O szkoleniu
Celem szkolenia jest uzyskanie przez uczestników rzetelnej i praktycznej wiedzy w zakresie problematyki prawa autorskiego w szeroko rozumianej działalności muzealnej.
Szkolenie adresowane jest do wszystkich osób zatrudnionych lub współpracujących stale z muzeami (umowy o pracę, umowy cywilnoprawne), w tym osób zajmujących się udostępnianiem, archiwizacją i digitalizacją zbiorów, jak też organizujących lub prowadzących szeroko rozumianą działalność wystawienniczą i promocyjną.
Program szkolenia
Prawo autorskie - wprowadzenie: źródła prawa (ustawa prawo autorskie, regulacje specyficzne dla muzeów i instytucji wystawienniczych); zakres obowiązywania ustawy prawo autorskie (np. umowy z zagranicznymi muzeami, artystami); prawo autorskie a materiały w Internecie (np. możliwość wykorzystania materiałów z zagranicznych stron muzeów w ramach dozwolonego użytku).
Podstawowe pojęcia – utwór: przesłanki powstania ochrony prawa autorskiego; utwór plastyczny a jego egzemplarz (np. reprodukcje i odtworzenia dzieł sztuki na potrzeby wystawy); problematyka ochrona utworów sztuki współczesnej i nowoczesnej (np. spór w zakresie ochrony prawnej sztuki współczesnej - land art, video art, ready-made, sztuka abstrakcyjna); problematyka własności egzemplarzy dzieł sztuki (np. własność dzieła wykonanego z materiałów będących własnością muzeów lub sponsora).
Podstawowe pojęcia – twórca: ochrona praw autorskich a okoliczności dotyczące twórcy (np. sztuka generowana przy użyciu komputera; sztuka tworzona przez zwierzęta; sztuka tworzona przez osoby bez pełnej zdolności do czynności prawnych); osoba twórcy w przypadku rekonstrukcji lub odtworzeń dzieł sztuki (np. relacje pomiędzy artystą, jako zlecającym a technicznym wykonawcą projektu); rodzaje umów zawieranych z artystami i wykonawcami (np. umowa o dzieło, umowa o dzieło przeniesieniem praw autorskich majątkowych lub licencją, umowa zlecenia); fotografie dzieł sztuki (kwestia powstania ochrony prawa autorskiego; fotografowanie obiektów objętych ochroną prawa autorskiego lub objętych domeną publiczną); dzieła osierocone (wykorzystanie obiektów, których twórca nie jest znany np. darowizny do muzeów, archiwa).
Autorskie prawa osobiste: istota praw autorskich osobistych (więź twórcy z dziełem sztuki, prawo do autorstwa, prawo do decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu publiczności, prawo do nadzoru autorskiego); autorskie prawa osobiste w kontekście wystawiennictwa sztuki (np. nieprawidłowa ekspozycja; nierzetelne prezentowanie na wystawie; niewłaściwy podpis); prawa autorskie osobiste a niektóre przejawy sztuki (np. wykorzystanie elementów dzieł innych twórców – kolaż, film found footage), kwestia regulowania autorskich praw osobistych w umowie; zasady oznaczania autorstwa; prawa autorskie pracowników muzeów (utwory pracownicze; koncepcje wystaw; materiały związane z wystawami).
Autorskie prawa majątkowe: istota autorskich praw majątkowych; wygaśnięcie autorskich praw majątkowych (reprodukcje dzieł sztuki); dziedziczenie autorskich praw majątkowych; autorskie prawa majątkowe a własność dzieła sztuki (nabywanie dzieł na aukcjach i od kolekcjonerów; możliwość wystawienia dzieła sztuki, co do którego muzeum dysponuje jedynie prawem własności; darowizny na rzecz muzeów).
Problematyka działalności wystawienniczej: wystawa jako przedmiot ochrony prawa autorskiego (problematyka praw autorskich do utworów tworzonych na potrzeby konkretnej wystawy, „pomysł” na wystawę, scenariusze wystaw, projekty wystaw, teksty związane z publikacjami, teksty promocyjne - utwory pracownicze a umowy cywilnoprawne), wystawiennictwo a autorskie prawa osobiste twórców (oznaczenie obiektów, opisy obiektów, niewłaściwa ekspozycja).
Digitalizacja muzealiów i utworów chronionych prawem autorskim: pojęcie digitalizacji; podstawy prawne wykonania i korzystania ze zdigitalizowanych wizerunków muzealiów; digitalizacja jako odrębne pole eksploatacji; digitalizacja a ryzyko naruszenia autorskich praw majątkowych i osobistych; roszczenia i zakres odpowiedzialności.
Dozwolony użytek publiczny: pojęcie dozwolonego użytku; prawo cytatu, utwory na stałe wystawione w przestrzeni publicznej; prawo właściciela egzemplarza do ekspozycji; reklama i promocja wystawy, ustawa o muzeach w kontekście samodzielnej przesłanki do udostępniania zdigitalizowanych wizerunków muzealiów.
Czas trwania
10:00-15:00
Prelegenci
Piotr Łada
Adwokat, członek Izby Adwokackiej w Warszawie, Kierownik Biura Prawa Autorskiego Związku Polskich Artystów Fotografików (OZZ ZPAF), absolwent prawa (UMCS), kulturoznawstwa (UMCS) oraz historii sztuki (Uniwersytet Warszawski), ekspert z zakresu prawa autorskiego i własności intelektualnej, autor licznych publikacji (m.in. Dziennik Gazeta Prawna, Rzeczpospolita), autor monografii "Sztuka a prawo autorskie" (LexisNexis, 2014) oraz "Prawo autorskie w muzeum" (WoltersKluwer, 2018), wykładowca i szkoleniowiec".
Terminy i miejsca
To szkolenie nie ma aktualnych terminów. Wyślij zapytanie o nowe terminy bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Rejestracja
- zniżkę 3% przy zgłoszeniu za pośrednictwem Eventis.pl (cena standardowa 790 zł)
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe
- certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór )
Wydarzenie nieaktualne. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
- zniżkę 3% przy zgłoszeniu za pośrednictwem Eventis.pl (cena standardowa 890 zł)
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe
- certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór )
Wydarzenie nieaktualne. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Najczęściej zadawane pytania
- Warunkiem udziału w szkoleniu jest wypełnienie i przesłanie formularza zgłoszenia, którego potwierdzenie przyjęcia przez Organizatora stanowi zawarcie umowy uczestnictwa w szkoleniu.
- Zgłaszając udział w szkoleniu zgłaszający zobowiązuje się do uiszczenia umówionej opłaty za szkolenie.
- Opłata realizowana jest przelewem na konto Organizatora na podstawie potwierdzenia udziału oraz faktury pro forma, a płatność wymagana jest przed szkoleniem, chyba że strony uzgodnią inne warunki.
- Odwołanie zgłoszenia możliwe jest bezkosztowo na nie mniej niż 7 dni przed terminem rozpoczęcia szkolenia, pod warunkiem poinformowania Organizatora na piśmie (w tym z użyciem poczty elektronicznej). Odwołanie po wskazanym terminie skutkuje naliczeniem pełnej opłaty.
- Brak udziału w szkoleniu nie może być rozumiany jako odstąpienie od umowy i nie zwalnia z obowiązku zapłaty ceny szkolenia.
- Zgłaszający ma możliwość jednorazowego przeniesienia terminu szkolenia na inny termin (o ile dostępne są wolne miejsca) bądź wykorzystania wpłaconej kwoty na inne szkolenie Organizatora pod warunkiem wyrównania różnicy w cenie. Wpłata nie podlega zwrotowi, ani w części, ani w całości.
- Organizator zastrzega prawo zmiany terminu i miejsca szkolenia, a także odwołania szkolenia z powodów niezawinionych przez Organizatora (np. siła wyższa, choroba prowadzącego, nie zebranie wystarczającej grupy uczestników). W takiej sytuacji zawiadamia Zgłaszającego o odwołaniu szkolenia na piśmie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz zwraca wpłacone kwoty w terminie 7 dni bądź za zgodą Zgłaszającego proponuje inny termin/miejsce realizacji szkolenia.
- Nazwa firmy: Centrum Promocji Informatyki sp. z o.o.
- Ulica i nr: Ficowskiego 15
- Kod pocztowy: 01-747
- Miejscowość: Warszawa
- Numer NIP: 5260209840