O szkoleniu
Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji w zakresie zasad funkcjonowania KSeF w jednostkach budżetowych oraz wynikających z przepisów ustawy o finansach publicznych, ustawy Ordynacja podatkowa, ustawy kodeks postępowania administracyjnego zasad ustalania i rozliczania opłat za wyżywienie dziecka w szkołach, internatach, bursach, przedszkolach, żłobkach, klubach dziecięcych, zarówno w przypadku gdy posiłki przygotowuje własna kuchnia jak i firma cateringowa, a także zasad ustalania i rozliczania opłat za pobyt dziecka w internacie, w bursie, przedszkolu, żłobku i klubie dziecięcy (z uwzględnieniem programu „Aktywnie w żłobku”) i zmian w klasyfikacji budżetowej w zakresie nowych opisów do paragrafu 067 i 069 zamiast 083 obowiązujących częściowo wstecz od 2025 i od 2026 roku.
Na szkoleniu omówiona zostanie również nowa klasyfikacja budżetowa i nowe paragrafy 663 i 664 obowiązujące od 2027 roku.
Zmiany klasyfikacji budżetowej na rok 2025/2026 zostały opublikowane w rozporządzeniu Ministra Finansów i Gospodarki z 10 września 2025 roku zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U.2025 poz.1241). Projekt nowej klasyfikacji budżetowej obowiązującej od 2027 roku i związane z nim zmiany w rachunkowości budżetowej oraz w zasadach prowadzenia gospodarki budżetowej został opublikowany na RCL.
Wyroki sądów i przepisy ustawy o finansach publicznych oraz zaktualizowane wyjaśnienia RIO z 2024 i z 2025 roku wyraźnie dziś wskazują, że opodatkowanie VAT opłat za pobyt i wyżywienie dziecka w szkole, przedszkolu, żłobku było błędne.
Oznacza to, że jednostki powinny uważać wdrażając KSeF, gdyż niektórzy doradcy podatkowi wprowadzają w błąd jednostki budżetowe w zakresie zasad funkcjonowania KSeF w żłobkach, klubach dziecięcych, przedszkolach, szkołach, internatach i bursach szkolnych.
Szkolenie dla:
- organów prowadzących oraz dyrekcji, głównych księgowych i księgowych szkół,
- internatów,
- burs szkolnych,
- przedszkoli,
- żłobków,
- klubów dziecięcych,
- kierowników i służb finansowo-księgowych zespołów wspólnej obsługi administracyjno-finansowej prowadzonej w SCUW
- oraz gmin, miast, powiatów, województw i ich urzędów, a także dla państwowych jednostek budżetowych oświaty oraz ministerstw nadzorujących podległe im szkoły państwowe.
Program szkolenia
1. Ogólne zasady funkcjonowania KSeF – czym jest KSeF, kogo i co obejmuje, w jakich terminach. Co to jest VIDA, KSeF a VIDA.
2. Uprawnienia – zgłoszenie ZAW-FA, narzędzia autoryzacyjne, rodzaje dostępów, rola SCUW w zakresie jednostek obsługiwanych.
3. Wystawianie i odbiór faktur - wyjaśnienie dlaczego państwowa jednostka budżetowa może być uznana za samodzielnego podatnika VAT, a samorządowa jednostka budżetowa nie jest uznana za samodzielnego podatnika VAT i jest objęta centralizacją rozliczeń w VAT, problem z NIP.
- KSeF a nieprawidłowości dot. nazwy nabywcy/sprzedawcy występujące w miastach na prawach powiatu, np.: nieprawidłowa nazwa: Gmina Wrocław, Gmina Gdańsk, prawidłowa nazwa: Wrocław-miasto na prawach powiatu, Gdańsk- miasto na prawach powiatu.
- Specyfika systemu budżetowego, rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej oraz finansowej szkół, internatów, burs, przedszkoli, żłobków, klubów dziecięcych jako jednostek budżetowych, w tym jednostek oświaty dysponujących wydzielonym rachunkiem dochodów własnych oświaty (RDWO / WRD).
- Problemy z nadzorem prawnym niektórych wojewodów i problemy wynikające z kilku wyroków odwołujących się do starej błędnej opinii MEN, do umów i do statutu, kwestionujących zasady gospodarki budżetowej, szkół, internatów, przedszkoli, żłobków odmiennych od stanowisk RIO –
- Ustawa o finansach publicznych a opłaty za korzystanie z posiłku w szkole w świetle obowiązującego od 1 września 2022 art. 106a ustawy z 14 grudnia 2016 roku prawo oświatowe i obowiązującego od 1 września 2017 roku art. 106 tej ustawy – „gorący posiłek” i posiłek w szkole, w tym finansowany przez OPS w szkole.
- Ustawa o finansach publicznych a opłaty za korzystanie z zakwaterowania i wyżywienia w internacie w świetle art.107 ustawy prawo oświatowe i bursie szkolnej w świetle paragrafu 83 rozporządzenia MEiN z dnia 30 marca 2023 roku w sprawie niektórych publicznych placówek systemu oświaty – problem odmienności rozwiązań prawnych dla internatów i burs.
- Ustawa o finansach publicznych a opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego i opłaty za korzystanie z wyżywienia w przedszkolach w świetle obowiązującego od 1 stycznia 2018 roku art. 52 ustęp 15 ustawy z dnia 27 października 2017 roku o finansowaniu zadań oświatowych
- Obowiązujące od 1.09.2019 roku zmiany zasad funkcjonowania wydzielonych rachunków dochodów (WRD) w świetle nowego brzmienia art. 223 ustawy o finansach publicznych – czy szkoła i przedszkole może organizować żywienie w formie WRD i czy np. intendentka może prowadzić konto żywieniowe, rozliczać na nim opłaty i dokonywać wydatków na zakupy artykułów spożywczych po zmianach przepisów ustawy o finansach publicznych w zakresie art. 223?
- Problem z funkcjonowaniem WRD państwowych jednostek budżetowych oświaty, w świetle art 11a ustawy o finansach publicznych.
- „Wsad do garnka/kotła” – co wlicza się, a czego nie wlicza się do opłat za korzystanie z posiłku oraz wyjaśnienie dlaczego opłaty za pobyt i wyżywienie nie mogą być rozliczane na wyodrębnionym rachunku dochodów samorządowych jednostek budżetowych oświaty (RDWO / WRD) oraz dlaczego żłobki nie mogą mieć takiego rachunku – problem WRD w internatach i bursach szkolnych.
- Rozliczanie wyżywienia w ramach praktycznej nauki zawodu na WRD – prawidłowe zastosowanie art. 223 ustawy o finansach publicznych, sposób i tryb sporządzania planu finansowego dochodów i wydatków, wykonywanie dochodów i wydatków oraz specyfika sprawozdania RB-34S.
- Rozliczanie wyżywienia w ramach RDWO / WRD z art. 11a ustawy o finansach publicznych w państwowych jednostkach budżetowych oświaty – sposób i tryb sporządzania planu finansowego dochodów i wydatków, wykonywanie dochodów i wydatków oraz specyfika sprawozdania RB-34.
- Opłaty za korzystanie z posiłku w szkole, przedszkolu, żłobku, w klubie dziecięcym oraz opłaty za pobyt w przedszkolu, w żłobku, w klubie dziecięcym a podatek VAT – typowe nieprawidłowości związane z opodatkowaniem VAT opłat za pobyt i wyżywienie dziecka i dokumentowaniem wpływów niepotrzebnie wystawionymi fakturami VAT oraz problem opłat pobieranych przez internaty i bursy szkolne.
- Problem szczególny dot. korzystania z posiłków przez nauczycieli, opiekunów, pracowników administracyjnych w świetle interpretacji ogólnej Ministra Finansów z 10 czerwca 2020 roku i wyroków sądów – wyjaśnienie czy VAT niepodlegający, czy zwolniony, czy VAT 8%.
- Opłaty za pobyt i wyżywienie jako należności publicznoprawne niepodatkowe o których mowa w art. 60-67 ustawy o finansach publicznych i występujące od 1 stycznia 2010 roku zaniedbania w stosowaniu przepisów ustawy o finansach publicznych, w tym w zakresie rozliczania należności, wpłat i nadpłat w ustawowym terminie określonym w art. 47 paragraf 1 Ordynacji podatkowej.
- Zakres zastosowania przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego i odpowiednio przepisów działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa do opłat za pobyt i wyżywienie – decyzje a przypisy należności, płatności z „góry” czy „z dołu”, odsetki, rozliczanie wpłat, umorzenie należności, wpłaty przez osoby „trzecie” takie jak ZUS czy Fundusz Pracy, nadpłaty i ich rozliczanie, itd..
- Zakres zastosowania art. 62b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa do „babciowego” finansowanego przez ZUS.
- Zmiany klasyfikacji budżetowej oraz ich zastosowanie w szkołach, internatach, bursach szkolnych, przedszkolach, żłobkach i klubach dziecięcych – problem błędnego stosowania paragrafu 083 Wpływy z usług do opłat za wyżywienie i zakwaterowanie lub opiekę.
- Nowy opis do paragrafu 067 Wpływy z opłat za wyżywienie w żłobku, przedszkolu lub szkole i jego zastosowanie praktyce – czy bursy i internaty powinny stosować paragraf 067.
- Nowy opis do paragrafu 069 Wpływy z różnych opłat w zakresie opłaty za pobyt dziecka w żłobku i jego zastosowanie w praktyce, a stare zastosowanie paragrafu 066 Wpływy z opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego – czy bursy i internaty powinny stosować paragraf 069.
- Wyjaśnienie dlaczego rozliczanie się rodziców lub opiekunów bezpośrednio z firmą cateringową jest nieprawidłowością i stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz może być przestępstwem z art.231 Kodeksu Karnego.
- Prawidłowa dokumentacja i wyjaśnienie kiedy istnieje obowiązek wystawienia decyzji a kiedy go nie ma – analiza ustaw i terminów zapłaty opłaty jako „ustaw podatkowych”.
- Prawidłowa dokumentacja i procedura ustalania opłat za pobyt i wyżywienie, zgodna z zaleceniami RIO i zgodna z przepisami art.60-67 ustawy o finansach publicznych.
- Wzór zawiadomienia o wszczęciu postepowania ustalającej wysokość opłaty za wyżywienie (i pobyt) odpowiednio w szkole, przedszkolu, żłobku.
Czas trwania
9.00 - 13.00
Forma zajęć
Prelegenci
Doświadczony wykładowca z wieloletnią praktyką, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. Autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Jako konsultant i wykładowca pracował m.in. dla Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów i Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych.
Terminy i miejsca
Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Szkolenie realizowane jest w formule webinaru, w kameralnej grupie uczestników.
Bierzesz udział w pełnowartościowym szkoleniu - Trener prowadzi zajęcia "na żywo" - widzisz go i słyszysz.
Pokaz prezentacji, ankiet i ćwiczeń widzisz na ekranie swojego komputera w czasie rzeczywistym.
Podczas szkolenia można zadawać pytania na czacie, na które Trener odpowiada na wizji w trakcie zajęć.
Otrzymujesz materiały szkoleniowe oraz zaświadczenie ukończenia szkolenia.
Rejestracja
- zniżkę 5% przy zgłoszeniu za pośrednictwem Eventis.pl (cena standardowa 590 zł)
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej
- certyfikat uczestnictwa
Brak miejsc. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Termin nieaktualny. Wybierz inny termin powyżej, bądź wypełnij formularz, aby zapytać o planowane nowe terminy.
Najczęściej zadawane pytania
- Płatności należy dokonać na trzy dni przed terminem szkolenia na konto: mBank 90 1140 2017 0000 4102 0433 7598
- W temacie przelewu prosimy o wpisanie daty i tematu szkolenia.
- Na podstawie dokonanej płatności wysyłamy Państwu na podany w zgłoszeniu adres e-mailowy WYGENEROWANY INDYWIDUALNIE DLA KAŻDEGO UCZESTNIKA LINK DOSTĘPOWY.
- Licencja i indywidualnie wygenerowany link aktywacyjny obejmuje dostęp do szkolenia tylko i wyłącznie dla jednej osoby.
- Jeżeli chcecie Państwo udostępnić szkolenie większej liczbie osób - należy wykupić dodatkowe linki aktywacyjne.
- Firma CRZ SENEKA zastrzega sobie prawo do weryfikacji ilości uczestników z wykupionym, indywidualnym dostępem do szkolenia w trakcie jego trwania.
- Uczestnicy otrzymują imienne zaświadczenie ukończenia szkolenia, które wysyłamy w formie elektronicznej.
- Rezygnacja z udziału powinna nastąpić w formie pisemnej (e-mail) najpóźniej na 3 dni robocze przed szkoleniem.
- Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia 100% kosztów. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.
- Rezygnacja telefoniczna nie jest respektowana.
- Nazwa firmy: Centrum Rozwoju Zawodowego SENEKA S.C.
- Ulica i nr: Dąbrowskiego 40
- Kod pocztowy: 65-021
- Miejscowość: Zielona Góra
- Numer NIP: 9730814671
Masz pytania? Napisz do nas
Wypełnij formularz
Dane kontaktowe
Organizator