O szkoleniu
Celem szkolenia jest wyposażenie Uczestników w specjalistyczną wiedzę i praktyczne umiejętności w zakresie:
- Głównych zobowiązań Beneficjentów wynikających z Umowy o dofinansowanie
- Zasad rozliczenia końcowego projektu
- Kontroli na zakończenie projektu
- Monitorowania projektu w okresie jego trwałości
- Monitorowania dochodowości projektów na etapie ich eksploatacji
- Korekt finansowych
- Uczestnicy szkolenia będą mieli możliwość uzyskania specjalistycznej wiedzy, dokonania analizy praktycznych przykładów oraz skorzystania z indywidualnych konsultacji.
- Szkolenie będzie dla osób uczestniczących kompleksowym kompendium wiedzy pozwalającym na prawidłowe zamknięcie projektu unijnego z uwzględnieniem wszelkich aspektów budzących wątpliwości.
- Każdy z uczestników otrzyma komplet interesujących materiałów szkoleniowych.
- Utrwalenie przekazanej wiedzy poprzez ćwiczenia, analizę konkretnych przypadków oraz rozwiązywanie trudności z jakimi spotykają się Uczestnicy w codziennej pracy.
- Dyskusja moderowana dla zobrazowania najistotniejszych kwestii.
- pracownicy administracji publicznej i samorządowej zaangażowani w proces realizacji poszczególnych projektów unijnych;
- projektodawcy;
- beneficjenci pomocy;
- oraz wszystkie osoby dla których proces zamknięcia projektu unijnego wymaga analizy praktycznych zagadnień, niezbędnych w zakresie pełnionych obowiązków.
Zakres merytoryczny szkolenia przygotowany jest tak aby w zajęciach mogły uczestniczyć zarówno osoby z doświadczeniem w zakresie procesu zamykania projektów unijnych, jak również przedstawiciele instytucji, organizacji i przedsiębiorstw, którzy nie mieli jeszcze styczności z procesem zamykania projektów dotowanych z Unii Europejskiej.
Program szkolenia
DZIEŃ 1
1. Główne zobowiązania Beneficjenta w kontekście zamykania projektu współfinansowanego ze środków UE w latach 2014-2020
§ Obowiązek realizacji Projektu z należytą starannością zgodnie z Wnioskiem o dofinansowanie oraz przepisami prawa i procedurami w ramach Programu Operacyjnego
§ Obowiązek i formy prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej
§ Obowiązek i terminy archiwizacji dokumentacji związanej z realizacją projektu
§ Zasady opisywania dowodów księgowych
§ Obowiązek ujawniania wszystkich dochodów powstałych w związku z realizacją projektu
§ Obowiązek i terminy utrzymania trwałości projektu
2. Rozliczenie końcowe projektu w perspektywie finansowej 2014-2020
§ Termin złożenia Wniosku o płatność końcową
§ Wykazywanie postępu rzeczowo-finansowego projektu
§ Omówienie pól sprawozdawczych we wniosku o płatność
§ Uproszczone formy dokonywania rozliczeń: stawki jednostkowe i metody ryczałtowe
§ Prezentacja wniosku o płatność końcową oraz przykładów dokumentów rozliczeniowych
§ Załączniki do Wniosku o płatność
§ Obsługa systemu informatycznego służącego składaniu Wniosków o płatność
§ Typowe błędy w toku procesu rozliczeń końcowych
§ Warsztaty - Studium przypadku
o Weryfikacja kwalifikowalności wydatków na podstawie przykładowych dowodów księgowych
o Weryfikacja poprawności dokumentacji rozliczeniowej służącej dokumentowaniu wydatków
o Sporządzanie Wniosku o płatność końcową na podstawie zadań rozliczeniowych
o Ustalanie finalnej wysokości kosztów kwalifikowanych i wysokości należnego dofinansowania,
3. Kontrola na zakończenie projektu
§ Podstawowe reguły przeprowadzania kontroli na zakończenie realizacji projektu
§ Metodyka doboru obszarów do kontroli na zakończenie realizacji projektu
§ Zakres kontroli na zakończenie realizacji projektu przeprowadzanej na dokumentach dla wszystkich projektów
§ Zakres kontroli na zakończenie realizacji projektu przeprowadzanej na miejscu realizacji projektu
§ Warsztaty - kontrola zakończenia rzeczowej i finansowej realizacji projektu oraz osiągnięcia założonych wskaźników produktu.
DZIEŃ 2
1. Trwałość Projektu w rozumieniu art. 71 rozporządzenia 1303/2013
§ Nowa definicja trwałości projektu
§ Okoliczności powodujące naruszenie trwałości projektu:
o zaprzestanie działalności produkcyjnej lub przeniesienie jej poza obszar objęty programem;
o zmiana własności elementu infrastruktury, która daje przedsiębiorstwu lub podmiotowi publicznemu nienależne korzyści;
o istotna zmiana wpływająca na charakter operacji, jej cele lub warunki wdrażania, która mogłaby doprowadzić do naruszenia jej pierwotnych celów
§ Weryfikacja podwójnego finansowania projektu (w tym związanego z odzyskaniem podatku VAT)
§ Kontrola sposobu prowadzenia działań promocyjnych
§ Kontrola sposobu archiwizacji dokumentacji związanej z realizacją projektu
2. Trwałość instytucjonalna
§ Dopuszczalne przekształcenia prawno-własnościowe Beneficjenta
§ Zasada (nie)oszukańczego bankructwa
§ Zmiana Operatora / podmiotów zarządzających produktami projektu
§ Następstwo prawne a wymogi trwałości instytucjonalnej projektu
3. Wskaźniki realizacji celów projektu
§ Obowiązek osiągnięcia wskaźników produktu oraz rezultatu na poziomie określonym we wniosku o dofinansowanie
§ Dokumentowanie postępu rzeczowego i osiągnięcia zakładanych wskaźników w projekcie
§ Monitorowanie wskaźników na poziomie Beneficjenta
§ Dokumentacja sprawozdawcza w zakresie realizacji wskaźników
§ Sankcje w przypadku nieutrzymania wskaźników produktu oraz
§ Sposób eksploatacji aparatury zakupionej ze środków projektu w okresie trwałości
§ Obowiązek w zakresie odtworzenia i lub wymiany dofinansowanej infrastruktury
§ Sankcje z tytułu nieosiągnięcia wskaźników rezultatu
§ Zasada siły wyższej i wyjątkowych okoliczności
4. Trwałość finansowa
§ Nowa definicja projektu generującego dochód
§ Monitorowanie dochodu oraz kosztów kwalifikowalnych w przypadku projektów generujących dochód
§ Metoda luki w finansowaniu
§ Postepowanie w przypadku zryczałtowanych procentowych stawkach dochodów
§ Monitorowanie dochodu generowanego wyłącznie podczas wdrażania projektu
§ Trwałość finansowa projektów objętych pomocą publiczną
5. Warsztaty - Monitorowanie obszarów szczególnego ryzyka: studia przypadku i ćwiczenia
§ Zmiana lokalizacji projektu
§ Zmiana wysokości wskaźników realizacji projektu (produktów i rezultatów)
§ Zmiany sposobu użytkowania części powierzchni w ramach infrastruktury objętej wsparciem
§ Zmiany podmiotów zarządzających produktami projektu
§ Obowiązek w zakresie odtworzenia i lub wymiany dofinansowanej infrastruktury
§ Kwestie dodatkowych i nieplanowanych dochodów
§ Naruszenie zakazu podwójnego finansowania
§ Zmiana zasad rozliczania podatku VAT
§ Kwestia siły wyższej i wyjątkowych okoliczności
§ Zmiana warunków udzielenia pomocy publicznej.
W przypadku szkolenia w formule on-line modyfikacji mogą ulec forma i sposób realizacji zaplanowanych dla Państwa ćwiczeń.
Czas trwania
2 dni
Terminy i miejsca
To szkolenie nie ma aktualnych terminów. Wyślij zapytanie o nowe terminy bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Rejestracja
- zniżkę 3% przy zgłoszeniu za pośrednictwem Eventis.pl (cena standardowa 1 290 zł)
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe
- certyfikat uczestnictwa
Wydarzenie nieaktualne. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Najczęściej zadawane pytania
Po otrzymaniu przez nas zgłoszenia skontaktujemy się z Państwem maksymalnie w ciągu 2 dni roboczych w celu potwierdzenia rezerwacji.
- Nazwa firmy: Centrum Organizacji Szkoleń i Konferencji SEMPER
- Ulica i nr: Libelta 1a/2
- Kod pocztowy: 61-706
- Miejscowość: Poznań
- Numer NIP: 7772616176