Wyszukiwanie wydarzeń
Słowo kluczowe:
Np.: temat, miasto, nazwa organizatora...

Motoryzacja - baza szkoleń, kursów i konferencji automotive

Wyświetlone wszystkie (70)
1

Motoryzacja - baza szkoleń, kursów i konferencji automotive Motoryzacja - baza szkoleń, kursów i konferencji automotive

Wyświetlone wszystkie (70)
1
Zobacz również

Motoryzacja – kompendium wiedzy

Branża motoryzacyjna ma dla polskiej gospodarki coraz większe znaczenie – mimo braku własnej, międzynarodowej marki samochodowej i silnych tradycji w tym obszarze. Działalność prowadzi tu wielu producentów z tego sektora, tworząc tysiące miejsc pracy i w istotny sposób wpływając na PKB. Motoryzacja w naszym kraju wciąż się rozwija, jednak jest wrażliwa na zmiany zachodzące w otoczeniu politycznym oraz dynamikę koniunktury. Dowiedz się więcej o charakterystyce branży i jej przyszłości.

Branża motoryzacyjna w Polsce – charakterystyka

Polska jest bardzo sprzyjającym miejscem do rozwoju branży motoryzacyjnej. Wielu producentów z tego sektora zdecydowało się przenieść do naszego kraju część produkcji ze względu m.in. na niskie koszty pracy czy też dostępność wykwalifikowanej kadry oraz nowoczesnych technologii. Jest on tworzony przede wszystkim przez zakłady produkujące części samochodowe – Polska jest obecnie piątym co do wielkości producentem części w UE. Ważną cechą sektora jest też wyraźne nastawienie na eksport – nawet 85% wyprodukowanych dóbr trafia na rynki zagraniczne. Jest on również zdominowany przez obcy kapitał – 95% największych firm motoryzacyjnych działających na terenie naszego kraju to inwestycje dużych zagranicznych koncernów, które jednakowoż często współpracują z polskimi dostawcami.

Nowoczesna motoryzacja

Obecnie branża motoryzacyjna w znaczącym stopniu wpływa na wskaźniki gospodarcze, stanowiąc kilkanaście procent całej rodzimej produkcji przemysłowej. Jednocześnie tworzy bardzo rozległy ekosystem, skupiając nie tylko producentów, ale również dostawców, dystrybutorów czy warsztaty. Zatrudnienie w niej znajduje ponad 200 tys. osób w całym kraju, ale jeśli liczyć miejsca pracy, do których utrzymywania się przyczynia, można otrzymać znacznie większe liczby. Jest to sektor, który nieustannie wdraża innowacje, szczególnie w obliczu zmian klimatycznych i konieczności dostosowania nowo produkowanych pojazdów do zaostrzonych norm w zakresie zanieczyszczenia powietrza. Dlatego produkcja coraz bardziej przesuwa się w kierunku napędów elektrycznych i hybrydowych. Na znaczeniu zyskują również działy B+R należące do firm motoryzacyjnych i skupiające się na opracowywaniu nowych technologii i wyznaczaniu kierunków rozwoju.

Wyzwania dla motoryzacji

Tempo wzrostu segmentu motoryzacyjnego jest determinowane w znacznej mierze przez globalną sytuację gospodarczą i otoczenie polityczne. Dobitnie pokazał to ostatni duży kryzys datowany na 2008 i 2009 rok, kiedy znacząco spadły wskaźniki produkcyjne. Sprzedaż zaczęła wzrastać dopiero wraz z przyspieszeniem tempa wzrostu unijnej gospodarki – po 2013 roku. Do roku 2018 popyt stale rósł, co tworzyło doskonałe środowisko do rozwoju polskich firm. Ostatnio można jednak było zauważyć spowolnienie tempa wzrostu związane ze stagnacją gospodarczą oraz niepewnością w związku z problemami wewnętrznymi niektórych gospodarek, Brexitem, czy też sytuacją na rynku pracy. Wszelkie wskaźniki zaburzyła jednak pandemia koronawirusa, która spowodowała niemal całkowitą stagnację w branży motoryzacyjnej. Nadchodzący globalny kryzys gospodarczy z pewnością wpłynie negatywnie na popyt na samochody, co może poważnie uderzyć w polską gospodarkę. Dlatego krótkoterminowo będzie to największe wyzwanie dla sektora. Jednocześnie jednak kryzys może być szansą na restrukturyzację niektórych zakładów, wypracowanie efektywniejszych metod pracy lub też wdrożenie nowych technologii.

W dalszej perspektywie segment motoryzacyjny z pewnością będzie skupiać się na opracowywaniu nowych, coraz bardziej wydajnych i ekologicznych napędów. Ogromnym trendem są też pojazdy autonomiczne i inteligentne rozwiązania wpływające na wygodę i bezpieczeństwo kierowców. Trendy te mogą oznaczać wiele zmian, a w szczególności:
  • zaprzestanie produkcji pewnych części,
  • konieczność dostosowania niektórych komponentów do nowych, zaostrzonych wymogów technicznych i środowiskowych,
  • zapotrzebowanie na części uniwersalne, kompatybilne z wszystkimi systemami oraz dedykowane samochodom o nowych napędach i z inteligentnymi systemami (w tym zaawansowane układy elektroniczne czy sensory),
  • dalszy wzrost znaczenia B+R w motoryzacji oraz robotyzacji i automatyzacji.

Jak optymalizować pracę firm motoryzacyjnych i rozwijać pracowników? Konferencje, targi, szkolenia i kursy dla motoryzacji.

Dynamiczne zmiany rynkowe będą oznaczać konieczność ciągłej optymalizacji systemów pracy wykorzystywanych w branży motoryzacyjnej. Niewątpliwie wymaga to dbałości o kompetencje pracowników poszczególnych działów, a także kadry kierowniczej. Dlatego firmom z tego segmentu dedykowanych jest wiele szkoleń i kursów. Wśród popularnych tematów szkoleń i kursów znajdują się m.in. te dotyczące: Odpowiednio wyszkolona kadra to klucz do utrzymania się i rozwoju w konkurencyjnej branży motoryzacyjnej, nawet w czasach kryzysu.

Warto również pamiętać o wydarzeniach branżowych, takich jak targi, kongresy czy konferencje, które pozwalają rozwijać cenne kontakty zawodowe. W 2020 roku wskutek epidemii koronawirusa część z konferencji czy targów motoryzacyjnych zostało odwołane, ale wracają one powoli na swoje miejsce w kalendarzu. W ofercie pojawiło się też dużo szkoleń czy warsztatów realizowanych online.

Listę wydarzeń merytorycznych dla motoryzacji, realizowanych zarówno online, jak i w formule stacjonarnej w 2020 roku znajdą Państwo na górze strony. Wszystkie szkolenia, kursy i konferencje publikujemy wraz z informacjami o terminach i miejscu ich odbycia się, ze szczegółowym programem i informacjami o prelegentach, a także z warunkami przyjmowania zgłoszeń i możliwością dokonania bezpłatnej rejestracji online.