zakresu finansów i controllingu.
  • Seminarium prezentuje niezbędne kompendium wiedzy nt. rachunkowości zarządczej do podejmowania optymalnych decyzji biznesowych.
  • Praktyczny charakter zajęć: ćwiczenia, formatki, instrukcje i inne narzędzia do szybkiego wykorzystania we własnej organizacji.
  • Scenariusze ćwiczeń opracowane przez praktyków na bazie realnych sytuacji biznesowych.
  • Możliwość konsultacji zagadnień finansowych z prowadzącym ekspertem, praktykiem o bogatym doświadczeniu w zarządzaniu finansami.
  • Kameralne grupy seminaryjne, gwarantujące forum wymiany doświadczeń i dzielenie się wiedzą w gronie najwyższej kadry zarządzającej.

Kluczowe korzyści

  • Poznanie zakresu informacji niezbędnej do efektywnego zarządzania obszarami odpowiedzialności przez menedżerów.
  • Opanowanie metod zarządzania kosztami i rentownością pozwalających na optymalizację decyzji zarządczych.
  • Poznanie modeli analiz marż wykorzystywanych w podejmowaniu decyzji zarządczych.
  • Opanowanie zasad planowania i kontroli kosztów i wyników.
  • Zdobycie wiedzy nt. konstrukcji przejrzystego systemu raportowania strategicznego i operacyjnego (KPI finansowe i niefinansowe).
Kto powinien wziąć udział?

Właściciele firm, inwestorzy, prezesi, wiceprezesi, członkowie zarządów i rad nadzorczych, sukcesorzy, dyrektorzy zarządzający, dyrektorzy operacyjni, dyrektorzy zakładów i fabryk, dyrektorzy finansowi, dyrektorzy ds. ryzyka, windykacji, sprzedaży, budżetu, kierownicy działów analiz, główni księgowi, analitycy i doradcy finansowi.

Wymagana znajomość finansów w zakresie pierwszej części szkolenia finansów dla niefinansistów.

Program seminarium

Pierwszy dzień (9.00 - 17.00)

Metody i narzędzia analiz, interpretacja wskaźników

  1. Wprowadzenie: cele seminarium, poznanie się Uczestników i test wprowadzający.
  2. Główne wyzwania w zarządzaniu przedsiębiorstwem w XXI wieku. Cele finansowe firmy i oczekiwania
    właścicieli/ akcjonariuszy. – Dyskusja
  3. W jaki sposób wykorzystać narzędzia analizy finansowej do sprawnego zarządzania przedsiębiorstwem?
    Skuteczne metody i techniki analiz finansowych.
  4. Które wskaźniki należy analizować w zależności od celów analizy i specyfiki przedsiębiorstwa?
    • Wybór wskaźników w oparciu o model Du Ponta.
    • Poszerzenie spectrum wskaźników w zależności od potrzeb zarządczych. – Dyskusja
  5. Bilans, rachunek zysków i strat oraz rachunek przepływów pieniężnych jako uprzywilejowane narzędzia oceny standingu
    finansowego firmy.
    • W jaki sposób wykorzystać dokumenty księgowe do budowy narzędzi analitycznych? – Dyskusja
  6. Jak skorygować rachunek zysków i strat na potrzeby analizy finansowej?
    • Główne korekty w analitycznym rachunku zysków i strat. – Ćwiczenie
  7. Czy branża i konkurenci stanowią dobry punkt odniesienia do oceny finansowej firmy? Benchmarking jako źródło referencji diagnozy finansowej. – Ćwiczenie
  8. Jak interpretować wskaźniki zbudowane na bazie analitycznego rachunku zysków i strat i jak je wykorzystać w decyzjach zarządczych?
    • Jak ocenić rentowność sprzedaży z uwzględnieniem analizy struktury przychodów w podziale na produkty i klientów? – Dyskusja
    • Jak zwiększyć elastyczność kosztową i poprawić wyniki? Mechanizm dźwigni operacyjnej.
    • O czym informuje nas poziom samofinansowania firmy? – Przykład
  9. Czym jest bilans finansowy i jak go skonstruować na bazie bilansu księgowego? Co to jest kapitał obrotowy i zapotrzebowanie na kapitał obrotowy?
  10. Podsumowanie dnia.

 

Drugi dzień (9.00 - 17.00)

Interpretacja wskaźników, diagnoza, modele symulacyjne

  1. Powtórzenie i utrwalenie zagadnień omawianych pierwszego dnia seminarium.
  2. Jak interpretować wskaźniki wyznaczone w oparciu o dane z bilansu finansowego i jak na ich bazie zarządzać?
    • Jak utrzymać optymalną strukturę aktywów? Ocena wskaźników struktury aktywów. – Ćwiczenie
    • Jak osiągnąć optymalną strukturę kapitałów? Ocena wskaźników struktury źródeł finansowania. – Ćwiczenie
    • Jak ocenić płynność finansową (statyczną) na podstawie bilansu finansowego? – Ćwiczenie
    • Ocena efektywności zarządzania zapasami, należnościami i zobowiązaniami. Cykl a rotacja – wskaźniki. – Ćwiczenie
    • Jak analizować i interpretować wskaźniki rentowności aktywów, kapitałów własnych, inwestycji (ROA, ROE, ROI)? – Ćwiczenie
    • Mechanizm dźwigni finansowej i ryzyko nadmiernego zadłużenia (efekt maczugi finansowej). – Przykład
  3. Badanie płynności finansowej w ujęciu dynamicznym. Rachunek przepływów pieniężnych. – Ćwiczenie
  4. Jak ocenić przedsiębiorstwo i jego kontrahentów na podstawie niepełnych danych finansowych i niefinansowych? – Ćwiczenie
  5. Wartość księgowa a wartość rynkowa przedsiębiorstwa. Ocena przedsiębiorstwa na podstawie wskaźników rynku kapitałowego. – Dyskusja
  6. Jak analizować wskaźniki wartości firmy w długim okresie?
    • Co to jest zysk ekonomiczny? – Ćwiczenie
    • Jakie czynniki wpływają na ekonomiczną wartość firmy? – Dyskusja
  7. Interpretacja zbioru wskaźników w celu kompleksowej oceny i diagnozy firmy jako podstawy podejmowania decyzji zarządczych. – Dyskusja
  8. Czy możliwe jest testowanie decyzji zarządczych w oparciu o wskaźnikowe modele symulacyjne? – Ćwiczenie
  9. Podsumowanie zajęć.

Czas trwania

2 dni

Prelegenci

Cytat

Andrzej Staniszewski

Trener we Francuskim Instytucie Gospodarki Polska specjalizujący się w zagadnieniach związanych z wyceną spółek, analizą finansową, zarządzaniem płynnością finansową, oceną projektów inwestycyjnych oraz realizacją projektów dez/inwestycji kapitałowych (M&A).

We Francuskim Instytucie Gospodarki prowadzi m.in. seminaria otwarte i zamknięte dla kadry zarządzającej pt.:

  • „Jak poprawić wyniki finansowe firmy? Finanse dla Zarządów, Dyrektorów i Menedżerów niefinansistów.”
  • „Jak poprawić zarządzanie kapitałem obrotowym i płynnością finansową? Praktyczne narzędzia.”
  • „Jak pilotować firmę w oparciu o wybrane wskaźniki? Analiza finansowa dla zarządzających.”

Projekty doradcze

Doświadczenie zdobył uczestnicząc w realizacji projektów kapitałowych realizowanych w ramach Grupy ORLEN w zakresie fuzji i  przejęć przedsiębiorstw oraz projektów restrukturyzacyjnych (dez/inwestycje spółek, połączenia, restrukturyzacje, wykupy wspólników/akcjonariuszy mniejszościowych, konsolidacje działalności, etc.) dotyczących m.in.: AB Mazeikiu Nafta, Anwil, Basell ORLEN Polyolefins, Benzina, EkoNaft IKS Solino, ORLEN Automatyka, ORLEN Capital, ORLEN Centrum Serwisowe, ORLEN Budonaft, ORLEN Eko, ORLEN KolTrans, ORLEN Prewencja, ORLEN Projekt, Platinum OIL MCD, Poilen, Rafineria Trzebinia, ORLEN Transport i wielu innych. Aktualnie m.in. zajmuje się weryfikacją opłacalności wniosków inwestycyjnych oraz oceną powdrożeniową projektów.

Prowadzenie szkoleń

Posiada doświadczenia trenerskie w prowadzeniu szkoleń, warsztatów i  zajęć. Z jego doświadczeń korzystała w trakcie seminariów kadra menedżerska m.in. takich firm, jak: Accenture, BAA Polska, Bank Millenium, CDM Pekao, Deutsche Bank PBC, Energetyka, ESRI Polska, Giełda Papierów Wartościowych, Novo Nordisk, PGE Energia Odnawialna, PKP, Plejada TFI, Private Wealth Consulting, Rank Progress, Shell, Bank Societe Generale, Synergies, Tauron Dystrybucja, X Trade Brokers, ZPUE.

Doświadczenie zawodowe i wykształcenie

Kierownik Projektu w Dziale Analiz Projektów Inwestycyjnych i Rozwoju w Obszarze Kontrolingu Biznesowego PKN ORLEN, wcześniej pełnił stanowisko Analityka, następnie Starszego Analityka w Biurze Inwestycji Kapitałowych PKN ORLEN.

Obecnie Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej ORLEN Laboratorium S.A., oraz Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej ORLEN KolTrans S.A. W latach 2011-2016 pełnił funkcję członka Rady Nadzorczej ORLEN Transport.

Absolwent Wydziału Zarządzania, Szkoły Wyższej im. Pawła Włodkowica w Płocku, Studiów Podyplomowych w zakresie Inwestycji Kapitałowych i  Projektów Rozwojowych Firm w SGH oraz Studiów Podyplomowych w zakresie Prawa Spółek na Uniwersytecie Warszawskim. Współpracuje ze Szkołą Główną Handlową w Warszawie, gdzie prowadzi zajęcia na Podyplomowym Studium Metody Wyceny Spółki Kapitałowej oraz Podyplomowym Studium Fuzji i  Przejęć Przedsiębiorstw. Autor wielu publikacji z zakresu finansów przedsiębiorstw.

Gdzie i kiedy

Warszawa 6 - 7 kwietnia 2022
Hotel Radisson Blu Sobieski

Warszawa

Plac Artura Zawiszy 1

woj. mazowieckie

Zapisz się

Cena standardowa
za osobę
3250 PLN
+23% VAT
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowo-konferencyjne
  • certyfikat uczestnictwa
Zapisz się

Organizator

Francuski Instytut Gospodarki Polska Sp. z o.o.
02-032 Warszawa
ul. Filtrowa 75/5
woj. mazowieckie
Francuski Instytut Gospodarki Polska jest firmą ekspercką, której misją jest: „Wspierać najwyższą kadrę zarządzającą w osiąganiu przełomowych wyników poprzez edukację, doradztwo oraz nadzór nad realizacją projektów biznesowych w oparciu o &b...
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Zapisz się, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

Prosimy o wypełnienie formularza zgłoszenia dostępnego na górze strony. Po jego otrzymaniu skontaktujemy się, aby potwierdzić zgłoszenie i przekazać wszystkie informacje organizacyjne.


Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.

Dane kontaktowe

Francuski Instytut Gospodarki Polska Sp. z o.o.
02-032 Warszawa ul. Filtrowa 75/5
Darmowy biuletyn informacyjny

Zapisz się do newslettera i otrzymuj powiadomienia o nowych wydarzeniach!