O szkoleniu
Szanowni Państwo
Japoński rząd wyznaczył sobie cel neutralności pod względem emisji CO2 przy zachowaniu bezpieczeństwa energetycznego kraju. Osiągnięcie tego celu ma być możliwe dzięki realizacji strategii obejmującej ustanowienie pełnoekranowego łańcucha dostaw wodoru w celu obniżenia jego kosztu do 2030 r. oraz stosowanie amoniaku w energetyce cieplnej jako niskoemisyjnego paliwa przejściowego.
Podczas Japan Hydrogen Energy Tour spotkamy się z ekspertami w dziedzinie wykorzystania wodoru i infrastruktury wodorowej oraz odwiedzimy:
- Centrum Wodorowe Fukushima (FH2R)- największy na świecie zakład produkcji wodoru wykorzystujący energię odnawialną.
- Elektrociepłownię Hekinan (Hekinan City,Prefektua Aichi) wykorzystującą technologię współspalania paliwa amoniakalnego.
- Kawasaki KING SKYFRONT – międzynarodowe centrum innowacji w dziedzinie zdrowia, medycyny, opieki społecznej i ochrony środowiska, wyznaczone również jako specjalna strefa w ramach nowej strategii rozwoju kraju. Znajduje się tam instalacja demonstracyjna oraz Zakład demonstracyjny SPERA HYDROGEN® należący do Chiyoda Corporation.
- Mitsubishi Heavy Industry Kobe/Takasago Hydrogen Park – zeroemisyjna elektrownia gazowa.
- Elektrownię Węglową w Kyushu – gdzie wykorzystuje się amoniak zamiast węgla.
Dlaczego Japonia?
Wodór odegra kluczową rolę w dekarbonizacji japońskiego systemu energetycznego.
Inicjatywy polityczne japońskiego rządu koncentrują się na:
- rozwoju łańcucha dostaw wodoru (w tym magazynowanie)
- zwiększaniu popytu krajowego na wodór i amoniak znacznym obniżeniu kosztu przesyłu wodoru
- dążeniu do osiągnięcia kosztu wodoru na poziomie 30 JPY/Nm3 do roku 2030.
Kluczowa jest rola wodoru i amoniaku w dekarbonizacji wytwarzania energii cieplnej:
- 20% współspalanie amoniaku w elektrowniach węglowych do 2030 r.
- 30% współspalanie wodoru w elektrowniach gazowych do 2030 r.
Wodór/amoniak ma stanowić 1% całkowitego miksu energetycznego Japonii do 2030 r.
Planowane oraz realizowane są znaczące inwestycje publiczno-prywatne w R&D i projekty pilotażowe, szczególnie w technologie transportu wodorowego. “Power to gas” przewidziane jako rozwiązanie dla energii odnawialnej i krajowej produkcji wodoru.
Stworzone też ramy regulacyjnych wspierających powszechniejsze wykorzystanie wodoru i amoniaku
- specjaliści i menadżerowie z firm energetycznych;
- przedstawiciele samorządów poszukujących bezpiecznej i taniej energii oraz strategii przejścia z energetyki opartej na węglu na inne źródła ciepła i zasilania;
- stratedzy i konsultanci zajmujący się strategią energetyczną oraz poszukiwaniem nowych sprawdzonych technologii;
- wszyscy zainteresowani rozwojem energii opartej na wodorze i transferem tej wiedzy do Polski.
Program szkolenia
Strategia i praktyka energetyki opartej na wodorze i amoniaku
Dzień / 15 MARCA 2024 r.
Lot Warszawa – Tokyo (w zależności od wybranego połączenia i linii lotniczej podróż trwa od 12 do 24 godzin)
Dzień 1 / 16 MARCA 2024 r.
19.30 przylot do Tokyo
20.30 transfer do Hotelu
22.00 zameldowanie w hotelu oraz kolacja
Dla chętnych. zwiedzanie dzielnicy Shibuya nocą
Dzień 2 / 17 MARCA 2024 r.
3.00 dla chętnych. Tsukuji Market – najsławniejszy targ rybny na świecie, m.in. licytacja tuńczyka
7.45 śniadanie i przejazd pociągiem Shinkansen do Fukushimy
10.00 wizyta w The Great East Japan Earthquake and Nuclear Disaster Memorial Museum
12.00 lunch w formie bento w Futaba Business Incubation and Community Center
13.30 Hydrogen Tour I. THE FUKUSHIMA HYDROGEN ENERGY RESERCH FIELD
Wizyta w centrum wodorowym The Fukushima Hydrogen Energy Reserch Field. To największy na świecie zakład produkcji wodoru wykorzystujący energię odnawialną. Znajduje się w prefekturze Fukushima. Obiekt wykorzystuje 10 MW energii słonecznej, która jest zainstalowana w pobliżu zakładu produkcyjnego. Może produkować 1200 Nm3 wodoru na godzinę. Został założony wspólnie przez Organizację Rozwoju Nowej Energii i Technologii Przemysłowych, Toshiba Energy Systems & Solutions Corporation, Tohoku Electric Power i Iwatani Corporation.
Podsumowanie wizyty i dyskusja: “Wytwarzanie “zielonego” wodoru z wykorzystaniem elektrolizerów zasilanych za pomocą ogniw fotowoltaicznych”
18.00 Obiadokolacja i Zameldowanie w King Skyfront Tokyu REI Hotel w Kawasaki, wyposażonym we własną elektrownię wodorową.
Dzień 3 / 18 MARCA 2024 r.
6.00 śniadanie
7.00 przejazd do Kawasaki
8.00 Hydrogen Tour II. SPERA HYDROGEN; KING SKYFRONT
To międzynarodowe centrum innowacji w dziedzinie zdrowia, medycyny, opieki społecznej i ochrony środowiska, wyznaczone również jako specjalna strefa w ramach nowej strategii rozwoju kraju. Instalacja demonstracyjna oraz Zakład demonstracyjny SPERA HYDROGEN® należący do Chiyoda Corporation. Jako zalążek strefy przemysłowej Keihin, Kawasaki wspierało erę szybkiego wzrostu gospodarczego kraju. Drugą stroną szybkiej industrializacji była jednak degradacja środowiska, w tym zanieczyszczenie powietrza i wody na masową skalę. Aby przezwyciężyć ten problem, miasto Kawasaki współpracowało z korporacjami w celu odzyskania czystego powietrza i wody. Korzystając z tego potencjału, miasto Kawasaki koncentruje się obecnie na wykorzystaniu energii wodorowej jako głównej technologii w “zielonych innowacjach”
Model budowy łańcucha dostaw wodoru w Kawasaki: pierwsza na świecie międzynarodowa instalacja demonstracyjna łańcucha dostaw wodoru (AHEAD). Next Generation Hydrogen Energy Chain Technology Research Association (AHEAD), w tym Chiyoda Corporation, zakończyła w ubiegłym roku projekt demonstracyjny w celu zbudowania międzynarodowego łańcucha dostaw wodoru. W ramach tego projektu demonstracyjnego REIWA w 2019 r. w Brunei Darussalam została zbudowana instalacja uwodornienia, a w strefie przybrzeżnej miasta Kawasaki powstał zakład odwodornienia, a w fazie projektu REIWA 2 wodór zakupiony w Brunei Darussalam jest transportowany drogą morską do nabrzeża Kawasaki w postaci ciekłej w temperaturze otoczenie i ciśnieniu normalnym z wykorzystaniem opracowanej w tym celu nowej technologii transportu wodoru. Ten projekt jest wspierany przez Organizację Rozwoju Nowej Energii i Technologii Przemysłowych (NEDO).
Podsumowanie wizyty i dyskusja: “Sposoby transportowania wodoru; łańcuch dostaw od wytworzenia do odbiorcy końcowego”
- kwestie transportu wodoru w postaci ciekłej z opisem i informacją o nakładach energetycznych, temperaturze, ciśnieniu itp. w trakcie jego transportu w tej postaci.
- transport wodoru w postaci gazowej, w formie gazu sprężonego i związane z tym nakłady energetyczne.
- sprężarki stosowane do zwiększania ciśnienia wodoru itp.
- Transport wodoru powiązanego innymi związkami chemicznymi, w tym stosowana technologia opracowana przez firmę NEDO- łańcuch dostaw, związki chemiczne stosowane do uwodornienia oraz odpowiednie reakcje chemiczne z tym związane, reakcje odwodornienia.
- nakłady energetyczne i sprawność procesów – próba jej oszacowania.
13.20 przejazd do Hekinan
14.00 Hydrogen Tour III: TECHNOLOGIA WSPÓŁSPALANIA PALIWA AMONIAKALNEGO W ELEKTROCIEPŁOWNI HEKINAN (HEKINAN CITY,PREFEKTUA AICHI)
Od roku 2021 JERA Co., Inc. (“JERA”) i IHI Corporation (“IHI”) prowadzą, w ramach programu grantowego Organizacji Rozwoju Nowej Energii i Technologii Przemysłowych (NEDO),projekt demonstracyjny mający na celu opracowanie technologii współspalania dużych ilości paliwa amoniakalnego w elektrowni cieplnej Hekinan.
Projekt jest ważnym przedsięwzięciem, które może być pierwszym krokiem w kierunku szybkiej dekarbonizacji przyniskich kosztach dla krajów takich jak Japonia, które potrzebują wytwarzania energii cieplnej. Dlatego też JERA i IHI pracowały nad skróceniem okresu instalacji palników, zbiorników, rur i innego sprzętu wymaganego dla projektu. Po zakończeniu tych prac JERA i IHI zdecydowały się przyspieszyć rozpoczęcie wielkoskalowego współspalania paliwa amoniakalnego(20% wartości opałowej) w bloku 4. elektrowni o około 1 rok, do roku 2023.
W ramach celu „JERA Zero emisjiCO2 do 2050 r.” JERA pracuje nad zmniejszeniem emisji CO2 z działalności krajowej i zagranicznej do zera do 2050 r., promując stosowanie bardziej ekologicznych paliw i dążąc do produkcji energii cieplnej, która nie emituje CO2podczas wytwarzania energii. JERA będzie nadal przyczyniać się do dekarbonizacji przemysłu energetycznego poprzez własne proaktywne wysiłki na rzecz rozwoju technologii dekarbonizacyjnych przy jednoczesnym zapewnieniu racjonalności ekonomicznej.
Podsumowanie i dyskusja: “Czy amoniak może w pełni zastąpić paliwa węglowodorowe?”
- transport amoniaku do miejsca docelowego, dostarczenie do miejsca jego spalania
- proces spalania amoniaku, w tym szybkość procesu, jego dynamika i sposoby zwiększenia dynamiki procesu spalania
- reakcje spalania amoniaku, jako paliwa zespołów energetycznych oraz przyszłościowe możliwości jego spalania w silnikach spalinowych zarówno stacjonarnych, jak i trakcyjnych
Obiadokolacja
Dzień 4 /19 MARCA 2024 r.
7.00 śniadanie
9.30 Hydrogen Tour IV: MITSUBISHI HEAVY INDUSTRY KOBE/TAKASAGO HYDROGEN PARK – ZEROEMISYJNA ELEKTROWNIA GAZOWA.
Jest to pierwsze na świecie centrum walidacji technologii wodorowych, obejmujące produkcję wodoru i wytwarzanie energii. Park wspiera komercjalizację turbin gazowych opartych na wodorze. Mitsubishi Power ogłosiło współspalanie 30%wodoru w dużych turbinach gazowych i wykorzysta Takasago Hydrogen Park do komercjalizacji małych i dużych turbin gazowych, dążąc do 100% spalania wodoru do 2025 roku.
Mitsubishi Power wykorzystuje technologie związane z wodorem, w tym produkcję wodoru, magazynowanie i tankowanie turbin gazowych. Zakład produkcji wodoru wykorzystuje elektrolizę wody, a Mitsubishi zamierza przetestować i zweryfikować inne technologie produkcji wodoru nowej generacji, takie jak produkcja błękitnego wodoru poprzez pirolizę metanu i węgiel stały.
W Takasago Machinery Works powstanie zintegrowany system dla wszystkich aspektów technologii związanych z wodorem, od rozwoju po demonstrację i weryfikację. Na ten dzień zaplanowaliśmy też spotkanie z przedstawicielami Organizacji Rozwoju Nowej Energii i Technologii Przemysłowych (NEDO).
Podsumowanie wizyty i dyskusja: “Spalanie wodoru”
15.00 przejazd pociągiem Shinkansen do Kyoto
16.00 zakwaterowanie w hotelu
17.00 kolacja i zwiedzanie Kyoto
Dzień 5 / 20 MARCA 2024 r.
7.00 śniadanie
8.00 przejazd na stacje kolejowa
8.58 przejazd pociągiem Shinkansen do Kokura
12.00 Hydrogen Tour V: ELEKTROWNIA WĘGLOWA W KYUSHU – AMONIAK ZAMIAST WĘGLA
Elektrownia węglowa w Kyushu, która wykorzystuje amoniak jako paliwo zamiast węgla. Pilotażowy projekt realizowany jest pod patronatem japońskiego Ministerstwa Gospodarki Handlu i Przemysłu (METI) we współpracy z Mitsubishi Heavy Industries oraz firmą inżynieryjno-budowlana JGC i Saudi Aramco. Głównym celem tego projektu jest zredukowanie emisji dwutlenku węgla poprzez zastąpienie tradycyjnego węgla przez amoniak jako główne paliwo w elektrowni węglowej. Amoniak jest postrzegany jako potencjalne paliwo zielone, ponieważ podczas spalania nie emituje dwutlenku węgla. Projekt ma na celu demonstrację i ocenę efektywności i wydajności wykorzystania amoniaku w kontekście elektrowni węglowej.
Współpraca między Mitsubishi Heavy Industries, JGC i Saudi Aramco ma na celu połączenie wiedzy i doświadczenia w dziedzinie energetyki, inżynierii i budownictwa, aby opracować nowe rozwiązania technologiczne umożliwiające praktyczne wdrożenie amoniaku jako paliwa w elektrowniach węglowych. Projekt ten ma ogromne znaczenie dla transformacji energetycznej, ponieważ może otworzyć drogę do bardziej zrównoważonej i ekologicznej produkcji energii.
Pilotażowy projekt wykorzystania amoniaku w elektrowni węglowej w Kyushu jest ważnym krokiem w kierunku redukcji emisji gazów cieplarnianych w sektorze energetycznym. Jego celem jest o pracowanie i przetestowanie nowych technologii, które mogą mieć potencjał do zastosowania na większą skalę w przyszłości.
Podsumowanie wizyty i dyskusja: “Czy możliwym jest 100% zastąpienie węgla amoniakiem w kotłach elektrowni węglowej”
15.12 przejazd pociągiem Shinkansen przejazd do Tokyo
19.50 zameldowanie w hotelu i kolacja
Dzień 6 / 21 MARCA 2024 r.
Po śniadaniu, czas wolny lub zwiedzanie z polskojęzycznym przewodnikiem
20.00 przejazd z hotelu na lotnisko
23.05 wylot do Warszawy
Czas trwania
Dzień 1
19:30-22:00
Dzień 2
3:00-18:00
Dzień 3
6:00-18:00
Dzień 4
7:00-17:00
Dzień 5
7:00-19:50
Dzień 6
20:00-23:05
Prelegenci
Członek Zarządu Toyota Motors, nazywany “father of the Prius” za rolę jaką odegrał w powstaniu i rozwoju najlepiej sprzedającej się hybrydy na świecie.
Obecnie skupia się na rozwoju nie tylko samochodów elektrycznych oraz hybryd ale również wodorowych.
Takeshi Uchiyamada urodził się 17 sierpnia 1946 r. W marcu 1969 r. ukończył studia na Uniwersytecie w Nagoya, uzyskując dyplom z fizyki stosowanej, a w kwietniu tego samego roku dołączył do Toyota Motor Corporation (TMC). W styczniu 1994 r. pan Uchiyamada został dyrektorem generalnym projektu Centrum Rozwoju Pojazdów 2. W styczniu 1996 r. został głównym inżynierem centrum, które opracowało Priusa – pierwszy na świecie masowo produkowany samochód hybrydowy benzynowo-elektryczny.
Po powołaniu do Zarządu w czerwcu 1998 r. pan Uchiyamada nadzorował Centrum Rozwoju Pojazdów 3. W czerwcu 2000 r. został dyrektorem naczelnym Centrum Rozwoju Pojazdów 2, a w czerwcu 2001 r. został dyrektorem zarządzającym i dyrektorem generalnym Overseas Centrum Operacyjne Obsługi Klienta. Pan Uchiyamada został mianowany starszym dyrektorem zarządzającym (tytuł ten zmieniono na starszego dyrektora zarządzającego w czerwcu 2011 r.), a w czerwcu 2003 r. został także mianowany dyrektorem naczelnym Vehicle Engineering Group. W czerwcu 2004 r. został dyrektorem ds. produkcji Control & Logistics, a w czerwcu 2005 roku został wiceprezesem wykonawczym. Pan Uchiyamada został mianowany wiceprezesem zarządu w czerwcu 2012 r., a następnie prezesem w czerwcu 2013 r. W kwietniu 2023 r. został członkiem zarządu.
Prezes HESS – Hydrogen Energy Systems Society of Japan, najdłużej działającego stowarzyszenia wodorowego na świecie.
Profesor na Uniwersytecie Narodowym w Jokohamie na Wydziale Inżynierii Materiałowej i Chemicznej.
Autor artykułów, książek i patentów w zakresie ogniw paliwowych i elektrochemicznych systemów konwersji energii
Pomysłodawca i główny twórca Toyoty Mirai, samochodu elektrycznego ale z własną elektrownią na pokładzie w postaci ogniwa wodorowego.
Prof. dr hab. inż. Andrzej Kaźmierczak jest wybitnym polskim naukowcem i inżynierem, którego kariera jest nie tylko imponująca, ale także inspirująca.
Andrzej Kaźmierczak nieustannie łączy naukę z praktyką i przemysłem. Był zaangażowany w wiele projektów badawczych, a także pełnił rolę eksperta w rozstrzyganiu reklamacji wyrobów przemysłowych. Jego osiągnięcia były wielokrotnie nagradzane przez różne instytucje, w tym Dyrektora Instytutu Konstrukcji i Eksploatacji Maszyn, Dziekana Wydziału Mechanicznego i Rektora Politechniki Wrocławskiej.
Andrzej Kaźmierczak jest aktywnym uczestnikiem konferencji krajowych i międzynarodowych. W ciągu swojej kariery uczestniczył w wielu konferencjach naukowych, gdzie dzielił się swoją wiedzą i doświadczeniem.
Terminy i miejsca
To szkolenie nie ma aktualnych terminów. Wyślij zapytanie o nowe terminy bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Japonia
woj. mazowieckie
Rejestracja
- zniżkę 5% przy zgłoszeniu za pośrednictwem Eventis.pl (cena standardowa 26 970 zł)
- przygotowanie i realizację wizyty wg. wybranego programu
- Wizyty fabrykach Wykłady / warsztaty Noclegi w pokoju dwuosobowym Transport wewnętrzny, autokarowy oraz kolejowy
- Pełne wyżywienie wg programu Opiekę polskojęzycznego przewodnika i tłumacza
Wydarzenie nieaktualne. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Najczęściej zadawane pytania
Ogólne warunki uczestnictwa w projektach edukacyjnych realizowanych przez Langas Group
https://langas.pl/wp-content/uploads/2020/11/Ogo%CC%81lne_warunki_uczestnictwa_w_projektach_edukacyjnych_realizowanych_przez_Langas_Group.pdf
- Nazwa firmy: Langas Regtech sp. z o.o.
- Ulica i nr: ul. Marszałkowska 58 lok. 15
- Kod pocztowy: 00-545
- Miejscowość: Warszawa
- Numer NIP: 7010991220