O szkoleniu
Celem szkolenia jest :
- usystematyzowanie zagadnień dotyczących mobbingu, dyskryminacji oraz molestowań
- wskazanie rozwiązań w zakresie przyjmowania i analizowania zgłoszeń dotyczących mobbingu
- zapoznanie z możliwościami funkcjonowania Komisji antymobbingowej
- opisanie trybów i zasad wykonywania pracy przez Komisję
- przypomnienie o obowiązkach i odpowiedzialności ciążącej na pracodawcy z uwagi na zaistnienie zjawiska mobbingu.
Celem szkolenia jest :
- usystematyzowanie zagadnień dotyczących mobbingu, dyskryminacji oraz molestowań
- wskazanie rozwiązań w zakresie przyjmowania i analizowania zgłoszeń dotyczących mobbingu
- zapoznanie z możliwościami funkcjonowania Komisji antymobbingowej
- opisanie trybów i zasad wykonywania pracy przez Komisję
- przypomnienie o obowiązkach i odpowiedzialności ciążącej na pracodawcy z uwagi na zaistnienie zjawiska mobbingu.
członkowie komisji antymobbingowych
Program szkolenia
Zagadnienia wstępne
- Ochrona prawna obywatel i pracownika
- Dyskryminacja, molestowanie w tym seksualne
Pojęcia, wskazanie różnic w tych zjawiskach, wyjaśnienie zagrożeń dla firmy wynikających konieczności wyjaśniania takich zachowań
- Podstawowe pojęcia dotyczące mobbingu
Pojęcie mobbingu, mobbera, ofiar mobbingu, znamiona istnienia mobbingu
- Podstawy prawne oraz orzecznictwo sądowe w zakresie pojęcia mobbingu
Omówienie przykładowych orzeczeń sądowych dotyczących mobbingu
- Zagrożenia dla organizacji wynikające z mobbingu
Przypomnienie jak istotne dla organizacji jest identyfikacja zjawiska mobbingu, wpływu mobbingu na funkcjonowanie organizacji oraz znaczenie właściwego przekazu na zewnątrz w przypadku upublicznienie tego typu zachowań.
Zgłaszanie zjawiska mobbingu
System oficjalnych zgłoszenie podejrzeń mobbingu
Przedłożenie rozwiązań w zakresie możliwości zgłoszeń mobbingu przez wszystkie zainteresowane podmioty takie jak pracodawcę, pracowników, organizacje społeczne, związki zawodowe oraz podmioty zewnętrzne.
Anonimowe zgłaszanie mobbingu
Omówienie możliwość funkcjonowania kanałów anonimowej komunikacji w firmach w formie papierowej i elektronicznej
Analiza zgłoszeń oficjalnych i anonimowych
Wskazanie na konieczność podstawowej weryfikacji zgłoszeń o podejrzeniu mobbingu przez odpowiednie osoby. System informowania Komisji o zgłoszeniach dotyczących mobbingu.
Procedury związane z odizolowaniem od siebie osób co do których istnieje podejrzenie lub zgłoszenie w zakresie zjawiska mobbingu
Przedstawienie znaczenie właściwej reakcji organizacji na zgłoszenie dotyczące mobbingu. Konieczność wcześniejszego opracowania procedur, jakie winny być zastosowane w stosunku do osób związanych z ewentualnym mobbingiem
Komisja Antymobbingowa
- Cel powstania i funkcjonowania Komisji Antymobbingowej
Wskazanie celów i zasad funkcjonowania dla pracodawcy, pracowników, organizacji społecznych oraz związków zawodowych
- Wpływ struktury organizacji na działanie Komisji Antymobbingowej
Zasygnalizowanie jak struktura organizacyjna wpływa na funkcjonowanie komisji w zakresie : szybkości działań, osób decyzyjnych, możliwości wpływania przez różne strony uczestniczące w mobbingu lub wyjaśniających zjawisko mobbingu.
- Skład Komisji Antymobbingowej
Ustalenie czy warto posiadać stałą komisję z tym samym składem, czy też lepiej aby komisja funkcjonowała w zmiennym składzie. Odpowiedź na pytanie czy Komisja ma być jedna, czy w każdym oddziale.
Znaczenie regulaminów pracy, wynagradzania i innych dokumentów wpływających na ustalenia wewnątrzzakładowe
Konieczność posiadania właściwej wiedzy o strukturze organizacji, relacjach służbowych oraz dokumentacji pracowniczej stosowanej w relacjach pracowniczych.
Prace Komisji Antymobbingowej
- Tryb rozpatrywania zgłoszeń w zakresie podejrzenia mobbingu
Znaczenie czasu reakcji na zgłoszenia, wybranie odpowiedniego modelu współpracy w Komisji oraz przystąpienie do wyjaśniania zgłoszenia lub zgłoszeń
- Zbieranie materiału dowodowego
Analiza zgłoszenia
Weryfikacja pozycji w organizacji ofiary/ofiar mobbingu i mobbera lub mobberów
Ustalanie relacji zawodowych pomiędzy ofiarą/ofiarami mobbera lub mobberów
- Przesłuchania ofiary/ofiar mobbingu i mobbera lub mobberów
Wybór odpowiedniego miejsca i czasu przesłuchania
Wybór odpowiedniej kolejności przesłuchiwania
Uwzględnienie możliwości uczestniczenia pełnomocnika w trakcie przesłuchiwań
Przygotowanie się na możliwość odmowy składania jakichkolwiek wyjaśnień lub odmowy przesłuchania przez osoby zaangażowane w zjawisko mobbingu.
- Analiza zebranego materiału dowodowego
Ustalenie prawdopodobieństwa zaistnienia mobbingu lub innych niepożądanych zachowań.
Weryfikacja złożonych wyjaśnień i zeznań
Wybór najbardziej prawdopodobnej wersji zdarzeń
- Sporządzenie raportu
- Przygotowanie raportu dla przełożonych
- Sformułowanie wniosków co do konkretnego zgłoszenia
- Wnioski na przyszłość w zakresie całej organizacji
- Prezentacja wyników prac Komisji
Czas trwania
9:00 - 15:30
Forma zajęć
Terminy i miejsca
Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Rejestracja
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe
- certyfikat uczestnictwa
Brak miejsc. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Termin nieaktualny. Wybierz inny termin powyżej, bądź wypełnij formularz, aby zapytać o planowane nowe terminy.
Najczęściej zadawane pytania
- Nazwa firmy: WIK Consulting
- Ulica i nr: Różyckiego 2/23
- Kod pocztowy: 62-510
- Miejscowość: Konin
- Numer NIP: 7781112647
Masz pytania? Napisz do nas