Jak czytać odpis z ksiąg wieczystych szkolenie warsztatowe wraz z elementami prawa dot. nieruchomości

O szkoleniu

Szkolenie ma charakter prawie wyłącznie warsztatowy i opiera się na pracy z dokumentem tj. na analizie konkretnych odpisów z ksiąg wieczystych. Jego celem jest wyrobienie w uczestnikach umiejętności swobodnego posługiwania się odpisem z ksiąg wieczystych.

Dlaczego warto wziąć udział?

Szkolenie ma na celu zapoznanie uczestników z podstawami prawa rzeczowego oraz kluczowymi zagadnieniami związanymi z funkcjonowaniem i analizą ksiąg wieczystych. Celem jest rozwinięcie umiejętności rozumienia i interpretowania zapisów w księgach wieczystych oraz zrozumienie roli tych zapisów w obrocie nieruchomościami.

Specyficzne cele szkolenia obejmują:

  1. Zrozumienie podstawowych pojęć i zasad prawa rzeczowego – uczestnicy zdobędą wiedzę na temat:

    • rodzajów praw rzeczowych, takich jak własność, ograniczone prawa rzeczowe (hipoteka, użytkowanie wieczyste, służebności),

    • specyfiki prawa do nieruchomości (w tym spółdzielcze prawo do lokalu),

    • zasadności i znaczenia jawności ksiąg wieczystych oraz ich roli w obrocie nieruchomościami.

  2. Opanowanie analizy odpisów z ksiąg wieczystych – uczestnicy nauczą się, jak poprawnie analizować i interpretować dane zawarte w księgach wieczystych, w tym:

    • ustalanie numeru księgi wieczystej na podstawie adresu nieruchomości,

    • zrozumienie struktury i zawartości poszczególnych działów księgi wieczystej (dział I – oznaczenie nieruchomości, dział II – własność, dział III – prawa i roszczenia, dział IV – hipoteka),

    • rozpoznawanie praw związanych z nieruchomością oraz roli ksiąg wieczystych w potwierdzaniu stanu prawnego.

  3. Znajomość zasad ewidencji nieruchomości – uczestnicy zapoznają się z różnicami między Ewidencją Gruntów i Budynków (EGiB) a księgami wieczystymi oraz nauczą się korzystać z systemów informacyjnych do ustalania stanu prawnego nieruchomości.

  4. Praktyczna wiedza o hipotekach i innych obciążeniach – uczestnicy dowiedzą się, jak radzić sobie z problemami związanymi z hipotekami (w tym np. hipoteka za złotówkę), a także poznają procedury związane z likwidowaniem nieprawidłowości.

  5. Zrozumienie procedur sądowych w zakresie wpisów do ksiąg wieczystych – uczestnicy nauczą się, kiedy orzeczenie dotyczące wpisu do księgi wieczystej staje się wykonalne, a także jak wpływa na to prawomocność orzeczenia.

  6. Analiza akt i odpisów historycznych – uczestnicy zapoznają się z problematyką ksiąg wieczystych z okresu zaborów i innych starych ksiąg wieczystych, a także nauczą się, jak pracować z aktami ksiąg wieczystych z lat ubiegłych.

Efekty szkolenia: Po ukończeniu szkolenia uczestnicy będą w stanie:

  • Samodzielnie analizować odpisy z ksiąg wieczystych,

  • Prawidłowo ustalać stan prawny nieruchomości,

  • Zrozumieć mechanizmy ewidencyjne oraz zasady jawności i wiary publicznej ksiąg wieczystych,

  • Wskazywać na zagrożenia związane z obrotem nieruchomościami i podejmować odpowiednie działania w zakresie weryfikacji obciążeń nieruchomości.

Kto powinien wziąć udział?

Szkolenie przeznaczone jest dla osób, które w pracy zawodowej stykają się z odpisami z ksiąg wieczystych tj. dla pośredników nieruchomości, zarządców nieruchomości,  pracowników firm deweloperskich, syndyków, windykatorów wierzytelności, pracowników odpowiedzialnych za regulowanie stanu prawnego nieruchomości, ustanawianie służebności przesyłu, zawieranie umów (w tym umów w przedmiocie udzielania kredytów hipotecznych), radców prawnych, pracowników działu nieruchomości.

Program szkolenia

I. Omówienie podstaw prawa rzeczowego w zakresie koniecznym do analizy i zrozumienia odpisów z ksiąg wieczystych:
- rodzaje odpisów z ksiąg wieczystych i zasady ich pobierania,
- jak ustalić numer księgi wieczystej „po adresie”?,
- Ewidencja Gruntów i Budynków a księgi wieczyste,
- co to jest zbiór dokumentów,
- kiedy orzeczenie w przedmiocie wpisu staje się wykonalne, czy prawomocność orzeczenia ma na nie wpływ?,
- co zrobić z hipoteką za złotówkę ustanowioną na rzecz nieznanej osoby, jak doprowadzić do jej zlikwidowania?,
- czy nieruchomość może nie mieć księgi wieczystej?,
- czy nieruchomość może nie mieć właściciela?,
- co to są akta księgi wieczystej?,
- co to jest księga wieczysta dawna?,
- problematyka odpisów z ksiąg wieczystych z okresu zaborów,
- własność,
- ograniczone prawa rzeczowe (spółdzielcze prawa do lokalu, hipoteka…),
- użytkowanie wieczyste,
- służebność,
- odrębna własność lokalu i prawo z nią związane,
- rękojmia wiary publicznej ksiąg wieczystych,
- zasada jawności ksiąg wieczystych. 

II. Analiza poszczególnych działów ksiąg wieczystych (praca z dokumentem):
- Oznaczenie księgi wieczystej.
- Dział I - O Oznaczenie nieruchomości.
- Dział I – SP Spis praw związanych z własnością.
- Dział II – Własność.
- Dział III – Prawa, roszczenia i ograniczenia.
- Dział IV – Hipoteka.   

III. Podstawy z zakresu ustawy o księgach wieczystych i hipotece.

Wszelkie prawa autorskie do powyższego opracowania są zastrzeżone na rzecz autora; jakiekolwiek korzystanie z konstrukcji planu oraz jego powielanie przy użyciu zastosowanych lub zbliżonych znaczeniowo sformułowań jest zabronione bez pisemnej zgody autora.  

Czas trwania

Harmonogram szkolenia / 1 dzień
godz. 09.00 - 10.30 /Rozpoczęcie, zajęcia 2 godz./
godz. 10.30 - 10.45 /przerwa/
godz. 10.45 - 12.15 /c.d. zajęć 2 godz./
godz. 12.15 - 12.45 /przerwa/
godz. 12.45 - 14.00 /c.d. zajęć 2 godz./

Łącznie 6 godzin

Forma zajęć

Prelegenci

Radca prawny zajmujący się obsługą podmiotów gospodarczych. Posiada bogate doświadczenie szkoleniowe z zakresu prawa cywilnego oraz prawa gospodarczego, w szczególności prawa spółek, prawo umów w obrocie gospodarczym, windykacja wierzytelności, księgi wieczyste. 

Terminy i miejsca

To szkolenie nie ma aktualnych terminów. Wyślij zapytanie o nowe terminy bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.

MS TEAMS

Rejestracja

Cena 1
380
+23% VAT
Cena zawiera:
  • zniżkę 5% przy zgłoszeniu za pośrednictwem Eventis.pl (cena standardowa 400 zł)
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej
  • certyfikat uczestnictwa
  • bezpłatne anulowanie zgłoszenia do 7 dni przed terminem
  • konsultacje indywidualne
  • Rozwiń
Zapisz się
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Zapisz się, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać e-mailem, pocztą. Potwierdzenie wysyłamy zgłoszonym uczestnikom e-mailem na 7 dni przed szkoleniem, po potwierdzeniu prosimy o dokonywanie wpłat za szkolenie na konto wskazane w potwierdzeniu. Faktury zostaną przekazane uczestnikom osobiście na szkoleniu lub wysłane pocztą. Istnieje możliwość płatności gotówką w dniu kursu po uzgodnieniu z organizatorem.

Zgłoszenie jest umową uczestnictwa w szkoleniu zawartą pomiędzy Organizatorem a firmą/uczestnikami zgłoszonymi. Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest przesłanie do organizatora zgłoszenia. Odwołanie zgłoszenia musi być dokonane w formie pisemnej lub telefonicznej. Niedokonanie wpłaty nie jest jednoznaczne z rezygnacją ze szkolenia. W przypadku wycofania zgłoszenia w terminie do 8 dni przed szkoleniem, zwracamy całą wpłatę; w przypadku rezygnacji w terminie późniejszym niż 8 dni lub niestawienie się na szkoleniu- uczestnik zostanie obciążony kosztem 100% wartości zamówienia. W przypadku odwołania szkolenia zwracamy wpłaconą opłatę. Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany prowadzących/ trenerów oraz miejsca szkolenia z przyczyn niezależnych od organizatora.

Podczas wypełniania formularza rejestracji zaznacz opcję "Oświadczam, że udział będzie finansowany ze środków publicznych, proszę o wystawienie faktury z zerową stawką VAT."

Jeśli potrzebujesz zarejestrować organizatora w wewnętrznym systemie zamówień możesz zrobić to na dwa sposoby. W trakcie wypełniania zgłoszenia w polu Uwagi przekaż tą informację - opiekun szkolenia skontaktuje się w celu dopełnienia formalności. Możesz to również zrobić samodzielnie z użyciem poniższych danych:
  • Nazwa firmy: Fundacja Promocji Edukacyjnej ORYLION
  • Ulica i nr: Aleja Warszawska 102
  • Kod pocztowy: 20-824
  • Miejscowość: Lublin
  • Numer NIP: 7122882045

Najszybszym sposobem kontaktu z organizatorem i uzyskania dodatkowych informacji jest wypełnienie formularza kontaktowego. Możesz też zadzwonić do organizatora.
Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Przeciągnij plik tutaj lub kliknij, żeby dodać.
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.

Dane kontaktowe

Fundacja Promocji Edukacyjnej ORYLION
20-824 Lublin, Polska Aleja Warszawska 102

Organizator

Fundacja Promocji Edukacyjnej ORYLION
20-824 Lublin, Polska
Aleja Warszawska 102
woj. lubelskie
ORYLION to działająca grupa doradcza, w ramach tej grupy doskonaleniem biznesu zajmuje się Fundacja Promocji Edukacyjnej ORYLION. Instytucją szkoleniowa, działa od 2004 roku. Aktywnie zajmujemy się doskonaleniem zawodowym dla biznesu. ORYLION Ewo...
Powiadomienia o nowych terminach

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych terminach tego wydarzenia!