W prywatnych firmach od wielu lat funkcjonuje pojęcie audyt wewnętrzny. Nadzór w tej postaci jest prowadzony dla zapewnienia pełnej prawidłowości realizacji zadań związanych z księgowością, finansami oraz działań merytorycznych organizacji. Jego odpowiednikiem w jednostkach finansów publicznych jest kontrola zarządcza. Zobacz, czym dokładnie jest kontrola zarządcza, jakie jest jej znaczenie oraz na jakiej podstawie jest prowadzona. Dowiedz się jak sprawować kontrolę zarządczą w jednostkach budżetowych, jednostkach sektora finansów publicznych, jednostkach samorządu terytorialnego, szkołach, szpitalach itp. w trakcie szkolenia kontrola zarządcza!
Spis treści:
- Kontrola zarządcza
- Kto sprawuje kontrolę zarządczą oraz jakie obowiązki nakłada kontrola zarządcza?
- Jaki jest cel wprowadzenia kontroli zarządczej?
- Szkolenia kontrola zarządcza
- Program szkolenia kontrola zarządcza
- Kto powinien rozważyć szkolenie kontrola zarządcza?
Kontrola zarządcza
Co to jest kontrola zarządcza? Kontrola zarządcza to pojęcie odnoszące się przede wszystkim do instytucji sektora finansów publicznych, a w szczególności do jednostek samorządu terytorialnego. Kontrola zarządcza została wprowadzona w Ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. 2019.0.869). Definicja kontroli zarządczej zawarta jest w rozdziale 6 wskazanego aktu prawnego i mówi, że kontrola zarządcza to „ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy”. Ustawodawca wskazuje, że główne cele, w jakich prowadzi się kontrolę zarządczą, to:
- zapewnienie, że działalność organizacji odbywa się zgodnie z przepisami prawa oraz regulacjami wewnętrznymi (zobacz też szkolenia compliance),
- podniesienie efektywności i skuteczności prowadzonych działań,
- nadanie wiarygodności sprawozdaniom przedstawianym przez organizację zgodnie z przepisami,
- ochrona zasobów organizacji,
- przestrzeganie oraz promowanie zasad etycznego postępowania,
- podniesienie efektywności oraz skuteczności komunikacji,
- wprowadzenie zarządzania ryzykiem.
Widać więc wyraźne analogie do wspomnianej wcześniej kontroli wewnętrznej prowadzonej w przedsiębiorstwach prywatnych.
Kto sprawuje kontrolę zarządczą oraz jakie obowiązki nakłada kontrola zarządcza?
To, kim jest osoba odpowiedzialna za wdrożenie kontroli zarządczej, jest uzależnione od tego, jaka jednostka jej podlega. W ministerstwach jest to właściwy Minister, w jednostkach samorządowych odpowiednio wójtowie, burmistrzowie oraz prezydenci lub przewodniczący zarządu danej organizacji. W innych instytucjach podlegających obowiązkowi prowadzenia kontroli – kierownik jednostki. Może to być np. dyrektor szkoły, dyrektor szpitala.
Organizacja, w której została wprowadzona kontrola zarządcza, musi przede wszystkim każdego roku przygotować trzy kluczowe dokumenty. Są to:
- roczny plan działalności, z uwzględnieniem wyraźnego wytyczenia celów (mierzalnych, ze wskazaniem podzadań prowadzących do realizacji głównych celów oraz planowanych wartości),
- sprawozdanie z wykonania planu działalności za poprzedni rok rozliczeniowy,
- oświadczenie o stanie kontroli zarządczej – jest to forma samooceny organizacji i opisu działań, jakie zostały podjęte w ramach kontroli zarządczej w celu podniesienia jakości działania jednostki – tak, by funkcjonowała efektywnie, legalnie, oszczędnie oraz w terminowy sposób.
Wszystkie te dokumenty muszą zostać obowiązkowo podane do wiadomości publicznej – poprzez umieszczenie ich w Biuletynie Informacji Publicznej danej jednostki.
Jaki jest cel wprowadzenia kontroli zarządczej?
Jak pokazuje powyższy opis, kontrola zarządcza nie koncentruje się wyłącznie na poprawności dokumentacji i zgodności działalności organizacji z przepisami prawa. Cel wprowadzenia takiego rozwiązania jest zgoła inny i zgodny z nowoczesną filozofią zarządzania. Chodzi o szeroko pojęte podniesienie jakości działania jednostki publicznej – tak, aby jeszcze lepiej realizowała ona swoje zadania. Właśnie dlatego urzędnicy odpowiedzialni za jej prowadzenie mają dużo swobody w wyznaczaniu celów w planie działalności oraz doboru środków do ich realizacji. Przykładowo, jeśli z raportów za poprzednie lata wynika, że problemem organizacji jest terminowa realizacja zadań, a za jej przyczynę uznano nadmiar biurokracji – działania mogą skupiać się na jej ograniczeniu lub zwiększeniu efektywności obiegu dokumentów. Skuteczne wdrożenie kontroli zarządczej przynosi zatem organizacji wymierne korzyści. Pozwala bowiem:
- zidentyfikować kluczowe obszary działalności jednostki, które wymagają poprawy,
- zoptymalizować obowiązujące procedury – tak, aby usprawnić jej funkcjonowanie,
- wyeliminować zbędne punkty decyzyjne i niepotrzebne procedury,
- docelowo poprawić jakość zarządzania i rezultaty funkcjonowania jednostki.
Zważywszy na to, jak istotną rolę pełnią jednostki finansów publicznych i jak duży jest ich wpływ na codzienne życie Polaków, działania związane z kontrolą zarządczą powinny być prowadzone rzetelnie i z najwyższą starannością. Dlatego urzędnicy odpowiedzialni za ich realizację często korzystają ze specjalistycznych szkoleń, które pozwalają wdrożyć sprawdzone rozwiązania zgodne z wymogami prawnymi.
Szkolenia kontrola zarządcza
Szkolenie kontrola zarządcza, a także warsztaty i kursy poświęcone kontroli zarządczej znajdziemy w całej Polsce, zarówno w formule szkoleń i kursów online, jak i typowych szkoleń i warsztatów stacjonarnych. Są one realizowane głównie w dużych miastach, takich jak Poznań, Kraków, Łódź, Warszawa, Katowice, Wrocław, Lublin, Szczecin, Gdańsk, Bydgoszcz czy Rzeszów. Terminy szkoleń kontrola zarządcza znaleźć można na górze strony, wraz z informacjami o miejscu organizacji szkolenia, programie zajęć oraz warunkach i cenach uczestnictwa w szkoleniu. Po wybraniu szkolenia kontrola zarządcza, które najlepiej spełnia nasze potrzeby mamy możliwość zapisania się na zajęcia przez Internet, za pośrednictwem formularza elektronicznej rejestracji.
Program szkolenia kontrola zarządcza
W programie typowego szkolenia kontrola zarządcza omawiane są zagadnienia takie jak:
- pojęcie kontroli zarządczej w systemie finansów publicznych,
- organizacyjne usytuowanie kontroli zarządczej,
- odpowiedzialność i standardy kontroli zarządczej,
- jak wyznaczać cele, jakie stosować mierniki, jak monitorować osiąganie celów,
- ryzyko, identyfikowanie i analiza ryzyka,
- dokumentacja związana ze sprawowaną kontrolą zarządczą.
Kto powinien rozważyć szkolenie kontrola zarządcza?
Szkolenie kontrola zarządcza przeznaczone jest dla osób, które uczestniczą lub będą uczestniczyć w procesie wdrażania systemu kontroli zarządczej w danej jednostce samorządu terytorialnego bądź jednostce administracji publicznej, a także osoby biorące udział w określaniu celów i mierników, zarządzaniu ryzykiem oraz ocenie kontroli zarządczej. Grupą docelową jest kierownictwo jednostki i kierownicy komórek organizacyjnych, główni księgowi, koordynatorzy kontroli zarządczej w jednostce, audytorzy wewnętrzni i kontrolerzy oraz inni urzędnicy odpowiedzialni za gospodarkę finansową oraz procedury kontrolne w podmiocie. Warto rozważyć też inne szkolenia dla urzędników, które mogą pomóc w zapewnieniu efektywności działania jednostek sektora finansów publicznych.