O szkoleniu
Dostępne opracowania dotyczące wydawania czasopism naukowych opisują przede wszystkim warunki i wymagania stawiane czasopismom. Nie odpowiadają na pytania, jak w praktyce je wprowadzić, jak radzić sobie ze sprzecznościami między wytycznymi MNiSW i baz indeksacyjnych, jak zorganizować współpracę między redakcjami czasopism a wydawcami.
Uczestnicy kursu poznają, czym powinni kierować się tworząc nowe czasopismo naukowe i jakie zalecenia muszą uwzględnić. Od wyboru dyscypliny / dyscyplin, tematyki i jej zakresu, rozpoznania konkurencji po częstotliwość ukazywania się, sposób finansowania, dystrybucję. Dowiedzą się jak zarejestrować czasopismo, nadać numery ISSN, e-ISSN, DOI, ORCID. Zapoznają się z podstawami prawa autorskiego, rodzajami licencji Creative Commons, wyjaśnieniem pojęcia „domena publiczna” oraz z czynnikami wpływającymi na wybór rodzaju licencji.
Terminowość ukazywania się numerów czasopisma wymaga systematycznej pracy redakcji oraz wydawcy, dlatego tak istotny jest dobrze zaplanowany proces wydawniczy, który wymaga dokładnego podziału odpowiedzialności za poszczególne etapy prac.
Na międzynarodową widoczność czasopisma decydujący wpływ ma jego indeksowanie w bazach. Podczas spotkania zostaną zaprezentowane wymagania baz DOAJ, SCOPUS i Web of Science oraz jak do nich dostosować czasopismo. Szkolenie pokaże, jak ważne dla upowszechnienia artykułów są: konstrukcja, informacje dotyczące autora i wydawcy, kompozycja abstraktów, wybór słów kluczowych, zapisy bibliograficzne. Dlaczego nowoczesne czasopismo naukowe nie może istnieć bez dedykowanej mu strony internetowej.
Błyskawiczne upowszechnienie narzędzi opartych na sztucznej inteligencji przyniosło wiele udogodnień, ale stanowi również pokusę do stosowania nieuczciwych praktyk przede wszystkim w procesie pisania artykułów oraz recenzowania. Podczas szkolenia omówione zostaną przykłady nieetycznych działań oraz sposoby przeciwdziałania im.
Celem szkolenia jest usystematyzowanie wiedzy o wydawaniu czasopisma naukowego, przedstawienie sposobów rozwiązywania problemów, które pojawiają się podczas planowania i realizacji.
Na szkolenie zapraszamy redaktorów naczelnych czasopism naukowych, sekretarzy i członków redakcji, redaktorów prowadzących, wydawców oraz osoby, które zmierzają założyć nowe czasopismo naukowe.
Program szkolenia
- Czasopismo naukowe – definicja.
- Specyfika wydawania czasopisma.
- Koncepcja czasopisma naukowego:
- wybór dyscypliny, dyscyplin naukowych;
- zakres tematyczny;
- tytuł czasopisma;
- poznanie konkurencji.
- Sposób finansowania czasopisma:
- dotacja;
- subskrypcja płatna.
- Dystrybucja czasopisma:
- prenumerata;
- otwarty dostęp (open access);
- czasopisma hybrydowe.
- Rejestracja czasopisma.
- Identyfikatory w czasopiśmie:
- ISSN, e-ISSN;
- DOI;
- ORCID.
- Prawo autorskie:
- umowy licencyjne dotyczące tekstów, ilustracji, dozwolony użytek;
- ważne elementy umów autorskich;
- open access – rodzaje licencji dotyczących wolnego dostępu;
- Domena publiczna.
- Organizacja czasopisma:
- Rada Naukowa;
- Redakcja;
- Recenzenci;
- Wydawca.
- Nowoczesne czasopismo naukowe:
- layout;
- struktura artykułu;
- abstrakt;
- słowa kluczowe;
- bibliografia czy References.
- Strona internetowa czasopisma naukowego:
- adres strony internetowej czasopisma;
- język w jakim publikowane są treści na stronie internetowej;
- hierarchia informacji na stronie internetowej czasopisma;
- konieczne elementy na stronie internetowej i ich widoczność;
- strona artykułu;
- format plików z artykułami;
- inne dokumenty załączone do strony internetowej czasopisma.
- Proces wydawniczy – role Redaktora Naczelnego, Redaktora naukowego, Sekretarza Redakcji, Wydawnictwa:
- pozyskiwanie materiałów;
- etapy procesu wydawniczego;
- dystrybucja czasopisma.
- Zasady etyki wydawniczej z uwzględnieniem stosowania narzędzi opartych na sztucznej inteligencji.
- Promocja czasopisma naukowego:
- rola strony internetowej czasopisma i sposoby jej promowania.
- wykorzystanie mediów społecznościowych;
- wykorzystanie internetu w tradycyjnych sposobach promocji.
Czas trwania
Czas trwania szkolenia do godz. 9.30 do ok.16.00
Prelegenci
Dorota Dziedzic
Redaktor prowadzący Redakcję Czasopism Naukowych w Wydawnictwach Uniwersytetu Warszawskiego.
Od ponad dwudziestu lat pracuje w wydawnictwach specjalizujących się w publikacjach naukowych. Była redaktorem prowadzącym Redakcję Czasopism oraz Redakcję Publikacji Zleconych w Wydawnictwie Naukowym PWN, kierowała oficyną Instytutu Psychologii Zdrowia, obecnie prowadzi Redakcję Czasopism Naukowych w Wydawnictwach Uniwersytetu Warszawskiego. Szczególnie interesuje się wykorzystaniem nowoczesnych technologii w procesie wydawniczym oraz rozpowszechnianiu książek i czasopism. Jest zwolenniczką wolnego dostępu do wiedzy, sztuki, kultury.
Terminy i miejsca
To szkolenie nie ma aktualnych terminów. Wyślij zapytanie o nowe terminy bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Rejestracja
- zniżkę 3% przy zgłoszeniu za pośrednictwem Eventis.pl (cena standardowa 690 zł)
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe
- certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór )
Wydarzenie nieaktualne. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
- zniżkę 3% przy zgłoszeniu za pośrednictwem Eventis.pl (cena standardowa 790 zł)
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe
- certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór )
Wydarzenie nieaktualne. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Najczęściej zadawane pytania
Koszt obejmuje: udział w zajęciach dla 1 osoby, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia w formacie PDF, zapewnienie platformy szkoleniowej i dostępu do szkolenia w czasie rzeczywistym, test połączenia, pomoc techniczną w razie potrzeby.
Warunkiem udziału jest przesłanie wypełnionego formularza zgłoszeniowego (zakładka "Zgłoszenie"), faksem lub elektronicznie i otrzymanie drogą elektroniczną potwierdzenia udziału ze strony CPI. O przyjęciu zgłoszenia decyduje kolejność zgłoszeń. Ilość miejsc ograniczona.
Koszt udziału jest płatny na konto CPI, na podstawie potwierdzenia udziału. Faktury będą do odbioru podczas spotkania (przy szkoleniach on-line - elektronicznie).
Rezygnacja z udziału po 20 lutym 2025 r. lub nieobecność na spotkaniu powoduje powstanie zobowiązania pokrycia pełnych kosztów udziału na podstawie faktury Centrum Promocji Informatyki. Rezygnacja możliwa jest tylko i wyłącznie w formie pisemnej.
- Nazwa firmy: Centrum Promocji Informatyki sp. z o.o.
- Ulica i nr: Bonifraterska 17
- Kod pocztowy: 00-203
- Miejscowość: Warszawa
- Numer NIP: 5260209840
Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz
Dane kontaktowe
Organizator
