Czasopismo Naukowe – Od pomysłu do publikacji. Proces wydawniczy, prawo autorskie, indeksacja, etyka, sztuczna inteligencja. Praktyczny przewodnik.

O szkoleniu

Dostępne opracowania dotyczące wydawania czasopism naukowych opisują przede wszystkim warunki i wymagania stawiane czasopismom. Nie odpowiadają na pytania, jak w praktyce je wprowadzić, jak radzić sobie ze sprzecznościami między wytycznymi MNiSW i baz indeksacyjnych, jak zorganizować współpracę między redakcjami czasopism a wydawcami.

Uczestnicy kursu poznają, czym powinni kierować się tworząc nowe czasopismo naukowe i jakie zalecenia muszą uwzględnić. Od wyboru dyscypliny / dyscyplin, tematyki i jej zakresu, rozpoznania konkurencji po częstotliwość ukazywania się, sposób finansowania, dystrybucję. Dowiedzą się jak zarejestrować czasopismo, nadać numery ISSN, e-ISSN, DOI, ORCID. Zapoznają się z podstawami prawa autorskiego, rodzajami licencji Creative Commons, wyjaśnieniem pojęcia „domena publiczna” oraz z czynnikami wpływającymi na wybór rodzaju licencji.

Terminowość ukazywania się numerów czasopisma wymaga systematycznej pracy redakcji oraz wydawcy, dlatego tak istotny jest dobrze zaplanowany proces wydawniczy, który wymaga dokładnego podziału odpowiedzialności za poszczególne etapy prac. 

Na międzynarodową widoczność czasopisma decydujący wpływ ma jego indeksowanie w bazach. Podczas spotkania zostaną zaprezentowane wymagania baz DOAJ, SCOPUS i Web of Science oraz jak do nich dostosować czasopismo. Szkolenie pokaże, jak ważne dla upowszechnienia artykułów są: konstrukcja, informacje dotyczące autora i wydawcy, kompozycja abstraktów, wybór słów kluczowych, zapisy bibliograficzne. Dlaczego nowoczesne czasopismo naukowe nie może istnieć bez dedykowanej mu strony internetowej.

Błyskawiczne upowszechnienie narzędzi opartych na sztucznej inteligencji przyniosło wiele udogodnień, ale stanowi również pokusę do stosowania nieuczciwych praktyk przede wszystkim w procesie pisania artykułów oraz recenzowania. Podczas szkolenia omówione zostaną przykłady nieetycznych działań oraz sposoby przeciwdziałania im. 

Dlaczego warto wziąć udział?

Celem szkolenia jest usystematyzowanie wiedzy o wydawaniu czasopisma naukowego, przedstawienie sposobów rozwiązywania problemów, które pojawiają się podczas planowania i realizacji. 

Kto powinien wziąć udział?

Na szkolenie zapraszamy redaktorów naczelnych czasopism naukowych, sekretarzy i członków redakcji, redaktorów prowadzących, wydawców oraz osoby, które zmierzają założyć nowe czasopismo naukowe. 

Program szkolenia

  1. Czasopismo naukowe – definicja.
  2. Specyfika wydawania czasopisma.
  3. Koncepcja czasopisma naukowego:
    • wybór dyscypliny, dyscyplin naukowych;
    • zakres tematyczny;
    • tytuł czasopisma;
    • poznanie konkurencji.
  4. Sposób finansowania czasopisma:
    • dotacja;
    • subskrypcja płatna.
  5. Dystrybucja czasopisma:
    • prenumerata;
    • otwarty dostęp (open access);
    • czasopisma hybrydowe.
  6. Rejestracja czasopisma.
  7. Identyfikatory w czasopiśmie:
    • ISSN, e-ISSN;
    • DOI;
    • ORCID.
  8. Prawo autorskie:
    • umowy licencyjne dotyczące tekstów, ilustracji, dozwolony użytek;
    • ważne elementy umów autorskich;
    • open access – rodzaje licencji dotyczących wolnego dostępu;
    • Domena publiczna.
  9. Organizacja czasopisma:
    • Rada Naukowa;
    • Redakcja;
    • Recenzenci;
    • Wydawca.
  10. Nowoczesne czasopismo naukowe:
    • layout;
    • struktura artykułu;
    • abstrakt;
    • słowa kluczowe;
    • bibliografia czy References.
  11. Strona internetowa czasopisma naukowego:
    • adres strony internetowej czasopisma;
    • język w jakim publikowane są treści na stronie internetowej;
    • hierarchia informacji na stronie internetowej czasopisma;
    • konieczne elementy na stronie internetowej i ich widoczność;
    • strona artykułu;
    • format plików z artykułami;
    • inne dokumenty załączone do strony internetowej czasopisma.
  12. Proces wydawniczy – role Redaktora Naczelnego, Redaktora naukowego, Sekretarza Redakcji, Wydawnictwa:
    • pozyskiwanie materiałów;
    • etapy procesu wydawniczego;
    • dystrybucja czasopisma.
  13. Zasady etyki wydawniczej z uwzględnieniem stosowania narzędzi opartych na sztucznej inteligencji.
  14. Promocja czasopisma naukowego:
    • rola strony internetowej czasopisma i sposoby jej promowania.
    • wykorzystanie mediów społecznościowych;
    • wykorzystanie internetu w tradycyjnych sposobach promocji. 

Czas trwania

Czas trwania szkolenia do godz. 9.30 do ok.16.00 

Prelegenci

Dorota Dziedzic

Redaktor prowadzący Redakcję Czasopism Naukowych w Wydawnictwach Uniwersytetu Warszawskiego. 
Od ponad dwudziestu lat pracuje w wydawnictwach specjalizujących się w publikacjach naukowych. Była redaktorem prowadzącym Redakcję Czasopism oraz Redakcję Publikacji Zleconych w Wydawnictwie Naukowym PWN, kierowała oficyną Instytutu Psychologii Zdrowia, obecnie prowadzi Redakcję Czasopism Naukowych w Wydawnictwach Uniwersytetu Warszawskiego. Szczególnie interesuje się wykorzystaniem nowoczesnych technologii w procesie wydawniczym oraz rozpowszechnianiu książek i czasopism. Jest zwolenniczką wolnego dostępu do wiedzy, sztuki, kultury. 

Terminy i miejsca

To szkolenie nie ma aktualnych terminów. Wyślij zapytanie o nowe terminy bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.

Wymagany komputer z dostępem do internetu.
Wymagany komputer z dostępem do internetu.

Rejestracja

Cena promocyjna
zgłoszenie min. 2 tygodnie przed terminem
669
+23% VAT
Cena zawiera:
  • zniżkę 3% przy zgłoszeniu za pośrednictwem Eventis.pl (cena standardowa 690 zł)
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowe
  • certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór )
Zapisz się
Cena standardowa
766
+23% VAT
Cena zawiera:
  • zniżkę 3% przy zgłoszeniu za pośrednictwem Eventis.pl (cena standardowa 790 zł)
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowe
  • certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór )
Zapisz się
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Zapisz się, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

Koszt obejmuje: udział w zajęciach dla 1 osoby, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia w formacie PDF, zapewnienie platformy szkoleniowej i dostępu do szkolenia w czasie rzeczywistym, test połączenia, pomoc techniczną w razie potrzeby.

Warunkiem udziału jest przesłanie wypełnionego formularza zgłoszeniowego (zakładka "Zgłoszenie"), faksem lub elektronicznie i otrzymanie drogą elektroniczną potwierdzenia udziału ze strony CPI. O przyjęciu zgłoszenia decyduje kolejność zgłoszeń. Ilość miejsc ograniczona.

Koszt udziału jest płatny na konto CPI, na podstawie potwierdzenia udziału. Faktury będą do odbioru podczas spotkania (przy szkoleniach on-line - elektronicznie).

Rezygnacja z udziału po 20 lutym  2025 r. lub nieobecność na spotkaniu powoduje powstanie zobowiązania pokrycia pełnych kosztów udziału na podstawie faktury Centrum Promocji Informatyki. Rezygnacja możliwa jest tylko i wyłącznie w formie pisemnej.

Podczas wypełniania formularza rejestracji zaznacz opcję "Oświadczam, że udział będzie finansowany ze środków publicznych, proszę o wystawienie faktury z zerową stawką VAT."

Jeśli potrzebujesz zarejestrować organizatora w wewnętrznym systemie zamówień możesz zrobić to na dwa sposoby. W trakcie wypełniania zgłoszenia w polu Uwagi przekaż tą informację - opiekun szkolenia skontaktuje się w celu dopełnienia formalności. Możesz to również zrobić samodzielnie z użyciem poniższych danych:
  • Nazwa firmy: Centrum Promocji Informatyki sp. z o.o.
  • Ulica i nr: Bonifraterska 17
  • Kod pocztowy: 00-203
  • Miejscowość: Warszawa
  • Numer NIP: 5260209840

Najszybszym sposobem kontaktu z organizatorem i uzyskania dodatkowych informacji jest wypełnienie formularza kontaktowego. Możesz też zadzwonić do organizatora.
Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Przeciągnij plik tutaj lub kliknij, żeby dodać.
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.

Dane kontaktowe

Centrum Promocji Informatyki sp. z o.o.
00-203 Warszawa, Polska Bonifraterska 17

Organizator

Centrum Promocji Informatyki sp. z o.o.
00-203 Warszawa, Polska
Bonifraterska 17
woj. mazowieckie
Centrum Promocji Informatyki (CPI) to firma edukacyjna działająca na rynku szkoleniowym od 1992 roku. CPI specjalizuje się w organizowaniu szkoleń otwartych, kursów i konferencji oraz projektów zamkniętych organizowanych na zlecenia firm i organizacj...
Powiadomienia o nowych terminach

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych terminach tego wydarzenia!