INWESTYCJE I ŚRODKI TRWAŁE 2025 – finansowanie obiektów inwentarzowych a pozyskiwanie środków na potrzeby rozwojowe na rok 2026.

O szkoleniu

Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji w zakresie zasad finansowania, księgowania i rozliczania środków trwałych w budowie (inwestycji), zasad tworzenia obiektów inwentarzowych środków trwałych, zasad ustalania wartości początkowej środka trwałego oraz zasad rozliczania nakładów ponoszonych w okresie użytkowania środka trwałego, jego ulepszenia, remontu, konserwacji, przeglądu w świetle obowiązujących przepisów prawa krajowego i przepisów prawa UE. 

Kto powinien wziąć udział?

Szkolenie dla wszystkich państwowych i samorządowych jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, a szczególnie dla: ministerstw, urzędów centralnych, urzędów wojewódzkich, administracji zespolonej, urzędów gmin i miast, starostw powiatowych, urzędów marszałkowskich, zarządów nieruchomościami, jednostek oświaty, jednostek pomocy społecznej, urzędów pracy, sądów, prokuratury, służb mundurowych, wojska, KAS, RIO, NIK, ZUS, KRUS, dysponentów państwowych funduszy celowych, agencji wykonawczych, instytucji gospodarki budżetowej, państwowych osób prawnych i pozostałych jednostek sektora finansów publicznych. 

Program szkolenia

  • Aktywa trwałe a aktywa obrotowe - definicja środków trwałych i definicja środków trwałych w budowie  oraz nakładów brutto na środki trwałe w świetle dyrektywy 2013/34, dyrektywy ws. ram budżetowych państw członkowskich oraz rozporządzenia ESA 2010.
  • Ustawa PIT, ustawa CIT, ustawa o rachunkowości – inwestycje i środki trwałe w świetle prawa podatkowego i prawa bilansowego.
  • Ustawa o finansach publicznych a pojęcie inwestycji w ustawie o finansach publicznych i błędy w jej aktach wykonawczych – wydatki bieżące i wydatki majątkowe jako źródło finansowania środków trwałych zależne od wartości i metody amortyzacji środka trwałego.
  • Problem szczególny związany z szczegółowym sposobem i trybem finansowania inwestycji z budżetu państwa blokującym finansowanie środków trwałych o wartości do 10 tys. zł z budżetu państwa oraz sposobu ich amortyzacji.
  • Projektowane zmiany ustawy o finansach publicznych na rok 2025/2026 – ustawa o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw jako przepisy mające na celu m.in. wdrożenie rozwiązań zmierzających do zrealizowania drugiego kamienia milowego (A2G) określonego dla Reformy Systemu Budżetowego (RSB) w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
  • Nowe grupy wydatków bieżących i wydatków majątkowych w świetle projektowanych zmian art. 124 i art. 236 ustawy o finansach publicznych – wydatki majątkowe samorządowych jednostek i zakładów budżetowych wg. nowych projektowanych zasad odwołujących się do art.124 ustawy o finansach publicznych obowiązującego w państwowych jednostkach budżetowych.
  • Nowa ustawa z dnia 1 października 2024 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego a potrzeby rozwojowe jednostek samorządu terytorialnego i problem zawyżania wydatków bieżących oraz zaniżania wydatków majątkowych jednostek samorządu terytorialnego w klasyfikacji i w sprawozdawczości budżetowej w ostatnich kilkunastu latach.
  • Nowe rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie poziomu wag przypisanych do wydatków majątkowych jednostek samorządu terytorialnego i jego wpływ na dochody budżetu jednostki samorządu terytorialnego na rok 2026.
  • Waga 1, waga 0,5, waga 025 i jej zastosowanie do wykazywanych w sprawozdaniu Rb-28S wydatków majątkowych w roku 2025.
  • Jak nie stracić środków na potrzeby rozwojowe na rok 2026 oczekując zmian w ustawie o finansach publicznych 2025/2026.
  • Nadrzędne zasady rachunkowości budżetowej oraz zasady wyceny obowiązujące w roku 2025 - rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 roku w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej a zasady funkcjonowania konta 080, zasady funkcjonowania kont księgowych: 011, 013, 014, 015, 016, 017 kont: 071, 072, 077 i ich powiązanie z księgami lub kartami inwentarzowymi środków trwałych (analityką).
  • Szczególna rola paragrafu 9 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 roku wpływające na specyficzne ujęcie środków w budżetach gmin, powiatów, województw jako dochodów budżetu i jako przychodów urzędu.
  • Krajowy standard rachunkowości nr 11 „Środki trwałe” i jego zastosowanie w jednostkach sektora finansów publicznych realizujących wydatki i zakupy inwestycyjne – sposób przyjęcia standardu do polityki rachunkowości jednostki na rok 2025.
  • Warunki uznania składnika majątku za środek trwały i zasady tworzenia obiektów inwentarzowych.
  • Grunty, budynki i lokale oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego i spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, obiekty inżynierii lądowej i wodnej, kotły i maszyny energetyczne, maszyny, urządzenia i aparaty ogólnego zastosowania, maszyny, urządzenia i aparaty specjalistyczne, urządzenia techniczne, środki transportu, narzędzia, przyrządy, ruchomości i wyposażenie, gdzie indziej niesklasyfikowane, inwentarz żywy jako obiekty inwentarzowe - Klasyfikacja Środków Trwałych (KŚT 2016) obowiązująca w roku 2025.
  • Inwentarz i zasady nadawania numerów inwentarzowych oraz zasady prowadzenia księgi inwentarzowej (księgi obiektów).
  • Ewidencja części dodatkowych lub części peryferyjnych, które mogą być przełączane między różnymi środkami trwałymi – zasady tworzenia tzw. podnumeru inwentarzowego.
  • Przypadki szczególne dot. tworzenia pojedynczych i zbiorczych obiektów inwentarzowych – zespolenie rodzajowe a zespolenie funkcjonalne, zespolenie sieciowe i liniowe oraz ich kryteria.
  • Zasady ustalania wartości początkowej środka trwałego – cena nabycia i koszt wytworzenia a moment rozpoczęcia budowy środka trwałego oraz nieodpłatne otrzymanie, ujawnienie, przekwalifikowanie i przekształcenie i inne przypadki.
  • Zakres zastosowania konta 800 i 840 do nieodpłatnie otrzymanych środków trwałych oraz do dotacji, płatności, środków Funduszu Przeciwdziałania Covid-19, środków Funduszu Pomocy Ukrainie, środków KFD, środków RFRD, środków RFPŁ PIS, środków RFIL i innych środków BGK finansujących środki trwałe.
  • Ulepszenia środków trwałych - poziom istotności i ulepszenia przeprowadzane etapami, miary wartości użytkowej, rodzaje ulepszeń.
  • Ulepszenie obcego środka trwałego.
  • Nakłady na bieżącą eksploatację - konserwacje a remonty bieżące (typowe i awaryjne), remonty nadzwyczajne.
  • Problem części zakupionych w celu wykorzystania do konserwacji, remontu lub ulepszenia środka trwałego.
  • Termin rozpoczęcia i zakończenia dokonywania odpisów amortyzacyjnych - planowa amortyzacja środka trwałego i jednorazowy odpis wartości początkowej.
  • Problem dolnej granicy wartości środków trwałych, zasady jej ustalania (np.100zł, 500zł, 1500zł) oraz typowe nieprawidłowości występujące w praktyce po zwiększeniu do 10 tys. zł limitu wartości środków trwałych amortyzowanych jednorazowo w ustawie CIT błędnie skutkujące nieuznawaniem za środki trwałe obiektów z jednorazowym odpisem amortyzacyjnym.

Czas trwania

9.00 - 13.00 

Forma zajęć

Prelegenci

0
Tomasz Wojtania

Doświadczony wykładowca z wieloletnią praktyką, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. Autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Jako konsultant i wykładowca pracował m.in. dla Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów i Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych. 

Terminy i miejsca

Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.

Szkolenie ON-LINE to wygodna forma szkolenia - wystarczy dostęp do urządzenia z internetem (komputer, tablet, telefon), słuchawki lub głośniki i ulubiony fotel.

Szkolenie realizowane jest w formule webinaru, w kameralnej grupie uczestników.

Bierzesz udział w pełnowartościowym szkoleniu - Trener prowadzi zajęcia "na żywo" - widzisz go i słyszysz.

Pokaz prezentacji, ankiet i ćwiczeń widzisz na ekranie swojego komputera w czasie rzeczywistym.

Podczas szkolenia można zadawać pytania na czacie, na które Trener odpowiada na wizji w trakcie zajęć.

Otrzymujesz materiały szkoleniowe oraz zaświadczenie ukończenia szkolenia.

Rejestracja

Cena 1
560
+23% VAT
Cena zawiera:
  • zniżkę 5% przy zgłoszeniu za pośrednictwem Eventis.pl (cena standardowa 590 zł)
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej
  • certyfikat uczestnictwa
Zapisz się
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Zapisz się, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

  • Płatności należy dokonać na trzy dni przed terminem szkolenia na  konto: mBank 90 1140 2017 0000 4102 0433 7598
  • W temacie przelewu prosimy o wpisanie daty i tematu szkolenia.
  • Na podstawie dokonanej płatności wysyłamy Państwu na podany w zgłoszeniu adres e-mailowy WYGENEROWANY INDYWIDUALNIE DLA KAŻDEGO UCZESTNIKA LINK DOSTĘPOWY.
  • Licencja i indywidualnie wygenerowany link aktywacyjny obejmuje dostęp do szkolenia tylko i wyłącznie dla jednej osoby.
  • Jeżeli chcecie Państwo udostępnić szkolenie większej liczbie osób - należy wykupić dodatkowe linki aktywacyjne.
  • Firma CRZ SENEKA zastrzega sobie prawo do weryfikacji ilości uczestników z wykupionym, indywidualnym dostępem do szkolenia w trakcie jego trwania.
  • Uczestnicy otrzymują imienne zaświadczenie ukończenia szkolenia, które wysyłamy w formie elektronicznej.
  • Rezygnacja z udziału powinna nastąpić w formie pisemnej (e-mail) najpóźniej na 3 dni robocze przed szkoleniem.
  • Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia 100% kosztów. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.
  • Rezygnacja telefoniczna nie jest respektowana.

Podczas wypełniania formularza rejestracji zaznacz opcję "Oświadczam, że udział będzie finansowany ze środków publicznych, proszę o wystawienie faktury z zerową stawką VAT."

Jeśli potrzebujesz zarejestrować organizatora w wewnętrznym systemie zamówień możesz zrobić to na dwa sposoby. W trakcie wypełniania zgłoszenia w polu Uwagi przekaż tą informację - opiekun szkolenia skontaktuje się w celu dopełnienia formalności. Możesz to również zrobić samodzielnie z użyciem poniższych danych:
  • Nazwa firmy: Centrum Rozwoju Zawodowego SENEKA S.C.
  • Ulica i nr: Dąbrowskiego 40
  • Kod pocztowy: 65-021
  • Miejscowość: Zielona Góra
  • Numer NIP: 9730814671

Najszybszym sposobem kontaktu z organizatorem i uzyskania dodatkowych informacji jest wypełnienie formularza kontaktowego. Możesz też zadzwonić do organizatora.
Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Przeciągnij plik tutaj lub kliknij, żeby dodać.
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.

Dane kontaktowe

Centrum Rozwoju Zawodowego SENEKA S.C.
65-021 Zielona Góra, Polska Dąbrowskiego 40

Organizator

Centrum Rozwoju Zawodowego SENEKA S.C.
65-021 Zielona Góra, Polska
Dąbrowskiego 40
woj. lubuskie
Od 2005 roku szkolimy w zakresie prawa i podatków. Głównym celem naszych szkoleń jest uzyskanie przez każdego uczestnika maximum praktycznej wiedzy, którą wykorzysta bezpośrednio w życiu zawodowym. Programy szkoleń tworzone są na podstawie aktu...
Powiadomienia o nowych terminach

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych terminach tego wydarzenia!